Mária
-6 °C
-2 °C

Listavezetők vitáznak - élő közvetítés

2006.04.06. 18:20

Orbán Viktor jelezte Dávid Ibolyának, hogy együtt készülnek a kormányváltásra, és megint bedobta a Budapest-fejlesztési minisztérium ötletét. Az MDF elnöke nagy sikert aratott a korrupció ellenes harc felvetésével, Kuncze Gábor viszont poénjai elmaradtak. Gyurcsány sokkal visszafogottabb volt, mint előző este.

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Orbán nehezebb helyzetben kezdheti a négypárti vitát, de valószínűleg nem vált stratégiát. Gyurcsány bírálja ellenfele vitastílusát. Bővebben >>>

    A csütörtöki négypárti kormányfő-jelölti vita megszólalási sorrendjérol is sorsolással döntöttek: az eszmecserét Orbán Viktor kezdi, majd Kuncze Gábor, Gyurcsány Ferenc és Dávid Ibolya kapja meg a szót. A pártok által megjelölt témák a következőképpen követik egymást: munkahelyteremtés; egészségügy; korrupció; fejlesztés.

    Ebben a vitában is mindegyik politikusnak - témakörönként- 3 perc áll rendelkezésre, hogy kifejtse álláspontját és 1 percben kommentálhatja az elhangzottakat. A négypárti vita végén a kisorsolt megszólalási sorrendben minden miniszterelnök-jelöltnek lehetősége lesz arra, hogy két percben összefoglalja az elhangzottakat.

  • Háromnegyed órával az esti négypárti vita előtt csak Gyurcsány Ferenc, Kuncze Gábor és Dávid Ibolya érkezett meg a Magyar Televízió óbudai stúdiójába. Orbán Viktor Fidesz-elnök még nincs a helyszínen. A stúdiónál lévő kollegánk szerint Orbán Viktor a szerdai vitára is "az utolsó pillanatban" esett be, igaz, reggel már bejárta a helyszínt. Csütörtök délután a stúdióban megjelent Deutsch-Für Tamás, a Fidesz kampányának kommunkációs vezetője, aki Kósa-Somogyi Györggyel, az m2 programigazgatójával járta körbe a stúdiót.
  • Az SZDSZ elnöke délután részt vett Kóka János kampányzáró eseményén, ahol egy kérdésre válaszolva azt mondta, nyers hússal készül az esti vitára. A szabad demokraták elnöke szerint a vitafelek egymás mellett fognak elbeszélni, mert a vita szerkezete csak ezt teszi lehetővé.

  • Fotó: Huszti István
    A vitára már mindenki megérkezett, Orbán sötétebb zakóban van mint szerdán, amikor a plakátokról is simert ruha volt rajta. Kuncze és Gyurcsány sötét öltönyben, Dávid Ibolya piros kosztümben van.
  • Az ország egyetlen esélye a munka. Ez nem politikai kérdés, a Kádár-rendszerben is elvégezték a munkát. 4-500 ezer embernek nincs munkája, 300 ezer pedig hébe-hóba kap munkát.

    A gazdasági konzultáció után arra jutottak, hogy radikálisan csökkentik a tb-járulékot (29-ről 19 százalékra). A gyermekes asszonyoknak részmunkaidős foglalkoztatást vezetnének be. A romáknak a fölfelé vezető út a tanuláson és a munkán át vezet. A fogyatékos emberek közül sokan elvesztették állásukat, vissza kell állítani a régi szabályozást.

  • Foglalkoztatott: aki az adott héten legalább egyórányi, jövedelmet biztosító munkát végzett, vagy ren- delkezett munkával, de abban átmenetileg (betegség, szabadság, ideértve a szülési szabadságot is) nem dolgozott.
    Munkanélküli: aki az adott héten nem dolgozott, és nincs is olyan munkája, amelytől csak átmenetileg volt távol, a kikérdezést megelőző négy hét folyamán aktívan keresett munkát, a kikérdezés időpontjában rendelkezésre állt, azaz két héten belül munkába tudna állni, ha megfelelő állás kínálkozna számára, illetve már talált munkát, ahol 90 napon belül dolgozni kezd. Gazdaságilag aktívak a foglalkoztatottak és a munkanélküliek. Gazdaságilag nem aktívak azok, akik nem sorolhatók sem a foglalkoztatottak, sem a munkanélküliek csoportjába. Ide tartoznak többek között a tanulók, a nem dolgozó nyugdíjasok.
    Munkanélküliségi ráta: a munkanélkülieknek a gazdaságilag aktívakhoz viszonyított aránya.
  • Kuncze Gábor szerint az az igazi kérdés, hogy mitől lesz olyan a magyar gazdaság, hogy nőjön a versenyképessége, ezután piacokat találjon magának, ezután pedig munkahelyeket teremt. A vállalkozók kiszámítható viszonyokat, alacsony adókat, piaci lehetőségeket és tiszta versenyfeltételeket szeretnének, mondta az SZDSZ elnöke.

