Natália
-3 °C
7 °C

Pártok a média mögött

2005.01.13. 11:50
Az MSZP gazdasági kabinetjének egyik tagja és Puch László pártpénztárnok volt titkárnője lett a Népszava kiadójának közvetett tulajdonosa. Közös cégük befektetett a Vasárnapi Hírekbe is, s baloldali médiacsoportban gondolkodik, adta hírül a HVG legfrissebb számában.
"Egyértelműen MSZP-közelbe került a korábban burkolt pártbefolyás alatt álló Népszava" - olvasható a HVG legfrissebb számában.

MSZP-s kötődések

A hetilap cikke szerint a Népszavát kiadó Editorial Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft. új tulajdonosa a 3 millió forint törzstőkéjű békéscsabai Békés Project Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. (BP). Az 1998-ban alakult, 2003-ban mindössze 500 ezer forint árbevételt elért BP-t a békéscsabai Bodor Tibor, a Miniszterelnöki Hivatal jelenlegi főcsoportfőnöke, a felesége révén viharsarki kötődésű Kiss Péter kancelláriaminiszter jó ismerőse, illetve Botos Mihály ügyvéd hozta létre. Botos helyben nagy befolyású irodáját a lap szerint baloldali "vonzalmúnak" mondják a megyei közélet ismerői, a jogász több MSZP-s politikus jogi képviseletét is ellátta az elmúlt időszakban.

Nem a Békés Projekt a többségi tulajdonos
Ács György, a VH Kiadó Kft. többségi tulajdonosa, a Magyar Hírlap egykori szerkesztője az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy téves adatokból indul ki a HVG cikke, mivel a Népszavát kiadó Editorial Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft. többségi tulajdonosa nem a Békés Projekt Kft., hanem a VH Kiadó Kft. Ácséknak a társaságban 74, a békéscsabai vállalkozásnak pedig 26 százalékos részesedése van a Népszava kiadójában. Bár a Békés Projekt a VH Kiadóban is részesedéssel bír, Ács elmondűása szerint itt sincs többségben, a vállalkozás negyedét tudhatják magukénak.
A kft-t a lap cikke szerint tavaly nyáron vásárolta meg az érdi Simon Dénes, illetve - kisebbségi tulajdonosként - a budapesti Bodrogi Margaréta. Az MSZP gazdasági munkacsoportjában tevékenykedő Simon korábban formálisan is a párt parlamenti frakciójánál volt tanácsadó, és a lap szerint a kapcsolat azóta sem szakadt meg. A másik BP-tulajdonost, Bodrogit a pártközpont telefonján lehet utolérni, és egy időben Puch László pénztárnok mellett dolgozott titkárnőként. A BP nem sokkal Simonék belépése után, tavaly szeptemberben 25 százalékos tulajdont szerzett a Vasárnapi Híreket megjelentető VH Kiadó Kft.-ben, majd december végén megvásárolta az Editorialt.

A HVG szerint bizonyosnak tűnik a Vasárnapi Hírek és a Népszava közös kiadói irányítása, amit a VH Kft.-t vezető, egykor a Magyar Hírlapnál dolgozott Ács György vezényel majd, azzal, hogy - mint a hetilapnak elmondta - "a lehető legszabadabb kezet" biztosítja Németh Péter Népszava-főszerkesztőnek, akiben, úgymond, nagy a bizalma. A nevük elhallgatását kérve nyilatkozó, vezető tisztséget viselő MSZP-sek egyike sem cáfolta a HVG-nek befolyásukat a napilapra.

A HVG szerint a BP tervei között szerepel egy reklámcég alapítása is, amely a baloldallal lojálisnak remélt sajtótermékek hirdetési ügyeit intézné. A gazdasági ésszerűsítést szintén fontosnak tartó Ács ugyanakkor azt hangsúlyozta, tapasztalata szerint eredményesebb a munka, ha a kiadó saját, elkötelezett hirdetésszervezőket alkalmaz, mint ha külső vállalkozást bíz meg.

Más lapok

A Népszava pártkötődéséről már korábban is lehetett tudni és ez a kapcsolat nem is példa nélküli a magyar sajtópiacon - írja a HVG. A 26,4 százalékos kiadótulajdonos, az MSZP által létrehozott Szabad Sajtó Alapítvány révén a párttal formális kapcsolatban áll a Népszabadság is. A pártban már többször felmerült a részesedés eladása, de a jelenlegi helyzet konzerválása mellett szólók legfőbb érve, hogy gondolni kell az esetleges majdani ellenzéki évekre is, illetve hogy "a jobboldalnak is van sajtója".

Az evvel érvelők feltehetőleg a Magyar Nemzet és a Hír Tv tulajdonosainak fideszes pártkötődéseire gondolnak. Továbbra is talány - írja a HVG-, pontosan ki áll az újraindított Magyar Hírlapot kiadó, Csillag István korábbi SZDSZ-es gazdasági miniszter volt kabinetfőnöke, Tóth Kamilla által vezetett és részben tulajdonolt A-Pont-MH Kiadói Kft. hátterében. Figyelemre méltó jelnek tekintik sokan, hogy a kiadóigazgató ajánlója állítólag Lovász Anita, az SZDSZ-sajtófőnöke - s Szombathy Pál főszerkesztő felesége - volt, írja a hetilap.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!