Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

A sajtódorgálás nem gyakorlat Európában

2002.01.22. 10:44
A Kontroll Csoport (KCS) néven emlegetett új közvélemény-kutató szervezet a külföldi tudósítók munkájáról készített elemzése miatt Martonyi János külügyminiszterhez fordult a Hungarian International Press Association (HIPA) - adta hírül keddi számában a Népszava. A KCS 13 újságírót nevesít elemzésében, mely azt kutatja, ki és hányszor ír negatív, illetve pozitív hangvételű cikket Magyarországról.
A Kontroll Csoport dolgozata szerint a nyugati közvéleményt leginkább befolyásoló 13 tudósító közül 10-en rendszeresen negatív tartalmú cikket közölnek. Ezen tudósítóktól származik az országról szóló negatív híradás 53, az Orbán Viktor személyéhez kapcsolódó negatívumok 57 százaléka a pozitívumok 27 százalékával szemben - írja a Kontroll Csoport.

Körözőlevél

"A kormányhoz közel álló Magyar Nemzet nemrég körözőlevélhez hasonlatos tálalásban állított nyilvánosan pellengérre tíz külföldi tudósítót: névvel, munkaadóval és olyan hányadossal, amely aprólékosan kimutatja a Magyarországot negatív, illetve pozitív értelemben említő írásaik arányát" - idéz az MTI egy a Der Spiegel legújabb számában megjelent kritikát. A tekintélyes német hírmagazin szerkesztői úgy látják: a Magyar Nemzetben január 9-én megjelent írás a közvélemény befolyásolásáért vívott küzdelem része.

"Semmi köze a kormányhoz"

A Népszava beszámol arról, hogy a KCS elemzéséről a Handelsblatt német lap is írt: "A sajtódorgálás eme szokatlan formája mozgósította az Európai Unióhoz tartozó tagországok budapesti nagykövetségeinek szóvivőit, akik közös reagálást fontolgatnak." A Der Spiegel friss számában az elemzés kapcsán megjelent: "mennél inkább közelednek a választások, annál kevésbé tétovázik az Orbán Viktor körül tömörülő Fidesz tábora a hatalom megőrzését szolgáló eszközök kiválasztásában. A kormányhoz közel álló Magyar Nemzet nemrég körözőlevélhez hasonlatos tálalásban állított pellengérre tíz külföldi tudósítót névvel, munkaadóval." Borókai Gábor kormányszóvivő egyébként cáfolja, hogy bármi köze lenne az "ellenőrző csoportnak" a kormányhoz.

Horváth Gábor külügyi szóvivő a Népszavának elmondta: a külügyminiszter és a Külügyminisztérium nem illetékes a hazai sajtóban megjelenő újságírói véleményekkel vagy független szervezetek értékelésével kapcsolatos kérdésben, de udvariasságból azért válaszolnak a HIPA-nak.

A Népszabadság arról ír ezzel kapcsolatban, hogy a nemzetközi sajtó is figyel: legutóbb a Der Spiegel német hírmagazin és a lengyel liberális lap, a Gazeta Wyborcza számolt be a kutatásról, kormánykörökhöz kötve azt. Horváth Réka, a KCS szóvivője a Népszabadság kérdésére következetesen tagadta, hogy politikai befolyás alatt állnának.

Az "ellenőrző bizottság"

A Kontroll Csoport kilétét továbbra is homály fedi. Annyi tudható, hogy "a magyar média hiteléért felelősséget érző" főiskolások és egyetemisták alapították. Vizsgálták már a tv2 Napló című műsorát, a Dunaferr-ügyet (szintén a tv2-ből), és az Axel Springer tulajdonában lévő megyei napilapok hitelességét. Legutolsó, nagy visszhangot kiváltó dobásuk volt a külföldi tudósítók munkáját vesézte.

Az újságírás nem erről szól

Az egyik kritizált újságíró szerint ez a megközelítés úgy elhibázott, ahogy van. Robert Wright, a Financial Times magyarországi tudósítója a Népszavának elmondta: nem tartja komoly elemzésnek a Kontroll Csoport írását, mert véleménye szerint az alapvető újságírói elveket nem veszi figyelembe. Az elemzés arra alapul, hogy hány pozitív és hány negatív mondat, állítás jelenik meg egy cikkben, ez pedig nonszensz, mert az újságírás nem így működik.