Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

NATO-bírálatok: vállalásaink csak jelképesek

2002.08.09. 10:38
Szakítani kell azzal, hogy az egyeztetés során kidolgozott haderő-fejlesztési javaslatok közül végül csak minden negyediket tudja vállalni a NATO-ban Magyarország - nyilatkozta a honvédelmi tárca védelempolitikai helyettes államtitkára a Népszabadságnak. Bali József elmondta azt is, hogy a tárcánál megkezdődött a védelmi felülvizsgálat. Ennek éppen az a fő célja, hogy a jövőben csak teljesíthető felajánlásokat vállaljon az ország.
Szinte csak az eljárási szabályok átvételében és a nekünk felajánlott NATO-beosztások feltöltésében teljesítette Brüsszel elvárásait Magyarország, a katonai teljesítmény értékelésénél azonban már komoly kritikákat fogalmaz meg a honvédséggel szemben a szövetség. A NATO-bírálatok szerint Magyarország hozzájárulása a közös tevékenységhez leginkább jelképesnek tekinthető.

Miniszteri alaphang

A bírálatokkal egybecseng Juhász Ferenc honvédelmi miniszter kinevezésekor tett nyilatkozata, melyben azt mondta, a legfontosabb feladatnak tartja, hogy a haderő legyen alkalmas a NATO-tagságból fakadó feladatok végrehajtására is. Kiemelte, hogy a NATO szerint elégtelen a légierő és a szárazföldi csapatok működése.

Bali József, a honvédelmi tárca védelempolitikai helyettes államtitkára a Népszabadságnak adott interjújában nem tagadja, hogy az év végi országértékelő jelentésekben burkoltabban, szövetségi illetékesekkel folytatott négyszemközti beszélgetésekben azonban nyíltan kritizálják Magyarország eddigi teljesítményét.

Ígértünk amennyit bírtunk

A szövetséggel kapcsolatot tartó helyettes államtitkár szerint tagságunk kezdetén már eleve túlvállaltuk magunkat, kiderült, hogy az ígéretek mögött nincs költségvetési fedezet. A következő tervezési ciklusban ezzel szembesülve már csak olyan vállalásokat tett a honvédség, amelyhez forrás is párosult. Ez azonban csak igen szerény felajánlásokat tett lehetővé: hiába alakult ki a hosszas egyeztetési folyamat során egy több mint száz pontból álló lista, a NATO-val közösen kidolgozott haderőfejlesztési javaslatok közül legvégül csak minden negyedikre tudott rábólintani a honvédség. Ezek a legkisebb költségű, egy-egy évre lebontva csak apró, néhány alakulat jobb felszereltségét szolgáló lépések.

A Népszabadság pénteki számában rámutat: több NATO-szabvány átvételére nemet mondott Magyarország. Ilyen volt például az az előírás is, hogy minden tíz vadászrepülő után egy légi utántöltő gépet rendszerbe kell állítani. A légierőnél tartva: a pilóták repülőideje meg sem közelíti a NATO-átlagot.

A békefenntartás már megy

A magyar katonák békefenntartó akciókban és gyakorlatokon kiváló minősítéseket kapnak. A képet azonban rontja, hogy minden egyes külföldi kiküldetésnél külön kell beszerezni a szükséges, NATO-ban rendszeresített felszereléseket, azok nem állnak rendelkezésre. Jellemző például, hogy a gyakorlatokon részt vevő magyar alakulatok szinte egymásnak adják azt a néhány NATO-együttműködésre alkalmas rádiót, amelyet az amerikaiaktól kapott a hadsereg ajándékba. A helyettes államtitkár a napilapnak azt mondta, a jövőben nem arra kell törekedni, hogy minden csapatnak jusson a fejlesztésekből egy kicsi, ez ugyanis lassú beszerzéseket tesz lehetővé. Egy-egy alakulat kiválasztása és szisztematikus felszerelése a legkorszerűbb eszközökkel sokkal eredményesebb lehet.

Több pénz fejlesztésre

A minisztériumban most megkezdett védelmi felülvizsgálat célja az, hogy a jövőben csak teljesíthető vállalásokat tegyen a szavahihetősége visszaszerzése érdekében Magyarország - közölte Bali. Ezt akár annak érdekében is vállaljuk, hogy a szövetségi tervezési rendszerének időpontjait hónapokkal túllépjük.

A kormány a múlt heti ülésén azt vállalta, hogy a védelmi ágazat GDP-részesedését két százalékra emeli a ciklus végéig. (A NATO európai átlaga 2,1 százalék.) A megemelt költségvetés jelentős részét felemészti az önkéntes haderőre való áttérés. Fejlesztésekre ennek ellenére várhatóan több jut, mint eddig. Az elmúlt években a védelmi költségvetés kevesebb mint tíz százaléka jutott korszerűsítésre.