Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Kóka János: úttörő sem voltam

2006.06.13. 13:11
Kóka János liberális politikus, aki egy csomó mindenben hisz, amivel éppen ellentétes folyamatok indultak el az államigazgatásban, de a teljesítmény előtt meghajol, le egészen a bokáig, hogy ott úttörőnyakkendőt kössön.

Ezermilliárdos hiánytúllépés lesz. Mit szól ehhez?

Ezermilliárddal kevesebbet kell költenie a büdzsének. Nagyjából ezermilliárd forint jön be évente az Unióból támogatások formájában. Ugyanennyi a külföldről érkező működőtőke. Azt gondolom, át fogjuk ugorni ezeket a nehézségeket, és Magyarország a régió sikerországa lesz.

A PM-ben nem készültek vizsgálatok a kampány alatt, amelyek reális képet festhettek volna az államháztartásról. A GKM-nek volt olyan gazdaságelemző osztálya, amely a gazdaság reális állapotával foglalkozott?

Olyannyira, hogy a liberális párt általam felügyelt gazdasági programja a mostantól 2008-ig terjedő időszakra a stabilizációt, 2009-2010-re az egykulcsos adót és a markáns fejlesztéseket tűzte ki célul.


Fotók: Huszti István

Máris rengetegen bírálják a kormány kiigazító csomagjának szerkezetét. Azzal, hogy a kiadások csökkentése helyett elsősorban a bevételek növelésére törekszik. Ez így reform?

Ha így volna, az valóban nem lenne reform. De nem így van. Az államélet minden területén indulnak a beígért reformok.

A kevesebb költés fontos része a minisztériumi struktúrák karcsúsítása. Ön bizottsági meghallgatásán azt mondta, két lépésben felére csökken a gazdasági tárca és az IHM együttes létszáma. Mikor?

Részletek a miniszter életrajzából
Az idén 34 éves Kóka János a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Általános Orvostudományi Karán diplomázott. Minisztersége előtt 10 évig az informatikai ágazatban dolgozott. 1994-től az Elendernél előbb ügyvezető igazgató, aztán vezérigazgató lett. Kóka János 32 évesen lett a Gyucsány-kormány gazdasági és közlekedési minisztere. Nôs, lánya, Bianka, tízéves.

A 100 leggazdagabb magyart rangsorba állító Magyar Hírlap kiadványa szerint Kóka János magánvagyona 2,6 milliárd forint.

A Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatnyi tulajdoni részét tavaly decemberben vásárolta meg a BAA International Ltd. A brit cég 75 évre kapta meg a repülőtér üzemeltetési jogát, amiért 464,5 milliárd forintot fizetett.

A második Gyurcsány-kormány tizenkét minisztere közül kilencen már 1990 előtt is szerepet vállaltak a politikában: négyen a KISZ-ben, öten inkább az MSZMP-ben voltak aktívak. A kormányfő is KISZ KB titkár volt a rendszerváltás idején.

Kóka János annak a Horvátországnak drukkol, amelynek kedden este az ellenfele Brazília lesz, és amellyel közösen aspirálunk a 2012-es rendezésű Európa-bajnokságra.

Feleannyi emberrel, feleannyi pénzből jobb minőségű szolgáltatásokat kell nyújtani. A módszereket meg kell tanulni a vállalkozói szférától. Szükség van professzionális menedzsmentre, informatikai eszközökre, megfelelő mérőrendszerekre. Szükség van arra is, hogy a minisztérium stratégiai irányító szervezetként működjön. Mindent, amit az állam rendszeréből ki lehet venni, tegyünk ki a piacra.

Tehát: mikor?

A két minisztérium létszáma nyolcszáz fő. Jövőre lemegyünk hatszázra, 2009-re már csak négyszázan leszünk. Mindez alkalmi költségekkel, vagyis újabb kiadásokkal jár. Hat és tizenkét hónap közötti bér jár a közszférában egy elbocsátott embernek. Ez borzasztóan sok. Egyrészt ezt a rendszert felül kell vizsgálni. Másrészt ami most jár, azt ki kell fizetni. Erre külön célelőirányzat van a Pénzügyminisztériumban. Ez sok milliárdos végkielégítési összeget jelent.

Ha kisebb a létszám, kevesebb épület is elég.

Feleannyi épület, feleannyi autó, feleannyi kiszolgáló személyzet. Kevesebb, mint feleannyi főosztályvezető, feleannyi államtitkár.

