Ambrus
-7 °C
3 °C

A Riporter határozatlan időre felfüggesztve

Egy az iskolai színjátszókörben tapasztalatokat szerzett bolti alkalmazott volt Frei Tamás április végén vetített műsorában az az orosz bérgyilkosnak beállított személy, aki úgy nyilatkozott, 1 millió dollárért vállalná a magyar miniszterelnök meggyilkolását - derült ki Juszt László hétfőn este vetített interjújából, amelyet Frei riportalanyával készített Moszkvában. A "bérgyilkos" Jusztnak úgy nyilatkozott: úgy hitte, statisztaként szerepel egy másodosztályú filmben, és minden mondatát előre megírt forgatókönyvből tanulta meg. Frei 24 órát adott Jusztnak, hogy bizonyítsa állításait, különben bírósághoz fordul. Az RTL Klub határozatlan időre felfüggesztette A Riporter című műsor sugárzását - közölte az Indexszel a társaság kommunikációs igazgatója.
Hétfőn este vetítette a Magyar ATV Juszt László Összefüggések című műsorában azt az interjút, amelyben a tévés személyiség az április végén Frei Tamás műsorában megszólaltatott állítólagos orosz bérgyilkossal beszélgetett. A riporter a Népszabadságnak úgy nyilatkozott: Frei Tamás akarva vagy akaratlanul belement egy politikai játszmába, amelynek célja, hogy a hatalom "lenyúlja" az RTL Klubot, később pedig azt állította: a magyar sajtó méltóságát kívánja visszaadni azzal, hogy utána jár: hiteles-e a Frei által készített interjú. Juszt még abban az időben, amikor a MTV1 Kriminális című műsorát vezette, kapcsolatba került és interjút is készített Szemjon Mogiljeviccsel, azaz Szeva bácsival, akit az oroszországi (illetve az egész kelet-európai) alvilág egyik fontos alakjának tartanak.

"Minden forgatókönyv szerint zajlott"

Az előzmények
A Riporter: Frei Tamás című műsor április 23-ai adásában az orosz maffia bérgyilkosairól készített interjúkat mutattak be. Frei egyiküknek azt a kérdést is föltette, hogy mennyi pénzért végezne a magyar miniszterelnökkel, amire az állítólagos bérgyilkos egymillió dolláros összeget mondott. A nagy botrányt kavart műsor ügyében vizsgálatot indított az ORTT, az RTL Klub pedig hivatalosan bocsánatot kért Orbán Viktor miniszterelnöktől. Az ügy miatt felmentését kérte Gyöngyössy Bence, az RTL Klub programigazgatója és Piller András, a társaság vezérigazgatója is.
Az Index úgy értesült, hogy a napokban az RTL Klub luxemburgi anyacégénél is vizsgálják a riport hitelességét.
A korábban bérgyilkosnak beállított személy Jusztnak elmondta: egy barátja hívta fel telefonon, hogy egy másodosztályú mozikban bemutatni kívánt filmhez kellene statisztálnia egy jelenetben, jó pénzért. Először 1000 dollárt ígértek a szereplésért, amely összeget, később, a szűkös büdzsére hivatkozva 600 dollárra módosítottak. A színészi tapasztalatokat csupán az iskolai színjátszókörben szerzett orosz egyébként bolti alkalmazottként dolgozik, soha nem volt problémája a törvénnyel, csupán a pénzért vállalta el a bérgyilkos szerepét. Az interjú szerint minden mondat, amely Frei Tamás riportjában elhangzott, egy előre megírt forgatókönyv része volt, így például a riportnak az az epizódja is, amikor az oroszt egy 600-as Mercedes, mint saját autója mellett állva mutatták, állítása szerint ugyanis soha nem volt ilyen autója.

Frei, a Juszt interjúra reagálva az ATV-ben korábban úgy nyilatkozott: az orosz maffián keresztül jutott el a "bérgyilkoshoz", és nem kevés pénzébe került, hogy a moszkvai keresztapák hozzájáruljanak az interjúhoz. A riporter emellett elképzelhetőnek tartja, hogy "felültették". Frei Juszt akcióját kollegialitás lábbal tiprásának minősítette.

Frei közleményében tudatta, nem számított ilyen rágalomözönre

"Az elmúlt napok ocsmányságai alapján sok mindenre számítottam Juszt László részéről, de erre az aljas rágalomözönre azért nem" - fogalmaz a riporter abban a közleményében, amelyet szerkesztőségünköz is eljuttattak. Frei ebben úgy fogalmaz, hogy Juszt Lászlót "szakmai és erkölcsi értelemben mélyen megveti". "Elvárom tőle, hogy álljon elő "statiszta teóriája" legfontosabb bizonyítékával, a forgatókönyvvel, mert hogy ilyen nincs. Ha lenne, akkor pontosan meg tudná mondani, hogy az eredeti interjúból mi maradt ki, és én mi mindent vágtam ki. Én az interjút a mai napig teljes, vágatlan, eredeti változatában is őrzöm. Elvárom ezenfelül, hogy az állítólagos 'statiszta' bármilyen korábbi filmszerepét bizonyító kópiát is bemutasson Juszt László" olvasható a közleményben, amely szerint ilyen nem áll Juszt rendelkezésére.

Frei kész bíróság elé vinni az ügyet

"Juszt Lászlónak 24 órája van rágalmai bizonyítására, az állítólagos forgatókönyv és a korábbi statiszta szerepeket bizonyító kópiák előteremtésére. Utána a bíróságon folytatjuk. A 24 óra több mint amit Juszt összesen Moszkvában töltött az állítólagos 'statiszta' felkutatásával. Óra indul" - áll Frei Tamás közleményében.

A Riporter:felfüggesztve

Szabó Stein Imre, az RTL Klub kommunikációs igazgatója az Indexnek elmondta, a társaság határozatlan időre felfüggesztette A Riporter: Frei Tamás című műsor sugárzását. A tévétársaság egyik vezetője azonban hozzátette, a döntés és a Magyar ATV-n levetített műsor között nincs összefüggés.

Szabó Stein Imre megfogalmazása szerint miután az RTL Klub maga kifogásolta és helytelenítette már korábban a szóban forgó riportot, most semmilyen formában nem kíván és nem hajlandó a sugárzott riport egyes részeinek valóságtartalmát megkérdőjelező szóbeszédre reagálni, illetve az azzal kapcsolatos vitákba bocsátkozni.

A kommunikációs igazgató leszögezte: az RTL Klub vezetősége a lehető leghatározottabban kinyilvánítja szándékát, hogy minden szükséges intézkedést megtesz nézői töretlen bizalmának megőrzéséért, hű marad a csatorna indulása óta számtalan alkalommal bebizonyított hitelességéhez és függetlenségéhez.