Judit
-2 °C
8 °C

Nem hisznek a matricás M5-ösben

2003.11.13. 10:37
Három éve folyamatosan hangoznak el olyan nyilatkozatok, amelyeket a kormány szerdai ülésén határozatba foglalt - mondja az M5 Autópálya Alapítvány kuratóriumi titkára az Indexnek. Európa legdrágább autópályáján egy út oda-vissza 6500 forintba kerül, míg a matrica esetleges bevezetésével tíz napra kéne 1900 forintot fizetni.
"Az M5-öst január elsejével kell bevonni az egységes országos matricarendszerbe" - mondja Gedei Zoltán, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által alapított M5 Autópálya Alapítvány kuratóriumának titkára, aki szerint a kormány homályos ígéretei dacára jó, ha egy év múlva születhet megoldás.

Legalább százmilliárd

A kormány szerdai ülésén döntött arról, hogy "a jövő év első felében" kívánja bevonni az országos matricarendszerbe a Budapestet Kiskunfélegyházával összekötő, Európa legdrágább autópályájának számító M5-öst. A gyorsforgalmi út díjszedési és üzemeltetési jogának megvásárlása és az AKA Rt. által felvett hitelek visszafizetése legalább százmilliárd forinttal terhelné meg a költségvetést. Az összeg nagyságára jellemző, hogy ennek a kétharmadából megépülhet az út Kiskunfélegyházától a szerb határig.

A Boross-kormány hivatali idejének utolsó napjaiban kötött, 2029-ig érvényes koncessziós szerződés példátlanul kedvező helyzetbe hozta az üzemeltető társaságot, amely jogszerűen emelheti évről évre az útdíjakat, miközben az autópálya gyors tovább építésére semmi sem kötelezi. Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési minisztérium helyettes államtitkára az Indexnek korábban adott interjújában védelmébe vette a koncessziós szerződést: "Lehet utólag visszafelé mutogatni, de nem érdemes; saját forrás nem volt, ha nem vonunk be külföldi tőkét, akkor esetleg még most is csak Újhartyánig érne az autópálya."

"Valamit mondani kellett a Dél-Alföldön élő embereknek, hadd legyen boldog a karácsonyuk" - mondja Gedei, aki emlékeztet rá: a szerdaihoz hasonló nyilatkozatok évek óta folyamatosan elhangoztak. Az alapítvány kuratóriuma nem érti, hogy a tárgyalás befejezésének határidejét és a tárgyaló személyeket például miért nem nevezték meg szerdán. Az Index megpróbált utánajárni az alapítvány által hiányolt részleteknek, ám a gazdasági tárcánál úgy tájékoztattak, az illetékes egyelőre nem elérhető.

Az Orbán-kormány egyébként 1998-ban már ígéretet tett arra, hogy felmondják az előnytelen koncessziós szerződést, és 2002-re megépítik az autópályát Szegedig. A matricarendszer 2004 januári bevezetését Csillag István júliusban ígérte meg a Postabank előtt tartott sajtótájékoztatóján. Az állam a bank eladásából befolyt pénzt kívánja az M5-ös rendezésére fordítani.

Matricásítani lehetne

Az M5 Autópálya Alapítvány kuratóriuma korábban javasolta az úgynevezett árnyékdíjas útmegváltást, ami szerint különválasztanák a koncessziós társaság lelépéséről és a matricáról folyó tárgyalásokat. Az alapítvány szerint az állam megtérítené az AKA Rt.-nek az útdíjakból befolyó évi 8-10 milliárd forintot, így már 2004. január elsejével matricásítani lehetne az autópályát, amelyen egy út most oda-vissza 6500 forintba kerül, míg az összes többi, állami autópályára érvényes tíznapos matricáért 1900 forintot kell fizetni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!