Eltitkolták Kókáék a helikopterbalesetet

2005.09.28. 15:37
Nem tett eleget bejelentési kötelezettségének annak a helikopternek a parancsnoka, amivel Kóka János földnek ütközött landolás közben. A gép sérülését a Magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság munkatársa fedezte fel egy héttel ezelőtt rutinellenőrzés közben. A Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezethez csak azután tett bejelentést a gép üzemeltetője, hogy kedden az RTL Klub, majd az Index is beszámolt a történtekről.

Magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság egy hete vizsgálja, hogy pontosan hol, mikor és miként keletkezett sérülés azon a helikopteren, amin Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter utazott pilótatársával, mondta el az Indexnek szerdán Bajkó Erika, a hatóság szóvivője. A sérülést a hatóság egyik munkatársa fedezte fel szigorított rutinellenőrzés közben, a gép megvizsglálásakor ugyanis kiderült, hogy a helikopter csúszótalpán valamilyen ismeretlen eredetű kisebb sérülés van.

Jelentési kötelezettség
9. § Ha a légijármű vagy a repülőtér üzemben tartója, a légiforgalmi szolgálat - amennyiben egészségi állapota nem akadályozza - a légijármű személyzete légiközlekedési balesetet, repülőeseményt észlel, köteles azt haladéktalanul jelenteni az illetékes kivizsgáló szervnek.
13/2000. (V. 31.) KHVM-HM-EüM együttes rendelet

A hatóság munkatársa jegyzőkönyvet vett fel a dologról, kérte a gép papírjait és így a hatóság államigazgatási eljárásban kezdte vizsgálni az ügyet. A vizsgálat kiterjed arra is, miért nem jelentette be senki a hatóságban a "légieseményt", annak ellenére, hogy erről a vonatkozó jogszabály (a 13/2000. KHVM-HM-EüM együttes rendelet) egyértelműen rendelkezik. "Egyértelmű mulasztás történt, a légijármű parancsnokának kötelessége lett volna bejelentést tenni a történtekről" - erősítette meg az Indexnek Bajkó Erika.

Késő bánat

A hatóság ezután meghallgatja majd a gép személyzetét, azaz a minisztert és pilótatársát, kikérdezik majd a parancsnokot, hogy az előírásokat megszegve miért nem tett bejelentést az esetről. A körülmények megvizsgálása után hoz majd határozatot a hatóság, ami egyben felelősségre is vonja a mulasztásért okolható pilótát. Szankcióként határozott időre, akár több hónapra is bevonhatják szakszolgálati engedélyét.

Mészáros László, a Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet igazgatója az Indexnek elmondta, hogy szerdán reggel megérkezett hozzájuk a bejelentés a légieseményről, a helikopter üzemeltetője értesítette a szervezetet a helikopter sérüléséről. Mindez azután történt, hogy a média beszámolt az "incidensről".

"Nem én voltam a parancsnok"

A jelentéktelenebb repülőesemények közé sorolható balesetről az RTL Klub híradója számolt be kedden, a tévécsatorna információi szerint egy hónapja kisebb balesetet szenvedett cége helikopterével Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A kereskedelmi tévé híradójának nyilatkozó politikus elmondta, hogy landolás közben ütődött a földhöz a gép.

Kóka János kedden eset az Indexnek nyomatékosan úgy fogalmazott, hogy nem ő volt a gép parancsnoka azon az úton, ami közben a landolási manőver közben a kisebb navigációs hiba történt. A miniszter emlékeztetett, pár héttel ezelőtt ő maga rendelte el közlekedési miniszterként a magyar kisgépek szigorított ellenőrzését, és hogy attól hogy ő miniszterként érintett az ügyben, még ugyanúgy kell kivizsgálni az esetet mint másnak a balesetét.

Kóka kedden hangsúlyozta, az hogy pár panelt levettek a gépról, még nem jelenti azt, hogy meg is sérült volna leszálláskor.

A koccanásos incidens még augusztus elején történt Kecskeméten, a bérelt helikopter csúszótalpában kétszázezer forintos kár keletkezett, miután a pilóta navigáció közben nekikoppantotta egy padkának. A leszállás után kiszálló miniszter nem foglalkozott a sérüléssel, "ment a dolgára", a gépet amúgy is a parancsnok vezette, egyértelműen az ő felelőssége lett volna a sérülésről bejelentést tenni az illetékes szervezetnél - mondta el szerdán az Indexnek Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. A gép a sérülés ellenére röpképes maradt, még aznap vissza is repült vele a pilóta a budaörsi reptérre. Azt, hogy az üzemeltető miért csak szerdán tett bejentést, rögtön azután, hogy a média beszámolt a balesetről, érdekesnek nevezte a szóvivő, de nem tudott érdemben nyilatkozni erről a kérdésről.