Négy év múlva lesz 4-es metró

2004.01.14. 13:57
Ha sikerül időben kiírni a szükséges tendereket, 2008-ra megépülhet a 4-es metró. A kormány ugyanis szerdán jóváhagyta a Medgyessy-Demszky megállapodást a metró finanszírozásáról. Demszky Gábor főpolgármester szerint a metróberuházás hat éves késése hatvanmilliárd forintnyi kárt okozott az adófizetőknek.
A kormány véglegesen és visszavonhatatlanul döntött a 4-es metró állami finanszírozásának részleteiről, és elfogadta azt a szerződéses-rendszert, amelyet decemberben Medgyessy Péter kormányfővel már parafáltunk - közölte Demszky Gábor az MTI-vel a délelőtti kormányülést követően.

Nyolcadszor a kormányülésen

Budapest főpolgármestere emlékeztetett arra, hogy ez a nyolcadik kormányülés, amelyen 1990 óta a 4-es metró ügyében részt vett, és abban bízik, hogy legközelebb az első kapavágáskor beszél majd a kormány tagjaival a metróról. Szavai szerint arra kérte a kormányt, hogy gyorsítsa fel az előkészületeket, elsősorban az állami engedélyezési eljárások ésszerűsítését, a bürokrácia csökkentését, hiszen az 1998 decemberében benyújtott a környezetvédelmi engedélyről csak tavaly novemberben született meg a jogerős hatósági döntés.

Drága a késlekedés

Hozzáfűzte: a lassú előkészítés nemcsak felesleges, hanem drága is, a beruházás hatéves késése 60 milliárd forintjába került az adófizetőknek, azaz minden magyar embernek hatezer forintjába. A veszteség ennek többszöröse, ha hozzászámítják az évi 14 millió órát, amit a 4-es metró használatával megspórolhattak volna a jövendőbeli utasok.

A főpolgármester úgy látja, ma még nem beszélhetünk arról, hogy a metróberuházás késik, és ha az első tendereket - a szükséges engedélyek birtokában - ez év első felében ki tudják írni, 2008 végére megépülhet a metró. Demszky Gábor úgy vélte a mai kormánykoalíciónak nemcsak gazdasági, hanem politikai érdeke is, hogy a bürokrácia felesleges burjánzásának gátat szabjon. Tanulságként egy közvélemény-kutatásra hivatkozott, amely szerint a budapestiek kétharmada úgy gondolja, hogy az Orbán-kormány bukásában komoly szerepet játszott a 4-es metró építésének leállítása.