Judit
3 °C
6 °C

Hazárdíroztak a pápa halálhírével

2005.04.04. 13:15
Bár II. János Pál pápa szombaton késő este hunyt el, az Észak-Magyarország című borsodi napilap címlapján már szombaton az egyházfő halálhíréről lehetett olvasni. A lapnál a korai lapzártával magyarázzák a sajnálatos tévedést. A katolikus egyház hivatalos honlapján pedig pénteken este volt néhány percig olvasható a pápa halálhíre. A katolikus.hu szerkesztői is sajnálkoznak. Az MTV-nél viszont szombaton este nem volt elérhető az elnöki ügyeletes, így késlekedtek.

Előre elkészített nyilatkozat


Kattintson a képre a nagyításhoz!
Forrás: katolikus.hu

A Vatikán hivatalos cáfolata után jelent meg a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia előre elkészített nyilatkozata a pápa haláláról, még pénteken este. 'A Magyar Katolikus Egyház tagjai mély fájdalommal értesültek II. János Pál pápa haláláról. Péteri szolgálata által hitelesen tanúskodott az élő Krisztusról nemcsak a Katolikus Egyház tagjai előtt, hanem erőt és reménységet adott a másvallásúaknak és minden jóakaratú embernek is. Mi magyarok is sokszor és sokféleképpen megtapasztaltuk irántunk való szeretetét és pásztori gondoskodását" - így kezdődött a katolikus.hu-n az a péntek este megjelent, majd visszavont nyilatkozat, amelyet a pápa tényleges halálát követően ismételten kiadott a püspöki konferencia.

Szerdahelyi Csongor, a katolikus.hu szerkesztője az Indexnek azt mondta, hogy a világsajtó egésze azt állította ebben az időszakban, hogy II. János Pál pápa elhunyt. "Bedőltünk a világsajtónak" - kommentálta a tévedést, megjegyezve, hogy "csak az tévedhet, aki dolgozik is". Szerdahelyi arra a felvetésünkre, hogy nem jobb-e az egyházon belüli kommunikáció, mint a sajtó és a Vatikán kommunikációja azt reagálta: "Minden tévedés az élet jele".

Szombati halálhír


Kattintson a képre a nagyításhoz!
Forrás: digital.eszak.hu

Az Észak-Magyarország című borsodi napilap szombati címlapján azt jelent meg, hogy meghalt a pápa. Kiss László, a lap főszerkesztője az Indexnek azt mondta, amikor elküldték a lapot ezzel a címmel a nyomdába gyakorlatilag 99 százalékos biztonsággal azt lehetett sejteni, hogy a hír igaz. A szerkesztő szerint két lehetőségük volt, vagy kihagyni a pápáról szóló oldalakat, vagy pedig "rizikózni". Kiss László azt mondta, ma sem döntene másképpen, mert olyan megbízható hírforrások kürtölték világgá a pápa halálhírét, amelyek egyébként nem szoktak tévedni. "Tulajdonképpen 24 órás előnybe kerültünk, míg máskülönben 36 órás hátrányba kerültünk volna" - mondta.

Az Észak-Magyarország testvérlapja, a Kelet-Magyarország jóval óvatosabban (tulajdonképp kétesélyesen) fogalmazott szombati számának címlapján: "A pápa végórái. Gazdag örökséget hagy az emberiségre II. János Pál, aki 27 éven át töltötte be a katolikus egyház legmagasabb méltóságát. Nemcsak a keresztény egyház vesztesége a távozása." A két napilap (illetve harmadik testvérük, a Hajdú-Bihari Napló) az Inform Média Kft. kiadásában kerül az olvasókhoz. A cég lapjait Debrecenben nyomják, a miskolci székhelyű ÉM-nek van legkorábban a lapzártája.

A Petőfi Népe is

A kecskeméti Pető Népe szombati lapszámának vezető hírcímében a következőt közölte olvasóival: II. János Pál: 1978 - 2005. A cím ellenére Barta Zsolt lapszerkesztő az Indexnek azt mondta, ők egy szóval nem állították, hogy meghalt volna a pápa, de "elmentek a határig". "A 2005-ös év december 31-ig tart" - állapította meg a lapszerkesztő. Szerinte ellentmondásos hírek jelentek meg a pápa pénteki állapotáról és lap szerkesztői "totál korrektek voltak". Szerinte ha valaki ilyen súlyos állapotban van, és ha vatikánba sereglenek a pápaválasztó atyák, az nem lehet véletlen.

Nem volt elérhető az ügyeletes MTV-vezető
Az MTV a kereskedelmi televíziókkal ellentétben nem szakította meg a szombat esti műsorsávban sugárzott filmet, így mintegy másfél órával a konkurens csatornák után jelenkezett a Híradó esti kiadása, amelyben az MTV is bejelentette a katolikus egyházfő halálát. Az Index információi szerint a jelentős nézettségesést is produkáló lemaradással az MTV kuratóriuma is foglalkozik keddi elnökségi ülésén, de Kozák Márton szabad demokrata kurátor április 7-re rendkívüli ülést is kezdeményezett, ahol Rudi Zoltán elnöktől kérnek magyarázatot a késés okairól. Az Index információi szerint a kurátorok azért is szorgalmazzák a kérdés alapos megtárgyalását, mert megítélésük szerint a közszolgálati tévé a decemberi népszavazás idején is megkésve adott hírt a történtekről. Úgy tudjuk, hogy a szombat este sugárzott Kongó című filmet végülis azért nem szakította meg az MTV, és a rendkívüli hírműsor azért maradt el, mert az elnöki ügyeletes, Baló György nem volt elérhető este telefonon, így nem volt, aki kiadja a "parancsot" a műsorrend megváltoztatására, holott a Híradó konzervanyagai régóta készen álltak.

Az ORTT Fidesz által delegált tagja vizsgálatot kezdeményez, amiért szerinte az MTV a pápa halálakor nem tett eleget legalapvetőbb közszolgálati feladatainak. Szalai Annamária szerint meg kellett volna szakítani az adást, hasonlóan a kereskedelmi adókhoz és a Duna TV-hez.

A Magyar Szocialista Párt "elvárja, hogy az adófizetők pénzéből fenntartott, közszolgálati Magyar Televízió vezetése tegye meg a szükséges személyi, szervezeti és tartalmi lépéseket annak érdekében, hogy hasonló mulasztás a jövőben ne fordulhasson elő, áll a párt közelményében.