Autómentes életet javasol a Levegő Munkacsoport
2010.01.29. 14:08 - Index
Februártól az autózás helyett a tömegközlekedést, a kerékpározást vagy a gyaloglást ajánlja a budapestieknek és a környéken élőknek a Levegő Munkacsoport. A szervezet arra figyelmeztet, hogy a levegőben lévő szálló por koncentrációjáért elsősorban az autóhasználók a felelősek. A légúti megbetegedéseket, asztmát, agyi károsodást, hirtelen csecsemőhalált kiváltó szálló por koncentrációja Budapesten egy évben az engedélyezett 35 nap többszörösén átlépi az egészségügyi határértéket.
Hagyd otthon az autódat! – ezt kéri a fővárosiaktól és a környéken élőktől a Levegő Munkacsoport. A közlekedési dugók csökkentéséért, a tisztább levegőjű Budapestért február 1-jén kezdődő új kampányukban a környezetvédők arra biztatják az embereket, hogy válasszák a kevéssé szennyező, egészségesebb közlekedési módokat: szálljanak tömegközlekedési járművekre, kerékpározzanak vagy gyalogoljanak minden esetben, amikor ezt megtehetik.
Az utóbbi napokban kiemelkedően magas volt a súlyosan egészségkárosító szálló por koncentrációja a fővárosban. A civil szervezet most a korábbiaknál is határozottabban figyelmeztet rá, hogy Budapest légszennyezettségéért mindenekelőtt a közlekedés a felelős, azaz a fővárosban élő gépkocsihasználók és az oda rendszeresen beautózó emberek.
Naponta több mint hatszázezren lépnek be Budapest határán. Közülük négyszázezren autóba ülnek, és többnyire egyedül próbálnak bejutni a városba, óriási dugókat okozva. Ehhez társul a városon belül szintén autóval útnak indulók sok százezres tömege, figyelmeztet a Levegő Munkacsoport.
Budapesten ma már az autók teszik ki a városi forgalom négyötödét. Különösen a dízelüzemű járművek ontják magukból a káros anyagokat. A közlekedési eredetű szennyezőanyag-kibocsátásokat tekintve a tömegközlekedés aránya a legkisebb, mindössze 6 százalék.
Napok alatt érezhető javulást eredményezne, ha mindenki csak akkor ülne autójába, amikor az nélkülözhetetlen, olvasható a szervezet közleményében. Évente több mint 100 ezer új autót helyeznek forgalomba Magyarországon. Be kell látnunk, hogy a városi úthálózat nem képes megbirkózni az egyre növekvő terheléssel – érvel Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója.
Sokan azt hiszik, az autóban utazók nincsenek veszélyben, de ez tévedés. Ők ugyanúgy beszívják a láthatatlan szennyező anyagokat, mint a gyalogosok vagy a kerékpározók. Sokan azt mondják, a tömegközlekedés zsúfolt, a járművek nem tiszták, ritkán járnak, és ebben van igazság. Azonban a közösségi közlekedés sok esetben még gyorsabb is Budapesten, mint az autó.
A légutakra és így az egészségre leginkább veszélyes apró méretű részecskék, az úgynevezett szálló por (PM10) szennyezettségének mértéke az uniós és magyar jogszabályi előírások szerint évente legföljebb 35 napon léphetné túl az egészségügyi határértéket (50 mikrogramm/köbméter). A nagyon szennyezett napok száma Budapesten évek óta ennek háromszorosa-ötszöröse.
Ez a szennyezés a felelős minden évben közel kétezer ember korai haláláért, több százezer megbetegedésért és így legalább egymillió betegen eltöltött munkanapért. Ez milliárdos károkat okoz a munkavállalóknak és a cégeknek egyaránt. Elsősorban az egyre több autó, az állandósuló dugók a felelősek azért, hogy ma tízszer több asztmás beteg él Budapesten, mint huszonöt évvel ezelőtt, tüdőrákban pedig háromszor annyian szenvednek.
A szabad szemmel nem látható szálló por nemcsak a tüdőhólyagocskákban okoz gyulladást. Az apró szennyező részecskék az agyba is feljutnak, ahonnan soha többé nem távoznak el, és felelősek lehetnek a gyengébb szellemi teljesítményért is. A porszennyezést a szakemberek a hirtelen csecsemőhalál egyik legfontosabb okaként tartják számon.
