Mária
-6 °C
2 °C

Az oroszok is vizsgálják a Frei-riportot

2001.05.16. 14:40
Az RTL Klub luxemburgi központja után már az oroszok is hivatalosan vizsgálják az április 23-án vetített, nagy botrányt kavaró Frei-műsor hitelességét. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a bérgyilkosnak beállított riportalany, Juszt László állításának megfelelően, csupán egy statisztaszerepet vállaló bolti alkalmazott, a miniszterelnök után az RTL Klub riporterének az oroszokat is meg kell követnie. Az Országos Rádió és Televízió Testület szerdán dönt arról, hogy milyen bírságot ró ki a kereskedelmi csatornára. Frei Tamás szerda délután közleményben kért elnézést az orosz és a magyar közvéleménytől, és elismerte: "naivul, félrevezethetően és riporteri ösztönei által megcsalva" járt el.
Oroszország hivatalos jegyzékben kért tájékoztatást a Frei Tamás április 23-i műsorában megszólaltatott állítólagos bérgyilkos ügyében - értesült a Népszabadság. Alexander Oliszov, a budapesti orosz nagykövetség konzuli osztályának vezetője úgy nyilatkozott: a képviseleten látták az eredeti adást, ám a később nagy port felvert riportot először "vitatható értékű művészeti alkotásnak" vélték. Csak később, a kirobbanó vita kapcsán merült fel bennük, hogy esetleg mégis bűnözői körökkel kapcsolatot tartó személy volt a riportalany.

Mind Frei, mind Juszt megsértette az orosz törvényeket

Amennyiben a magyar fél ezt információival megerősíti, az orosz hatóságok vizsgálatot indítanak az ügyben. Ha azonban Juszt László állítása bizonyosodik be, miszerint Frei riportalanya valójában egy bolti alkalmazott, a konzul elvárja, hogy az RTL Klub hétfőn bizonytalan időre felfüggesztett riportere ne csupán a magyar miniszterelnöktől kérjen bocsánatot, hanem az oroszoktól is, akiket a műsor megsértett, és rossz színben tüntetett fel. A konzul mindemellett kitért arra is: sem Frei, sem Juszt nem tartotta be az orosz törvényeket, amikor turistaként utazott Moszkvába, ám ott újságírói tevékenységet folytatott.

Az előzmények
A Riporter: Frei Tamás című műsor április 23-ai adásában az orosz maffia bérgyilkosairól készített interjúkat mutattak be. Frei egyiküknek azt a kérdést is föltette, hogy mennyi pénzért végezne a magyar miniszterelnökkel, amire az állítólagos bérgyilkos egymillió dolláros összeget mondott. A nagy botrányt kavart műsor ügyében vizsgálatot indított az ORTT, az RTL Klub pedig hivatalosan bocsánatot kért Orbán Viktor miniszterelnöktől. Az ügy miatt felmentését kérte Gyöngyössy Bence, az RTL Klub programigazgatója és Piller András, a társaság vezérigazgatója is.

Juszt László hétfőn, a Magyar ATV-n levetített műsorában interjút készített az állítólagos bérgyilkossal. A műsorból kiderült, hogy az illető bolti alkalmazottként dolgozik, és 600 dollár fejében vállalta a szereplést. Juszt interjúja szerint minden mondat, amely Frei műsorában elhangzott, egy előre megírt forgatóköny része volt. Az ATV hétfői műsorát követően bizonytalan időre felfüggesztették Frei műsorát, ám a csatorna kommunikációs igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott: a döntés nincsen összefüggésben a Juszt interjúval Frei hétfőn pert helyezett kilátásba arra az esetre, ha Juszt László 24 órán belül nem igazolja, hogy hiteles volt az interjúja. Az Index úgy értesült, hogy az RTL Klub luxemburgi anyacégénél is vizsgálják a riport hitelességét.

Lapértesülések szerint miután hétfőn az RTL Klub bizonytalan időre felfüggesztette Frei Tamás műsorát, a riporter külföldre távozott. Frei Tamással hétfő óta hiába próbáljuk felvenni a kapcsolatot, telefonja ugyanis ki van kapcsolva. A Magyar Hírlap értesülése szerint már folyamatban van az a bírósági eljárás, amelyet Frei a Magyar ATV-n hétfőn levetített interjú után ígért Juszt Lászlónak. Mint ahogy arról korábban beszámoltunk, Juszt László a botrányt kavaró Frei-műsorban megszólaltatott bérgyilkossal készített Moszkvában interjút, amelyből az derült ki, hogy az eredetileg bűnözőnek beállított figura csupán egy bolti alkalmazott, aki 600 dollárért vállalta a bérgyilkos szerepét.

Az ORTT ma dönt az RTL Klubra kiszabott bírságról

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) is vizsgálta a sok vitát kiváltott Frei-műsort, és szerdán döntenek arról, hogyan szankcionálják a kereskedelmi csatorna "baklövését". A műsor néhány perces megszakításán túl akár négy-ötmillió forint kötbért is fizethet a csatorna. A büntetést egyébként amiatt szabhatják ki az RTL Klubra, hogy a médiatörvény értelmében, a kiskorúak védelme érdekében csupán 23 óra után vetíthették volna a Frei-műsort. A bírság pontos összegéről szerdán dönt az ORTT.

Frei Tamás sajtóközleménye
A magam és családom nyugalma és biztonsága érdekében ezúton szeretném nyilvánosan megkövetni az orosz és a magyar közvéleményt. Az orosz és a magyar hatóságokat, nyomozókat és azokat, akik után ők nyomoznak. Elnézést kérek az általam okozott zavarokért és félreértésekért. Megkövetek mindenkit, akinek érdekeit az általam készített riportfilm sértette, és kész vagyok elismerni: naivul, félrevezethetően és riporteri ösztöneim által megcsalva jártam el. Biztosítani szeretnék minden nekem, az elmúlt napokban üzenőt, hogy megértettem a leckét: "Ha nincs tisztelet, akkor nincs nyugodt élet sem." Családommal együtt a nyugodt életet választom, és az ügyről - ezúttal ezt tényleg megfogadom - soha többé senkivel, semmilyen formában nem beszélek, és nem nyilatkozom. Akinek ezt hallani fontos volt, az remélem, ezt elhiszi nekem_

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!