    A politikának az a feladata, hogy teremtse meg azokat a kereteket, hogy a vállalkozók képesek legyenek érvényesülni. "Ezért mondjuk, hogy mennyire fontos a tudás, mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy gyermekeink versenyképes tudásra tegyenek szert" - mondta. Fontos a pályakezdők, a hátrányos helyzetűek, a 40 év fölötti nők, a kisebbségek munkába állítása. Ennek kulcsa az, hogy az állam ne beavatkozzon, hanem termetse elő ezeket a feltételeket.

  • A szocialisták álláspontja az előző kettőből ötvöződik, illetve a kettő között van. A munkahelyteremtésben a piac a legfontosabb, az orosz, a távol-keleti és mindenekelőtt a hazai.

    Ott van erős gazdaság, ahol nagyon jó a közlekedés, például az M1-es mentén, és a többi autópályánál is megindult a fejlődés. Fontos még a szakképzés és a kiszámítható állam. Bevezették az egyablakos ügyintézést.

    Legyen kevesebb az adó és a járulék, de ez csak az ötödik-hatodik szempont. Fontos az ország kulturáltsága. Az alacsony végzettségűeknek nemzeti közmunkaprogram kell. A fogyatékosok támogatására is több jut, az út- és vasútépítés 400 ezer munkahelyet teremt.

  • Dávid Ibolya szerint a szerdai vitában kiderült, hogy a két nagy párt kakasviadalt vív, nincsenek értelmes programok és értelmes reformok. Elhangzott a százezer forintos minimálbér ígérete, de lehet, hogy holnap ez már 150 ezer forint lesz.

    Megkérdeztek egy vállalkozót is, hogy elbírja-e ezt a magyar gazdaság? Lehet, hogy százezrek kerülnek emiatt utcára. Ezekkel az ígérgetésekkel szemben felnőtt embereknek felnőtt politikát kell adni.

    Mi kell a munkahelyteremtéshez? A vállalkozók részesüljenek tőkejuttatásban, kedvezményes hitelkeretben, kedvező adórendszer és a bürokrácia csökkentése kell. Egykulcsos személyjövedelem adó, a nők számára a részmunkaidő az MDF programjának kiemelt eleme.

  • A liberálisok által javasolt egykulcsos adó kiszámíthatóbbá tenné a személyi jövedelemadózást, ám nem feltétlenül igaz Orbán Viktornak az a kijelentése, hogy ez lehetetlenné tenné a családi (gyermeknevelési szempontok) érvényesítését az szjá-ban. A jövedelemadózásban ma is alkalmazott adókedvezmények ugyanis egy egykulcsos rendszerbe is beépíthetők lennének - más kérdés, hogy adószakértők ellenzik az adó- és a szociális ellátási rendszer összemosását -, ami biztosíthatná a gyermeknevelés állami ösztönzését.

  • Fotó: Huszti István
    A többiek hozzászólására reagálva elmondta, hogy a százezer forintos minimálbér négy év alatt bevezethető, ezt reális tervnek tartja. Az elmúlt négy év sikertelen, mert 400 ezer munkahely helyett 150 ezer munkanélkülit kaptunk. Munkahelyet a magyar kis- és középvállalkozók teremtenek.
  • A gazdaságban a radikális lépések nem kedvezőek, okos, megfontolt lépések kellenek. Az elmúlt 15 évben a szocialisták vezette kormány a gazdaság valamennyi szereplőjével kötött normális megállapodást.
  • "Miniszterelnök úr! Tegnap láthattuk, milyen vitát vív, ha nem szembesítik a konzervatív értékekkel. Kakasviadal..." - mondta Dávid Ibolya.
  • A vitában mind a négy listavezető említett olyan lehetőségeket, melyek hozzájárulhatnának a foglalkoztatás növeléséhez, a munkanélküliség csökkentéséhez. A munkaadói szervezetek a legtöbbször az EU-ban és a régióban is kiemelkedően magas munkaadói járulékok miatt panaszkodnak talán a legtöbbet: a csökkentésre szükség lenne az új beruházásokért folytatott versenyben, de ennek mértékéről már hosszú vita folyhat. A minimálbér emelése ráadásul kiolthatja ennek hatását, éppen ezért kérik a munkaadók, hogy a kormány olyan bérpolitikát folytasson, ami biztosítja, hogy a reálbéremelkedés ne haladja meg a gazdasági növekedés mértékét.

