A műanyag a sztár

2009.04.12. 22:48 - zsm

Országos felmérést végeztek arról, hogy a magyarok hogyan viszonyulnak a szelektív hulladékgyűjtéshez. Ugyan az arányok javulnak, de még fejlődnünk kell, és az irányokról is másként gondolkoznak a szakemberek. A magyarok tudatosak, de még sokan lusták elzarándokolni a gyűjtőszigetekhez. Legtöbben a műanyagot válogatják külön.

„Nincs időm erre”, „van nagyobb bajom is”, „nincs mit gyűjteni, el szoktam égetni mindent”, „az embernek túlságosan meg kell erőltetnie magát”, „tulajdonképpen közel van, de lusta vagyok”, hangzanak el érvek, miért nem gyűjtik sokan otthonukban szelektíven a hulladékot. A magyar lakosságban arányuk azonban nő, derült ki a TNS Hungary 2008 decemberében végzett felméréséből.

A kutatás azt vizsgálta, hogyan viszonyulunk a szelektív hulladékgyűjtéshez. A lakosság 52 százaléka mondja magáról, hogy szelektíven gyűjti a hulladékot, ez a szám 2006-ban csak 46 százalék volt, a szakemberek megjegyzik ugyanakkor, hogy a visszagyűjtött mennyiség alapján ezek a számok túlzóak. Érdekes adat, hogy a megkérdezettek 76 százaléka nyilatkozott úgy, hogy lakhelyén van lehetőség a szelektív gyűjtésre, míg az ÖKO-Pannon Kht. ügyvezetőjének adatai szerint tíz százalékkal kevesebb ember éri el valóban a szolgáltatást a lakhelyén.

szel2

Viszkei György elmondta, hogy országosan átlagban 10-15 százalékkal nő évente a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége. Az egy főre jutó szelektíven gyűjtött hulladék mennyiségével Európában a 20. helyen állunk, a balkáni országokat, Dél-Európát és Szlovákiát előzzük meg, de a régióból Csehország például előttünk van.

  • alumínium 70 g/fő/év
  • üveg 3,05 kg/fő/év
  • papír 4,25 kg/fő/év
  • italoskarton 50 g/fő/év
  • polipropilén 0,28 kg/fő/év
  • egyéb műanyag 0,23 kg/fő/év

Beszélt arról is, hogy a szelektív hulladékgyűjtés még mindig elit dolognak számít: a magasabb iskolai végzettségűek, a nagyobb településeken élők, illetve a 40-59 évesek közül többen gyűjtik szelektíven a háztartási hulladékukat.

Messze van, és macerás

A felmérésből az derült ki, hogy akik nem válogatják szét otthonukban a hulladékot, azok közül a legtöbben (32 százalék) úgy érzik, túl messze vannak a gyűjtőhelyek, sokan (20 százalék) körülményesnek tartják, majdnem ennyien (19 százalék) helyhiányra hivatkoznak. Összességében az indokokból az derül ki, hogy a szelektív gyűjtést nem alkalmazók kétharmada nem akar, 38 százalékának pedig az ismeretei hiányoznak ahhoz, hogy háztartásukban válogatni kezdjék a különböző hulladéktípusokat.

szel1

Viszkei György úgy fogalmazott, hogy „a műanyag a sztár”, azaz a legtöbben azt különítik el, ezt követi a papír, és szerinte méltatlan mértékben van lemaradva az üveg. 2006-hoz képest nőtt a fémek és az italoskartonok gyűjtésének mértéke.

Érdekes adat, hogy még 2008 végén is viszonylag nagy volt azoknak az aránya, akik úgy gondolják, hogy a külön-külön gyűjtött hulladéktípusok újrahasznosítása nincs megoldva: 8 százalék szerint összeöntik, és szemétlerakóba kerül, 7 százalék szerint mindent elégetnek. A megkérdezettek 72 százaléka mondta, hogy a szelektíven gyűjtött hulladéktípusokat újrahasznosítják.

Magyarországon jelenleg a legtöbb helyen (92 százalék) gyűjtőszigetekre viheti a lakosság a hulladékot, 21 százalék a házhoz menő szelektív gyűjtés aránya, ez jellemzően zsákos módszer, illetve 6 százalék a hulladékudvarok aránya, természetesen ezeket a lakosság vegyesen használja.

Házhoz menő kontra szigetes

Viszkei György szerint a házhoz menő gyűjtés hatékonysága nem megfelelő, mivel a hulladék sokkal kevésbé tiszta, mint a szigeteken gyűjtött. Szerinte a fontolva haladás a hosszú távú megoldás: a költségesebb házhoz menő módszerrel kell olyan mennyiségű leválogatott hulladékot begyűjteni, aminek feldolgozása fedezi a többletköltséget. Azt is mondta, hogy a magyarországi feldolgozóipar nem áll készen arra, hogy az ország teljes területén megvalósítsák ezt a rendszert.

A hulladékbegyűjtés módszerének kérdésében a Hulladék Munkaszövetséget (Humusz) véleménye eltér Viszkei Györgyétől, bár abban egyetértenek, hogy a hatékony megoldást valóban lassan lehet csak megvalósítani. Graczka Sylvia a külföldi tendenciák mellett azzal érvelt, hogy egy Sárváron megvalósított kísérlet eredményeként bebizonyosodott, hogy a házhoz menő gyűjtés összességében nem drágább, mint a szigetekről történő gyűjtés, a költségeket ellensúlyozza a válogatott hulladék mennyisége.

szel3

Azt az érvet sem találta helytállónak, hogy a magyarországi feldolgozóipar felkészületlen, hiszen a papíron kívül most is minden más anyagtípust külföldre szállítanak. Azt mondta, hogy a valódi megoldás az lenne, ha az embereket motiválni tudnák, mert a jelenlegi 14 százalékos begyűjtési arányt 50-60 százalékra lehetne emelni, ha házanként történne, a betétdíjas rendszerrel ez a szám elérhetné akár a 80-90 százalékot is.

