Mária
-6 °C
2 °C

Egykoron harcosok voltak

2004.02.12. 19:25
Minden árverésre bocsájtott hajó elkelt az ÁPV Rt. árverésén. A Magyar Honvédségtől leselejtezett haditechnikai eszközök iránt egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik, hulladékkereskedőktől az ukrán üzletemberig sokan és sokféle érdektől vezérelve szeretnének levetett honvédségi cuccokhoz jutni.
"Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság mint terméktulajdonos megbízásából a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai És Vagyonkezelő Rt. Logisztikai Igazgatósága nyilvános árverést hirdet a Magyar Honvédségtől átvett, az ÁPV Rt. tulajdonában lévő hatástalanított (hajólevéllel nem rendelkező) hajók tételenként történő értékesítésére. Árverezésre kerül: 34 db hatástalanított AN-2 aknásznaszád hajó, 5 db alumínium rohamcsónak, 1 db parancsnoki motorcsónak, 1 db lakóhajó" - állt az interneten fellelt árverési hirdetményben.

A hadrendből kivont naszádokat, a parancsnoki csónakot, és a korhadó lakóhajót a Magyar Honvédség újpesti hadikikötőjében lehetett megmustrálni az árverés előtti napokon. Schíbert József, a Logisztikai Igazgatóság sajtóreferense derűlátóan tekintett a licit elé, hiszen a barátságtalan idő ellenére többszáz érdeklődő tapogatta, kopogtatta, vette tüzetesen szemügyre a sólyákra nehezedő alumíniumtesteket. Az 1 190 000 forinttól 1 670 000 forintig terjedő kikiáltási árú kopottas naszádok már régóta foglalkoztatták a hajós népek fantáziáját, az évek óta parton veszteglő, hámló festésű olajzöld hajókra többször is rákérdeztek, mi lesz velük, mikor lesznek eladók?

A harmaton is elmennek

Nézegessen partra vetett hajókat!
Egy szemmel láthatóan hozzáértő, középkorú férfi pár szóban összefoglalja a tudnivalókat az előnyös vételnek tűnő vizijárművekről: "A hatvanas években gyártották ezeket a naszádokat Magyarországon, és igaz, hogy lepusztultan néznek ki, de szegecselt alumíniumból van a testük, és az alu az nem rohad. Két nyolcvan kilowattos, hathengeres Csepel motorjuk van, azt valószínűleg le kell cserélni, hiszen nem túl korszerűek. Tizenegy és fél tonna a vízkiszorításuk, és hatvan centiméter a merülésük, ami olyan kevésnek számít, hogy volt ezekre egy szólás: a harmaton is elmennek." Hogy mennyit kellene még rákölteni? "Legalább a vételár dupláját, ha nem többet. Aztán le is kell vizsgáztatni, meg kell hogy feleljen például a környezetvédelmi előírásoknak."

Az egyik naszád belsejében egy idősebb úr elismerően nyilatkozik a hajó állapotáról: "Nincs ezekkel semmi baj, természetesen fel kell újítani, de mindenképp megéri a befektetést, kiváló hobbihajó lehet belőle, persze kell hozzá a kishajó-vezetési engedély." Majd gyakorlott mozdulatokkal kikászálódik a szűkre szabott (feltehetőleg cingár haditengerészekre méretezett) kajütajtón. Az enyhén klausztrofób térben a nonkonform katonás életmód roncsai ragadják meg leginkább a figyelmet: a másodosztályú fekete műbőrhuzatok, a puritán formavilág, a spártai kényelem valószínűleg nem a hajózók kényeztetésére szolgált. A panorámás kilátással visszafogottan szolgáló ablakokban döglött darazsak emlékeztetnek rá: télen hideg egy ilyen hajó.

Nem olvasztják be

A másnapi árverésen aztán minden elkelt. A csaknem kétszáz résztvevővel megtartott kedélyes hangulatú licitben többnyire alulmaradtak az alumíniumra utazó hulladékkereskedők. Úgy tűnik, a hajóbarátok pénztárcát nem kímélve szeretnék hajó formájában tartani az egykor harcos folyami hadieszközöket. "Egy hajó addig él, amíg foglalkoznak vele" - tartja az egyik licit nyertese, egy harmicöt éves vállalkozó, és azt is elárulja, egész életében hajóépítéssel foglalkozott, és most társával beindítják az Adrián kis hajózási cégüket. A magát megszállott hajózónak tartó férfi szerint "olyan üzleti hasznot tud hajtani egy ilyen hajó, ami a befektetett összeghez képest is kedvező".