Az Európai Unió 2011-ig adott haladékot, hogy Budapesten az előírt 35 napra csökkenjen a szállóporszennyezés határértékének túllépése. Utána büntetnek, sőt akár el is vonhatnak egyes támogatásokat. London a légszennyezés mértéke miatt most egy közel 90 milliárd forintnak megfelelő büntetéssel nézhet szembe.




Kommentek
2010.01.29 18:18:50teafozo
Felfér még valaki erre a BKV-ra? Ha a 600 ezer autos fele BKV-ra ülne, felférnének? Másik kérdés az M0-s északi része mikor készül el? "Kedves" munkacsoport ágáljanak már egy kicsit az M0-sért is.
2010.01.29 18:20:21Netreg
Kedves Oscee!
Te egy kicsit naív vagy, nem gondolod?
Londoni/Párizsi/New Yorki/stb közlekedéset a miénkhez hasonlítani? A jegyárak heti 10000Ft? Na de ott más ám az életszínvonal!
Nálunk a jelenlegi jegyárakat sem lehet már kifizetni. Az átlagbér negyedét közlekedésre költeni kicsit horribilis, pláne a jelen helyzetben. A dupla jegyár miatt, még nem lesz tisztább a BKV. Csak csökken a veszteség.
A körgyűrű csak az átmenő forgalmat csökkenti, de reggelente célirányosan jönnek autók a városba és délután meg haza. A rossz helyen lévő busz-sávok és a rosszul beállított lámpák ezeket az autókat torlasztják fel és csinálnak az M0-ból parkolót.
A megoldás talán a bevezető utak előtérbe helyezése és P+R parkolók nem a külvárosban hanem minél belljeb, hisz legtöbben oda igyekeznek. Ha a halál vaszán csinálnak 50 P+R azzal az egész értelmét veszti.
Egyébként BKV vagy autó? Mindenki döntse el maga, neki mi a jobb vagy gazdaségosabb. (ha teheti)
2010.01.29 18:22:51barbie_girl
VV01: igen, de a város ugyanilyen idegesítően zsúfolt lenne tőlük is.
2010.01.29 18:36:17bözsei bika
Nekem a BKV árpolitikája nem tetszik, de nagyon.
1 jegy 300 Ft
Ha utazok bárhova az minimum 4 jegy, mert nem minden nap kell mennem valahova. Az már 1200 Ft lenne. Míg ugyanazt az utat autóval kevesebb idő alatt teszem meg és olcsóbban. Nem beszélve a körülményekről. Elviekben a BKV mellett vagyok, de gyakorlatilag használhatatlan és drága. (és koszos, hideg vagy meleg, tahó a sofőr, tömött a busz, hangos a metró stb.)
Ez működne:
Egy jegy 400 Ft Napi jegy: 800 Ft.
Így az ember legalább úgy érezné, hogy klassz, ez megéri. De itthon valahogy még mindig nem a fogyasztó áll az első helyen...
BKV reformra van szükség. Buszvezetők felét kirúgni, kollektív szerződés kuka, új buszok, automata beengedő rendszer a metróban és új árpolitika!!!
2010.01.29 18:39:45barbie_girl
Netreg: nem igazán vannak rossz helyen a buszsávok, és azt se mondja senki, hogy a dugókat a jelzőlámpák, nem pedig az autók okozzák. Ha olyan fix jelzőlámpa programokat készítenek, amelyek elősegítik a tömegközlekedést, előfordulhat, hogy az autósokat hátráltatja. Egyébként, amíg fix lámpaprogramok működnek, nem optimalizálható az átbocsájtó képesség, a forgalom erősségét figyelembe vevő lámparendszer pedig kevés van. Persze a minden irányból álló kocsikkal az sem tud mit kezdeni. Te szeretnél műholdas követőt a kocsidba? Persze csak azért, hogy zöldre váltson a lámpa, amikor odaérsz. A város megtelt, csúcsban több kocsi nem fér be. Ennyi.
A belvárosi P+R (vagy inkább P+GY?) parkolókat pedig inkább nem kommentálom, bár egy drága tanulmányt lehet, hogy megérne az ötlet.
,,Egyébként BKV vagy autó?" Ezt a kérdést pedig minden egyes út előtt fel kell tenni, nem csak akkor, amikor autót akarsz venni. Éppeszű ember minden napját végiggondolja, és azerint dönt, hogy aznap mit fog csinálni. Az állandó használatot el kell kerülni.
