Orbán nem tárgyalt a Lockheeddel

2000.07.11. 15:52
A Miniszterelnöki Hivatal információs főosztálya egyértelműen cáfolta az Index kérdésére a Népszavának azt a keddi hírét, amely szerint az amerikai F-16-os harci gépeket gyártó Lockheed Martin cég képviselői a napokban megkeresték volna Orbán Viktor miniszterelnököt. A Népszava szerint a látogatás célja az volt, hogy Magyarország ne kössön szerződést a német-amerikai DaimlerChryslerrel az orosz MiG-29-esek felújítására. Egyúttal ígéretet tettek arra, hogy szeptemberben egy igen kedvező ajánlatcsomagot tesznek le a kormány asztalára.

Jim Fetig, a Lockheed Martin vállalati médiakapcsolatokkal foglalkozó igazgatója az Indexnek kijelentette: nincs abban a helyzetben, hogy választ adjon arra a kérdésre, hogy a Lockheed Martin képviselői tárgyaltak-e a magyar miniszterelnökkel. Az igazgatónak ugyanis nem volt tudomása ilyen találkozóról.

A repülőgép-eladások kormányközi tárgyalások eredményeként jönnek létre

Ugyanakkor Jim Fetig megjegyezte: a repülőgép-eladások kormányközi tárgyalások eredményeként jönnek létre, így a Lockheed alkalmazottai - ha bármiről is tárgyaltak, vagy megkísérelték a tárgyalást a miniszterelnökkel -, az nem lehetett az F-16-os vadászbombázók eladása.

Amerikai F16-osok
A nagykövetség nem lobbizik egyik gép eladásának ügyében sem
Az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének illetékese - őt azért kerestük meg, mert a gépeladásról csak az amerikai kormányzat tárgyalhat - az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy nincs tudomásuk arról, hogy amerikai cégek megkeresték volna a magyar miniszterelnököt a vadászgépeladások ügyében.

Az amerikai források hangsúlyozták, hogy a nagykövetség nem lobbizik egyik gép eladásának ügyében sem, így például sem az F-16-osok (amelyeket a Lockheed Martin gyárt), sem pedig az F-18-asok (Boeing) értékesítését nem részesítik előnyben.

Szabó: lehet, hogy a miniszterelnök dönt majd

Az USA számára az a lényeges, hogy ,,dual-use", azaz kettős felhasználású (vadászgépnek és bombázónak is alkalmas) nyugati repülőket szerezzen be Magyarország - tájékoztatta az Indexet az amerikai nagykövetség.

A Népszabadság hétfői számában beszámolt arról, hogy szeptemberben állítólag ajánlatot kap a magyar kormány használt amerikai vadászgépek vásárlására. Peter F. Tufo, amerikai nagykövet Taszáron azt mondta: ,,Magyarország hibát követne el, ha meglévő tartalékait a MiG-29-esek, egy idejétmúlt technika felújítására költené. A gépek még felújítva sem vethetők be semmilyen esetleges NATO-akcióba, sőt nem erősítik Magyarország helyzetét a szövetségben".

Szabó János honvédelmi miniszter
A szándéknyilatkozat csupán erkölcsi kötelezettséget jelent a MiG-ek felújítására
Szabó János honvédelmi miniszter szerint még nincs végleges döntés a MiG-felújításról, illetve az új amerikai vadászgépek beszerzéséről. A DaimlerChrysler képviselői a Népszavának azt mondták, hogy tudomásuk szerint a Szabó János által aláírt szándéknyilatkozat csupán erkölcsi kötelezettséget jelent a MiG-ek felújítására. A honvédelmi miniszter kedden az MTI-nek így nyilatkozott: a közvéleményt csak akkor kívánja majd tájékoztatni a repülőgép-felújítás ügyéről, ha abban konkrét döntés születik. Hangsúlyozta: a szaktárca a múlt héten szándéknyilatkozatot írt alá a MiG-29-esek felújítására, de ezzel kapcsolatban azt is elmondta, hogy az nem szerződés, és nem jár jogi kötelmekkel.