Az államtitkároknál maradva: az IHM-ből átjön az összes ágazati államtitkár - belőlük szakállamtitkár lesz?

Nem ágazati szempontból szervezem a minisztériumot. Három nagy szakállamtitkárság lesz. Az egyik a gazdaságért, a másik az infrastruktúráért, a harmadik a nemzetközi gazdagági kapcsolatokért felel. Professzionális szervezetet építek. Olyan emberekkel, akik méltó tárgyalópartnerei a legjobban fizetett versenypiaci szakembereknek is. Két héten belül bemutatom a minisztérium vezetését, és büszke vagyok arra, hogy őket a saját vállalatomba is bevinném vezetőnek. De egyébként sem kizárólag a munkaerő minősége a hatékonyság gátja, hanem a szervezetlenség. Sokan nagyon rossz struktúrában kénytelenek dolgozni, amely lerontja a teljesítményüket.

A minisztérium stratégiai vezetését nyolc-tíz emberrel képzelem el. Szorosan együttműködünk: a helyettesemmel (az általános államtitkárral), a három szakállamtitkárral, a kabinetfőnökkel és a társadalompolitikai-stratégiai-kommunikációs csapattal, amely a legalkalmasabb emberek vezetésével jön létre. Így vezetem a minisztériumot. Ez alatt a szint alatt nem akarok beleszólni a munkába, de minden főosztályvezetői posztot meg fogok pályáztatni. Hetvenből huszonöt marad.

Korábban volt olyan vélekedés, hogy a minisztériumon belül létrehozott egy minisztériumot - a saját stábjából. Ezt fejleszti tovább?

Nem. De ha az a kérdés, hogy akarok-e egy nagyon erős stratégiai csapatot, arra igen a válaszom. Nem tükörreferatúrát csinálok. A szakállamtitkárok el tudják majd végezni, ami rájuk van bízva. Gondoljanak bele: az infrastrukturális szakállamtitkárnak egyszerre kell levezényelnie a vasút és az energiapiac reformját. A másiknak az MFB-ből a vállalkozási bankba vezető utat kell megtennie. A külgazdaságnál Magyarországot a legvonzóbb befektetési célpontként kell megjeleníteni és egyre több magyar export-terméknek kell piacot találni. Szeretném megszüntetni azt, hogy mindenki kommunikál valamit: az ITDH, a turizmus, az Agrár Marketing Centrum. Hangsúlyozzunk csupán egy fontos gazdasági üzenetet: például azt, hogy mi akarunk Európa szolgáltatóközpontja lenni.

A hétvégi bejelentésekből kiderült: számos adó emelkedik. Önök évek óta csökkentésről beszéltek, sőt törvény rendelkezett a mérséklés ötéves menetrendjéről.

Liberális politikusként megszakad a szívem, ha adóemelésre kényszerülünk, de belátom: nem tehetünk mást. Az adópolitikában a versenyképesség védelmét képviseltem. Az élőmunka terhelésének például már középtávon csökkenő tendenciát kell mutatnia. A változó adórendszer elsősorban nem akar többet elvenni azoktól, akiktől eddig is elvett, hanem növelni akarja azok körét, akiknek adózniuk kell. Az új adópolitika elfogadásában az SZDSZ célja a stabilizáció megteremtése és a reformok megindítása volt. Feltételünk pedig, hogy 2009-től kerüljön bevezetésre az egykulcsos adó.

A tőzsde mélyponton van. Mivel magyarázza ezt a fordulatot?

Mindenekelőtt azzal, hogy nincs mélyponton. A cseh mellett a magyar volt a legjobban teljesítő tőzsde a régióban. Az index három év alatt 8 ezer pontról 24 ezerre emelkedett. Ha viszont az a kérdés, hogy a költségvetési hiány visszafogja-e a növekedést, azt mondom: igen. A tőzsde fejlesztésére is koncentrálni kell. Annak a híve vagyok, hogy minél több állami vállalatot vezessünk a tőzsdére.

Például?

Az Állami Autópályakezelő Rt.-t, a Szerencsejáték Rt. kisebbségi csomagját, az MVM Rt. kisebbségi csomagját. De a koalíciós megállapodás erre vonatkozóan még nincs kész, ezért erről nem akarok beszélni. Az biztos: a következő négy évnek határozott privatizációs karaktere lesz.

Van más lezáratlan része is a koalíciós szerződésnek?