2010.01.29 18:45:02Veér Farkas
Én meg azt ajánlom a Levegő Munkacsoport tagjainak, hogy menjenek a büdös kurva anyjukba.
Tetszőlegesen választott közlekedési eszközzel, de kibaszott gyorsan.
2010.01.29 19:13:43Veér Farkas
Oscee:
És mennyi is ott a kereset, te barom állat?
2010.01.29 19:13:53natuck
Elvben nagyon egyszerű a megoldás: mindenkivel meg kellene fizettetni a károkat, amiket okoz.
Tüdőrák, asztma, baleseti sérültek. Ez a "kár" ezt kellene számszerűsíteni és szétosztani a közlekedőkön. Pl. beépíteni a benzin és gázolaj árba.
Egy másik probléma, hogy az autósok a saját költségeikkel sincsenek tisztában. A benzin költség csak kb. fele a km futástól függő költségeknek (amortizáció, szervíz), és ott van még a kocsiban álló pénz elvesztett hozama, a káresemény kockázata, stb... Ha az emberek képesek lennének kiszámolni legalább a saját költségeiket, kevesebbet autókáznának. (A BKV számol amortizációval, szervízzel, stb., a jegyár nem csak a gázolajra kell...)
A Levegő Munkacsoport pedig vizsgálatokat végez, elemez, és ajánlásokat tesz. Szakmai vitának van helye. De az itt feltűnő hozzászólók egy részének szellemi képessége még arra sem elegendő, hogy értelmezze, amit a Levegő Munkacsoport mond, tőlük csak szidalmakra futja.
2010.01.29 19:14:37Veér Farkas
Avenarius professzor
"állásom van, pénzem van, felsőfokú képzettségem"
Csak eszed nincs egy csöpp sem.
2010.01.29 19:28:05Uebermensch
Én leginkább levegőmentes (legalább 10 percre) munkacsoportot javasolok. Nagytudású lukácselvtárs Budaörsről ontja a frankót. Mi van, vazze? "Ledobtak a Taigetoszról, túlélted, oszt eszet osztol?" (Timurlenk után szabadon)
2010.01.29 19:28:45Veér Farkas
cerasus s.:
Na ja. Vagy anyád hátaslónak.
Te meg nézd meg, mikor visz el a BKV a bérletárért mondjuk Halimbára. Ökör.
Amálka666:
Javasold az LMCS tagjainak.
barbie_girl
"Még annyi, hogy ha valamilyen módon - pl. útdíj - kikellene fizetni a károkozást"
Már ki van fizetve, te nagyon hülye. Teljesítményadónak hívják.
natuck:
Kövesd a Levegő Munkacsoport tagjait. A helyet föntebb javasoltam.
bözsei bika:
Nem, a megoldás az időalapú (és jelentősen, kb. 200 Ft-ra csökkentett árú), 1-1,5 óráig érvényes jegy lenne (mint Európa minden nagyvárosában).
2010.01.29 19:41:01adiaba
Mindenki menjen BKV-val, ne is tankoljon akkor legalább nem lesz pénz a Levegő Munkacsoport fenntartására, végülis nem is a kevés jövedéki adóból él az ország!
2010.01.29 19:41:26figyelem
A Lebegő Mókacsoportnak a jó qrva anyját!Csoda, hogy eddig még nem lincselték meg őket...főleg a 10-es út mentén élők..
2010.01.29 19:43:56figyelem
adibaba:ez jó ötlet, éhen is döglenének ezek a megélhetési zöldikék:)
2010.01.29 19:45:13dm.
Budapest: http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny
nagy Párizs (Ile de France): http://www.airparif.asso.fr/pages/indices/resultats?ancre=carte&jour=jour
a lakosság száma: Bp, kb: 1 800 ezer. Ile de France: kb 10 milló
2010.01.29 19:45:28MrZed001
natuck:
"mindenkivel meg kellene fizettetni a károkat, amiket okoz."
Tudod mit?
Ha te figyelsz a gyerekemre a buszon, MEGVÉDED BÁRMIÁRON (!!!), akkor nem kocsival fogom hordani az iskolába (mert hogy a 3x addig tartó busszal ide-oda a b.dös életbe nem érek be a munkahelyemre, szóval BKV-van nem tudom kísérni)
Nos, vállalod?
