Demszky: Biciklizzen százezer budapesti!

2007.08.29. 17:27
Biciklire pattantak az SZDSZ-es potentátok, hogy népszerűsítsék a járművet. Kóka János 60 milliárdot, Demszky Gábor lezárt belvárost, Hortváth Ágnes jó egészséget ígért, Fodor Gábor pedig frekventált helyre tette a biciklitárolót. Az esőben kerekező politikusok még több bringást akarnak látni.

A Deák tér melletti SZDSZ-sátorban biciklis civil szervezetek képviselőivel beszélgettek az SZDSZ hatalmi pozícióban lévő politikusai, utána pedig ígéreteket tettek a magyarországi kerékpározás felvirágoztatására. Sinka Károly, a félévenként tízezreket megmozgató Critical Mass szervezője elégedett volt a politikusokkal, szerinte lehet, hogy most tényleg történik valami a biciklisták érdekében. A többi civil is optimistán nyilatkozott, szerintük a tervek jók, remélik, hogy megvalósulnak.

Fotó: Huszti István

Sok-sok bicikliút lesz

A zártkörű megbeszélés után a politikusok bejelentéseket tettek. „Hihetetlen sebességgel terjed a kerékpározás Budapesten” – mondta Kóka János, az SZDSZ elnöke, gazdasági miniszter. Információink szerint ő kezdeményezte, hogy a párt meghatározó politikusai közösen szálljanak nyeregbe. A másik két SZDSZ-es miniszter – Fodor Gábor környezetvédelmi és Horváth Ágnes egészségügyi – mellett Demszky Gábor főpolgármester vett részt a programban.

Kóka azt mondta, hogy a következő hét évben 60 milliárd forintot, jórészt uniós támogatást fordítanak a kerékpározás fejlesztésére. A pénz nagy részéből bicikliutak épülnek. Száz kilométert már átadtak, 500-at már terveznek, a többit 2013-ig folyamatosan építik. Addigra a terv szerint megduplázódik a magyarországi kerékpárutak hossza. Felújítások is lesznek, először a Fertő-tó körüli utat renoválják. Fodor Gábor, vízügyekért is felelős miniszter azt mondta, hogy minden új gáton lesz bicikliút. Ez országos hálózattá nőhet majd.

A belvárosban rosszabb lesz autózni mint bringázni?

Demszky Gábor szerint nem csak a bicikliutakon múlik, hogy sokan tekerjenek. Szerinte ehhez az kell, hogy kényelmesen lehessen használni a kétkerekűeket, vagyis előnyt kell biztosítani használóiknak. A belvárosban tehát csillapítani kell a forgalmat. Erre a legjobb megoldás az útdíj bevezetése lehet. Londonban és Stockholmban már működik a rendszer, ott fizetniük kell az autósoknak a belvárosban. Ehhez be kéne fejezni az M0-s körgyűrűt és a négyes metrót, mert a főpolgármester szerint ezek megfelelő alternatívái lesznek a belvárosi autózásnak. Mivel e műtárgyak csak 2010-ben készülnek el, az útpénzt csak a következő ciklusban vezethetik be. A mostani városvezetés addig tanulmányozza a külföldi példákat.

Demszky szerint most csak a fővárosiak 1-2 százaléka jár munkába vagy iskolába biciklivel. 2013-ra az arányt 5 százalékra növelné. Ez körülbelül százezer naponta bicikliző embert jelent. Egyetértettek a politikusok abban is, hogy a biciklizés még nem elég biztonságos, mert a kerékpárosok nem egyenrangúak az autósokkal. Kóka egyenjogúságot követelt. „A bringások egy dologban egyetértenek: felismerték, hogy a kerékpárosoké a jövő!” – tette hozzá.

Demszky a főváros sikersztorijaként emelte ki, hogy hétvégente a Margit híd egyik sávját lezárják a biciklisek kedvéért. Megígérte, hogy a kiskörút egyik oldalán a parkolókat megszüntetik, és helyén kerékpárút épül, még ebben a ciklusban.

Fodor Gábor a gátakon kívül saját minisztériumát is kerékpárbaráttá tette. Eddig egy hátsó udvarban tehették le bringáikat az intézménybe érkezők, mától viszont az épület parkolójában az autóktól veszi el a helyet a tároló. Horváth Ágnes szerint jó lenne, ha az emberek tévénézés helyett bicikliznének.

A gazdasági tárca ajándékokkal ösztönzi azokat a munkahelyeket, ahová sokan járnak biciklivel dolgozni. Az akció szeptember 3.-14. között tart és „Bringázz a Munkába!” címet viseli, alcíme: „Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz”.

Csak teleszkóposra ülnek a liberálisok

A négy politikus a gazdasági minisztériumtól közösen kerekezett a Deák térre. Mindannyian teleszkópos járművet használtak ehhez. A közel egy kilométeres tekeréshez Demszky Gábor kivételével farmert húztak. A főpolgármester öltönynadrágot, rózsaszín csíkos inget és piros nyakkendőt viselt, utóbbit a sajtótájékoztatóra zsebre vágta. Kóka szintén csíkos ingben volt, Fodor pulóverben. Horváth „Love your life” feliratú pólót és nyitott kardigánt viselt. Demszkyn kívül mindenkinek volt sisakja. Demszkynek és Kókának volt kilométerórája is. Elöl-hátul volt lámpája Demszkynek és Fodornak, csak elöl Kókának, és semmilyen fényszóróval sem szerelkezett fel Horváth. A tekerés mindenkinek jól ment, csak Horváth Ágnes lánca kattogott furcsán, a váltó hallhatóan nem volt jól beállítva. Mondta is egyszer Fodor Gábor társainak, hogy várják be az Ágit, mert ő kölcsön-biciklivel van.

Horváth, Fodor, Kóka és Demszky is nyeregben
A kamerákkal kísért csapat hamar szétszakadt, mert a szitáló esőben Demszky elhúzott a bolytól. A József Attila utca sarkán aztán bevárta a többieket. A politikusok a Bajcsy-Zsilinszky út kerékpárútját használták. Megoldották azt a kérdést is, hogy a Deák tértől hogyan kell továbbhaladni, ott ugyanis véget ér az út. Az úttest külső sávja buszsáv, ott tilos tekerni. Belső sávban biciklizni kellemetlen és veszélyes. A kormány a gyalogosoktól zsúfolt járdát választotta. Az esemény után mind a négy politikus kerékpárral távozott. Két miniszter indulásának pillanatában egy-egy fekete Audi is elhajtott a liberális sátor mögül.