Budapest az élen

A budapesti helyzet kicsit eltér az országostól, a begyűjtési arány itt lényegesen nagyobb: az országos mennyiség 30 százaléka származik a fővárosból, mondta Horti Zsófia, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szóvivője. Beszámolt arról, hogy óriási problémát okoz a hulladékgyűjtő szigetek mellé elhelyezett hulladék. Három évvel ezelőtt 350 millió forintot költöttek ezek elszállítására, és ez az összeg tavaly már elérte a 700 millió forintot. Megjegyezte, hogy ha valaki egy akkumulátort dob ki így, környezetszennyezést követ el, ami bűncselekménynek számít.

A szelektív hulladék begyűjtéséről azt mondta, hogy a VII. kerület belvárosi típusként, Gazdagrét lakótelepként csatlakozott ahhoz a kísérlethez, ami a házhoz menő gyűjtés gyakorlati megvalósítását vizsgálja. A szóvivő kérdésünkre azt mondta, hogy a két éve indult felmérésből nyert adatokat és tapasztalatokat felhasználják a fővárosi hulladékgazdálkodási terv kialakításakor.

Csökkenteni kell a hulladék mennyiségét

A humuszos Graczka Sylvia ugyan örült a felmérés eredményeinek, de úgy vélte, még mindig nem teszünk megfelelő lépéseket ahhoz, hogy az EU hulladékkeret-irányelvében is előírt csökkentés megvalósuljon, a fontossági sorrendben az újrahasznosítás csak ezután következik.

Kifogásolta, hogy a felmérésben nem szerepeltek konkrét mennyiségek, csak százalékos arányok, ahogy a környezetvédelmi minisztérium üzemeltetésében lévő Hulladékgazdálkodási Információs Rendszer sem tartalmaz naprakész adatokat, számos részadat egyáltalán nincs is benne. Hangsúlyozta, hogy az önkormányzatoknak jogszabályban előírt kötelezettségük a folyamatos adatszolgáltatás.

szel4

„A Hulladékgazdálkodási Információs Rendszer által kezelt éves adatokat mindig a tárgyévet követő márciusig kell beadniuk az adatszolgáltatásra kötelezetteknek. Az adatok összesítése és ellenőrzése komoly feladat, így a szakterület évről évre szeptemberben teszi közzé az előző év információit. Az előző években bevált szisztéma szerint tehát a 2008-as adatok most érkeznek be, és később lesznek elérhetők” – közölte megkeresésünkre a környezetvédelmi tárca.

Közérdekű adat

Megkérdeztük Berki Zsuzsanna környezetvédelmi jogászt, az EMLA (Környezeti Management és Jog Egyesület) munkatársát, aki általánosságban annyit mondott el, hogy Magyarországon az Európai Unió irányelveit kell érvényesíteni ebben a kérdésben is. Az EMLA egy tavaly decemberben készített kutatásából (pdf) az derült ki, hogy Magyarországon az információszabadság szempontjából alapvetően jó a helyzet, a környezetvédelmi minisztérium jogkövetően tárja a nyilvánosság elé a birtokában lévő adatokat. A felügyelőségek ennél már sokkal esetlegesebbek, az önkormányzatoknak ezt a tevékenységét csak közepesnek ítélték.

A nyilvánosság környezeti információkhoz való hozzáférésének rendjéről szóló 311/2005-ös kormányrendelet meghatározza a környezeti információ fogalmát, illetve kötelezi az információval rendelkező szervet arra, hogy aktívan és passzívan is tegye közzé ezeket. Az aktív információhoz jutás szabálya azt jelenti, hogy a társadalmat rendszeresen tájékoztatni kell, a passzív információs jog pedig azt, hogy bárki kérhet információt indoklás nélkül, amit az információval rendelkező szerv köteles kiszolgáltatni.

Kommentek

  • 2009.04.12 23:15:40[imi]

    2009 Orosháza
    piszokul sok helyen ott van a szelektív hulladékgyűjtő. azt már sajnos nem tudom, hogy az emberek valóban a megfelelő helyekre dobálják-e bele a szemetet de ez igazából mindegy is.
    az ok egyszerű: jön a szemetes autó és MINDENT EGYBEÖNT.
    mégegyszer írom: OROSHÁZA
    jómagam szelektálom a hulladékot és úgy is dobom ki de rendkívűl nagyot csalódom amikor látom hová és hogy megy tovább a szemét.
    az illetékesek szerint ez azért van így mert az embereket előbb rá kell szoktatni arra, hogy szelektáljanak és valóban a megfelelő helyekre dobálják ki a cuccot.
    de biztosan jó ez így? én magam sem akarom szelektálni ha látom, hogy ez így megy...

  • 2009.04.12 23:21:25stoppos76

    Mondjuk nem ártana, ha a különböző bevásárlóközpontok mellett lenne szelektív hulladékgyűjtő, és nem a parkoló másik oldalán. Így talán az emberek le is vinnék oda a szemetet, ha vásárolni mennek. Meg mondjuk tudatosítani is lehetne ezt. Nem csak a kalgonit jótékony hatását.

  • 2009.04.12 23:27:10SilentSound

    Imi, biztos vagy benne, hogy egybeöntik? Ugyanaz a kocsi szokta elvinni az összeset, de elkülönített rekeszekbe ürítik a dobozokat. Persze ha Orosházán platós IFÁval mennek és látszik, hogy egy kupacba borítják az egészet, az már valóban gáz...