Egymillió-nyolcszázötvenezerért visz haza Nyíregyházára aknásznaszádot dr. Köteles István, akinek az árverési kiírás szerint negyvenöt napja van arra, hogy megoldja a hajó elszállítását. "Ez pár százezer forintba kerül majd, és legalább a vételár dupláját kell még ráköltenem a ladikra, hogy a Tiszalöki víkendtelkünk kikötőjéből kirándulóhajóként kifuthasson." A saját használatra vásárolt hajóval Tokajig, Sárospatakig is el lehet túrázni, és akár több család is elfér a fedélzeten. De az sem kizárt, hogy később "szolid üzleti célokra" is kihasználják majd a kicsinosított járművet. Az új hajótulajdonos leplezetlenül boldognak tűnt.

Egy, az árverésről sietősen távozó középkorú férfit csak nehezen lehet szóra bírni. Az ukrán vállalkozó helyett tolmácsa mond pár semmitmondó szót a hajóvásárlásról, majd sürgős szerződéskötésre hivatkozva leráznak egy fuvarozást felajánló ügynököt, és elviharzanak. A teremben kevesen maradnak, többen a friss hajótulajdonosoknak kínálnak különféle szolgáltatásokat: a daru- és trélerbérléstől kezdve a motorkereskedésig és felújításig terjed az ajánlatok köre.

Unatkozik? Vásároljon haditechnikát!

Minden eladó
A sikeresnek mondható hajóárverés nem az első a nem NATO-kompatibilis honvédségi holmik értékesítésének sorában. A Honvédelmi Minisztérium Logisztikai Igazgatósága 2000-től 2003 végéig 187 értékesítési eljárást folytatott le, többek közt mintegy 2900 darab gépjárművet és egyéb "nagytechnikát", kilencmillió lőszert és fegyverzeti eszközt, hatszázezer tételnyi ruházati anyagot és 4850 tonna hulladékot értékesítettek.

Raktáron ennek a mennyiségnek többszöröse van, és 2004. január 30-tól egy része a nagy forgalmú marcali "Honvéd" Katonai Használtcikk Bolt révén kiskereskedelmi forgalomban is hozzáférhető.

Hajólevél és üzemeltetési engedély
A 30/2003. kormányrendelet a "víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről", melynek 4.§ (1) pontja meghatározza, hogy bizonyos vízterületeken (ilyen pl. a Balaton, a Velencei-tó, a Fertő-tó és a Tisza-tó) belső égésű motorral hajtott kishajó csak a hajózási hatóság által kiadott üzemeltetési engedély alapján használható. Az engedélyeztetéshez szükséges a kormányrendelet 5.§.(1) a.) pontja alapján hozzájárulást kérni az illetékes természetvédelmi és környezetvédelmi hatóságoktól. A kormányrendelet arról is szól, hogy hitelesített motornaplót kell vezetni, amibe be kell jegyezni a motorhasználat kezdetét és végét, illetve célját. A működtetéshez szükséges hozzájárulásokat, és a kérelmet csak érvényes hajólevél birtokában lehet megkérni. A hajólevél a legfontosabb műszaki és tulajdoni adatokat tartalmazza. Megtalálható benne a tulajdonos neve és címe, továbbá tulajdoni aránya, valamint a hajó üzemképességét igazoló hatósági bejegyzés (határidő ameddig a bejegyzés érvényes), továbbá a hajó tartozékai, felszerelése.

Ha a hajólevél alapján a kishajó tengeri vízterületre is érvényes okmánnyal rendelkezik, akkor a Központi Közlekedési Felügyelet Hajózási Felügyeleténél kell kérni az üzemképesség vizsgálatát. Ha a hajólevél szerint a kishajó nem rendelkezik tengeri vízterületre kiterjesztett engedéllyel, akkor választani lehet a hajózási hivatalok között, amelyek rendszeresen több településen tartanak időszakos szemléket.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.