Ambrus
-7 °C
3 °C

Bocsánatkérés helyett magyarázkodik a Fidesz

2006.01.04. 00:12
Szerdán vagy csütörtökön küldi el válaszát a Financial Timesnak (FT) a Fidesz a lap korábbi, bundás hirdetésekkel kapcsolatos reklamációjára. A több napilapban is megjelent hirdetése azt sugalta, hogy a kormány megvásárolta a Financial Times szerkesztett tartalmait. A Fidesz szerint erről nincs szó, ők csak a kormányt gyanúsítgatták. Lehet, hogy a válasz nem elégíti ki a lapot, aminek a vezetése további lépéseket fontolgat.

A Fidesz egy-két nap múlva válaszol levélben a Financial Timesnak (FT), amely már egy hete reklamált a párt hirdetései miatt. A Fidesz újsághirdetéseiben bundának nevezte a brit gazdasági lap december közepén megjelent Magyarország mellékletét, amely pozitív hangnemben írt a magyar gazdaság állapotáról.

Nem volt oka

Információink szerint a Fidesz a lényeget illetően nem változtat korábbi álláspontján, és a Financial Times vezetését válaszlevelében biztosítja arról, hogy a pártnak nem a lappal van baja. A levél szerint az újságnak nem volt oka, hogy magára vegye a bundás hirdetést, a Fidesz ugyanis ezt a kormánynak címezte. A párt többször is fél illetve egész oldalas fizetett hirdetést tett közzé a Blikkben, a Metróban és a Magyar Nemzetben a következő szöveggel: "Bunda! Gyurcsány Ferenc 20 millió adóforintot fizetett a Financial Timesnak, hogy azt írja, 'a magyarok jobban élnek, mint valaha'. Hihetünk még neki?".

Vizy E. Szilveszter képe

Számításaink szerint a gazdasági tárca és a Vizy E. Szilveszter MTA-elnök fotójával Magyarországot reklámozó Magyar Turizmus Rt. hirdetése összesen 31,7 millió forintos állami kiadást jelentett. A Fidesz később már 80-100 milliósra becsülte a melléklet-ügy összköltségét. A párt szerint a kormányzati kiadásokhoz hozzá kell számolni azokat a milliókat is, amelyek a cikk magyarországi reklámjára mentek el.

Nem emaileztek

A FT szerkesztőségvezetője már december végén írásban tiltakozott a Fidesznél, több emailt is küldött a párt vezetőinek. Hugh Carnegy Révész Máriusz szóvivőhöz írt üzenetében leszögezte, hogy a Financial Times tematikus mellékleteiben vannak ugyan kormányzati hirdetések, de a megrendelőnek nincs beleszólása az ott megjelenő szerkesztőségi cikk tartalmába. Miután Révész szabadsága miatt nem válaszolt, Carnegy küldött egy másik emailt Orbán Viktor pártelnöknek is, amelyben jelezte: kikérték jogászok véleményét, és készek "akár tovább is menni", ha a Fidesz nem vonja vissza az FT függetlenségét megkérdőjelező állításait.

Nem lesz megfelelő

Christopher Condon, az FT tudósítója az Index kérdésére elmondta, hogy lapja számára nem lesz megfelelő elégtétel, ha a Fidesz azt hangoztatja, hogy a "bunda" csak a kormánynak szólt. Condon szerint a hirdetésekkel a lapot is megvádolták. Christopher Condon tagja a HIPA, a Magyarországon dolgozó külföldi újságírók szövetsége elnökségének, amely szintén tiltakozott a Fidesznél a ügy miatt. Condon egyébként maga is részt vett a Magyarország-melléklet készítésében.