Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Nem volt kinn a TU-154-es futóműve

2000.07.07. 10:41
Az Index információi szerint a görög vizsgálóbizottság megállapította, hogy a Malév szaloniki járatának első landolásakor nem volt kinn a gép futóműve, ugyanakkor a műszaki berendezések működőképesek voltak a TU-154-esen és az irányítótoronyban is. Azt azonban a görög bizottság vezetője nem árulta el, hogy a pilóta hibája okozta-e a veszélyhelyzetet a három nappal ezelőtti, majdnem balesetbe torkolló leszállásnál.

Kedden este a Malév 260-as szaloniki járata kétszer próbált leszállni a görög város repülőterén. Első alkalommal azonban nem nyílt ki a futómű, ezért másodszorra sikerült csak a pilótának letennie a gépet.

A futómű nem volt kinn - állítja a görög vizsgálóbizottság vezetője

A műszaki berendezések működőképesek voltak a TU-154-esen
Az első landolási kísérlet - a hírek szerint átstartolás történt, vagyis a leszállás után/helyett rögtön magasba emelkedett a jármű - során megsérült a gép, így nem volt olyan állapotban, hogy hazarepüljön. Jelenleg a magyar és a görög szakemberek mellett a biztosító is vizsgálja a járművet, s ezektől a felmérésektől függ, hogy egyáltalán visszajön-e Magyarországra a TU-154-es.

Az Indexnek nyilatkozó görög vizsgálóbizottság vezetője, Heralakos Kaiklis, a szaloniki Malév-repülőgép "majdnem-balesete" kapcsán elmondta, hogy az eddigi vizsgálat fényt derített arra, hogy a futómű nem volt kinn, vagyis a kerekek nem voltak lenn az első landoláskor. Ugyanakkor másodszorra működött a futómű, ezért műszaki hiba aligha lehet az eset kiváltó oka.

Malév-katasztrófák 1960 óta
1961., HA-MOD, Il-18. Párizs mellett leesett, oka valószínűleg átesés.
1971., HA-MOC, Il-18. Koppenhága repülőterének végső megközelítésénél szélnyírásba került, és a tengerbe esett. 3 túlélő.
1971., HA-LBD, Tu-134. Kijev mellett lezuhant, oka műszaki és emberi hibák sora.
1975., HA-LCI, Tu-154. Beirut közelében a tengerbe esett, valószínűleg lelőtték.
1977., HA-LBC, Tu-134. Bukaresttől 30 km-re a mezőn kényszerleszállást végzett, 24 túlélő.

Forrás: Törzsasztal: Repülőszerencsétlenség

Heralakos Kaiklis, a szaloniki polgári légügyi hatóság vezetője, azt is közölte, hogy a vizsgálatok megállapították: a légiforgalmi irányítótoronyban minden műszaki berendezés működött, tehát a szaloniki repülőtér műszerei nem okozhatták a kivételes körülményeket.

Ugyancsak kedvező volt az időjárás is, különleges veszélyhelyzetet tehát a külső körülmények sem valószínű, hogy előidéztek volna.

A gép kapitánya a vizsgálat lezárásáig nem repülhet

Az Index információi szerint a magyar pilótát már meghallgatták Görögországban, ez része volt ugyanis az ottani vizsgálatnak. Magyar illetékesek és érintettek az ügyben - a görög hatóságok kérésére - nem szólalnak meg. Így természetesen a pilóta sem nyilatkozhat az újságíróknak az ügyről. A gép kapitánya egyébként a vizsgálat lezárásáig nem repülhet - tudta meg az Index.