Judit
3 °C
6 °C

Gyurcsány nem lövi főbe magát

2006.09.20. 13:50
Kapcsolódó cikkek (1)
Gyurcsány nem lövi főbe magát, mi több, tovább hazudik - írja egy romániai magyar napilap, miközben a szerb és a szlovák sajtó Toroczkai Lászlóval foglalkozik a legtöbbet.

Címoldalán, szalagcímben emeli ki a Pozsonyban megjelenő SME, hogy a Magyar Televízió épülete elleni ostromot az a Toroczkai László - a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom elnöke - vezérelte, akit szombaton azért utasítottak ki Szlovákiából, mert a szlovákiai magyarok elleni támadások miatt próbált a pozsonyi utcán tiltakozni.

Hideg polgárháború után erőszakos zavargások

A SME szerint az MTV elleni támadás "képtelen módon épp Gyurcsánynak segíthet", akinek reformtervei mögé koalíciós partnerei egyértelműen felsorakoztak, de az utcai indulatokat kezelni képtelen karhatalmi erők szereplése árthat a kormánynak.

Noha az MTV ostroma sokkolta Magyarországot, ami ott lezajlott, mégsem annyira meglepő, mint amilyennek első pillanatra látszik, hiszen a 2002-es választási kampány kezdetei óta az országban egyfajta "hideg polgárháború" folyik - így a lap, amelynek egy másik írása arról szól, hogy "Szlovákiában évtizedek óta nem voltak erőszakos zavargások".

A szerb sajtó is Toroczkait emlegeti

A címlapján a tévészékház ostromát ábrázoló képet közlő belgrádi Politika megállapítja, hogy fél évszázaddal a szovjethatalom elleni, vérbe fojtott felkelés, és nem egészen két évtizeddel a kommunizmus bukása után Budapest rég nem látott méretű utcai tiltakozások színhelyévé vált.

A Danas a szerb Beta és az amerikai AP hírügynökség beszámolóinak közlésén túl külön írásban hívta fel a figyelmet arra, hogy a tiltakozók között volt Toroczkai László, az ultranacionalista 64 Vármegye Ifjúsági Mozgalom vezetője. Csurka István, az ultranacionalista MIÉP elnöke is szólt a demonstrálókhoz - írta az újság.

Erdélyi Krónika: Gyurcsány tovább hazudik

Az erdélyi Krónika hasábjain Gazda Árpád megállapítja: a hazugság ténye már 2002-ben és a határon túl is jól érzékelhető volt, amikor éppen Gyurcsány Ferenc akkori tanácsadó javaslatára az MSZP a 23 millió román munkavállaló veszélyére építette a választási kampányát.

"Minden bizonnyal a szavakkal összebékíthetetlen tények kontrasztja tette annyira szenvedélyessé Gyurcsány Ferenc kiszivárgott balatonőszödi beszédét. Évek óta leplezett szorongás tört fel belőle. Annak a felismerése, hogy elkerülhetetlen a szembesülés, és közeledik a pillanat" - olvasható a kommentárban, melynek szerzője szerint valami hasonlót érezhetett 1941 áprilisában Teleki Pál, Magyarország akkori miniszterelnöke.

Nem tudta feldolgozni, hogy a négy hónappal korábban kötött barátsági szerződés ellenére a magyar csapatok mondvacsinált indokokra hivatkozva megtámadták Jugoszláviát, ezért főbe lőtte volna magát. "Gyurcsány Ferenc nem lövi főbe magát, és lemondani sem hajlandó. Mi több, tovább hazudik" - állapítja meg Gazda Árpád.

Román lapok: figyelmeztető jel a budapesti "zendülés"

A keddre virradó éjszaka történéseit több román napilap is "lázadásnak", illetve "zendülésnek" minősíti tudósításainak címében. Így tesz a Romania Libera, a Jurnalul National és a Ziua, első oldalon induló tudósításokat közölve.