    További út lenne a távmunka, és a részmunkaidős foglalkoztatást támogató program: az Európai Unió átlagában a foglalkoztatottak 12 százaléka dolgozik távmunkában, de egyes északi országokban ez az arány eléri a 25 százalékot. Magyarországon ezzel szemben nem éri el a négy százalékot.

  • Az egyik legsúlyosabb problémakör az egészségügy. Kuncze Gábor szerint a rendszer most nem ad megfelelő színvonalú szolgáltatást a betegeknek a befizetett járulékokkal szemben. "Miért nem csinálunk valami mást?" - kérdezte az SZDSZ elnöke.

    "A mi programunk az, hogy miközben befizetjük a járulékokat, megjelennek a biztosítók és versenyeznek értünk" - mondta. Szerinte az intézményeknek be kell fektetniük, ha pedig valaki extra szolgáltatást akar, akkor azt a biztosítóval rendezi el.

    Megszűnne a hálapénz rendszere, ez az, ami gyökeres változásokat hozhat, ez biztosíthatja a megfelelő szolgáltatást. Orbán elnök úr telefonhívásaival szemben az igazság az, hogy nem kell fizetni 300 ezret fizetni egy műtétért. A változás csak annyi, hogy lesz egy új szereplő, akinek egy lesz a fontos, mi, a betegek.

  • A szakma becslései szerint 1998-ban még csak 33 milliárd, tavalyelőtt már 40-60 milliárd forintnyi hálapénz került a borítékokban a betegektől az orvosokig. Ez azt jelenti, hogy a csecsemőktől a nyugdíjasokig évente átlagosan minden magyar állapolgár 4000-6000 forintot fizet orvosának.
  • A kormány a 100 lépés programjában egy háromlépcsős finanszírozási modell megteremtését hirdette meg. Eszerint lennének alanyi jogon, mindenkinek járó ellátások, lennének társadalombiztosítási alapon járó ellátások - ahol a nyugdíjasok, diákok, munkanélküliek és keresőképtelenek társadalombiztosítását a központi költségvetés állná -, és lenne választható magánbiztosítás, és lennének abból finanszírozott beavatkozások.

    A liberálisok által hangoztatott több biztosítós modell megteremtésére Lengyelországban történtek eddig a legradikálisabb lépések, ám a kezdeti tapasztalatok néhány év után vegyesnek mondhatók: a tartományi egészségpénztárak közül a 2004-es összesítés szerint csak egy működik gazdaságilag is hatékonyan.

    A Fidesz érdemben nem avatkozna be az egészségügy rendszerének jelenlegi működésébe, programjuk szerint ellene vannak "minden olyan reformnak, amely felforgatja a gyógyítás világát, és kiszolgáltatottá teszi a betegeket", és állami garanciát adnának az egészségügy működésének: "Az állam köteles garantálni az egészségügyi ellátórendszer működését. Mi vállaljuk és érvényesítjük ezt az állami felelősséget."

    Az MDF szintén a kötelező általános egészségbiztosítás fenntartását támogatja, de a kiegészítő biztosítások fejlődését is ösztönözné a párt választási programja szerint.


  • Magyaráz, majd kioktatja Orbán Viktort

    Vannak könnyebb lefolyású és komolyabb betegségek. A magyar egészségügy beteg, vannak, akik több pénzzel gyógyítanák, ez olyan, mint Calmopirinnel gyógyítani egy enyhe megfázást.

    Az MSZP álláspontja az SZDSZ-é és a Fideszé között van. Reform kell, de az egészségbiztosítók versenye mellett szükség van az állami egészségbiztosítóra is, hogy ne legyen külön biztosítója a szegényeknek és gazdagoknak, mint Svájcban vagy az USA-ban.

    Akkor is egyenlőnek kell lennünk, amikor igénybe kell vennünk az egészségügy szolgáltatásait. Három-négy területen - például sürgősségi betegellátás - új rendszer kell.