  • 2009.04.12 23:29:13stn

    a kukásautó külön rekeszekbe rakja a különféle szemetet.

  • 2009.04.12 23:29:50Tyty

    Szerintem az is sokat segítene, ha a konténerek oldalára szépen rá lenne festve/írva, hogy pontosan mi is megy bele. Amíg nem kaptam egy tájékoztató füzetet, el sem tudtam képzelni, hogy mi mindent bele lehet dobni pl. a műanyagosba (LDPE, PP, etc,). Meg kellene hogy nézzék az emberek, hogy mi van a csomagoláson, bár néha semmilyen jelölés nincs :( És ki kellene írni minden sziget mellé, hogy nem szemétlerakó!!! Sokan azért nem mennek oda, mert állandóan körbe van véve mindenféle lommal, szeméttel. Amióta szelektíven gyűjtök mindent, alig van szemetem, talán a kukapénz csökkenésével rá lehetne több embert venni vagy az emeletes házakban kis helyi "gyüjtődobozok" alkalmazásával lehetne növelni a szelektív mennyiséget.

  • 2009.04.12 23:36:31retekblog

    A kukásautó rekeszes, ne tévesszen meg.

  • 2009.04.12 23:37:14herodes

    ez érdekes.
    nálunk Bicskén házhoz jönnek érte, a nem papírt egybe viszik el zsákban, ebbe lehet dobni a petpalackot, műanyag poharakat (joghurtos, tejfölös doboz, stb), italosdobozt meg konzerv- és sörösdobozt.
    A tájékoztató szerint ezeket elkölünítik egymástól a begyűjtés után.
    Nem lehet, a szigetes különdobottat is később szétválogatják? Mert azt nem hinném, hogy a többi háztartási hulladékkal összekvernék. Illetve nem éretettem, amit [imi] írt, hogy most a szelektív típusokat öntik egybe, vagy az összes szelektívet a többi egyébbel? Mert ez egyáltalán nem mindegy...

    No mindegy, nem értek hozzá, csak azt akartam mondani, hogy azért mert a szelektívn gyüjtött hulladékfajtákat összeöntik, attól még nem biztos, hogy nem "szelektívként" kezelik.
    Más kérdés persze, hogy ha a négy szelektív típust egyben viszik el, mi a rákértt gyűjtöd te külön... mondjuk azt el tudom képzelni, hogy ha egy szigeten nem elkülönítve proánák gyújteni, hanem úgy, hogy mind a négy típust ugyanabba a konténerbe kéne dobni, akkor mindeki beledobna minden szart, nemcsak a feldolgozhatóakat. De ez csak tipp, valójában nem tudom, miért öntik egybe a szelektív típusokat :)

  • 2009.04.12 23:43:40Osthoros

    SilentSound:
    Sajnos én is ugyan ezt tudom mondani, hogy itt nálunk Nagyszékelyben a VERTIKÁL összegyűjti a lakossági kommunális hulladékot, majd ez az autó odaáll a hulladákszigethez és beleönti a szelektívet... A szöveg itt is az volt, hogy elöször tanuljunk meg válogatni. Ezt mindenki, ismétlem MINDENKI elsőre megtette, de látva, hogy viszik el a fáradsággal válogatott szemetet, már senki nem fordít erre külön energiát. Egyébként a VERTIKÁL Zrt. azt mondta, hogy a telephelyen kézzel átválogatják. Ez még hihető is lenne ha csak a szelektívet vinnék el. De már ott kiborult a bili, hogy volt már külön autó is és a három különválogatott hulladékot egybe borogatta. Ezt saját szememmel láttam és oda is mentem megnézni, hátha többrekeszes az autó, de nem.
    Tessenek már minket felnőttnek nézni!!

  • 2009.04.12 23:45:17WUT

    jó ez a blog.

  • 2009.04.12 23:47:27ApropoApo

    Miért van szemétdomb a szigetek körül? Azért, mert nincs megfelelő mennyiségű tartály, nem ürítik azokat elég gyakran, az emberek pedig nem szívesen hurcolásszák tovább az odáig elvitt hulladékaikat. Úgy tűnik, nem az emberek a hülyék, és nem úri jókedvükben cipelik el a szemetüket a tartályokig, hogy aztán ott jól kiszemetelhessék magukat, hanem a rendszer van rosszul kitalálva, megszervezve. Nem azon kellene siránkozni, hogy "jaj milyen sokba kerül a lerakók környékének takarítása", hanem talán gyakrabban kellene a teli konténereket üríteni!

  • 2009.04.12 23:47:29dinyus

    nekem az utóbbi két alkalommal, amikor vittem a szelektív gyűjtőhöz az üveget, a műanyagot és a papírt, sikerült összeakadnom egy-egy okostojással, aki elkezdte magyarázni nekem, hogy miért ide hordom a szemetet, miért nem otthon dobom ki... az első egy öreg néni volt, akivel hiába próbáltam megértetni a szelektív hulladékgyűjtés lényegét, a másik pedig egy a kocsma előtt álló söröző okostojás, aki szintén nem értette... Ezen kéne változtatni, megértetni ezekkel a hülyékkel, hogy miről van szó, és akkor tudna javulni az arány.

  • 2009.04.12 23:49:08Bering

    Én Budapesten a II. kerületben ahol lakom többször láttam a szelektiv gyüjtő teherautót, és amerre ment minden hulladékgyüjtő szigetnél csak azonos fajta hulladékokat gyüjtött....

