Ambrus
-7 °C
3 °C

Mától ingyen hívható a 'kátyúvonal'

2006.01.14. 14:59
Szombaton elindult a magyarországi közúthálózat hibáinak bejelentésére szolgáló telefonon hívható országos "kátyúvonal". A 06-80-404-404-os számon bárki bejelentheti, ha kátyút lát, és ha minden igaz, azt rövid időn belül megjavítják. A Fidesz szerint a kormánynak ez az akciója is kidobott pénz.

A "kátyúvonal" indulásáról szóló hírt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter jelentette be egy szombati sajtótájékoztatón Budapesten.

Segítenek, ahol tudnak

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Kóka miniszter bejelentése szerint az autópályán lévő, közlekedést akadályozó kátyúkat négy órán belül elhárítják. Ha nem autópályán, de állami tulajdonú országos közúton van a kátyú, akkor a közútkezelő területi igazgatóságához kerül a bejelentés. Itt kategorizálják a kátyúkat, a balesetveszélyeseket igyekeznek néhány órán belül kijavítani. A forgalmat akadályozó, de nem balesetveszélyes hibákat egy napon belül igyekeznek elhárítani. Ha önkormányzati utakat érint a kátyú, akkor megadják az ügyfélnek az illetékes önkormányzat elérhetőségét.

A miniszter emlékeztetett arra, hogy tíz nappal ezelőtt fogadták el a közutak elhasznált állapotából fakadó legsúlyosabb úthibák elhárítását szolgáló akciótervet. Azóta felmértek minden úthibát, a közvetlen balesetveszélyt jelentőket már elhárították. A hálózaton nyolcvanhét brigád dolgozik napi huszonnégy órában.

A fránya tél

"Hiába hárítunk el egy kátyút, keletkezhet egy másik, sőt kettő, hiszen az egész úthálózat olyan mértékben elhasználódott az elmúlt évtizedekben, hogy a 2002/2003-as évforduló hideg tele megháromszorozta-megnégyszerezte az úton lévő kátyúkat" - magyarázta Kóka. A kátyúk elhárítása nagyon drága, "a plusz öt fok alatti elhárítás még drágább" és nem is tartós, egy-két hónapig tart mindössze.

Kóka János elmondta, hogy elkészült a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a 2007-2013-as időszakra szóló nemzeti útfelújítási program. Ez 500 - 1000 milliárd forint közötti forrást irányoz elő közutak fejlesztésére, fenntartására, illetve rekonstrukciójára. Ezzel a harmincezer kilométer hosszú állami kezelésű úthálózat mintegy fele elfogadható vagy kiváló állapotra hozható.

Kóka tehet róla?

Manninger Jenő, a Fidesz országgyűlési képviselője szerint Kóka János személyesen felelős azért, hogy az utak ilyen állapotba kerültek. Egyrészt az elmúlt két évben a kormány fele annyit költött burkolatjavításra, mint korábban, továbbá a miniszter elbocsátotta az útügyi szakemberek jelentős részét, és helyettük a szakmában még soha nem dolgozó vezetőket bízott meg az irányítással - mondta a fideszes politikus az MTI-nek. Hozzátette: ennek a következménye az is, hogy ilyen, szakmailag a teljes dilettantizmusról tanúskodó intézkedéseket vezetnek be.

Manninger Jenő kifejtette: a kátyúzást a szakmában mindig tavasszal és ősszel szokták végezni. Az ország jelentős területén nincs is arra megfelelő technológia, hogy a most betemetett kátyúk néhány nap múlva ne keletkezzenek újra, mivel az ősszel elmulasztották a karbantartást.

Az ellenzéki képviselő szerint a kátyúzás a balesetveszély elhárítása miatt természetesen szükséges, de az erre költött kiadás olyan kidobott pénz, amit azért kell megfizetni, mert ősszel nem végezték el a karbantartási munkákat.