Metrófelújítás: Demszky előre elnézést kér

2003.01.10. 12:47
A 2-es metróvonal felújításának ideje alatt metrópótló buszokkal és járatsűrítéssel próbálja elkerülni a közlekedési káoszt a BKV. A rekonstrukció februárban kezdődhet, és öt évet vesz igénybe. Ezalatt korlátozások lesznek a metró vonalán, és bár a BKV vezetősége azt ígéri, mindent megtesznek a "rendes közlekedés fenntartása érdekében", Demszky Gábor főpolgármester előre elnézést kért a várható kellemetlenségekért.
"Nem halogatható a 2-es metróvonal és a járműállomány felújítása" - mondta pénteki sajtótájékoztatóján Demszky Gábor főpolgármester. A beruházást az indokolja, hogy a 30 éve üzemben lévő kelet-nyugati metróvonal korszerűtlen, teljesen elkopott, és ezért működtetése nagyon költségessé vált. A 2003-tól 2007-ig tartó felújítás után egy korszerű, és olcsón üzemeltethető metróvonalat használhatnak majd az utasok.

Elnézést

Tekintse meg galériánkat! Klikk a képre
A főpolgármester szerint "a metróépítésnél csak az űrkutatás bonyolultabb", ezért előfordulhatnak majd problémák és kellemetlenségek a közlekedés átszervezése miatt. Mindezekért Demszky Gábor előre elnézést kért mindenkitől.

A beruházás összesen 53 milliárd forintba kerül. A fővárosi közgyűlés január végén adhatja áldását a felújításra, és ezt követően egyből elkezdődnek a munkálatok. A beruházás költségének 75 százalékát az Európai Befektetési Banktól felvett hitelből finanszírozzák. Ezt a főváros 25 éves futamidőre, 7 év türelmi idővel kapja.

Elkoptatott vonal
A kelet-nyugati metróvonal több mint 30 éve üzemel. A vonal szállítókapacitása 26 700 férőhely/óra/irány. Az elmúlt öt évben a csúcsidőszaki legnagyobb terhelés 15 500--18 900 utas/óra/irányt. A vonal munkanaponkénti utazáskezdőinek száma 406--438 ezer. A földalatti berendezések életkora 32 és 52 év közötti. A kocsik nagyrésze 3 millió km-nél többet futott.

Teljes pályacsere, régi vonatok

A felújítás során szinte a vonal összes műszaki elemét kicserélik. Teljesen felújítják a vasúti pályát, az állomásokat, kicserélik a szigeteléseket, a mozgólépcsőket, a gépészeti berendezéséket, korszerűsítik az áramellátást. Utólag 3 milliárd forintos költséggel a mozgáskorlátozottak közlekedését könnyítő lifteket is építenek az állomásokra. A vonalon közlekedő öreg vonatokat azonban nem cserélik le, csak felújítják, amivel 10 évvel meghosszabbítják élettartamukat.

A 4-es metró
A 4-es metró építésének előmunkálataként 2003. első felében elkészül Budán a Bocskai úti-Fehérvári úti csomópont. Az építkezést szintén Budán, az Etele tértől indítják majd. A munkák során nem a teljes nyomvonalon, csak a fúrások helyén kell majd forgalomkorlátozásra számítani.

Korlátolt forgalom

A tervek szerint kétféleképpen "korlátozzák majd az utasforgalmat" - vázolta Aba Botond, a BKV vezérigazgatója. Nyaranta 10--10 hétre metró helyett szakaszonként autóbusz közlekedik majd. Más időszakokban az egyes állomások lezárása idején a metró folyamatosan üzemel, de az építés alatt lévő állomásokon a szerelvények nem állnak meg.

A nyári 10 hetes felújításokat három ütemben végzik. Az első évben az Örs vezér tere és a Népstadion között, a második évben az Örs vezér tere és a Deák tér között, aztán a Deák tér és a Népstadion között, majd végül a Deák tér és a Déli pályaudvar között.