  • Dávid Ibolya megkérdezte a jelenlévőket: ki nem fizetett hálapénzt? (senki nem jelentkezett.) Közölte, a hálapénz a legmegalázóbb dolog ma az egészségügyben. Sokszorosára kell emelni az egészségügyben dolgozók fizetését ahhoz, hogy ez megszűnjön.


    Fotó: Huszti István

    A magántulajdonnak helye van, az MDF racionális privatizációt indított el négy évvel ezelőtt: patika, háziorvosi rendszer és a családorvosi rendszer privatizálása.

    Dávid szerint az MDF ezt az ésszerű politikát szeretné folytatni. Nem értünk egyet a több biztosítási rendszerrel és nem értünk egyet Orbán változatlanság politikájával sem, közölte.

    Félúton van az igazság, kell a magántőke, de ésszel, ez szolgálja a betegek és az orvosok érdekét. Az MDF a járóbeteg eljárásban magánosítás, a kórházak esetében a nonprofit célú tőkebevonást támogatja.


  • Orbán két fronton vitázik

    Nem helyes szerinte, hogy Gyurcsány kioktatja őt. Egészségügyben a privatizációt nevezi az egyik legfontosabb kérdésnek, a kórházak privatizációját nem támogatja.

    Gondolatban végigjárta azt az utat, amit Kuncze ajánlott, 1998-ban még szerepelt a programjukban a több biztosítós modell - "Dávid Ibolya talán még emlékszik" arra, hogy kormányülésen is szóba került -, de nem tudtak normális módszert kialakítani.

    A gyógyszerárak megállapításában a kormánynak döntő szerepe van, alacsonyan kell tartani.

  • Kuncze Gábornak az az érzése, hogy tovább folytatódik az egészségügy masszírozása, ami eddig sem vezetett eredményre. Bátor változtatásról senki nem beszél, ami Kuncze hiányol. Szerinte mindenki több pénzt ígér, de nem mernek hozzányúlni a rendszerhez, pedig meg lehetne ezt oldani szegénykórházak kialakulása nélkül is. Elmondta, van hozzá törvénymódosításuk.
  • Ez sokkal okosabb vita, mint az elmúlt négy év egészségügyről szól vitái, szerinte ez a környezet miatt van. Leginkább Dávid Ibolyával ért egyet.
  • Dávid Ibolya szerint az egészségügy élet-halál kérdés, amiben minimális egyetértést sem lehetett elérni az elmúlt 16 évben. Az MDF elnöke ciklusokon átívelő programot akar, nem dózerlogikát.

  • Kellő udvariassággal mondja Kunczénak és Gyurcsánynak: miért nem alakították át a magyar egészsügyet, ha egyszer ők voltak kormányon. Úgy viselkednek, mintha a Holdon ültek volna az elmúlt négy évben. Az egészségügy átalakítása pénzbe kerül, ezt tudomásul kell venni, nem lehet megúszni a kiadásokat.
  • A legnagyobb, a korrupcióval kapcsolatos felmérést Magyarországon a Gallup végezte, még 2000-ben, egy az ENSZ által koordinált nemzetközi kutatás részeként. Ennek egy budapesti részkutatásból származó eredményei: a megkérdezettek közel háromnegyede (71%) véli úgy, hogy az orvosoknak, nővéreknek ajándékot kell felajánlania, hogy segítséget kapjon tőlük.

    A privát szektorban is az emberek több mint a fele gondolja, hogy csak csúszópénz nyújtásával tudja ügyeit intézni. Utánuk következnek a rendőrök (46%) ugyan harmadikként, de az egészségügy sajátos helyzetét nem tekintve igazi korrupciónak, a köztisztviselők közül elsőként.

    Őket követik - legalábbis a lakosság harmada szerint - a vámhivatalnokok, az önkormányzati tisztviselők, az ellenőrök, az önkormányzati és a parlamenti képviselők, a minisztériumi tisztviselők, az adóhivatali és a pénzügyi tisztviselők.

    A bírósági hivatalnokokat és a tanárokat, professzorokat a lakosság ötöde tekinti korruptnak. Ez az adatsor arra enged következtetni, hogy feltételezhetően a lakosság ötöde foglalkozástól függetlenül mindenkit korruptnak tart.


  • Százmilliárd forint az az összeg, ami évente a költségvetés korrupciós csatornákon keresztül eltűnik, mondta Dávid Ibolya. Ennyit költünk 1000 fogyatékos intézményre, ennyi 40 magyar kisváros teljes évi költségvetése, fele ennyi pénzt költünk fiatalok lakásvásárlására, és ennek az összegnek az egyharmadát kapják évente a történelmi egyházak.

