Matias elromlott, de nem volt vakrepülés
További Belföld cikkek
- Lefújták a magyar hegymászó expedícióját a Himalájában
- Gyurcsány Ferencet védve szállt bele Magyar Péterbe a DK-s politikus
- Már nem sokáig kell kabátot viselnünk, hamarosan visszatér a nyárias meleg
- Megválasztották Balog Zoltán utódját a reformátusok
- Egy bírót felmentett, öt másikat kinevezett a köztársasági elnök
A hazai légiirányítási feladatokat ellátó HungaroControl ismét határozottan cáfolta azokat az állításokat, amelyek szerint február 17-én hajnalban a magyar légtérben tartózkodó repülőgépek és utasok veszélyben lettek volna egy technikai hiba miatt.
Nincs kép a tévén
Az Indexnek Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke azt állította: február 17-én pénteken hajnali 5 órától 50 percen át nem működött a Hungaro Control irányító központjában a radarberendezés, miközben 45 gép volt a levegőben. (Emlékezetes, hogy Metes György a MIÉP XVI. kerületi pártlapjának, az Ébresztőnek volt a szerkesztője, amelyben Ifj. Hegedűs Lóránt közzé tette a zsidóság kirekesztésére utaló nézeteit. Nagy felháborodást keltett, amikor 2003-ben a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen felmentette őket a közösség elleni izgatás vádja alól.)
Metes György szerint ez a technikai hiba azt jelenti, mintha „a tévén csak hang lenne, de elmenne a kép”. „Az ilyen esetekre ugyan fel lehet készülni megfelelő szimulációval, de ezt a légiirányítók nem gyakorolták. Csak a vak szerencsének köszönhető, hogy nem történt baj” – fogalmazott az egyik reptéri szakszervezet vezetője.
Nem a radar, hanem a Matias (Magyar Automated and Integrated ATC System) nevű számítógépes irányító rendszer hibásodott meg – hangsúlyozta az Index kérdésére Mester Szilvia a HungaroControl képviselője.
Duplikált rendszer
„Nem igaz, hogy ilyenkor semmit nem látnak a légiirányítók” – reagált Metes György állításaira a cég illetékese. A légiirányításban biztonsági okokból két rendszer működik egymással párhuzamosan, így amikor az egyikben hiba történik, a másikat lehet használni.
A február 17-i üzemzavarról a HungaroControl még aznap kiadott egy közleményt. Eszerint azt irányítók fél órán keresztül a tartalék rendszert használták. A hiba kijavítása után 5.50 perctől ismét a Matiasra tértek át.
Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője akkor az MTI kérdésére elmondta: a tartalék rendszer használatának idején mintegy 30 repülőgép tartózkodott a magyar légtérben, de a repülésük biztonságát semmi nem fenyegette.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat naponta átlagosan 1800 légijárművet irányít a budapesti Légiforgalmi Irányító Központból.