  • 2009.04.12 23:55:13lbalazs

    Debrecenben vannak rekeszek az auton.
    Most indult egy kiserlet egy kerteshazas reszen,
    a haztol viszik el, kulon zacskoba gyujtve a
    papirt, PET-palackot, aluimium dobozokat, tetrapack
    dobozokat, tejes dobozokat. Ezen a reszen 12000 laknak. Kivancsi leszek az eredmenyre.

    Korabban a szerves hulladeknak akartak kulon kukat rendszeresiteni. Az eleg hulyesegnek tunik, mert mondjuk a konyhai hulladek szerves, es eleg budos tudna lenni a kuka, ha zacsko nelkul bedobnank. Ha meg zacskoba tesszuk, akkor hogyan komposztaljak? Ezt most elhalasztottak.

  • 2009.04.12 23:55:17INSIDER

    Mi például Sashegyen lakunk, a környéken valóban sok a sziget, csak éppen egy jelentős probléma van velük, két nappal a csere után minden sziget dugig tele van, ezért néha előfordul, hogy a szomszédos XII. kerbe kell vinnem a cuccot....

  • 2009.04.12 23:57:11INSIDER

    Nem mellesleg: Aponak tök igaza van. Gyakoribb cserét kérünk!!!

  • 2009.04.12 23:59:42Walaki01

    Itt nálunk.eddig az unatkozó,esetleg részeg ifjak,rengeteg gyüjtőkonténert gyújtottak fel.Természetesen a tetteseket nem találja a rendőrség.

  • 2009.04.13 00:00:25[imi]

    SilentSound: egybeöntik

  • 2009.04.13 00:00:53steve523

    Minden kétkedőnek!
    Ha össze is öntik a különválogatott anyagokat, az azért van, mert: egyrészt minden jó szándék ellenére előfordul, hogy az emberek nem abba a konténerbe dobják a hulladékot amelyikbe kellene, másrészt vannak olyan (többnyire tahó) honfitársaink, akik a banánhéjtól kezdve a használt zsebkendőig mindent bele dobnak! Tehát így is úgyis a válogatómű feladata a végső szelektálás!

  • 2009.04.13 00:04:51Walaki01

    Egyébként a szelektív gyűjtőautó,rekeszekre van osztva és a hulladékot fajták szerint külön rekeszben gyűjti.Gyakran dolgozok a feldolgozóban,szerződéses karbantartóként és láttam a beszállítás és a feldolgozás menetét.

  • 2009.04.13 00:07:42almonda

    Svédországban a szelektiv szigetek konténerekben szenzorok vannak elhelyezve, kb. 3/4-nél - amikor a hulladék eléri ezt a szintet, jelez a szeméttelepen¨: ideje kiüríteni.

    Döbenettel láttam, hogy mennire rondák és rikító színüek a müanyag tartályok, pl. Budapest kiemelt forgalmú terein is. EZ is környezetszennyezés! Esztétikai.

  • 2009.04.13 00:08:10steve523

    Nem az a lényeg, hogy egybeöntik e vagy sem, különben is vannak olyan szemétfajták, amikről földi halandó el sem tudja dönteni, hogy a papírba, vagy a műanyagba ( esetleg üvegbe)dobja! A mi feladatunk (a lelkes környezetvédőké), hogy emeljük fel a seggünket és ballagjunk el a konténerig, a többi már nem a mi dolgunk.

  • 2009.04.13 00:08:21almonda

    bocsánat: mennyire rondák

  • 2009.04.13 00:55:33oneandonly

    ahaztaaacicáááátakarooooom mostazonnalidevele!!!!

    Szerintem az is megkönnyítené a szelektív hulladékgyűjtést, ha úgy lenne megszervezve, mint itt, Bécsben: az embernek sehol se kell 100 méternél többet megtenni, hogy az extra (fém, bio, müa.palack) hulladéktól megszabaduljon, és gyakorlatilag minden társasháznak saját papír-kukája van.

  • 2009.04.13 01:07:54Osthoros

    Kedves steve523!
    De igen is lényeg, hogy egybe öntik-e! Baromira lehangoló az a tudat, hogy a válogatást mondjuk nem 60%-os tisztaságról kezdik, hanem NULLÁRÓL.
    Én egy kis faluban szembesülök ezzel, 15 éve költöztem ide pestről és a nénik bácsik, ifjak, vének tetőtől talpig falusiak, de nem hülyék. És rettenetesen sérti őket, hogy hülyének nézik őket. Az egyetlen dolog amit tehetnek, hogy nem fáradnak, hogy válogassanak. Pedig amikor megkezdődött nálunk is a hulladéksziget, megtették. Ezt az eszetlenséget látva inkább nem kínlódnak.
    És én nem kétkedő vagyok, hanem szemtanú.

  • 2009.04.13 01:14:59Osthoros

    És még valami, A polgármesterünk sem hitt a szemének, végig nézte az első hozzászólásomban leírt módú begyűjtést(kommunális+szelektív egybe ömlesztve) utánuk ment a telephelyre, ahol mindent ki a betonra és húszan rá, válogatás...
    hát ez aztán az ész... Nem lenne egyszerűbb csak a válogatottat válogatni????
    Remélem egyszer mi is kijutunk a bolondok országából!

  • 2009.04.13 01:19:06Biztonsági Őr

    Írjátok meg a helyi érdekű újságnak. Azok szeretik az ilyet, lesz belőle olyan botrány, hogy utána majd rendesen elviszik a szelektált cumót is.

