Mária
-6 °C
-2 °C

Gyurcsány elvetette Orbán javaslatait

2005.07.09. 09:47
Sem a budapesti repülőtér privatizációjának leállítására, sem a gáz árának kórházakat nem érintő emelésére vonatkozó Orbán Viktor által tett javaslatot nem tartja elfogadhatónak a miniszterelnök.
Elutasította Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szombaton azt a két javaslatot is, amelyre előző nap az Orbán Viktorral folytatott vitában még nem adott konkrét választ.

A gázáremelés a kórházakra is vonatkozik

A jelenlegi és a volt miniszterelnök pénteki vitájában Orbán Viktor három konkrét javaslatot tett. Ezek közül azt, hogy az áfa helyett a személyi jövedelemadó alsó sávját csökkentsék az adóreform első lépéseként, Gyurcsány Ferenc még a vitában elvetette. A Magyar Televízió Nap-kelte című reggeli műsorában Gyurcsány Ferenc nem tartotta megalapozottnak azt a javaslatot sem, hogy a gáz árának tervezett emelése ne érintse a kórházakat, az iskolákat és az orvosi rendelőket. Emlékeztetett arra, hogy az idei költségvetés összeállításakor 4 százalékos éves áremelkedéssel számoltak, azaz figyelembe vették az év közben várható árváltozásokat is, miközben az infláció éves szintje jelenleg 3,5 százalék körül tart.

Megjegyezte, hogy az Orbán-kormány éveiben rendre a ténylegesnél alacsonyabb volt a költségvetésben tervezett áremelkedés, a különbséget mégsem adta oda a kormány az iskoláknak és kórházaknak. "Maga a felvetés egyébként elméletileg, azt gondolom, helyénvaló, nem pont ebben a megfogalmazásban. Ehhez kell tartania magát minden kormánynak" - jelentette ki.

Eladják a repteret

Orbán Viktor pénteken nagyon kérte, hogy a kormány ne adja el a budapesti repülőteret, "ne vágják le az aranytojást tojó tyúkot". A szombat reggeli televíziós beszélgetés során Gyurcsány Ferenc arra hívta fel a figyelmet, hogy a repülőteret mint létesítményt nem adnák el, hanem a légikikötőt üzemeltető társaságot, azaz a várható eredményt tervezik privatizálni. A várható eredmény most évi 10 milliárd forint körül alakul. A miniszterelnök szerint a privatizációs bevétel viszont 150-200 milliárd forint lehet, s ebből meg lehetne építeni a 4-es autópályát. A miniszterelnök szerint nem biztos, hogy Orbán Viktor álláspontja a helyes, ha arról kell dönteni, hogy megtartsák-e az évi tízmilliárd forint bevételt ígérő üzleti lehetőséget, vagy az autópályát építsék meg Békés és Szolnok megyében, a dél-hajdúsági térségben.

Elméletben a privatizációról

Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta, hogy a privatizáció kérdésében vitatkozik mindkét véglettel, azaz nem ért egyet sem azzal, hogy csak a magántulajdon jó, sem azzal, hogy az rossz, ha valami magánkézben van. Mint mondta, vitatkozik azzal a liberális nézettel, hogy mindig és minden esetben jobb a magántulajdon, mint a köztulajdon, mert a magántulajdonosok nem mindig hajlandók osztozni az ország egész felelősségében, az elkülönülő egyéni érdek sokat tud rombolni a közös érdeken. "Nem igaz a másik sem. Itt vitatkozom az esetek többségében nekem populistának tűnő jobboldali retorikával. Hozzáteszem: az igazi konzervatív politika - lásd Thatcher, lásd Kohl, lásd a Magyar Demokrata Fórum valódi konzervatív politikája - soha nem is fogadta ezt el, ami azt mondja, hogy az állam a legjobb gazda" - tette hozzá.

Aludjon rá egyet

Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke arra kérte Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt, hogy "aludjon rá még egyet, és ne hirtelen haragjában utasítsa vissza" a pénteki nyilvános vita során Orbán Viktor pártelnök által ismertetett három javaslatot. Szombati budapesti sajtótájékoztatóján az ellenzéki politikus közölte, hogy a Fidesz a nyár folyamán - az Országgyűlés gazdasági bizottságában is - továbbviszi a szerinte jó és indokolt javaslatokat, amelyekről a kormányfő pénteken nem mondott határozott véleményt, de szombat reggel elutasította azokat. A három javaslatot megismételve Pokorni Zoltán kifejtette, hogy a nyári gázáremelés nagyon súlyosan érintené az oktatási, egészségügyi intézményeket, mert a zárolások miatt amúgy is nehéz helyzetben vannak.

A Budapest Airport Rt. állami tulajdonban tartásáról Pokorni Zoltán azt hangsúlyozta, hogy a Ferihegyi repülőteret üzemeltető vállalat nyeresége évi 10 milliárd forint, hasonló nagyságrendű, mint "az aranytojást tojó tyúkként emlegetett Szerencsejáték