Vállalod (összes utastársaddal egyetemleges felelősségben), hogy megvédsz minden gyereket a buszon amin utaztok?
Neeeeeem?
Akkor nekem ugyan ki fizetné meg azt a kárt, hogy a nemnorvég megöli a gyerekem? (megfizethetetlen !)
Talán TE ???
Aligha ....
2010.01.29 19:46:28figyelem
natuck:te egy idióta vagy..javaslom, hogy ezentúl csak gyalog közlekedj
2010.01.29 20:04:21gozos
Előbb oldja meg a városvezetés, hogy átszállás nélkül és gyorsan lehessen tömegközlekedéssel a belvárosba bejutni az agglomerációból, aztán lehet beszélni arról, hogy dugódíj meg hasonlók.
Addig inkább foglalkozzunk például a Gödöllői HÉVvel, hogy miért nem jöhet be a Déli pályaudvarig az utas átszállás nélkül.
4-es metróra van pénz. Továbbvezetni a meglevő vasúti sínen Érd illetve Törökbálint felé már nincs. Városszéli normális P+R-re szintén nincs (mármint ahova ez a belvárosi gyorsvasút ki is megy)
2010.01.29 20:10:20donfuligjimmy
aha ... és mit javasol a levegő "munka"csoport azoknak az embereknek, akiknek este lenne dolguk figyelmebevéve a kb. 22.00 -tól kezdődő kijárási tilalmat ?
de nézzük más oldalról (anyagi megfontolásból talán, hátha megéri)
lakás-iroda táv = 15km , ez nyáron bringával (kényelmesen) 40 perc, autóval 20-30, bkv = ~60 (negatív rekordom: 1:45) !
költség :
bkv (1x busz+1x metró+1x busz v. villamos)*2 = 2 * 3 * 300 = 1.800ft
autóval 700~1.000 (attól függően mennyire idegesít fel néhány "őstermelő")
tehát, a bkv lassabb, drágább (koszosabb,büdösebb télen hideg/nyáron meleg, de ebbe most nem mennék bele. amúgyis tisztában van vele mindenki aki látott már bármilyen bkv-s járművet).
akkor tulajdonképpen mi a jóbüdös francért is kellene áttérnem a tömegközlekedésre ?
miért ez a vicc jut eszembe a levegő "munka"csoport kapcsán :
a beigli az egyetlen olyan sütemény, amit azért sütünk, hogy legyen, és azért esszük, hogy fogyjon.
2010.01.29 20:11:02figyelem
Netreg:a rossz helyen létehozott buszsávra tőkéletes példa az 1.ker. Fő utca:)A busz kb. 10 percenként közledik, eddig a buszsáv nélkül is zavartalanul.Amióta vmi hülye végig felfestette a buszsávot, még szombat este is a Bem térig áll a sor..az ott lakók már aláírást gyüjtenek a buszsáv eltörlése ellen..én pedig a kezét-lábát eltörném annak, aki ezt kitalálta..és ez NEM a Margit-híd miatt van:)
2010.01.29 20:14:07dm.
A Fő utcában azelőtt is dugó volt, mielőtt a buszsávot kijelölték. Csak akkor a busz is ott álldogált, most meg az legalább tud menni. Ha nem utazol soha busszal, akkor ez téged persze nem érdekel...
2010.01.29 20:15:40figyelem
donfüligjimmy:nálad a pont:)
2010.01.29 20:16:21figyelem
dm:de nem a Bem térig....
2010.01.29 20:17:28figyelem
dm:egyébként, Te meg olvass, mielött írsz...
2010.01.29 20:18:04dm.
figyelem: nem egészen ott van a pont. egyszerűen nem igaz a példa:
1. senki nem mondta, hogy az autót nem lehet használni, csak azt javasolták, hogy ha nem muszáj, akkor inkább ne
2. aki rendszeresen bkv-vel utazik, az vesz bérletet, és akkor máris nem igaz a számítás
2010.01.29 20:18:49dm.
figyelem: mit olvassak? mi kerülte el a figyelmem?
