Verseny nélkül az országimázs százmillióiért

2001.02.13. 12:05
Több mint 800 millió forintos bevételt hozhat a Happy End Kft.-nek az a pályázat, amelyet az Index információja szerint meg is fog nyerni a Fidesz választási kampányfilmjeinek készítőjeként ismertté vált cég. A Happy End ugyanis már csak egyedül "versenyez", a három pályázó közül a McCann korábban kiszállt, a Hungexpo ajánlata pedig nem felelt meg az alapvető formai követelményeknek.
Három cég jelentkezett arra a közbeszerzési pályázatra, amelyet a Miniszterelnöki Hivatal tavaly december közepén írt ki "Magyarország arculatának hiteles, a millenniumhoz méltó megfogalmazására a marketing, reklám, PR, valamint nyomtatott és elektronikus média eszközeinek felhasználásával". A kétéves országimázs-építő akció teljes büdzséje 4,2 milliárd forint, ebből a nyertes cég díja a teljes költségvetés maximum ötöde, azaz 840 millió forint.

"Ha bárki hitt volna abban, hogy nem a Happy End fog nyerni, ekkora megbízásra többen mozdultak volna rá" - fogalmazott egy inkognitót kérő reklámszakember. Két másik cég kreatív igazgatója ugyanezzel indokolta, hogy miért nem indultak a busás bevétellel kecsegtető tenderen. A pályáztatás egyes körülményei nem mondanak ellent a sarkos véleményeknek.

A McCann hamar visszalépett

Szerződés
A Miniszterelnöki Hivatal még az országimázs központ létrehozását megelőzően, 1999-ben kötött, a kormányzati kommunikációs munkák elvégzésére 2002 végéig érvényes szerződést - három millió forintos havi átalánydíj ellenében - a Fidesz választási kampányában részt vevő Happy End-del, amely alapján a cég végzi az imázsközpont által rendezett ünnepségek előkészítésének PR-munkáját is. A Happy End rendszerint 15 százalékos jutalékot kap a rendezvények előkészítésével kapcsolatos kreatív munkákért vagy reklámok készítéséért.
A felhívás megjelenése után a Happy End Kft. mellett az állami tulajdonú Hungexpo és a McCann-Erickson Kft. jelentkeztek a pályázatra. A McCann azonban végül nem nyújtott be ajánlatot. Serényi János, a cég ügyvezető igazgatója az Indexnek elmondta: az Országimázs Központtól kapott briefing (a megrendelő kívánalmait, elképzeléseit felsoroló anyag) nem tartalmazott olyan alapvető elemeket, mint a megcélzandó célcsoport, az üzenet jellege, illetve arról sem tett említést, hogy a kampányt külföldön vagy belföldön képzeli el a Miniszterelnöki Hivatal.

A reklámcég ezért további információkat kért, amelyeket mindössze egy héttel a pályázat leadási határideje előtt kapott meg. Az ügynökség úgy vélte, hogy ennyire rövid idő alatt felelősségteljesen nem készíthető olyan tervezet, amely alapján ekkora összeget megnyugtató hatékonysággal lehetne elkölteni.

A McCann annak ellenére határozott a visszalépés mellett, hogy egy országimázs kampány nyilvánvalóan újabb remek referenciát és nem kevés bevételt jelentett volna az ügynökségnek - fogalmazott Serényi.

Imázsközpont: törvényes az eljárás

Tóth István Zoltán
Tóth István Zoltán, az imázsközpont vezetője ezzel kapcsolatban annyit jegyzett meg, hogy a kért információkat az ügynökségnek a törvényben előírt módon, a leadás előtt küldték el.