  • 2009.04.13 01:33:44Lucien53

    Üdvözlet mindenkinek.
    Én is azt tapasztalom,hogy növekszik a szelektív gyűjtők tábora. De azt nem tudom megérteni, hogy miért okoz élvezetet egyes "embereknek" ezeknek a gyűjtő szigeteknek a felgyújtása. Havi átlagban Budapesten 20-30 ilyen edényt gyújtanak fel (Csepel vezet de a Ferencváros is jön fel) egy edény majdnem 120.000-ft a múltkor egy éjszaka több mint 750.000-ft kárt okoztak a IX. kerületben.
    Valahogy erre is oda kellene figyelnünk.

  • 2009.04.13 02:05:38C vitamin

    hát én lefosom ezt a dolgot és mindent egy helyre dobok. van sok ember aki munkáért könyörög, majd ők szétválogatják. régi álmom egy ültetvény, ahol dolgoznak az emberek én meg a házam verandájáról egy puskával az ölemben nézem őket és aki nem dolgozik elég keményen azt lelövöm. a többi rögtön rákapcsolna és pótolná a kiesett munkaerőt. éljen a kapitalizmus.

  • 2009.04.13 02:52:08algi

    Le kéne már állni ezzel a "mindent egybeönt" városi legendával. Nem az kerül pénzbe, hogy négy kuka van egy helyen, hanem az egész infrastruktúra. Az lenne szép, ha a magyarok arról lennének híresek, hogy a világon elsőként a lakosság szabotálta a szelektív hulladékgyűjtést.

  • 2009.04.13 03:59:50PowerofIUS

    NEM öntenek mindent egybe! mióta édesanyám unszolására szelektíven gyűjtjük, sokkal kevesebb szemetünk van... + környezetnek meg a lelkünknek is jót tesz. mindenki vizsgálja meg magát és belátása szerint tegyen a dologért. a szomszédok követni fogják a jó dolgokat. lassan... de követik!

  • 2009.04.13 06:18:12magyari

    Na, lehet, hogy városon (bár nem tudom, melyik városban) működik a nem-egybeöntés, de Pócsmegyeren NEM!
    Nálunk a Kaposvári Városgazdálkodási Zrt. nyerte el (10 évre!) a hulladékgazdálkodás jogát. Okos, mondhatnánk, ide 200 km-re piszkosul tudják ellenőrizni az alkalmazottakat! Na, hát nem ellenőrzik. S az orrunk előtt öntötték egybe a négy műanyagból a MINDENT! Idős nénike hökkenten és halkan kérdi - szinte magától - a kisposta előtt: "Miért öntik egybe? Akkor meg én miért hordom ide külön-külön a szemetemet?"
    Ennyit a Kaposvári Városgazdálkodási Zrt. "munkájáról", mert a pócsmegyeri önkormi vonatkozó munkatársairól. Kik - ugye - megszavazták azt a bizonyos 10 évnyi jogot, de eszük ágában sincs ellenőrizni, mit csinál e "szemét" cég - nem kevés pénzért!

  • 2009.04.13 07:27:38radiator1

    Nálunk a szelektív gyűjtésre hivatkozva emelték a szemétdíj árát, ahelyett hogy csökkentették volna, persze, hogy kevésbé működik. Velünk fizettetik meg a konténerek árát a hasznot ők húzzák le.

  • 2009.04.13 07:47:24commentelo

    En Londonban elek, es itt dolgozom a "szemet iparban". Itt iszonyatos mennyisegu szemetet gyujtenek szelektiven. Persze az sosem fog mukodni ami otthon van, hogy kiraknak par ilyen gyujtot, es mindenki hordja oda. Haztol kell elszallitani!!
    Itt nagyon fontos, hogy milyen szinu a zsak. Sima haztartasi hulladek, ami megy a kukaba, az fekete zsak, a szelektiv szemet az narancssarga, az utcaseprok zoldet hasznalnak, a kerti hulladek, az feher stb. Ezek mondjuk keruletenkent valtoznak.
    Az ujrahasznosithato szemetet nem kell kulonvalogatni, elviszik, es majd valakik szetvalogatjak. Egy atlag hazban heti 3-4 zsak szelektiv jon ossze. Csak ki kell rakniuk a haz ele, jonnek a kukasok es elviszik.
    Vannak keruletek, ahol nem zsakot hasznalnak, hanem minden haznal muanyag ladak vannak, es abba kell gyujteni.
    Meg a tesco-s nylon szatyrokat is vissza lehet vinni a boltba, azt is ujrahasznositjak.
    Szoval nagyon messze van meg az otthoni hulladekfeldolgozas, az ittenitol.

  • 2009.04.13 07:49:39kpityu2

    Gyálon lakom, ami az ASA székhelye. A minap tűnt fel, hogy a helyi ABC elől eltűntek a szelektív konténerek. Helyette egy tábla van: A hulladék lerakása hatóságilag tilos ! Nesze neked környezettudatosság. Persze nem nagy veszteség, ugyanis hétvégére halomban állt a szemét(tisztára mint Nápolyban). Valamely ismeretlen okból, a nagy forgalmú helyen lévő konténereket nem ürítették gyakrabban. A mocsadék polgárság meg a teli konténerek mellé rakta a szemetet, ahelyett hogy hazavitte volna...

  • 2009.04.13 08:02:36Expected

    Helyszín: Izland - Reykjavik Időpont:1990
    A bevásárló központ előtt visszaváltó automata. A vásárló a táskájából a gépbe helyezi az aluminium (sör,üdítő) dobozokat, akár különböző méretben. A gép a végén nem a vállát veregeti és vándorzászóval jutalmazza, hanem nekünk furcsa, de pénz ad mindezekért. Ja, hogy azt a néhány (most még) forintot is más szeretné. Rendben van tegye azt, válogassa ki abból, amit a házam elé teszek. Tehát nem az erdőbe és út szélére dobálom, fizetek a hulladék elszállításért !