2010.01.29 20:27:06figyelem
dm:pl. azt, hogy meddig áll a sor azóta...kérdezd meg az ott lakókat, hogy mennyire örülnek a buszsávnak..csak vigyázz a testi épségedre/én nem ott lakom, nyugi/:))
De, donfuligjimmynél van a pont, ugyanis vannak egyéb tényezők, amiket te nem veszel számitásba..
No, én a vitát lezártam, nyugodalmas jó éjt mindenkinek!
2010.01.29 20:31:02donfuligjimmy
a dugókkal kapcsolatban :
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
9§ , (7) :
"Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni."
Nekem ezt még '96 -ban tanították. Gondolom azóta sem törölték el.
Ezt pl. be kellen tartani (tartatni), ha nem lennének olyan barmok, akik lesz@rják magasról a többi embert, mert ők fingják a passzátszelet (vagy legalábbis azthiszik)
Mielőtt a betartatásával kapcsolatban vki megkérdezné hogyan. Baromira egyszerü.
Annyi unatkozó-lődörgő-telefonálgató rendőrt látni ...
Csak annyit kellene tenniük, hogy csúcsidőben, 1-1 forgalmasabb kereszteződésben aki beragad a kereszteződésbe, odasétál, bekopog, átad egy kellőképp nagy összegről szóló csekket (és ne lehessen kibújni a büntetés alól!), ennyi. néhány hét, és leszoknának a kereszteződésben "parkolásról".
szerintem ;)
(és mondom ezt autósként!)
2010.01.29 20:33:21donfuligjimmy
@dm: nem utazok rendszeresen bkv-val, ezért megálja helyét a számítás.
2010.01.29 20:34:25dm.
donfuligjimmy: ja, ebben teljesen igazad van. ugyanakkor a körúton, Petőfi Sándor utcában stb nem pont azért áll a sor, mert valaki bennragadt a kereszteződésben, hanem azért, mert kurva sok az autó...
2010.01.29 20:48:46Veér Farkas
dm.:
A Petőfi Sándor utca kb. 1,5 éve fel van bontva, autóval nem lehet behajtani. Milyen sor áll ott?
donfuligjimmy:
Igen, a kereszteződésbe beragadó parasztok is nagyban hozzájárulnak a dugókhoz, és tényleg büntetni kéne őket.
2010.01.29 20:51:04bugajakab2000
Biztosan a sok unatkozó vidéki libatömő közlekedik a városban.
2010.01.29 20:51:14dm.
Veér Farkas: csak kreatívan: helyesen Kossuth Lajos utca.
2010.01.29 20:53:09bugajakab2000
Most , akkor a Petőfi Sándor utcában tiszta a levegő ?
2010.01.29 20:54:50Lionking
Talán azért szar a levegő, mert egy rohadt nagy medencében élünk, ahol esély sincs, hogy normális időközönként kicserélődjön! Az egész rohadt Magyarország olyan szar helyen fekszik, amilyen szar a történelme, tele kapzsisággal, csalással, lopással. Londonban 10millióan vannak, annyi autóval, amennyit a jónép Budapesten sosem fog látni. Csak hát az egy sziget, amit folyamatosan fúj a szél, és így állandóan tiszta a levegő. És erről nem mi tehetünk, hanem a förldrajzi elhelyezkedésünk. Mellesleg Londonban, nem is tudom, de kb. a 60-70-es években kitiltották az összes rohadt gyárat. Budapesten meg az emberek évtizedeket a Chinoin és hasonló légszennyező monstrumok kellős közepében éltek és élnek, és talán a kurva sok vegyianyag, amit ezek a gyárak kiengednek okozzák a bajt, megbetegedéseket. Ha felkanyarodok az Árpád útra Újpesten olyan szag csak meg, amit egy kerülettel odébb nem is érzek. Még jó, hogy a bőrgyár már nem működik.
2010.01.29 20:56:15Veér Farkas
dm.:
Na ja, vagy a Jókai téren, nem? Az is valami 48-asról van elnevezve.
2010.01.29 20:58:10Veér Farkas
Lionking:
Biztos így van.
Csak tudnám, mi a faszért nevezik akkor a szmog egyik típusát londoni típusú szmognak (a másikat meg Los Angeles-i típusúnak).
Vagy az a kristálytiszta levegő szinonimája?
2010.01.29 21:01:39dm.
