Mária
-6 °C
-2 °C

Az imázsközpont szerint javult szlovéniai megítélésünk

2001.05.09. 18:50
A piackutatói szakmában ismeretlen Socio Balans Bt. végezte az Országimázs Központ megbízásából azt a közvélemény-kutatást, melynek azt kellett kiderítenie, hogyan vélekednek hazánkban az Amnesty International szlovéniai kampányáról. Tóth István Zoltán, a központ vezetője nem tartja manipulatívnak a vizsgálat kérdéseit, noha arról érdeklődtek elsőként a kérdezőbiztosok: "Mennyire tartja felháborítónak az Amnesty International kampányát?". Egy, az Indexnek nyilatkozó szakértő szerint a felmérés az alapvető szakmai és etikai normáknak sem felel meg, mert a kérdések sugallják a választ.
A Socio Balance Bt és a Kód Kft. készítette az Országimázs Központ megbízásából azt a vizsgálatot, mely arra keresett választ, hogyan vélekednek itthon az Amnesty International szlovéniai kampányáról. Amint arról az Index is beszámolt, a nemzetközi emberi jogi szervezet egy véres lábat mutatott be reklámfilmjében azt állítva, hogy az egy magyar rendőré, és azt követelve, hogy állítsák le a kínzást.

Tóth István Zoltán
A vizsgálatot végző Bt. egykoron a Századvég igazgatójaként dolgozó cégvezetője elérhetetlen, a vállalkozás ténykedéséről így csupán annyit tudni, hogy az Országimázs Központ kedvelt partnere. Ők készítették el a Szent Korona átszállításáról, illetve a köztársasági elnök beiktatási ceremóniája fogadtatásáról a kutatást, legutóbb pedig azt szondázták: mi maradt meg az emberekben az idei március 15-i ünnepségekből. Arról egyelőre nincs hír, milyen munkamegosztás alapján végezték a munkát a vállalkozások. Tóth István Zoltán azt állította, mindkét cég ezer-ezer embert kérdezett meg, de az már nem világos, hogyan születtek meg e két kutatásból az eredmények.

Manipulatívak a kérdések?

Az Index által megkérdezett szakértők szerint ráadásul a kérdések feltevése is manipulatívnak tekinthető. Az első például így hangzik: "Mennyire tartja felháborítónak az Amnesty International kampányát?". A válaszadók erre a kérdésre 74 százaléknyian mondták azt, kifejezetten, 10 százaléknyian kismértékben és csak hét százaléknyian azt, hogy egyáltalán nem.

A Gallup felmérése
A Magyar Gallup Intézet ezerfős mintavétellel készítette el korábbi szlovéniai közvélemény-kutatását, közvetlenül azt követően, hogy bemutatták az Országimázs Központ ellenkampányát. A megkérdezettek 17 százaléka tudott a konfliktusról, 10 százalékuk pedig látta is a magyar imázsfilmet, 22 százalékuk pedig az AI reklámjáéra emlékeztek. A válaszolók 40 százalékának elnyerte tetszését az AI hirdetése, míg a válasz filmnél ez az arány 67 százalékos volt. Tóth István Zoltán szerint a kampánynak is köszönhető, hogy tavaly novemberhez képest hat százalékkal csökkent a hazánkról rossz véleménnyel lévők aránya, igaz ugyanakkor az is, hogy hét százalékkal pedig emelkedett az országunkat negatívan megítélők száma Szlovéniában.

Tóth István Zoltán viszont úgy véli: szakmailag megalapozottak a kérdések, hisz akit nem háborított fel az AI-kampány, az válaszolhatott egyszerűen nemmel. Varga Barbara, az MTA Társadalomtudományi Intézetének munkatársa az Index megkeresésére azt mondta: a feltett kérdések alkalmasak arra, hogy befolyásolják a válaszadót. Az alapvető szakmai és etikai normáknak akkor felelnének meg a kérdések, ha nem sugallnák a válaszokat - mondta Varga Barbara. Ráadásul alapvetés, hogy a megkérdezett egyértelműen állást foglalhasson, így nem elfogadható, hogy több helyen is szerepelt válaszként az "igen is, meg nem is" - tette hozzá az MTA munkatársa. Egy neve mellőzését kérő társadalomtudós ehhez hozzátette: egy másodéves szociológus hallgató különb kérdőívet állított volna össze.

Magyarországot jó színben kell feltűntetni

A válaszolók fele úgy gondolta, válaszolni kell egy ilyen kampányra, 32 százalékuk viszont nem javasolta ezt a lépést. Arra a felvetésre, fontosnak tartja-e az országkép védelmét akár a reklám eszközeivel is, 89 százaléknyian válaszoltak úgy, hogy igen. Ezekután talán nem meglepő, hogy arra a kérdésre, hogy mi a teendő, az kapott több igent, hogy Magyarországot jó színben kell feltüntetni, és a válaszolók elutasították azt a lehetőséget, hogy Szlovéniát pedig rosszban.


Az Imázsközpont elnézést kér a közvélemény-kutatótól

Az Országimázs Központ a következő közlemény közzétételét kérte az Indextől a hivatal Szlovéniában végeztetett közvélemény-kutatása kapcsán íródott, Az imázsközpont szerint javult szlovéniai megítélésünk című cikkünk kapcsán: "A szlovéniai AI kampánnyal kapcsolatos országképjavító lépéseink eredményeit , visszhangját 2001. május 9-én sajtóbeszélgetésen ismertetettük. A felméréséket három közvélemény-kutató cég végezte. A bemutatón sajnos nem különítettük el egyenként és jól azonosíthatóan, hogy a Magyarországon végzett kutatások egyes eredményeit melyik kutató cég jegyzi. Ezúton kérünk elnézést a Socio Balance Bt.-től, akinek a sajtó - tévesen, és szándékainkkal ellentétben - olyan kérdéseket tulajdonított, amelyeket a Socio Balance nem szerepeltetett kutatásaiban."