Gyurcsány felhozta az MSZP-t az ötlettelen Fideszre
További Belföld cikkek
A héten két közvélemény-kutató is hasonló méréseket publikált a pártok támogatottságáról. A Gallup szerint a biztos szavazó, pártválasztók körében az MSZP átvette a vezetést, a Medián pedig hibahatáron belülire (4 százalék) mérte a Fidesz előnyét.
Nyitott verseny
Közvetlenül a 2002-es választások után az MSZP népszerűsége meredek emelkedésbe kezdett, majd Medgyessy Péter ügynökbotránya után a ciklus legmagasabb pontját érte el. Ráadásul ekkor volt a legnagyobb különbség (20 százalékos) a két nagy párt között, az MSZP javára.
A Fidesz 2003 nyarán/őszén, a brókerbotrány kirobbanása után vette át az azóta is tartó vezetését. A nagyobbik ellenzéki párt a tavalyi kormányválság idején vezetett a legnagyobb előnnyel (15 százalék). Gyurcsány kormányra kerülése óta idén augusztusban volt a legnagyobb a különbség (10 százalék) a Fidesz javára.
"A trend egyértelműen megfordult, a korábban egyértelmű eredményűnek hitt verseny újra nyitottá vált" - értékelte egy szakértő az Indexnek. A mérések szerint az MSZP és a kormányfő megítélése szinte "minden dimenzióban" javult, de az eddig tapasztalt jellegzetességek megmaradtak: a szocialisták Budapesten és az öregeknél, a Fidesz vidéken és a diplomások körében az erősebb.
Legutóbb tavaly évvégén volt hasonló mozgás, de a szocialisták mostani felzárkózása stabilabbnak tűnik, mondta az Indexnek Kern Tamás, a Századvég elemzője, aki szerint ennek az az oka, hogy kezd beérni az egyrezártabb, precízebb kormányzati kommunikáció, a 100 lépés programja, az sms- és az imázskampány.
Az ellenzékkel is elégedetlenek
A parlamenti munkában (aktivitásban) Gyurcsány Ferenc az egyértelmű főszereplő, és úgy tűnik, a választók kezdik elfogadni, hogy az országnak van egy miniszterelnöke, miközben Orbán Viktor csak a saját hívei előtt szerepel, vélekedett Kern Tamás.
Az elemző szerint a Fidesz az elmúlt hónapok nemzeti konzultációjával nem tudott a tavaly decemberi népszavazáshoz képest több embert megszólítani, nem jelentenek alternatívát, ráadásul a választók nemcsak a kormány, hanem az ellenzék tevékenységével is elégedetlenek.
Kern Tamás ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az unió rendszeres elmarasztalásai miatt hosszabb távon "jöhet a fekete leves".
Javultak a gazdasági várakozások
A Medián szeptemberben közzétett elemzése szerint az előző hónapok tendenciájába illeszkedve ismét számottevően javultak a lakosság gazdasági várakozásai. A szeptember elején végzett országos, reprezentatív felmérése szerit ma már többen számítanak arra, hogy a saját háztartásuk és az ország gazdasági helyzete javulni fog, mint ahányan romlást valószínűsítenek - erre 2003 tavasza óta nem volt példa.
Hann Endre, a Medián igazgatója úgy véli, ennek fényében diszfunkcionálisnak tűnik a Fidesz - elsősorban gazdasági témákra irányuló - erősen negatív kampánya. Másrészt kétségtelen, hogy Gyurcsány offenzívájának (ami tulajdonképpen Orbán számpárbajra kihívásával kezdődött) és az MSZP új arculatot mutató kampányának sikerült felráznia a korábban kedveszegett MSZP-szimpatizánsok egy részét.
A Fidesz nem kampányolt
"Nem csapjuk be magunkat, de a trend a mi megítélésünk szerint is megfordult" - értékelte az adatokat egy kormányzati illetékes. Mindenképp figyelembe kell venni, hogy a Fidesz nem kampányolt az elmúlt időszakban, mondta.
A kormányzat és a pártvezetés szerint a két nagy párt közti különbség olvadása tavasszal, a 100 lépés programjának bevezetésével kezdődött, majd folytatódott, egészen a "Szili krachig".
Ebből - értékelésük szerint - a miniszterelnöki vita billentette ki (pozitív irányba) a kormány megítélését, majd jött az erős őszi kezdet.
Útközben
Ide sorolják Gyurcsány Ferenc kormányfő könyvének megjelenését, aminek jó pr-értéke volt, de a miniszterelnök környezetében könyvkiadási szempontból is sikeresnek értékelik az Útközben című kötet szereplését. "A könyvből 20 ezret rendeltek meg és fizettek ki előre" - mondta egyik forrásunk, aki szerint a Da Vinci-kódból összesen 35 ezer fogyott Magyarországon.
A megforduló trendet a kormányfő környezetében ezenkívül az MSZP kampányával (plakátok, hirdetések, A buli színe CD) és az erős miniszterelnöki aktivitással magyarázzák.
Orbán Viktor egy szeptember közepi rádióinterjúban azt mondta, az ellenfelet sosem szabad lebecsülni, az MSZP-t pedig Magyarországon különösen nem, hiszen többször bizonyította "oroszlánkörmeit". "Akkor járunk el helyesen, ha nem hiszünk a közvélemény-kutatásoknak, nem engedjük, hogy a sajtot kiénekeljék a szánkból, álomba ringassanak minket" - fogalmazott.
A Fidesz elnöke kérte a hallgatókat, "ne higgyenek el egyetlen fölmérést sem", higgyék el, hogy a változáshoz erőfeszítésre van szükség.