Távoznak a vadászpilóták

2000.10.26. 10:23
Távoznak a Magyar Légierőből azok a vadászpilóták, akik az elmúlt hónapban jelentették be távozásukat, miután a személyi elbeszélgetéseken nem közeledtek az álláspontok - értesült az Index. A "hetek" közül hatot nyugdíjaznak, Vári Gyula pedig "más beosztásban" folytatja karrierjét. A pilóták távozásával felmerül annak a lehetősége, hogy a 24 órás készültség adása csak törvénytelenül oldható meg. A HM egyelőre nem nyilatkozik.
A hét pilóta a tarthatatlan állapotok, az egzisztenciális válság miatt döntött az elmúlt hónapban a távozás (nyugdíjazás) mellett.

Pápai repülőezred búcsúztatása
Információink szerint azonban hetük közül a légierő emblematikus figurája, a többszörös farnborough-i bajnok Vári Gyula őrnagy ,,más beosztásban" folytattja karrierjét. A többiek nyugdíjazása 2001-ben várható, a haderőreform befejezésekor. (A pilóták szolgálati ideje duplán számít, így jóval korábban kérhetik nyugdíjazásukat.)

A "hajózók" döntését a katonai vezetés korábban elfogadta, mondván: ez nem jelent gondot, az utánpótlást Pápáról áthozott és a korábban kecskeméti Albatroszokkal repülő pilóták átképzésével megoldják.

Számokba fojtva
A magyar vadászpilóták alap (iskolai) kiképzése 3-5 évig tartott, 1996-es árakon számolva 44,5 millió forintba került.

Egy felsőfokú végzettséggel és két nyelvvizsgával rendelkező NATO-vadászpilóta repülőgépvezető beosztásban a tiszti besorolás alapján (1/1998. HM rendelet) a kilenc beosztási kategória közül a másodikba tartozik. Összehasonlításképpen: az ,,irodai" munkát végző Honvéd Vezérkar osztályvezetője a hatodik, a vezérkar alá tartozó Honvéd Művészegyüttes karmestere vagy a Honvéd Üdülő igazgatója az ötödik kategóriába tartozik.

A pilóták idén 40-70 órát repülhettek MiG-en (van azonban olyan, akinek csak egy órát engedélyeztek; az előirányzat 120 óra volt, a NATO-minimum 180 óra), a MiG-29-es egy üzemórája 13.000 dollárba (kb. 3,5 millió forintba) kerül. A gépek ára 1994-es árfolyamon 4 milliárd forint.

A Honvédelmi minisztérium büdzséjéből (189,4 milliárd forint) a Repülő és légvédelmi csapatok csak 16,9 milliárdot kapnak (8,9%), szinte ugyanannyit, mint a minisztérium igazgatása visz el. A Magyar Honvédség vezérkarának igazgatása a HM-költségvetés 44,5%-a (84,4 milliárd forint), a légierő a vezérkar költségvetésének 20%-át kapja. (Forrás: A 2000. évi magyar költségvetés.)

A hét hajózó távozásával azonban a légierő folyamatos harckészültsége kerül veszélybe. A magyar légierőben ugyanis jelenleg egy repülőtéren 18 pilóta biztosítja az ország légterét 24 órában - tudtuk meg. (Ennyien felelnek meg a MiG-29-esen a "mindenidős" készültségadás követelményének.)

Hetük kiesésével 11 készültséget adható pilóta marad. A betegségek, külföldi utak, tanfolyamok és a beosztások egyéb elfoglaltsága miatt azonban gyakorlatilag jóval kevesebb, ami azt jelenti, hogy a készültség adása csak törvénytelenül oldhatató meg. A 24 órás szolgálat után ugyanis 48 órás pihenő járna a törvény szerint, ami a maradék készenlétet adható pilótával lehetetlenné tenné annak ellátását. (Információnk szerint azonban már jelenleg is csak így tudják megoldani a folyamatos készültséget.)

Az állandó készültség gondot jelent a kijelölt pilóták átképzésében is. A tervek szerint jövőre ugyanis félévenként 5-5 hajózót képeznének át MiG-29-esre, az oktatás azonban az állandó készültségadás és kétnapos pihenő miatt szinte megoldhatatlan.

A Honvédelmi Minisztérium nem kívánt nyilatkozni. Vári Gyula az Index megkeresését sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarta. (A katonák nyilatkozatához felettesük engedélye kell - a szerk.)