A NoHab GM Alapítvány tagjainak régi vágyuk teljesülhet. Márciusi cikkünkben írtunk arról, hogy az alapítvány milyen elszántan küzd azért, hogy a MÁV-tól megvehessen egy M61-est. A rajongók szerint a NoHAB svéd mozdony a MÁV legszebb és legjobb mozdonytípusa volt: robosztus megjelenésével, megbízhatóságával, hangjával olyan jelenség, mely még a laikusokat is megérinti.
A MÁV túl sokat kért
- Még 1998-ban döntöttünk úgy, hogy mindenképpen megmentjük kedvencüket a lángvágótól - emlékszik vissza Horváth Ákos, a NoHAB-GM Alapítvány egyik alapítója. - Eleinte kedvező ígéreteket kaptunk, de a MÁV csak nem akart meghatározni számunkra egy méltányosabb összeget, pedig az alapítványi tagok korábban már súlyos 100 ezreket költöttek kedvencükre.
Alapítványi hitvallás
| |
1999-ben a NOHAB-GM mozdonyok (különösképp a MÁV M61-es sorozatának) néhány rajongója elhatározta, hogy létrehoznak egy alapítványt, melynek célja e gépek túléléshez vezető útjának egyengetése. Sajnos mára a NOHAB-ok csillaga a MÁV-nál is leáldozott; 2000 végén már az utolsó M61-es is búcsút vett a menetrend szerinti forgalomtól. Nem kétséges, hogy a NOHAB-rajongóknak egyesíteniük kell erőiket ezen legendás gépek legalább egyikének megőrzéséhez.
|
|
|
- Később kiírtak egy pályázatot, melyben négy NoHAB-ot akartak értékesíteni. Ez nem sikerült, mert a cég irreálisan nagy összeget kért a forgalomból már kivont járművekért. A 24 millió forint plusz áfás kikiáltási árat senki nem találta vonzónak: a március 6-ra tervezett árverésen egy lélek sem jelent meg. Ennek következményeképp a MÁV immár alacsonyabb árajánlatoktól sem zárkózott el; ezért alapítványunk újra tárgyalásokba kezdett.
Hosszú harc után végre sikerült betörni a MÁV-ot, és november 28-án a felek aláírták a szerződést, melynek értelmében az alapítvány 8,125 millió forintért megvásárolja a MÁV M61 010 pályaszámú mozdonyát, "Tizeskét". Ezzel a legendás típus egy darabja megmenekül a lángvágótól, melyet a magyarországi M61-esek 70 százaléka nem tudott elkerülni.
Nyílt napok, külön menetek
Az alapítvány azt tervezi, hogy mozdonyukat, egy a Keleti pályaudvar szomszédságában lévő mozdonyszínbe viszik. Itt lesz lehetőség a tárolásra, bemutatásra és az esetleges javításokra. - Főleg a kerekek igénylik a felújítást, bár ez igen nagy terhet ró majd ránk, költséges móka lesz - mondta Horváth Ákos. - Itt rendezünk majd nyílt napokat, sőt ha lesz rá lehetőség külön meneteket is indíthatunk.
Nyugdíjba vonultak a NoHAB-ok
| |
Végérvényesen befejeződött Európában a "klasszikus" NoHAB-ok történetének első fejezete. A Dán Államvasutaknál nyáron futottak utoljára menetrend szerinti fordában a sorozat még megmaradt példányai, ezzel az utolsó eredeti megrendelő is kivonta a forgalomból a megmaradt turcsi orrú svéd gépeit. (A dánoknál és a svédeknél a NoHAB gyár későbbi mozdonyaiból még üzemelnek példányok). A magánvasutaknál futó közel félszáz mozdony pályafutását ez természetesen nem érinti, illetve annyiban bizonyosan, hogy a most leállított példányok nagy részét valószínűleg még viszontláthatjuk valahol.
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!