Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Jelesre vizsgázott a magyar légierő

2005.05.09. 17:58
Kapcsolódó cikkek (1)
Példaértékűnek és mintaszerűnek ítélte a NATO a magyar légtérirányítók és a magyar légierő reagálását a szombati, később tévesnek bizonyult riasztásra. A magyar MiG-ek bőven a normaidőn belül kényszerítették földre a meghibásodott rádiója miatt téves vészjelzést leadó német kisgépet.

Bőven a normaidőn belül fogták el a magyar légierő MiG-29-esei azt a kisrepülőgépet, amelynek meghibásodott rádiója egy téves kódbeállítás miatt azt jelezte, hogy eltérítették. A NATO mintaszerűnek találta a magyar és a szövetségesi légi irányítás közötti együttműködést, mondta a honvédelmi minisztérium szóvivője.

Tesztelni készültek

Magyarország NATO-csatlakozása óta nem történt hasonló eset. A történtek érdekessége, hogy éppen szerveznek egy olyan gyakorlatot hazánkban, amely során a légtérvédelem reakcióidejét tesztelik, ez most élesben is megvalósult.

A magyar légierő két MiG-29-es vadászrepülőgépének azért kellett felszállnia szombaton délután, mert egy német, kétszemélyes kisrepülőgép rádiója elromlott, a pilóta pedig véletlenül a rádió meghibásodást jelző kód helyett egy olyat állított be, amely azt jelezte a repülésirányítóknak, hogy eltérítették a repülőgépet. A NATO az ilyen esetek utáni szokásos értékelésében mintaszerűnek ítélte a légiirányítók közötti együttműködést, a magyar végrehajtást pedig példaértékűnek.

A magyar légi irányítás azonnal megpróbálta felvenni a kapcsolatot a kisgéppel, de ez nem sikerült, mert nem működött annak rádiója. Ezt az olaszországi központ is érzékelte, így azonnal riasztották a magyar légtérvédelmet, azaz a kecskeméti bázison készültségben álló vadászrepülőgépeket.

Normaidőn belül

A két MiG-29-es Pápa légterében érte utol a Jakabszállásról Fertőszentmiklósra tartó német kisrepülőgépet, ahol az ilyenkor használatos egyezményes kézjelekkel tisztázták, hogy nincs szó eltérítésről, hanem csak meghibásodásról.

Ezután a vadászrepülőgépek egészen a fertőszentmiklósi repülőtérig kísérték a gépet, ahol a leszállás után a pilóta tisztázta a történteket. A riasztás és az elfogás közötti idő bőven a megszabott normaidőn belül volt. Az MTI katonai forrásból úgy értesült, hogy kevesebb mint tíz perc telt el, míg a MiG-29-esek pilótái beazonosították a repülőgépet. A MiG-ek felszállásának költsége tízmilliós nagyságrendű.