Matias elromlott, de nem volt vakrepülés

2006.02.22. 18:00
Nem voltak veszélyben február 17-én hajnalban a magyar légtérben tartózkodó repülők, a légiirányítók egy technikai hiba miatt fél óráig egy tartalék rendszert használtak, közölte a HungaroControl. A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke azt állítja, a kérdéses napon csak a vak szerencsén múlott, hogy nem történt baleset.

A hazai légiirányítási feladatokat ellátó HungaroControl ismét határozottan cáfolta azokat az állításokat, amelyek szerint február 17-én hajnalban a magyar légtérben tartózkodó repülőgépek és utasok veszélyben lettek volna egy technikai hiba miatt.

Nincs kép a tévén

Az Indexnek Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke azt állította: február 17-én pénteken hajnali 5 órától 50 percen át nem működött a Hungaro Control irányító központjában a radarberendezés, miközben 45 gép volt a levegőben. (Emlékezetes, hogy Metes György a MIÉP XVI. kerületi pártlapjának, az Ébresztőnek volt a szerkesztője, amelyben Ifj. Hegedűs Lóránt közzé tette a zsidóság kirekesztésére utaló nézeteit. Nagy felháborodást keltett, amikor 2003-ben a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen felmentette őket a közösség elleni izgatás vádja alól.)

Metes György szerint ez a technikai hiba azt jelenti, mintha „a tévén csak hang lenne, de elmenne a kép”. „Az ilyen esetekre ugyan fel lehet készülni megfelelő szimulációval, de ezt a légiirányítók nem gyakorolták. Csak a vak szerencsének köszönhető, hogy nem történt baj” – fogalmazott az egyik reptéri szakszervezet vezetője.

Nem a radar, hanem a Matias (Magyar Automated and Integrated ATC System) nevű számítógépes irányító rendszer hibásodott meg – hangsúlyozta az Index kérdésére Mester Szilvia a HungaroControl képviselője.

Duplikált rendszer

„Nem igaz, hogy ilyenkor semmit nem látnak a légiirányítók” – reagált Metes György állításaira a cég illetékese. A légiirányításban biztonsági okokból két rendszer működik egymással párhuzamosan, így amikor az egyikben hiba történik, a másikat lehet használni.

A február 17-i üzemzavarról a HungaroControl még aznap kiadott egy közleményt. Eszerint azt irányítók fél órán keresztül a tartalék rendszert használták. A hiba kijavítása után 5.50 perctől ismét a Matiasra tértek át.

Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője akkor az MTI kérdésére elmondta: a tartalék rendszer használatának idején mintegy 30 repülőgép tartózkodott a magyar légtérben, de a repülésük biztonságát semmi nem fenyegette.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat naponta átlagosan 1800 légijárművet irányít a budapesti Légiforgalmi Irányító Központból.