A magánosítandó vállalatok listája nem a koalíciós szerződés része. A szerződés alapelveket rögzít. A Posta vagy a MÁV egy részének a privatizációja komoly előkészítést igényel. Nem szabad hibázni

A Malév mikor kerül magánkézbe?

Bízom benne, hogy hamarosan. Legutóbb kevés volt a versenyző. De azóta a társaság helyzete konszolidálódott, másrész a Budapest Airportot eladtuk, és fejlesztések kezdődtek, harmadrészt belátható közelségbe került a OneWorld-csatlakozás. Ma a Malév értékesebb, mint legutóbb volt

Az ön vagyona alapkezelőknél van? Izgul, hogy mi történik a tőzsdén? Tudja, miben van a pénze?

Kevés pénzt forgatok a tőzsdén, és nem szólok bele. Javarészt nem magyar, inkább külföldi részvényeket vásárolok. Az alapkezelőnek adott instrukcióm az volt, hogy amennyire lehet, maradjunk távol a magyar gazdasági folyamatoktól, nehogy a bennfentesség vádja érjen.

Mekkora a vagyona?

A sok találgatás egyike sem volt pontos, de a nagyságrend stimmel. A vagyonom elegendő ahhoz, hogy biztos egzisztenciával, anyagi kérdésektől független politikusként tegyem a dolgomat.

Támogatja az egyetemet, ahol végzett?

Nem. Sem közvetlenül, sem alapítványon keresztül.

Akar olimpiát Budapesten?

A Budapesti Olimpiai Mozgalom által kitűzött cél időben irreális - de hosszabb távon elképzelhető. Futball Eb-t szeretnék, 2012-ben.

A vb-n kinek szurkol?

Horvátországnak.

KISZ-tag volt?

Úttörő sem.

Miért nem?

Az avatáskor az egyik osztálytársammal viccből a nyakunk helyett a bokánkra kötöttük a piros nyakkendőt. Büntetésből kizártak, mielőtt még tagokká váltunk volna.

Nem zavarja, hogy a kormányban ős-KISZ-esekkel dolgozik?

Mosolygok a konspirációs elméleteken. Nagyra tartom azoknak az embereknek a teljesítményét, akik az üzletben vagy a közigazgatásban elértek valamit. Nem hiszem, hogy egykori szervezetekhez való tartozás alapján kellene mérni az emberek teljesítményét.

Szeretne SZDSZ-elnök lenni?

Nincs nyitva a pozíció. Kuncze Gábor az elnök. Remélem, sokáig az marad.

Nem fél attól, hogy a tőkéstársaságok túlerősödnek, miközben az állam kisebb lesz?

Olyan liberális piacgazdaságban hiszek, amelyben leépítjük a belépési korlátokat, kinyitjuk a piacot. A külföldi befektetőknek egyenlő lehetőségeket teremtünk, a magyar vállalkozóknak segítséget adunk. Virágozzék sok százezer virág - ebben hiszek. De ha mindent szabad, és piaci viszonyok uralkodnak a gazdaságban, kőkemény versenyfelügyeletre és fogyasztóvédelemre van szükség. Monopóliumok, oligopóliumok ne tudják sérteni a verseny tisztaságát. A versenyt minden lehetséges jogi és hatósági eszközzel kérjük számon a piacon. Szeretném jelenteni: a következő négy évben a Magyarországon jelen lévő erős piaci cégek körmére nézünk.

Hány kátyú van az országban? Mennyi lesz négy év múlva?

Az utóbbi négy évben három-négyszeresére nőtt a kátyúk száma. Útjaink nagy részének kora túl van a vállalható élettartamon. Remélem, a következő négy év legalább a szinten tartásra elég lesz. Tíz év kell az ezermilliárdos kátyú betömésére.

Mikor ér körbe az M0-ás?

Most arra koncentrálok, hogy az M0-ás 10-es útig tartó északnyugati szakasza és az északi híd határidőre elkészüljön

Görög Zita vagy Oroszlán Szonja?

Sokkal nagyobb a felhozatal. Ráadásul nem gondolom, hogy az ember fotókról vagy képernyőről választ, ha egyáltalán.

Mikor dekriminalizálják a drogfogyasztást?

Az elterelésben hiszek, és abban, hogy alternatívát mutassunk a gyerekeknek. A kriminalizálás nem jó módszer, mert ellenkezik az elveinkkel, és nem is hatásos.