Egy másik, neve mellőzését kérő reklámszakember arra hívta fel a figyelmet: az országimázs kampányokat jellemzően külföldön érdemes folytatni, míg a szakmai körökben terjedő hírek szerint ebben az esetben a pénz jó részét Magyarországon költik el. Tóth István Zoltán az Indexnek elmondta, hogy közel azonos súlyt szeretnének helyezni a kampányban a hazai és a külföldi imázsépítésre. Hiszen, ahogy fogalmazott, a "sikeres külső kommunikáció titka a sikeres belső kommunikáció".

A Hungexpo sem komoly ellenfél

A tenderen végül a Happy End mellett a Hungexpo indult el. Az Index információi szerint azonban versenytársuk ajánlata nem felelt meg az alapvető formai követelményeknek, vagyis a Fidesz kampánycége már egyedül versenyez. Ezt a Hungexpo egyik munkatársa kérdésünkre megerősítette, Benczúr Ágnes, a cég ügyvezető igazgatója ugyanakkor nem tud arról, hogy kiestek volna a versenyből.

Költségvetés
A Miniszterelnöki Hivatal országimázsközpontja tavaly január elsejei alakulása óta a rendelkezésére álló 4,2 milliárd forintból két és fél milliárdot költött ünnepségek rendezésére. A Szent Korona átszállítása a Parlamentbe, a március 15-i ünnepség és a szabadon választott Országgyűlés megalakulásának tizedik évfordulója mintegy ötszázmillió, Mádl Ferenc köztársasági elnök beiktatása 120 millió, az augusztus 20-i ünnepség 987 millió, sydneyi Magyar Millenniumi Kulturális Napok 143 millió, az október 23-i megemlékezések 130 millió, az Álomalapítás elnevezésű szilveszteri, négy városban megrendezett rendezvénysorozat pedig mintegy 600 millió forintba került. A különböző, a millenniumot vagy például a költségvetést népszerűsítő kiadványok megjelentetésére másfél milliárdot költöttek tavaly. A minden háztartásba eljutó, kéthavonta megjelenő ingyenes Millenniumi Országjáró lapértesülések szerint félmilliárd forinttal terhelte meg az imázsközpont költségvetését, a költségvetést bemutató füzet 330 millió forintba, a Szent Korona áthelyezéséről szóló pedig 150 millióba került.
Az imázsközpont vezetője arra hivatkozva, hogy a tárgyalások még ezen a héten is tartanak, nem erősítette meg ezt az információt. A tendert jól ismerő, a Miniszterelnöki Hivatalhoz közelálló informátorunk szerint a Hungexpo azért indult a pályázaton, hogy a Happy End ne versenytárs nélkül nyerjen.

Egyiknek 15, a másiknak 20

A piacon szokásos vállalkozói díj az ehhez hasonló megbízások esetén 15 százalék - mondták egybehangzóan az Index által megkérdezett reklámszakemberek. Az Országimázs Központ ezzel szemben a 4,2 milliárd forint 20 százalékát is hajlandó kifizetni, bár ahogy Tóth István Zoltán hangsúlyozta, ez az összeg a maximum, és végső döntést csupán a pályázók ajánlatának ismeretében hoznak majd.

Hétmilliárdból gazdálkodnak

Idén a Miniszterelnöki Hivatal Országimázs Központja 7,2 milliárd forintot költhet az imázs építésére. Bár a központ költségvetése csupán 4,625 milliárd forint - a 2001-re vonatkozó büdzsében, külön cím alatt jelent meg több tétel, amely tavaly még a központ kiadásait terhelte (HVG.2001.01.06). A költségvetési tájékoztató füzetre például 390 millió forint, "a millenniumi eseményekről szóló, különböző példányszámú könyvek, kiadványok" támogatására - amilyen például a Millenniumi Országjáró - 740 millió forint, az ország gazdasági állapotát dokumentáló kommunikációs anyagokra 1,47 milliárd forint szerepel a költségvetésben.

Továbbra is az országimázs költségvetéséből kívánják fedezni a millenniumi állami ünnepségeket, az országot külföldön népszerűsítő reklámokat, valamint a Széchényi-terv széles körű megismertetését.