Egykoron harcosok voltak
További Belföld cikkek
- Riasztották a magyar katonákat, mezőgazdasági gépbe szorult egy világháborús gránát Szerencsen
- Sulyok Tamás: A nemzeti szuverenitás Svájcnak és Magyarországnak egyformán fontos
- Deutsch Tamás elmondta, mikor ülne le vitázni Magyar Péterrel
- Lakást nem, de háromfős titkárságot igényelt Novák Katalin a munkájához
- Az Integritás Hatóság elnöke szerint nem tudják ellátni azt a feladatot, amiért létrejöttek
A hadrendből kivont naszádokat, a parancsnoki csónakot, és a korhadó lakóhajót a Magyar Honvédség újpesti hadikikötőjében lehetett megmustrálni az árverés előtti napokon. Schíbert József, a Logisztikai Igazgatóság sajtóreferense derűlátóan tekintett a licit elé, hiszen a barátságtalan idő ellenére többszáz érdeklődő tapogatta, kopogtatta, vette tüzetesen szemügyre a sólyákra nehezedő alumíniumtesteket. Az 1 190 000 forinttól 1 670 000 forintig terjedő kikiáltási árú kopottas naszádok már régóta foglalkoztatták a hajós népek fantáziáját, az évek óta parton veszteglő, hámló festésű olajzöld hajókra többször is rákérdeztek, mi lesz velük, mikor lesznek eladók?
A harmaton is elmennek
Nézegessen partra vetett hajókat! |
Az egyik naszád belsejében egy idősebb úr elismerően nyilatkozik a hajó állapotáról: "Nincs ezekkel semmi baj, természetesen fel kell újítani, de mindenképp megéri a befektetést, kiváló hobbihajó lehet belőle, persze kell hozzá a kishajó-vezetési engedély." Majd gyakorlott mozdulatokkal kikászálódik a szűkre szabott (feltehetőleg cingár haditengerészekre méretezett) kajütajtón. Az enyhén klausztrofób térben a nonkonform katonás életmód roncsai ragadják meg leginkább a figyelmet: a másodosztályú fekete műbőrhuzatok, a puritán formavilág, a spártai kényelem valószínűleg nem a hajózók kényeztetésére szolgált. A panorámás kilátással visszafogottan szolgáló ablakokban döglött darazsak emlékeztetnek rá: télen hideg egy ilyen hajó.
Nem olvasztják be
A másnapi árverésen aztán minden elkelt. A csaknem kétszáz résztvevővel megtartott kedélyes hangulatú licitben többnyire alulmaradtak az alumíniumra utazó hulladékkereskedők. Úgy tűnik, a hajóbarátok pénztárcát nem kímélve szeretnék hajó formájában tartani az egykor harcos folyami hadieszközöket. "Egy hajó addig él, amíg foglalkoznak vele" - tartja az egyik licit nyertese, egy harmicöt éves vállalkozó, és azt is elárulja, egész életében hajóépítéssel foglalkozott, és most társával beindítják az Adrián kis hajózási cégüket. A magát megszállott hajózónak tartó férfi szerint "olyan üzleti hasznot tud hajtani egy ilyen hajó, ami a befektetett összeghez képest is kedvező".
Egymillió-nyolcszázötvenezerért visz haza Nyíregyházára aknásznaszádot dr. Köteles István, akinek az árverési kiírás szerint negyvenöt napja van arra, hogy megoldja a hajó elszállítását. "Ez pár százezer forintba kerül majd, és legalább a vételár dupláját kell még ráköltenem a ladikra, hogy a Tiszalöki víkendtelkünk kikötőjéből kirándulóhajóként kifuthasson." A saját használatra vásárolt hajóval Tokajig, Sárospatakig is el lehet túrázni, és akár több család is elfér a fedélzeten. De az sem kizárt, hogy később "szolid üzleti célokra" is kihasználják majd a kicsinosított járművet. Az új hajótulajdonos leplezetlenül boldognak tűnt.
Egy, az árverésről sietősen távozó középkorú férfit csak nehezen lehet szóra bírni. Az ukrán vállalkozó helyett tolmácsa mond pár semmitmondó szót a hajóvásárlásról, majd sürgős szerződéskötésre hivatkozva leráznak egy fuvarozást felajánló ügynököt, és elviharzanak. A teremben kevesen maradnak, többen a friss hajótulajdonosoknak kínálnak különféle szolgáltatásokat: a daru- és trélerbérléstől kezdve a motorkereskedésig és felújításig terjed az ajánlatok köre.
Unatkozik? Vásároljon haditechnikát!
Minden eladó |
Raktáron ennek a mennyiségnek többszöröse van, és 2004. január 30-tól egy része a nagy forgalmú marcali "Honvéd" Katonai Használtcikk Bolt révén kiskereskedelmi forgalomban is hozzáférhető.
|