'Nem kátyúzni, szőnyegezni'

2004.05.25. 15:15
A városi tömegközlekedés fejlesztéséről, a kátyús utak javításáról és a 4-es metró "meghosszabbításáról" egyezett meg Medgyessy Péter és Demszky Gábor.
Három lábon álló, kiszámítható tömegközlekedési normatíva jövő évi bevezetéséről állapodott meg kedden Medgyessy Péter miniszterelnök és Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere. Draskovics Tibor pénzügyminiszter a városok közlekedését érintő bejelentéseket követően újságíróknak elmondta, ez a jelenlegi 8,5 milliárd forintos kormányzati szerepvállalást várhatóan 15-20 milliárd forintra növeli majd jövőre. Medgyessy Péter elmondta: a városi tömegközlekedést a jövő évtől a szolgáltatók díjbevételeiből, valamint a kormány és az önkormányzatok szerepvállalásából biztosítják.

A miniszterelnök beszámolt arról is, hogy a 4-es metrót az első körben négy plusz megállóval, a Keleti pályaudvar helyett a Bosnyák térig építik meg. A kormányfő közölte, hogy szintén a jövő évtől minden útfelújításhoz biztosított önkormányzati forintot ugyanannyival egészítenek ki.

A városi tömegközlekedés nélkül meghalnak a városok

A Fidesz szeint Demszkyék csak ígérgetnek
"Ígéretekkel tehát most már tele a padlás, a valóságban azt látjuk, hogy eddig semmi nem épült meg a metróból. A kapcsolódó létesítmények (...) a semmibe vezetnek" - mondta Kupper András fővárosi fideszes politikus. Kupper András szerint örülnek annak, hogy a kormány és a városvezetés "magáévá tette a Fidesz javaslatát", amely szerint nem kátyúzásra, hanem az utak felújítására van szükség, illetve, hogy az államnak részt kell vállalnia a városi tömegközlekedésből.
Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere óriási horderejű áttörésnek nevezte a megállapodásban foglaltakat, amelyekről a kormány szerdán hoz végleges döntést. Vélekedése szerint a fent ismertetett normatív támogatással megoldják a városi tömegközlekedés fejlesztését. A főpolgármester kijelentette: a városi tömegközlekedés nélkül meghalnak a városok.

Szólt arról, hogy 10 helyett 14 állomással és 7,5 helyett 10 kilométer hosszan épülhet meg a 4-es metró első szakasza. A főpolgármester arra nem tudott választ adni, hogy mikor kezdődnek meg az építési munkálatok, azt azonban elismerte, hogy a hosszabb vonal megépítése több időt igényel majd. Elhangzott az is, hogy az új szakasz költségeit is a korábbi megállapodás értelmében finanszírozzák majd, azaz 70 százalékot a kormány, 30-at pedig a Fővárosi Önkormányzat. Demszky Gábor szavai szerint egy új metróvonalat jelent, hogy lecserélik a 2-es metró szerelvényeit.

A főpolgármester szerint az utak felújításában történt megegyezés lehetővé teszi, hogy a "kátyúzás helyett szőnyegezni" lehessen, azaz a teljes útburkolatot lecseréljék. Draskovics Tibor ennek kapcsán 10 milliárdosra becsülte a kormányzati hozzájárulás várható mértékét.