Júliustól próbajáraton a hannoveri villamosok

2001.06.19. 12:36
A 'megszokott szín, új minőség' szlogennel kívánja népszerűsíteni a tavasszal beszerzett, és júliustól két szerelvénnyel már próbajáraton üzemelő hannoveri villamosait a Budapesti Közlekedési Vállalat. A 66 villamosból, amelynek megvásárlása télen csaknem a fővárost vezető MSZP-SZDSZ koalíció szakadásához vezetett, hetente kettő érkezik Budapestre, szeptemberben pedig két vonalon már forgalomba is állítják őket.
Budapest legkorszerűbb járműve
"Bár használtak, de Budapest legkorszerűbb járművei"- jellemezte Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes a kedden a nyilvánosság számára is bemutatott 66 hannoveri villamos első két darabját, amelyek múlt héten érkeztek az országba, és keddtől már próbajáraton üzemelnek a szeptemberi forgalomba állításig. Mint emlékezetes a BKV csaknem 7 milliárd forintos közbeszerzése kapcsán februárban csaknem felbomlott a fővárost vezető MSZP-SZDSZ koalíció, Demszkyék ugyanis új, ám drágább villamosok beszerzését javasolva ellenezték a több mint 20 éves járművek megvásárlását.

A szabad demokraták által preferált, s járművenként 800 millió forint körüli összegbe kerülő 15-20 milliárd forintos új villamos beszerzésre a tenderkiírás egyébként már hónapok óta csúszik. A Fidesz-MDF-MKDSZ frakció többsége megszavazta a villamosvásárlást, ők ugyanis programjukban a metróépítés helyett évek óta a felszíni közlekedés fejlesztését szorgalmazzák. A szabad demokraták egyébként jogi úton is megtámadták a villamosvásárlást, szerintük ugyanis a közbeszerzés egyes elemei szabálytalanok voltak. Az ügy első tárgyalását kedden déltől tartják a fővárosi bíróságon.

Csak a szocialisták tesztelték a villamosokat

Júliustól két szerelvénnyel már próbajáraton üzemel
A keddi bemutatón a négy fővárosi frakcióból csupán a szocialisták jelentek meg, ők azonban igen nagy számban, így a TV 6000 típusú szerelvények bemutatója a hétköznapi csúcsforgalom szimulációjára is alkalmas volt. A megvásárlás után zöldről sárgára festett szerelvények július 7-től kezdik meg 10 ezer kilométeres próbafutásukat. A két villamost idén még 42 követi, amelyek szeptembertől közlekednek majd menetrendszerűen. A maradék huszonnégyet várhatóan a jövő év első negyedében állítják üzembe Dél-Pesten: először a 13-as és a 63-as villamos vonalán, később az 50-es és a 62-es villamos pályáján is a német szerelvények közlekednek majd.

Halk, fűthető és sárga

A BKV utasainak egynegyede villamoson utazik. A közlekedési vállalat 800 villamost üzemeltet, amelyek átlagéletkora 30 év. A cég 18 éve nem vásárolt új villamosokat. Az alacsony ár mellett a német villamosok előnyeként említik a BKV szakemberei, hogy az eddig Budapesten közlekedő járművekkel ellentétben a "hannoveri fürge giliszta" még 60 km/órás sebességnél is halk, ablakai - hazánkban szokatlan módon -nyithatóak, lépcsői, alkalmazkodva a peron magasságához, három fokozatban nyílnak le, utastere fűthető. A TW 6000 egy kocsijában egyébként 46 ülőhely és 130 állóhely van.

Megbírságolhatják a BKV-t a villamosbeszerzés miatt
A BKV Rt. akár 2,1 milliárd forint bírságot is fizethet, ha Demszky Gábor főpolgármester megnyeri a hannoveri villamosok ügyében kezdeményezett pert - derült ki a Fővárosi Bíróság keddi tárgyalásán. Demszky azért fordult jogorvoslatért a bírósághoz, hogy az állapítsa meg a Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottsága (KTKD) jogi álláspontjának helytelenségét. A főpolgármester és álláspontja szerint ugyanis a BKV Rt. döntés és felhatalmazás nélkül nem indíthatott volna közbeszerzési eljárást, így a hannoveri villamosok megvásárlásáról szóló szerződést is jogosulatlanul írták alá. A közbeszerzési döntőbizottság korábban elutasította Demszky Gábor jogorvoslati kérelmét. Az alperes KTKD, valamint a BKV Rt. álláspontja szerint több dokumentum is rendelkezésükre áll, amely szerint nemcsak a február 22-i, a villamosvásárlást lehetővé tevő közgyűlési döntéskor, hanem már 2000 decemberében, illetve 2001 januárjában tudnia kellett a városvezetésnek a BKV vételi szándékáról. Ha a bíróság a jövő héten kimondaná, hogy a KTKD nem utasíthatta volna el a városvezetés keresetét és a közbeszerzési eljárás is jogosulatlanul indult, úgy a főváros vállalata, a BKV Rt., akár bírságot is fizethet, ennek összege egymillió forinttól a beszerzési érték (7,1 milliárd forint) 30 százalékáig terjedhet - utalt a jogszabályra a bírónő. Az ügyben a Fővárosi Bíróság jövő kedden hirdet elsőfokon ítéletet. Forrás: MTI