Bukás helyett szöveges értékelés
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor javaslatára újabb személyi változás jön a kormányban
- Több autópálya is elesett, néhol több kilométeres a torlódás
- Módosítják a jogalkotási törvényt: minden jogszabálynak lesz preambuluma
- Több ezer titkos megfigyelésről döntött Varga Judit
- A fürdő, ahol elfelejti Varga Juditot és Magyar Pétert
Steinmann Kiss János rajza |
A pedagógus szakszervezetek üdvözlik a változtatásokat
A három országos pedagógus szakszervezet és a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete egyaránt támogathatónak tartja azokat a változtatásokat, amelyek bevezetésére az iskoláknak az idei tanévtől nyílik lehetőségük, az iskolák véleménye ugyanakkor megoszlik a módosításokról.
Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke elmondta: az érdekvédelmi szervezet helyesli a változtatásokat. A módosítások véleménye szerint lehetőséget adnak a tanulásban lemaradóknak a felzárkózásra. Megjegyezte: egy kisgyermek egész életére szóló kudarcélményt szerezhet, ha második vagy harmadik osztályban megbuktatják.
Borbáth Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének főtitkára elsősorban pedagógiai kérdésnek minősítette a változásokat. Hangsúlyozta: a szöveges értékelés sok esetben elősegítheti, hogy a problémásabb, nehezen kezelhető gyerekek jobban tűrjék az iskolát és jobb eredményeket produkáljanak. A hagyományos öt fokú skálát szűknek nevezte. Úgy vélte: noha a szöveges minősítés elkészítése nagyobb munka, ha lehetőségével megfelelően élnek, jó pedagógiai eszköz lehet.
Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője úgy vélte: az iskoláknak fel kell mérniük a szülők és a diákok igényeit. Meg kell kérdezni az érintetteket, hogyan vélekednek a lehetőségekről.
Szakszervezeti képviselőként ugyanakkor üdvözölte a változtatásokat, amelyek hozzájárulhatnak az oktatási intézmények önállóságának bővüléséhez.
Felhívta a figyelmet arra, hogy hasonló rendszer működik Norvégiában, ahol igen kedvezőek a tapasztalatok.
Kajtárné Botár Borbála, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke szintén jónak tartja a szöveges értékelés lehetőségét, azt, hogy ne kelljen a gyengébben teljesítő diákokat az első négy évben megbuktatni. Ugyanakkor szintén szükségesnek nevezte az érintettek - az iskolaszékek, szülők, diákok - megkérdezését.
A jó tanuló felel Kass János rajza |
Az iskolák vezetőinek véleménye megoszlik
A debreceni Fazekas Mihály Általános Iskola igazgatóhelyettese elmondta: az intézményben - amelyben a tanulók döntő többsége roma származású - a hagyományos módszerrel, jegyekkel értékelik a diákokat. Szabó Gyula pedagógiai szempontból nem nevezte igazán megfelelőnek a szöveges elemzést, abban ugyanis szerinte elveszhet a lényeg.
Jelezte: a tapasztalatok azt mutatják, hogy az alacsonyabb végzettségű szülők a szöveges értékelésnél a jegyekből sokkal jobban megértik, gyermekük hogyan teljesített.
A budapesti VIII. kerületi, Erdélyi utcai általános iskola tanulóinak nagyobb része hátrányos helyzetű. Az intézmény igazgatója elmondta: jónak tartja a szöveges értékelést. Menyhárt Ildikó szerint ez elősegítheti, hogy hatodik osztályra a gyerekek ne telítődjenek kudarcélményekkel és olyan sérülésekkel, amelyeknek hatására kizuhannak a közoktatásból.
A főváros I. kerületében a Lisznyai utcai általános iskola igazgatóhelyettese úgy véli: az osztályozás mellett szükséges a szöveges értékelés is, ennek azonban nem írásban, hanem szóban kellene megtörténnie.
Finánczy Tamásné elmondta: az intézmény több tanára az osztályzatok mellett eddig is adott szöveges minősítést. Ugyanakkor tudatta: a számszerű értékelést feltétlenül szükségesnek tartja, mert a szülők így teljesebb képet kapnak a gyermekek továbbjutásáról, fejlődéséről.