Szabó János arról nem kívánt beszámolni, hogy a szándéknyilatkozat milyen feltételeket támaszt a felekkel szemben. A miniszter szavaiból az is kiderült: elképzelhetőnek tartja, hogy a repülőgép-felújítás ügye a miniszterelnök hatáskörébe kerül.

A lengyelek előbb fognak nyugati gépeket vásárolni?

Lengyelország Budapestre akkreditált katonai attaséja az Index kérdésére elmondta: országa nagy valószínűséggel előbb vásárol majd nyugati harci repülőgépeket, mint Magyarország. Marek Lisiaknak pontos információi ugyan nincsenek arról, hogy milyen típusokat szerez majd be Lengyelország - erről ugyanis jelenleg is folyik még az egyeztetés -, az azonban valószínű, hogy 2006 előtt teszik majd ezt. A gépvásárlás végleges időpontját azonban még nem tűzték ki Lengyelországban - mondta a katonai attasé..

Marek Lisiak szerint Lengyelország is hasonló helyzetben van, ami a MiG-29-eseket illeti, mint Magyarország. Ők is fokozatosan igyekeznek felújítani ezeket a gépeket - tudtuk meg. (Lengyelországnak egyébként körülbelül harminc MiG-29-ese van.)

Az Index internetes hírforrásokból - tehát nem a lengyel nagykövetségtől - származó információi szerint Lengyelország hatvan gép beszerzését tervezi 2006-ig. Az is felmerült, hogy az ország az átmeneti időszakban tucatnyi gépet csupán csak kölcsön venne, vagy lízingelne, és csak később vásárolna lépésről lépésre saját vadászgépeket. A lengyel megrendelésekért két amerikai, egy francia és egy svéd cég lobbizik. A Boeing F-18-asával, a Lockheed Martin F-16-osával, valamint a francia Dassault a Mirage-2000-rel, illetve a svéd Saab a Gripennel próbálkozik betörni a lengyel piacra.

A románok pénzre, a csehek Gripenre várnak?

Romániának jelenleg 17 MiG-29-ese van. Dél-keleti szomszédunk egyébként nyilván tervezi új(abb), nyugati gépek vásárlását, ám erre jelenleg - úgy tűnik - nincs elegendő pénzük.

Talán Csehországban haladt előre a leginkább az új gépek beszerzése: mint a budapesti cseh nagykövetségtől megtudtuk, országukban (is) vita folyik a vadászgép-vásárlásáról, ám már kiírták az erről szóló tendert. A nagykövetség sajtóirodája szerint a legesélyesebb a pályázat megnyerésére az a svéd Gripen típusú gép, amelyet a Wallenberg-csoporthoz tartozó Saab cég gyárt. (A Gripenek beszerzése egyébként nálunk is felmerült, elsősorban a Horn-kormány idején, az 1998-as választások után viszont lekerült a napirendről a svéd vadászgép ügye.)

A cseheknek egyébként vannak saját gyártmányú (szubszonikus, tehát hangsebesség alatti) vadászgépeik is, szám szerint 72 darab L-159-es típusú. Ezeket az L-39-es Albatroszokból - szintén sugárhajtású - gyakorlógépekből fejlesztették tovább. (Albatroszokból egyébként egyébként a Magyar Honvédség is rendelkezik egy századdal, amelynek Kecskeméten található a bázisa.)