  • 2009.04.13 08:13:43muzsika

    nálunk (dunakeszi) a palackos rendszeresen tele van, vihetem haza az üvegeimet. mert a sok okos nem tapossa össze. persze, gyakrabban is üríthetnék, ha már... amit körülötte szétszórnak, az többnyire ruhaféle, talán lehetne egy ruhás konténer is? aztán továbbíthatnák a megfelelő helyre. gond szerintem is, hogy nincs feltüntetve a konténereken, hogy mit is lehet bedobni, én pl a műanyagot beleteszem a palackosba, de egyáltalán nem vagyok benne viztos, hogy jól teszem-e. a tejesdobozokat meg fogalmam sincs, hova lehet. állítólag egyik helyen a papírosba, máshol a palackosba. nálunk nincs jelölve egyik konténeren sem. így az megy a kukába. rengeteg tejet iszunk... smi van még a növényi cuccossal? nálunk kicsi a kert, hogy komposztáljunk, de nagy probléma pl a levágott fű elhelyezése. ezt is meg kellene oldani. én azt mondom, amíg nem lesz bünti, hogy szelektáljon a nép, addig nem lesz szelektálás. az otthongyűjtés híve lennék, drága szemétdíjjal, néha ellenőrzéssel, és ha rossz helyre tetted, akkor fizess. aki szépen gyűjt, akár annak lehetne ingyenes is. mindjárt igyekezne mindenki! már persze, ha tényleg ellenőriznének, és nem csak fenyegetnének vele ugyebár.

    lbalazs: vannak komposztálható zacsik - dm-ben láttam ilyet.

    a papírról jut még eszembe: a nagy kartondobozok elhelyezése sincs megoldva, nem férnek a konténerbe nyilván.

  • 2009.04.13 08:20:21pógi

    csaxólok: Gyálon házhoz menő szelektív van, ezért tűntek el a szigetek az utcákról (ASA honlapon van bővebb infó)
    amúgy a házhoz menő durván drága, és pl Bp-n nem is mindenhol lehetne bevezetni, műszaki okok miatt (bizonyos helyeken a lépcsőházakban, kukatárolókban nincs elég hely)
    amúgy nem öntik össze; aki erre gyanaxik, nyittassa fel a gyűjtőautó hátulját, és nézzen bele

  • 2009.04.13 08:36:24viktor134

    a keverés többnyire legenda.

    de ettől függetlenül, ennyit megtehetek.

  • 2009.04.13 08:41:13kpityu2

    @pógi: Ez új, erről semmi infót nem kaptam. Az ASA honlapon eddig egyszer voltam, amikor a lomtalanítás időpontját akartam megtudni. Persze semmi sem volt róla, csak hogy milyen virágkarnevált vagy mit támogatnak. Azért a számla mellé csatolhatnának némi tájékoztatót,és a közterületen is kint hagyhatnák a konténereket. Biztos akad majd bele valami.

  • 2009.04.13 08:51:27kpityu2

    @Expected: Ez a visszaváltósdi már nekem is eszembe jutott. Ha visszaváltják nekem tök mindegy hogy kimossák és újratöltik, vagy bedarálják és újraöntik.
    Nyugdíjas édesanyám 2-3 forintért képes a bónuszkártyát hordani magával, hogy pár hónap múlva levásárolja. Ha pár forintot fizetnek érte, biztos lesz aki összegyűjti és visszaviszi a PET-palackokat.Odamondogatás és filozofálgatás helyett, egy kis praktikus hozzáállás kellene.

  • 2009.04.13 09:00:04államcsőd

    tesco 10 pet palackért ad 5 forintot. valahol el kell kezdeni.

  • 2009.04.13 09:01:12Wawel

    Mi a Gellért-hegyen lakunk, egy 13 lakásos társasházban, ahol sok az idős lakó. Tőlük nem várhatja el az ember, hogy zsákokkal zarándokoljanak el a szigetig. Ezért vettünk két kerekes kukát, és külön gyűjtjük a papírt és a műanyagot. A műanyag mellé felszereltünk egy palackprést, így négyszer annyi palack fér el benne. A kukák ugyanolyan színűek, mint a szigeten (kék és sárga). Mindkettőn tájékoztató felirat van, hogy mit lehet bele dobni. Ha megtelik, elhúzom a szigetig, és átpakolom a konténerbe. Budapest, Világváros, 2009. Nem az én szégyenem.

  • 2009.04.13 09:06:03Dody13

    Bács-Kiskunban 2008 második felében helyezték ki a szigeteket, szinte minden településen van már szelektív hulladékgyűjtő sziget. De nagyon bosszús vagyok és nem is értem hogy miért van az hogy csak papír, üveg, és műanyag tároló van. Nem helyzetek ki fémeknek tárolót, pedig arra nagyon nagy szükség lenne hiszen rengeteg a konzerves doboz, fém sörös doboz stb.

  • 2009.04.13 09:08:02Yashmin73

    Pécen lakom, a műanyagot gyűjtjük szelektíven (papír,fémhulladék nemigen keletkezik a háztartásunkban,illetve a papírt alomként "újrahasznosítjuk".).
    A szelektív kukát nálunk nem öntik egybe, hanem egy teherautó különféle rekeszeibe, sikerült megfigyelnem!
    Nekem az a gondom, hogy a műanyag gyűjtőn csak egy 10-15 cm átmérőjű, kör alakú résen keresztül lehet bedobni a hulladékot, így sokáig tart és meglehetősen zajos a folyamat, nem irigylem az ott lakókat. Más városokban láttam nagyobb lyukú gyűjtőket is,nem értem itt miért kellett ez a megoldás!

