Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Matricák kerülnek a rendszámtáblákra

2001.09.14. 10:44
A következő év elejétől kötelező lesz az autók rendszámtáblájára ragasztani azokat a matricákat, amelyek az eltérő környezetvédelmi minősítést jelzik. A besorolás alapelve szerint, csak a gyártó által megjelölt szennyezésmaximumot fogadják el az összes járműtípusnál. Ennek előszeleként a Közlekedési Főfelügyelet szeptember végéig felülvizsgálja az eddigi zöldkártya-kibocsátó műhelyeket, amelyek ezen hónap elejétől már az új tarifák szerint árazzák a hatósági okmány kiadását. Az Index által megkérdezett szakember szerint az "átmeneti állapot" miatt több probléma is felmerül.

Még nincs meg a január elsejétől kötelezően alkalmazandó környezetvédelmi minősítést jelző matricák és igazoló lapok gyártója. Az új matricákat az autótulajdonosoknak a gépkocsi rendszámtáblájára kell ragasztani. A több minisztérium által fémjelzett rendelet szerint a megyei közlekedési felügyeleteknek december közepéig kell megkapniuk az első negyedévre szóló készleteket. Az újfajta minősítési szerint miatt a főfelügyelet szeptember végéig felülvizsgálja az eddigi zöldkártya-kibocsátó műhelyek alkalmasságát. Az MTI Török Lászlóra, a Közlekedési Főfelügyelet közúti járműfőosztály főmérnökére hivatkozva közölte a változásokat.

A korszerű autók színe

A gépkocsik új környezetvédelmi minősítésének alapelve szerint a kibocsátott szennyezés maximumát a gyártó által megjelölt értékben határozzák meg. Ennek értelmében négy eltérő színű matricát kaphatnak az autók. Zöld matricával jelölik meg a korszerű, környezetbarát gépkocsikat, amelyek megfelelnek a gyártó által szabott feltételeknek. Így zöld matricát kaphatnak a szabályozott keverékképzésű, katalizátoros, benzin üzemű személygépjárművek, kis-tehergépkocsik és kisbuszok. Ezt a minősítést kaphatják az Európai Unió tagországaiban vagy az Amerikai Egyesült Államokban 1998-tól gyártott dízel személygépkocsik, kis-tehergépkocsik és kisbuszok is. A zöld matricát kaphatnak továbbá a legalább EURO II-es előírásnak megfelelő tehergépjárművek, nehéz tehergépjárművek valamint a megfelelt autóbuszok.

A többiek is színesednek

A következő kategória ismertetőjeként kék matricát ragasztanak fel a méréseken megfelelő úgynevezett csökkentett szennyezésű gépkocsik rendszámtáblájára. Ebbe a csoportban tartoznak a szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt, benzin üzemű személygépkocsik, kis-tehergépjárművek és kisbuszok, a gázzal üzemelő személygépkocsik, kis-tehergépjárművek, valamint a kisbuszok. A hagyományos, négyütemű benzinmotoros gépkocsik, amelyek nem rendelkeznek katalizátorral a sárga matricát nyerhetik el. A piros matricával jelölik majd a rendelet előírásainak megfelelő kétütemű és dízelmotoros járműveket, amelyek nem rendelkeznek katalizátorral, illetve nem teljesítik az úgynevezett korszerű környezetbarát vagy csökkentett szennyezésű gépkocsiknál említett követelményeket.

Állandó tarifák

Az új árak
A hagyományos kétütemű járművek vizsgálata 2500 forintba kerül. A szintén hagyományos dízel járműveknél már 4000 forintra rúg a vizsgálat díja. A hagyományos Otto-motoros négyütemű gépkocsiknál 3500 forintba, a csökkentett szennyezésű gépkocsiknál pedig 4000 forintba állapították meg a tarifát. A környezetbarát gépkocsik közül a benzin és dízelmotoros járműveknél 4500 forintos díjat kell fizetni, azoknál a benzinmotoros járműveknél, amelyek minősítéséhez célműszer szükséges, 6000 forintot. Az elektronikusan szabályozott üzemanyag-ellátású dízelmotoros személygépkocsik és kisteherautók díja szintén 6000 forint, a tehergépkocsi-kategóriában pedig a legmagasabb 8000 forintos a fizetendő összeg. A díjakra 25 százalékos áfát kell fizetni.

Szeptember 1-jétől már érvényes az a jogszabály, amely szerint új díjszabás és gyakoriság szerint kell környezetvédelmi ellenőrzésre vinni a járműveket. Megszűnt a zöldkártya kiállításához szükséges mérések, kisebb beállítások szabadáras formája: a zöldkártya-kibocsátás áfa nélkül 2500 és 8000 forint közötti összegbe kerül kategóriától függően. Ugyanezen időponttól változott a felülvizsgálat gyakorisága is. A szabályozott keverékképzésű katalizátoros járműveknél a gépkocsi négyéves koráig három évre, négy és hat év között két évre kaphatja meg a környezetvédelmi igazolást. A hatévesnél fiatalabb, 3500 kilogrammos vagy annál kisebb tömegű az ENSZ EGB-előírásoknak megfelelő dízel jármű két évre kaphat környezetvédelmi igazolólapot, kivéve a közúti szolgáltatást végzőket. Más dízel járműveknél évente kell elvégeztetni a környezetvédelmi minősítést. A hagyományos Otto-motoros katalizátor nélküli vagy szabályozatlan keverékképzésű katalizátoros járműveknél pedig továbbra is évente kell elvégezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot.

Átmeneti állapot

Bratincsák György, a Magyar Autóklub I. számú műszaki állomásának vezetője az Indexnek elmondta: a jogszabály "átmeneti állapotot" teremtett, és külön gondot okoz, hogy a mérőállomások nem tudják, mit mivel mérhetnek. "A jogszabály végrehajtási utasítása késik, a rendelet meghatározza ugyan a kötelezően mérendő paramétereket, de a mérésekhez alkalmas műszerek meghatározása még hiányzik. Így nem merik fejleszteni a műszerparkot a vizsgálatot végzők. Ez több probléma forrása lehet" - fogalmazott az üzemvezető.

Agyő kétütemű!

Az Index már korábban beszámolt róla, hogy a rendelet szerint 2005-ben ki kell vonni a forgalomból azokat a kétütemű autókat, amelyek a most meghatározott szénhidrogén-kibocsátás határértékét nem tudják tartani. Ezt Kovács Endre, a Környezetvédelmi Minisztérium főosztályvezető-helyetesse lapunknak egészségügyi és környezetvédelmi okokkal indokolta. Kovács megjegyezte, hogy ma még nehéz megtippelni, hogy négy év múlva a döntés hány autót érint. Magyarországon körübelül 360 ezer kétütemű autót tartanak nyilván, de ennek ellenére a tulajdonosokat tömörítő szervezetek nem számolnak drasztikus lépésekkel.