A szlovénok nem akarnak szuperszonikus harci repülőket

Bojan Potocnik ezredes, Szlovénia magyarországi katonai attaséja az Indexnek elmondta: a NATO-ba igyekvő országa jelenleg nem kíván szuperszonikus vadászrepülőgépeket vásárolni, s eddig sem rendelkeztek ilyen harceszközökkel. A szlovén a hadseregnek jelenleg 12 svájci gyártású Pilatus gépe van (ezek közül kilenc darab turbopropelleres PC-9, három másik Pilatus gépet pedig főleg ejtőernyős bevetésekre, és kisebb szállítási feladatokra tartogatnak). Az attasé szerint a - nagyobb államok által is (kiképzésre) használt - PC-9-es kiválóan alkalmasak a viszonylag kicsi szlovén légtér ellenőrzésére. Szlovénia kis ország, ezért nem engedheti meg magának a drága F-16-osok vagy F-18-asok vásárlását - mondta az ezredes.

F-16-osok a nagyvilágban: Thaiföld, Izrael és Görögország a megrendelők között

Az F-16-os a világ egyik legnépszerűbb többfeladatű harci gépe. A Lockheed Martin (LM) a négyezredik F-16-ost Egyiptomnak adta el idén áprilisban. Az egyiptomi légierő ezzel a megrendeléssel a negyedik legnagyobb F-16-os flottával rendelkező ország lett - olvasható a vadászbombázó egyik nemhivatalos, www.f-16.net elnevezésű internetes oldalán.

2000 igencsak jó éve az LM-nek. Idén márciusban az amerikai kormányzat megállapodott Thaiföld katonai vezetésével, hogy a helyi légierő tizenhat F-16-ost vásárol az Egyesült Államoktól. Az USA Kongresszusa március 6-án engedélyezte az ügyletet.

Ugyanebben a hónapban Görögország és az Egyesült Államok írt alá megállapodást arról, hogy az Égei-tengeri állam ötven darab új Lockheed Martin gyártmányú F-16-os (Block 50+) típusú gépet szerez be. A teljes projekt értéke - beleértve a harceszközöket, a gépet, valamint a földi kiszolgálást - mintegy 2,1 milliárd dollár. Az egyezmény egy opciós lehetőségre is kiterjed, amely további tíz gép eladását eredményezné Görögország számára.

Izraeli F16-os
1,34 milliárd dolláros megrendelés
2000 januárjában Izrael számára, az amerikai védelmi minisztérium megbízásából ötven darab, F-16D típusú gép gyártásának kezdhetett neki az LM. Ez egy 1,34 milliárd dolláros megrendelést jelent a Forth Worth-i cég számára. A megállapodás szerint Izrael opciót kapott további hatvan gép vásárlására is, miután szeptemberben megegyezett erről az Egyesült Államokkal.

Történnek azonban "kudarcok" is: Norvégia idén májusban jelentette be, hogy sem a legújabb F-16-osokból, sem az Eurofighter Typhoon típusú harci gépéből nem kíván vásárolni. Eredetileg egy 20 darabos megrendelésről lett volna szó, egy összesen 1,2 milliárd dolláros projektről. Norvégia - az ottani védelmi miniszter, Björn Tore Godal szerint - 12-15 éven belül vásárol majd új gépeket, s ez a procedúra hat-hét esztendő múlva indulhat meg.

Márciusban Új-Zéland felmondta azt a megállapodást, amely F-16-osok vásárlására vonatkozott volna. A 28 gépet az Egyesült Államoktól vásárolták volna, mintegy 700 millió dollárért. A kormányváltás után Új-Zéland állítólag már csak 18 repülő megvásárlását helyezte kilátásba.

Nem mindenki kaphat F-16-ost

F-16-ost persze nem lehet mindegyik KGST-piacon kapni. Az ilyen korszerű haditechnikát csak az Egyesült Államok kormányának engedélyével adhatja el a gyártó cég.

Horvátországban 1999 augusztusában röppentek fel olyan hírek, miszerint F-16 Fighting Falcon típusú gépeket szerezne be az Adria-parti állam. A tervek szerint egy olyan izraeli cég újította volna fel az Egyesült Államokból érkező gépeket, amelyik korábban a MiG-ek rekonstrukcióját vállalta volna. Ezzel Horvátország lett volna az egykori "Nagy-Jugoszláviából" kivált első utódállam, amely ilyen harceszközökhöz jutott volna hozzá.

