Képviselők mártóztak meg a veszélyeztetett Gellért-forrásban

2000.11.22. 16:49
A DBR metró programigazgatója bízik abban, hogy a 4-es metró építéséhez szükséges környezetvédelmi engedély kiadása már semmilyen akadályba nem ütközik. A jelenlegi nyomvonal szerint a műszaki egyetem kémiai tanszéke alól szelné át a Dunát, minél messzebb a Gellért-hegyi forrásoktól. A fúrások és a geofizikai mérések alapján a DBR azt állítja, hogy a karsztvizet tároló dolomitréteget az alagút nem érinti. Közben a képviselők személyesen tekintették meg a Gellért I. forrást, és megegyeztek abban, hogy úgy kell megépíteni a metrót, hogy az ne veszélyeztesse a föld alatti vizeket.
Hét fővárosi képviselő mártózott meg a Gellért I. forrásban, és megegyeztek abban, hogy pártvonatkozás nélkül mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél több metró épüljön, és a hőforrásokat se veszélyeztessék.

A karsztvizet tároló dolomitréteget az alagút nem érinti vagy csak súrolja

A 4-es metró tervezésénél eredetileg három variációt vizsgáltak, de az engedélyezéseket arra - a forrásoktól távolabb eső - nyomvonalra dolgozták ki, mely a műszaki egyetem kémiai tanszéke alatt található. Gulyás László, a DBR metró programigazgatója elmondta, a fúrások és a geofizikai mérések alapján nagy biztonsággal állítható, hogy a karsztvizet tároló dolomitréteget az alagút nem érinti.

A Gellért tér alatt található egyik forrás
A dolomitréteg pontos helyét hamarosan centiméterre meg tudják határozni, de ezt a tervezett alagút nem, vagy csak felülről súrolja. Ez néhány métert jelenthet, és ilyen esetekben is megvannak azok az eszközök, melyekkel a probléma lokalizálható, így nem szökhet meg jelentős vízmennyiség - hangsúlyozta Horváth Gábor, a Budapest Gyógyfürdői Rt. vezérigazgatója.

A kérdés az, mi az ára?

A kérdés nem az, hogy meg lehet-e építeni az alagutat, hanem az, hogy mennyibe kerül, és milyen következményekkel jár - idézte egy fővárosi képviselő Horváth Ferenc, az ELTE geofizikai tanszékének vezetőjének korábbi szavait. Ezért további vizsgálatokra és további alternatívákra van szükség.

2001 nyaráig nem kezdődik el az építkezés

A környezetvédelmi hatóság számos szakhatóságnak továbbadta a DBR tanulmányát véleményezésre, és már meg is kapták azokat a szigorú kikötéseket, mely alapján olyan nyomvonal alakítható ki, ami biztonságos, és nem veszélyezteti a felszín alatti vizeket. Gulyás László bízik abban, hogy ezek után a környezetvédelmi engedély kiadása nem ütközik akadályba.

Március végéig kell a közgyűlés elé vinni azokat az engedélyeket, mely alapján tendereket írhatnak ki. Az építkezés 2001 nyaráig nem kezdődik el.