Közbeszerzési eljárás az M7-es továbbépítésére?

2002.07.16. 10:05
A kormány közbeszerzési eljárással választaná ki az M7-es autópálya további szakaszainak kivitelezőjét, így fél évet is késhet a munkálatok megkezdése - értesült a Népszabadság. A Zamárdi-Szántód szakasz megépítéséhez Kőröshegy nem járul hozzá, ha nem épül meg a települést mentesítő út.
Április 19-én, két nappal a választások első fordulója előtt, előrehozott időpontban átadták az M7-es Balatonaliga és Zamárdi közötti új, 21 kilométeres szakaszát. Ekkorra az Orbán-kormány már előkészítette azt a szerződést, amely szerint az M7-es autópályát a Vegyépszer és a Betonút Rt. által alkotott Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) építi tovább. Az aláírás az utolsó pillanatban mégis elmaradt, a Népszabadság úgy tudja azért, mert a felek féltek az esetleges támadásoktól. A MAK - csakúgy, mint az M7-es többi szakaszának felújítási munkáit - ezt a megbízást is pályáztatás nélkül nyerte volna el-emlékeztet a napilap.

Az új kormány szakítani akar ezzel a gyakorlattal, a napilap értesülései szerint a kabinet úgy döntött, hogy közbeszerzési eljárással választja ki az M7-es továbbépítésének kivitelezőjét. Ezért valószínű, hogy a munkálatokat csak fél év késéssel lehet megkezdeni.

Alkotmányossági aggályok

Másfél hónapja az Index is beszámolt arról, hogy alkotmányossági aggályokat vet fel a Fővárosi Bíróság szerint az a kormányhatározat, amely lehetővé tette, hogy közbeszerzési eljárás nélkül épüljön az M7-es autópálya. A bíróság ezért az Alkotmánybírósághoz fordult, és annak határozatáig felfüggesztette a közbeszerzési eljárás mellőzése miatt indult közigazgatási pert.

A per a Strabag Kft., a Nemzeti Autópálya Rt. (NA) és a Közbeszerzések Tanácsának Döntőbizottsága között zajlik arról, hogy a 60 milliárd forintos fejlesztésnél jogszerű volt-e a közbeszerzési eljárás mellőzése.

Kőröshegy elkerülő utat akar

Az új, 12 kilométeres szakasz építése egyébként csak egy ponton ütközik akadályba, mégpedig Kőröshegy település körzetében. Pavlek Ferenc, Kőröshegy polgármestere a Népszabadságnak azt mondta: nem az általuk elfogadott nyomvonaltervek szerint készültek el az M7-es Kőröshegyet érintő szakaszának kiviteli tervei.

A falu a polgármester szerint már eddig is sok engedményt tett az autópálya megépítése érdekében, ezért is sérelmezik, hogy a megkérdezésük nélkül módosították a csomópont elhelyezésének tervét, illetve megfeledkeztek a falut tehermentesítő elkerülő út megépítésére tett ígéretről. Ha nem lesz út, nem járulnak hozzá az autópálya-szakasz megépítéshez.

A Nemzeti Autópálya Rt. szakemberei szerint a somogyi település kívánságát ők nem teljesíthetik, hiszen egy Szántódtól Kaposvár felé haladó, a települést kikerülő három kilométer hosszúságú elkerülő út nem része az épülő M7-esnek.

A Népszava információi szerint azért ragaszkodik Kőröshegy polgármestere az elkerülő út megépítéséhez, mert családja jelentős nagyságú területeket vásárolt fel a tervezett nyomvonalon. Pavlek rágalomnak nevezte a lap állításait.