Persze nem mindenki kaphat könnyen F-16-osokat: az Egyesült Államok néhány évvel ezelőtt például megtagadta azt a bangladesi kérést, amely erre vonatkozott. Azóta kiderült, a világ egyik legszegényebb állama inkább MiG-29-eseket vásárolna. Ezt viszont tavaly júliusban az USA diplomáciai offenzívával kívánta megakadályozni, s szinte azonnal tárgyalásokat kezdett az ásziai országgal...

F-16-balesetek (1999-2000)
2000. június 22.: Kanadában zuhant le egy gyakorlat közben az Amerikai Légierő egy Utahban állomásozó F-16-osa, a pilóta megmenekült. Egyelőre nem közöltek közelebbi információt a gép lezuhanásának okáról.

2000. június 16.: dél-arizóniai sivatagban zuhant le egy harci egy gyakorlatozó Falcon, a pilóta épségben katapultált.

2000. április 4.: a Török Légierő két F-16-osa ütközött a levegőben egy éjszakai párrepülés közben. Az egyik pilóta katapultált, a másikuk szörnyethalt. A vizsgálat pilótahibát állapított meg.

2000. március: egy amerikai légishow-n a ,,Blue Angel" bemutató-kötelék egyik F-16-osa zuhant le egy manőver közben, a tapasztalt pilóta életét vesztette.
2000. február 17.: egy kétüléses F-16-os zuhant le Georgiában, a pilóták katapultáltak. Ugyanezen a napon egy arizóniai bázis F-16-osa egy kiképzőrepülés következtében lezuhant, a pilóta katapultált.

2000. február 2.: az Izraeli Légierő gépe zuhant le. AZ F-16-os pilótája katapultált. Az ok: a hajtómű hibája.

1999. december 22.: a Holland Légierő F-16-osa ütközött egy magángéppel. Az F-16-os pilótája katapultált, a másik gép két utasa meghalt.

1999. szeptember 23.: a Holland Légierő F-16-os zuhant le az Északi Tenger felett, gyakorlórepülés közben, a pilóta katapultált. 3 év óta ez volt az első holland légierő-baleset.

1999. augusztus 26: a török légierő gépe bombákkal és rakétakkal felszerelve dél-kelet Törökországban a leszállás következtében zuhant le, a pilóta, aki elvesztette uralmát a gép felett - katapultált és megmenekült.

1999. augsuztus 17.: a Tajvani Légierő negyedik F-16-osát vesztette el 18 hónap alatt, amikor Dél-Tajvan felett egy gyakorlórepülés következtében a leszálláskor lezuhant egy gépük. A pilóta katapultált és megmenekült.

1999. július 1.: Miaimi mellett egy F-16-os ütközött egy kacsával, a gép emiatt lezuhant, a pilóta szörnyethalt.

1999. június 1.: A Tajvani légierő egyik F-16-osa tűnt el Kelet-Tajvan felett egy éjszakai gyakorlat alatt.

1999. május 2.:Az Amerikai Légierő F-16-osa lezuhan a Jugoszlávia elleni NATO-csapás alatt. A katapultált pilótát kimentették.

1999. április 25.:Két amerikai F-16-os ütközött össze Florida egén, a gépek kisebb sérülésekkel megúszták.

1999. március 29.:Egy izraeli F-16-os a tengerbe zuhant, a személyzet megmenekült.

1999. március 24.: A Belga Légierő F-16-osa zuhant le gyakorlórepülés közben. A pilóta életét vesztette.

1999. február 25.: A Belga Légierő gépe leszálláskor összetört a pilóta hibájából.

1999. február 3.: Az Amerikai Légierő F-16-os az arizóniai sivatag felett zuhant le. A tanulópilóta katapultált.

1999. január.: A Tajvani Légierő F-16-osa egy teaültetvénybe csapódott, a pilóták meghaltak.

Forrás:f-16.net