Judit
-2 °C
8 °C

Fogyasztóvédelmi plakátok az USA postahivatalaiban

2000.04.19. 15:39
Kapcsolódó cikkek (1)
Az amerikai postákon az ottani Fogyasztóvédelmi Bizottság ezentúl plakátokon mutatja be a balesetveszélyes, vagy egészségtelen használati tárgyakat és a gyártó cégeket. Az ok: több gyártási hibás eszköz okozott már halált az Egyesült Államokban. Itthon a leggyakoribbak a rosszul földelt, vagy hibás anyagból készült elektromos berendezések: az ellenőrök találtak már ,,olvadós" vasalót is. A Magyar fogyasztóvédelem internetes fórum megnyitását tervezi.
Poszterek ismertetik ezentúl az amerikai postákon az egészségre ártalmas használati tárgyak listáját
Az amerikai postahivatalok a legendás vadnyugati hőskor hagyományait felélesztve ismét kiakasztják ablakukba a jól ismert ,,Wanted" plakátokat. Alkalmazkodva a fogyasztói társadalom elvárásaihoz, ezeken a posztereken nem Billy The Kid ezredvégi reinkarnációi láthatók az elmaradhatatlan 600SL motorházán pózolva, hanem azok a mindennapi használati tárgyak és egyéb fogyasztási cikkek, amelyek gyári hiba, vagy rossz tervezés miatt baleseteket okozhatnak az amerikai otthonokban.

Az USA 33000 postahivatalában naponta 7millió ember fordul meg, ezért valóban ez az a hely, ahol a legtöbb amerikai szembesülhet például a Burger King ,,Kids Meal"-jében található játéklabdák alattomos hátsó szándékaival. Ezekből több, mint 25 millió darabot adtak el és akkor rendelték vissza őket, amikor egy 13 és egy 4 hónapos kisgyerek belehalt a játékba.

,,Olcsó húsnak híg a leve"

A Magyar ellenőrök rendszeresen járják az áruházakat, piacokat és a különböző alkalmi vásárokat, ahol a legkülönbözőbb eredetű és állagú termékeket találnak.

Egy időben népszerű volt a karácsonyi vásárok pultjain a ,,NEKI"- fantázianevű, mondanunk sem kell, igen gyenge minőségű edzőcipő klón, vagy a nem világító fenyőfaégő-sor.

Másutt divatos termék a gyilkos áramot szabadon keringető búvárszivattyú, a mosásban feloldódó bokazokni, a földeletlen gofrisütő és a forró étellel érintkezve alakját öntörvényűen változtató műanyag étkészlet. A Magyar piacon fellelhető áruk nagy része nem felel meg az EU forgalmazási követelményeinek. A csatlakozásig érdemes észben tartani a közhellyé vált, de érvényes aranyszabályt: ,,olcsó húsnak híg a leve"!

A CNN információi szerint az amerikai Fogyasztóvédelmi Bizottság a lépéstől azt várja, hogy az emberek felismerik majd a rosszindulatú tárgyakat és kivonják azokat az otthoni forgalomból. A programmal egy időben a bizottság munkatársai az USA harminckét államában látogatják majd az üzleteket, hogy még a polcokon ártalmatlanná tehessék a balesetveszélyes eszközöket.

Az amerikai Fogyasztóvédelmi Bizottság elnök asszonya, Ann Brown szerint a cél az, hogy ne kerülhessenek veszélyes használati tárgyak az amerikai családok birtokába, hiszen az elmúlt időszakban megszaporodott a rosszul gyártott és tervezett eszközök okozta halálesetek száma az Egyesült Államokban.

Bár az EU tagállamokban nincs egységes fogyasztóvédelmi szemlélet, a Magyar Parlament úgy döntött, hogy törvényes kereteket ad hazai a fogyasztásvédelemnek. Magyarországon a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet foglalkozik a kérdéssel. Az információkat gyártási hibás, vagy a forgalomból visszarendelt tárgyakról időnként a teletexten, különböző újságokban és az elektronikus médiákban is nyilvánosságra hozzák. Takács Ferencné, a felügyelet osztályvezetője, kérdésünkre elmondta, hogy Magyarországon is egyre inkább benne van a köztudatban, hogy nem a vevő van az eladóért, hanem éppen fordítva.

Itthon a legtöbb gondot a rosszul földelt elektromos berendezések: kenyérpirítók, olajsütők, vasalók és a karácsonyi égősorok okozzák. A Főfelügyelet ellenőrei nemegyszer találkoztak már olyan vasalóval, amely melegítés közben elolvadt, vagy 2000 wattos olajsütővel, melybe egy egyszerű rádiózsinór vitte az áramot, szigetelt vezeték helyett. Gyakoriak még a - szakszóval - érintésvédelmi hibás berendezések, olyan ventilátor például, amelynek éles forgótárcsájával simán lehetne akár füvet is nyírni. Az FVM tervei között szerepel egy internetes fórum létrehozása, ahol naprakész tájékoztatást adnak a vásárlóknak, mely tárgyakat nem érdemes otthoni csatasorba állítani.