Törvényes a Mol árképzése

2000.05.29. 16:39
Soha nem látott mértékben emelkedett az utóbbi hetekben Magyarországon a benzin ára. Az ok: a Mol Rt. ismét a nemzetközi trendekhez igazította árait, így itthon jóval drágább lett a benzin, mint a szomszédos Ausztriában. A kormány szerint az olajvállalat jogosan emel árat - legalábbis ezt bizonyítja a nemrég befejezett vizsgálatuk. A Fidesz a napokban tárgyalni készül a társaság vezetésével, de pontos időpontot és koncepciót még nem tudnak mondani. Mádi László a párt illetékese egyelőre külföldön tartózkodik.
Törvényes a folyamatos áremelés
Magas tűrésküszöb
Törvényesnek találta a kormány vizsgálata a Mol folyamatos áremelését. A hétfőn nyilvánosságra hozott vizsgálat, melyet a Pénzügyminisztérium (PM) és a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) abszolvált, nem talált semmi törvénybe ütközőt a Mol árképzésében. Ennek ellenére a nemzetközi viszonylatban is rendkívül magas tűrésküszöbbel bíró hazai közvéleményt bosszantja a benzinár hetek óta tartó folyamatos csúcsrajáratása.

A Mol cáfolja a ,,gázkompenzációt"

A Mol a benzinár csökkenését és emelkedését ugyanolyan logikával közelíti meg - mondta Csák János, az igazgatóság elnöke. Mosonyi György, a Mol vezérigazgatója hangsúlyozta: a motorbenzinek áremelkedése nincs hatással jelentősen az inflációra, a nagyobb társaságok ugyanis, akik szállítással foglalkoznak, főleg gázolajat használnak, amely január óta mindössze 4 százalékkal drágult. Csák ugyanakkor cáfolta, hogy a Mol Rt. azért emelné jelentős mértékben az üzemanyagok árát, hogy ezzel kompenzálja a gázüzletágban keletkező veszteségét.

A Mol Rt. árképzési rendszere titkos, tehát nem tudhatjuk meg, hogy milyen szempontok alapján kalkulálják ki az olajvállalkozók a benzin literenkénti végleges fogyasztói árát. Tény, hogy május 5-én a gázolaj ára csaknem 125% különféle adót tartalmazott. A diesel 79,5 forintos nettó ára ellenére, a végösszeg 254.5 Ft volt a hónap elején.

Az ÁPV Rt. nem szól bele a napi üzletpolitikába

A kabinet a maga részéről a legmesszemenőbbekig elítéli a kialakult helyzetet, de tenni nem tud semmit. Pedig 25% tulajdonrésze van a vállalatnál, ám ez a hányad ahhoz kevés, hogy beleszóljon a cég árpolitikájába. Az államot képviselő ÁPV Rt. ügyvezető igazgatója, Módos Márton hivatalos álláspontja szerint a részvénytársaság, mint tulajdonos nem szól bele a cég napi üzletpolitikájába, hiszen a Mol Rt. több, mint hetven százalékban magánkézben van. Jelenleg két igazgatósági tagot delegálnak a Mol-ba, de az it-ban a cég érdekeit képviselhetik.

A Mol jelentős saját olajtermelése mellett genovai árak szerint kalkulál

A vállalat lassan tíz éve a mediterrán térségi jegyzésárakhoz alkalmazkodik árainak kialakításánál, úgy, hogy heti átlagot számol, amit a fuvarköltséggel növel. Így akkora árat állapít meg, ami mellett éppen nem éri meg a többi társaságnak máshonnan beszereznie. Ezért kell emelnie a többi kútnak is, ha nem akar kiesni az olajversenyből.

Titkos árképzés
Mit kevernek az árba?
A Mol nem vonható felelősségre ezért a húzásért, hiszen versenypiac van, megteheti. A legérdekesebb kérdésekre azonban a válaszok titkosak, pedig jó volna tudni például, hogy vajon miért a genovai árak szerint kalkulál egy Magyar vállalat, ahol a cég nem elhanyagolható saját olajtermelése mellett az alapanyag jelentős része érkezik Oroszországból, nyilvánvalóan egészen más árrendszerrel, mint ahogy a dél-európai országok vásárolnak.

A Magyar Autóklub ugyanakkor attól tart, hogy a drágulások mögött burkolt ármegállapodás húzódik, illetve az, hogy a Mol a lakosságon keresztül, a benzinárakkal gyakorol nyomást a kormányra, hogy rendezze a gázárakat, melyeket a vállalat szintén jobban emelne, mint azt a törvény lehetővé teszi.

Június végétől csökkenés várható

Kovács Kázmér, az autóklub jogásza felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai üzemanyagáraknak kevés köze van a hivatkozási alapul szolgáló mediterrán térségi jegyzésár-emelkedéshez, hiszen a Mol saját olajból saját lepárlójában állítja elő az üzemanyagot. Kovács példaként említette: a gázolaj Ausztriában olcsóbb, mint itthon.

Mosonyi György, a Mol Rt. vezérigazgatója az áremelkedéseket azzal indokolta, hogy májusban rendkívüli tényezők miatt ugrott meg a világpiacon a kőolaj- és kőolaj-termékek ára, de június végétől csökkenés várható a piacon.