  • 2009.04.13 09:08:37Yashmin73

    Bocs, PÉCS-et akartam írni.

  • 2009.04.13 09:10:40Wawel

    Ja, a kertben pedig felállítottunk 3 komposztálót.
    Ne várjunk az illetékesekre, hogy valamit megoldanak. Mindenki tegye meg, amit tud.

  • 2009.04.13 09:13:04norbi2k

    Még mindig az lenne a legcélszerűbb ha vissza lehetne váltani ezeket ( PET, üveg és fém palackok )... közel nem lenne ennyi üveg szétdobálva... ez az adunk pár fillért a műanyagpalackokért a Tescoban ez nevetséges...

  • 2009.04.13 09:20:30Wawel

    A szigetek körüli szemétnek két fő oka van: az egyik, amikor tényleg szemétlerakónak használják, és szartól a repülőig mindent ott hagynak. Ezeket lekamerázni, elkapni, pellengérre állítani, karóba húzni és felnégyelni.
    A másik, amikor az ember viszi a kis szelektív hulladékát, és az esetek nagy részében a papír és a műanyag konténer tele van. Aztán jó esetben (ha nagyon környezettudatos az illető), elzarándokol egy másikhoz. Ami szintén tele van. Na, ilyenkor szokta lerakni mellé a polgár a kis csomagját. És ebben az esetben nem a polgár a hibás. Hanem az a kretén illetékes elvtárs, aki nem tudja felmérni és biztosítani az egyes anyagok eltérő ürítési gyakoriságát.

  • 2009.04.13 09:23:54kpityu2

    Szétnéztem az ASA honlapon, havonta egyszer jönnek. Ez tök jó, legalább az ásványvizes palackok nem tömik a kukát. Még szerencse, hogy ide járok blogot olvasni, különben sose hallok erről. Pedig a képviselőtestület is szavazott róla. Nyomtattam egy példányt a szomszédnak is a szállítási naptárból, ugyanis ő se hallott róla. :D Vagy inkább: :(

  • 2009.04.13 09:42:57gisgps

    Most nincs időm végigolvasni a helyzetet, és lehet, hogy már erről is írtak, de nekem nagyon tetszett Angliában a gyűjtés....
    A gyűjtést egyszerű platós teherautókkal (rajta fémrekesz) végezték és házhoz jártak, 1-2 hetente.
    Egyik nap egy nagy erős kék zacskóban kitettük a papírt...
    Másik nap egy kék rekeszben az üveget...
    Harmadik nap erős fekete zacsiban a műanyagflakonokat...
    Negyedik nap fekete rekeszben a fémet...
    Voltak továbbá pár perces autókázásra recycling centre-k, ahol hatalmas, felcímkézett konténerek álltak a különböző hulladékok számára, ott mindenre volt megoldás, nyitva kora hajnaltól késő estig....
    Az itthoni megoldásban csak az nem tetszik, hogy nem túl szép látványok azok a műanyag tárolók, ráadásul a jónép szereti köré is helyezni a hulladékát... :( De ami a legrosszabb, hogy szerintem a környéken élőknek az agyára megy, mert még engem is zavar, amikor az üveges konténerbe bedobom az üveget, hát minden nap ilyet hallgatni.....
    Sajnos az én új szomszédomék is azt válaszolták, hogy ááááááá nincs nekik erre idejük, pedig négyen vannak, kukájuk meg mindig kicsordul... A férjnek kevés a munkája, úgyhogy szinte mindig itthon van és tévét néz.... A feleség akkor éppen munkanélküli volt, dehát neki takarítani kell, meg még van egy 17 éves fiuk, akit szerintem szintén be lehetne fogni...de nekik nincs rá idejük...szerintem valamivel jutalmazni kellene - mint az oviban - hátha akkor az ilyeneknek is "megérné" a szelektálás....

  • 2009.04.13 10:27:49ohnetattoo

    jó hogy ennyi hozzászólás van. Ez is azt mutatja, hogy sok embert foglalkoztat ez a probléma.

  • 2009.04.13 10:47:59kpityu2

    Csak az illetékeseket foglalkoztatja mérsékelten a dolog. A zemberek a hibásak.Pedig ha nem derékszögben gondolkodnának, hanem oda építenének utat ahol amúgy is járnak az emberek, nem kellene annyit görcsölniük. Neeem. Majd mi megmutatjuk a csürhének, hogy igenis az lesz amit mi kitaláltunk... a PowerPoint nem hazudik!

  • 2009.04.13 11:31:22itze

    Persze, hogy sok a 100 méter is a jónépnek, ha nincs egyéb motiváció. Ha egyéni előnyt is lát az ember a szelektálásból, akkor 3-4x annyian fognak válogatni:

    Csökkenteni kell a kommunális szemétszállítás díját, ha valaki kevesebb szemetet produkál! Így aki válogat az jobban jár anyagilag is majd. Akinek így alig van szemete a kukába, az fizesse csak a harmadát a szemétszállításért. A rendszer ragyogóan működik pl. Svédországban.

    Az is csak elhatározás kérdése, hogy rendeletet hozzanak, hogy minden újonnan épülő társasházban ill. bevásárlóközpontban kötelező legyen szelektív hulladékgyüjtő szigetet létrehozni. Akkor nem kell messzebb menni a lakónak, mint a sima szeméttel, ill. bevásárolni ígyis-úgyis megy, a különbség csak annyi, hogy odafelé is tele a csomagtartó. :-)

    Svédországban még a kisboltokban is mindenhol van izzó, elektronikai eszköz, szárazelem-akku-stb. részére gyűjtőhely.