    A korrupció mérete komoly nehézségeket jelent, mondta. A vállalkozók kétharmadának életét nehezíti ez a gyakorlat. Az MDF szerint meg kell erősíteni a Gazdasági Versenyhivatalt, az Állami Számvevőszéket, olasz mintára létre kell hozni a tiszta kezek hivatalát, amely előtt ajtó zárva nem maradhat. Ahol közpénz felhasználásának tisztességtelensége felmerül ott kell legyen válasz arra, hogy ezt megtudjuk szüntetni. Sokkal erőteljesebben kell küzdeni azért, hogy meg tudjuk védeni a közpénzeket, érvelt az MDF elnöke.

  • Bízik Dávid javaslataiban, igazságügyi miniszterként is elkötelezett híve volt az ilyen gondolatoknak, egyet is ért velük.

    Kellő létszámú, jól képzett és becsületes rendőrség kell, meg kell emelni a rendőrök fizetését és létszámát. A korrupciós bűncselekmények büntetési tételét is növelni kell. Dávid csomagját kiegészítené a mostani vagyonnyilatkozati rendszer kibővítésével, a kormánytagoknak és képviselőknek legyen kötelező az adóbevallásukat is nyilvánosságra hozni .

    Korrupciónak tartja azt is, ha az államtól egy cég megveszi a vagyont, majd továbbadja, lásd a Nemzeti Tankönyvkiadót vagy a repteret.

  • A közvélemény szemében az Orbán-kormány minősült a legkorruptabbnak - véli Kuncze Gábor. A korrupció elleni harccal egyetért, ebben a harcban bárkinek szívesen a partnere.

    A bűn forrása az állam, az állam kiadásának környéke, a túl nagy állam. A korrupció a közpénzek környékén merül fel, vegyük tehát szűkebbre az állam méretét, legyen kevesebb képviselő, kevesebb minisztérium, kevesebb intézmény. Alakítsuk át a közigazgatást, decentralizáljunk.

    Tegyünk meg mindent, hogy olyan törvényeink legyenek, amik eleve kizárják a korrupciót. Rendkívül kemény pártfinanszírozási és kampányfinanszírozási törvényt kell csinálni.

    És még egy feladat: a fekete gazdaság mérete nagy, tegyünk meg mindent azért, hogy kifehéredjen, csökkentsük a gazdaság terheit, vezessük be az egykulcsus adót - de csak akkor, ha már a költségvetést rendbe tettük. Ez a legfontosabb feladat ma, ezután következhet csak minden más.

  • A négy parlamenti párt programjából a Fideszé egyetlen szót sem veszteget a korrupcióra - a versenyhivatal megerősítését a fogyasztóvédelem erősítése érdekében szorgalmazza a pártprogram -, az SZDSZ-é és az MSZP-é egyet-egyet. A liberálisok szerint a versenyképesség növelésének eszköze az "egyszerűbb adóbevallás, egyszerűbb ellenőrzés és kevesebb korrupció", míg az MSZP a "polgárok biztonságának megerősítéséről" szóló fejezetben írnak annyit: "Fellépünk a korrupció minden megnyilvánulása ellen, és bezárjuk a jogi kiskapukat a mások kárára ügyeskedők előtt."

    Az egyetlen, ezzel a témával komolyan foglalkozó párt az MDF, amely létrehozná a Tiszta Kezek Hivatalát, amely a kormánytól független hivatal lenne, és megerősítené a versenyhivatalt. A párt emellett átláthatóbb párt- és kampányfinanszírozást és a lobbitevékenység pontosabb szabályozását sürgeti.


  • Hol komoly, hol vidámabb arcát mutatja Gyurcsány

    Megköszönte Dávidnak a kérdést, mert ez a "sok nagy társadalmi nyavalyánk" egyike. A választás kimenetelétől függetlenül érdemes alkotni egy nagy, közös programot.

    Magyarországon sokan úgy érzik, hogy vannak, akiknek többet szabad. Nem szabad hátrányba kerülni azoknak, akik betartják a szabályokat.

    Nem hisz egy új hivatal létrehozásában, először Boross Péter foglalkozott ezzel a kérdéssel, de Kellerrel "kísérletezett" az MSZP-SZDSZ-kormány is. Kevesebb új szabály és intézmény kell, de nyilvánosságra kell hozni a felvett emberek szerződését. Elektronizálni kell a földhivatali ügyintézést is.