Szakértők értékelik a tanárokat

2013.04.05. 14:35

A következő tanévtől három kiemelt közoktatási szakértői szerep különül el Hoffmann Rózsa szerint. A szakértők a tanárok értékelésében és képzésében vesznek majd részt.

A köznevelésért felelős államtitkár kifejtette: szakértőnek azok jelentkezhetnek, akik legalább tízéves gyakorlattal rendelkeznek és ajánlások alapján felkerülnek az országos szakértői névjegyzékre. El kell végezniük a számukra az Oktatáskutató Intézet vagy az Oktatási Hivatal által szervezett képzést, és később is rendszeresen frissen kell tartaniuk tudásukat. A szakértőknek naprakész tudással kell rendelkezniük a jogszábolyokról, didaktikai és módszertani újdonságokról.

Az új szaktanácsadók, tárgygondozók a pedagógusok munkáját segítik. A pozíciókra nagy az érdeklődés: a nyolcszáz helyre ötezren jelentkeztek.

A tanfelügyelők végzik majd az ellenőrző munkát országosan egységes szempontrendszer alapján.
A harmadik körbe a minősítésben résztvevők tartoznak majd, akik a pedagógus-életpályamodell keretében értékelik majd a pedadógusokat. Ők döntenek arról, hogy a tanárok magasabb bérkategóriába kerülhetnek-e. Ha valakit alkalmatlannak találnak, egy háromtagú bizottság dönti el, hogy kirúgják-e a pedagógust.

Bella Tibor, a Közoktatási Szakértők Egyesületének elnöke szerint a változásokkal a szakértők szerepe megnő és megváltozik a jövőben. Felidézte, hogy 1995-ben alakult az érdekképviseleti szervezet, amelynek célja többek között, hogy felkészült szakértők közül lehessen választani. A szervezet létszáma mára meghaladja az ezret.