    Nem minden a pénzről szól, csak követni kellene a jó példákat.

    A betétes pillepalackkal is mélységesen egyetértek!

    Csak bíztatni tudok mindenkit!

  • 2009.04.13 11:33:21itze

    Évente 5-6x1-2 hetet töltünk Magyarországon. Mivel lemondtuk a szemétszállítást, ezért nem tudnánk hová rakni a hulladékot, ha nem válogatnánk szelektíven. Egy kis erőfeszítéssel viszont minimálisra csökkentettük azt a volument, amit utána "el kell passzolni" valahová.

    Ez is egy ösztönző nem?

    Több embernek kellene rájönnie, mekkora előnyt jelent, hogy a szelektívesek legalább ingyen viszik el a hulladékot!

    :-)

  • 2009.04.13 12:38:08darnmarquee

    Van olyan zacskó, ami lebomló, természetes anyagból készül, nem műanyagból, hanem valamilyen cellúlózból. Itt Németországban ilyenekbe gyűjtik a lebomló hulldékot otthon, így aztán nem annyira gusztustalan, amikor ki kell dobni. A bioboltokban minden zacskó ilyen. Így meg van oldva, a komposztálhatóság zacskóval együtt. A tapintása kicsit selmyesebb, mint a műanyagnak, de először fel sem tűnt a különbség.

  • 2009.04.13 13:36:46ativilagito.hu

    Brusszelben ezt nagyon egyszeruen megoldottak. A kulonbozo hulladekokat kulonbozo szinu zacskokban gyujtik. A zacskokra ra van nyomtatva, hogy mifele hulladekot tehetsz bele (pl. a papirhulladekosba mehet, a szinespapir, feherpapir, tejesdoboz, stb.) igy a gyengebbek is szepen szet tudjak valogatni. Csak a haz ele kell kitenned a megadott napon (elozo nap este 6-tol masnap reggelig, vagy amig erte nem jon a kukasauto). Nem kell sehova se cipelni, nincsnek a hazaknak megpupozott kukai, kontenerei egyaltalan. A kulonbozo szinu zacskokert mas-mas kukasauto jon, igy mar a begyujtesuk is szelektiv.

  • 2009.04.13 14:00:13Nűnű

    A szelektív gyűjtésnek is van egy kis hibája, mégpedig az alapvető: nem ösztönzi az embereket a kevesebb szemétre. Ha pl. üdítőből a visszaválthatósat vennénk (a Coca forgalmaz), akkor a többieknek is muszáj lenne. Sörből az üvegeset. És az a durva, ha visszaviszed az üveget (sörös, cocás), akkor bizony olcsóbban jössz ki.
    Nem veszel pl. egyesével csomagolt cukorkát, stb.

  • 2009.04.13 16:23:24anarquista

    sztem.
    2009 majus elsejetol be kene vezetni a szelektiv hulladekgyujtest kotelezoen minden egyes haztartasban...aki nem hajlando valogatni az pedig vihetne a szemetet sajat maga a begyujtohejre ahol irrealisan magas aron lerakhatna...a kezdeti nehezsegek utan 1 even bellul normalizalodna a helyzet(hozzaszokna a nep)...aki kulonbozo okokra hivatkozva azt allitja, hogy ez igy nem megy az szopjon le!!!
    az etelmaradekot is lehetne gyujteni es komposztalni ahelyett hogy a wc-ben lehuzzuk...

  • 2009.04.14 00:54:27almonda

    Svédországban a legtöbb csomagolóanyagnak ára van; ezt visszakapjuk az élelmiszerboltokban megtalálható automatákba való behajigálást követöen: alu-doboz (sör, s más italok)-0,50 kr, félliteres PAT-1 kr, nagyobb-2 kr.

    Az emberek általában hetente-havonta kerítenek erre sort, a gyerekek egyik zsebpénzforrása. A visszaaltósarokban fajtánként kell bedobálni a cuccot, van egy doboz a téves, vissza nem váltandó daraboknak is, emelett szemetes karton és vízcsap is papirtörlövel, a kézmosáshoz. Az utolsó palack után választhatjuk a 'tovább a vöröskeresztnek' vagy a pénztárban pénzre váltahtó blokkot kiadó között. Az egész nem tart 3 percnél tovább.

    A gyógyszeres csom.anyagot a patikák visszaveszik, bizonyos kozmetikai cégek, a saját tégelyeiket is.

    A háztartások (családi házak, társasházak) természetesen szortíroznak: újságpapír, karton, fehér-, zöldüveg, textilia, akku+elem, háztartási elektr. készülékek, stb. külön konténerbe kerül, melyek szenzora jelez a szállítóknál, amint a szint eléri a 3/4-et.

    A közösségek - társasházak, villák, az iskolák, ovodák, stb. többsége is - legtöbbször maguk komposztálnak, saját felhasználasra- vagy elszállíttat mindent, szortírozás szerint. (avart égetni tilos!)

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Friss kommentek

Keresés

Shopline

C-Travel ajánlatok

  • Autóbérlés online
    Autóbérlés online Most Ön is az elsők között lehet! Foglalja le már most bérautóját a Labdarúgó EB és Olimpiai Játékok idejére!
  • Bulgária Tekintse meg ajánlatainkat és válassza a Napospartot! 12.100 Ft / fő / 7 éjtől.
  • Belföldi wellness hétvége Néhány nap kikapcsolódás, és teljes ellazulás. Masszázs, szauna... Wellness csomagok 4.600 Ft / fő / éjtől

Hirdetés