A Curentul tudósításba ágyazva a román közéletnek is szóló figyelmeztetést fogalmaz meg. "Nem, Magyarországnak nincs szüksége az effajta megrázkódtatásokra. Kétségtelen, hogy Gyurcsány választási ígéretei függőben maradtak. Természetesnek tűnik tehát az emberek elégedetlensége. De az előrehozott választások megoldanák a helyzetet? Aligha hihető."

Az Evenimentul Zilei már "hazaszól": a budapesti események figyelmeztetést jelentenek Románia számára, hiszen Magyarországot a "Jól fogunk élni" jelszó hazugsága lobbantotta lángra (a lap Traian Basescu államelnöknek a két évvel ezelőtti választási kampányában használt jelszavát idézte fel ezzel).

Amerikai lap figyelmeztet: lázadással nem lehet

Az egyik legtekintélyesebb amerikai lap, a konzervatív The Wall Street Journal európai kiadásának (WSJE) szerdai vezércikkében a magyarországi események kapcsán figyelmeztetett: lázadással nem lehet eltávolítani egy megválasztott vezetőt.

A vezércikk idéz Gyurcsány kiszivárgott beszédéből, így például azt a részt is, amely szerint a magyar gazdaság felszínen tartását az isteni gondviselés, a világgazdaság pénzbősége meg trükkök százai segítették. "Ez tisztességes elemzésnek tűnik Magyarország helyzetéről, olyannak, amit számos hazai és külföldi közgazdász is oszt" - szögezi le az újság, rossznak mondva, hogy ezekről a problémákról nem volt megfelelő vita a választási kampány során.

Daily Telegraph: Gyurcsány őszinteségének áldozata

Szerdai brit lapkommentárok szerint Gyurcsány Ferencet gyakorlatilag saját őszintesége sodorta bajba. A legnagyobb brit konzervatív napilap, a The Daily Telegraph "Egy őszinte magyar" című szerkesztőségi elemzésében azt írta: Nyugat-Európában a választók meglepődhetnének azon, hogy Magyarországon zavargások törnek ki, mert a miniszterelnök bevallotta, hogy hazudott.

A cikk szerint a magyar miniszterelnök, ahelyett, hogy mentegetné magát az őszintétlenség vádja alól - ahogy azt Tony Blair brit kormányfő tette azzal az állításával kapcsolatban, hogy Iraknak tömegpusztító fegyverei vannak -, beismerte, hogy a szocialisták vezette kormány következetesen hazudott a gazdaság állapotáról.

Korábbi szerepétől függetlenül Gyurcsány megérdemel egy vállveregetést megkésett nyíltságáért - fejeződik be a brit konzervatív napilap szerkesztőségi értékelése.

Orosz lapok 1956-os párhuzamokat elemeznek

Kínálkoznak a párhuzamok az 1956-os forradalmi októberrel - állapította meg az Oroszországban megjelenő, centrista Izvesztyija "Magyarországi zavargások: lázadás vagy forradalom?" című írásában.

Az orosz elitnek szánt Nyezaviszimaja Gazeta megjegyezte: Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt két újabb politikai megpróbáltatás várja a következő hetekben: az egyik az önkormányzati választás, amelyet az ellenzék kormányellenes népszavazássá akar változtatni, a másik a kommunistaellenes felkelés 50 évfordulója.

A független Kommerszant felsorolta az 56-os hasonlóságokat: a főcsapás most is a baloldali kormány ellen irányul, ennek vezetője a válság teljében Oroszországban jár, s az orosz elnökkel tárgyal, a feldühödött tömeg állami intézményeket ostromol Budapesten, meggyalázza a szovjet hősi emlékművet. S hogy az egybeesés teljes legyen, a tiltakozók olyan jelszavakat harsogtak, mint "Kommunisták!" és "56!"

Mindamellett az orosz lap szerint a hasonlóság csak külsődleges, és a mostani tömegtüntetések korántsem állíthatók egy sorba az 1956-os esztendővel, sőt az 1989-90-es, rendszerváltást kísérő megmozdulásokkal) sem.