Judit
-2 °C
8 °C

A Financial Times cáfolja a Fidesz vádjait

2005.12.19. 22:43
A Financial Times európai PR-igazgatója szerint teljességgel kizárt, hogy bárki, akár kormányok cikkeknek álcázott hirdetéseket tegyenek közzé a lapban. Joana Manning-Cooper azután válaszolt az Index kérdéseire, hogy a Fidesz frakcióvezetője a hétfői parlamenti ülésen azzal vádolta a miniszterelnököt, hirdetésekkel vásárolta meg a Financial Times Magyarországról szóló mellékletét, hogy arra hivatkozhasson a gazdaság állapotáról folytatott politikai vitákban.

Abszolút mértékben megvédjük és fenntartjuk a szerkesztőségünk függetlenségét, közölte az Index kérdésére Joana Manning-Cooper, az Financial Times európai PR-igazgatója.

A hirdetés, az egy dolog

Manning-Cooper leszögezte, hogy lap hatoldalas Magyarország-mellékletében több céges hirdetés mellett volt ugyan reklámja a magyar kormánynak is, de a lapvezetés természetesen nem is gördít akadály az elé, hogy egy tematikus mellékletben legyenek ilyenek. A PR-igazgató visszautasította azt a feltételezést, hogy a hirdetések bármilyen módon befolyásolhatják a Financial Times szerkesztőségi cikkeit. "Kizárt, hogy bárki is cikkszerű hirdetéseket helyezzen el a lapban, vagy fizetett reklámmal befolyásolja a cikkek szerkesztését" – jelentette ki Manning-Cooper hozzátéve, hogy az újságban szereplő írások, még ha Magyarországról szólnak is, minden oldal megkérdezésével, igazságosan és objektíven készülnek.

Pozitív hangnem

A Financial Times egy hete megjelent Magyarország-melléklete, amelyre több politikai vitában hivatkozott Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Kóka János gazdasági miniszter is, - számos kritika mellett - a nyugati elemzőktől az utóbbi időben szokatlan pozitív hangnemben tárgyalta a magyar gazdaság helyzetét. A lap megfogalmazása szerint például a magyarok még soha nem életek olyan jól, mint most. Ezt a tételt a Financial Times szerzője az Eurostat legfrissebb jelentésére alapozta, amely szerint az egy főre jutó hazai össztermék az idén elérte az EU-átlag 62 százalékát, jóllehet a 2000-ben még 10 százalékkal kevesebb, 52 százalék volt.

Semmi sem drága

A Fidesz akkor, azon melegében a parlament december 12-i ülésén felvetette, hogy a kormány nyilván fizetett a dicsérő értékelésekért. Később pedig a Hír Tv számolt be arról, hogy a gazdasági tárca 20 millió forintért negyedoldalas hirdetést jelentett meg a miniszter és kormányfő által hivatkozott lapszámban. A hírekre hivatkozva hétfőn aztán Áder János frakcióvezető határozottan azt állította parlamenti felszólalásában, hogy a kormány 20 millió forintot fizetett a pozitív értékelést közlő mellékletért. Áder szerint jobb helye is lett volna a tízmillióknak, amiket propagandára költöttek. "Önöknek semmi sem drága a hatalom minden áron való megtartásáért?" – tette fel a kérdést.

Gyurcsány válaszában arra intette Ádert, hogy a vádak miatt nehogy Tony Blair után a Financial Times-tól is bocsánatot kelljen kérnie a Fidesznek.