@Lionking. igen, ezért is szar. és még azért is, mert az itt élők nem alkalmazkodnak a körülményekhez. azaz, ha már egyszer ilyen, akkor nem kellene tovább fokozni. valahol előbb beírtam két linket, az egyiken Budapest jelenlegi légszennyezettségi térképe van, a másikon Párizsé, ahol szintén 10 millióan élnek, mégis jók a légyszennyezettségi mutatók. mert: 1 a széljárás általában kedvezőbb 2. mert arányaiban sokkal kevesebben használják az autóikat (a párizsiak jó részének nincs is autója, ha nagyon szüksége van rá - nyaralás, szállítás - akkor bérel. persze igen: jobb a közösségi közlekedés. talán itt is rá kellene venni a város vezetőit, hogy húzzanak végre el és olyanokat beültetni, akik ezzel is foglalkoznak a saját meggazdagodásuk helyett. a "hatalom" gondoskodására várni 20 éve már nem aktuális...
2010.01.29 21:02:01Harlequin
Ez a levegőmunakcsoport milyen pénzből osztja az észt nekünk? Nem kéne először normális emberi nem tömeg, hanem közösségi közlekeédst kialakítani?
Elmehetnek a halál f@szára, mind ahányan vannak! Ki kéne lőni ezeket is a Napba a politikusokkal együtt.
2010.01.29 21:03:38dm.
itt van újra, szemléletes:
Budapest: http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny
nagy Párizs (Ile de France): http://www.airparif.asso.fr/pages/indices/resultats?ancre=carte&jour=jour
2010.01.29 21:06:48bugajakab2000
Évente kb. 20 000 a népesség fogyás 400-500 év múlva nem lesz gond.
2010.01.29 21:08:07donfuligjimmy
amúgy a légszennyezettség másik okát (a dugókon és az "őstermelőkön" kívül) én még az idióta módon programozott lámpákban látom.
az rendben van, hogy lakott területen belül 50km/h. de akkor legalább a városon keresztülvezető utakon programoznák be úgy azokat a rohadt lámpákat, hogy ne keljen minden 2-nál megálni.
bár nem a városon vezet keresztül, de aki arrajár naponta, élvezheti (velem együt)
XIII.Béke vs Országbíró/Petneházy/Frangepán/Fáy. 4-ból 1 minimum (de inkább 2) megállít. Nem csak engem (és még sok másik autóst), a buszt is
50-el képtelenség abszolválni ezt a 4 lámpás kereszteződést megállás nélkül.
Ezzel miért nem foglalkozik a "munka"csoport ? Ez nem ad a légszennyezésnek ?
Vagy ezzel az a gond, hogy ezt a problémát meg lehetne oldani _nagyon_ rövid idő alatt, és erre nem lehet milliókat felmarkolni, mindenféle tanulmányok készítésére ?
2010.01.29 21:11:15has
Mondja meg már valaki Putnokon mennyi autó jár ,hogy ott 266%-os a szállópor koncentráció?!
2010.01.29 21:13:41donfuligjimmy
@dm: a külföldi példákkal csak néhány baj van.
- más kultúra
- este/éjszaka nincs kijárási tilalom (aki azt mondja, hogy nincs, az hazudik. próbáljon meg este/éjjel tömegközlekedve eljutni a város 1ik végéből a másikba)
- használható/megbízható a tömegközlekedés (nekem csak müncheni tapasztalatom van, de onnan hazajönni is több volt mint kiábrándító)
2010.01.29 21:16:50barbie_girl
Veér Farkas: te gondolom hiányoztál az iskolából, amikor az állandó és a változó költséget magyrázták. Te agyonképzett! A teljesítményadó állandó költség, tehát nem függ attól, hogy milyen gyakran használod, azaz további használatra sarkallja az autósokat, ha már egyszer úgyis kifizették. A károkozás pedig használat arányos. Jelenleg használatarányos fizetés csak a benzin adóin keresztül valósul meg, de annak az árát nem lehet tovább emelni, mert a paksiak is külföldre járnának tankolni. Marad az útdíj. Most még a környezet mentésére, pár év múlva már gyógykezelésre. Főleg azokat sújtja a szívbaj, akik sokat ülnek a dugóban...
2010.01.29 21:18:41dm.
@donfuligjimmy: azzal meg azért szintén van egy kis probléma, hogy amint külföldi példa kerül elő, az a válasz, hogy azzal probléma van. ha valahonnan lehet valamit tanulni, akkor érdemes megtenni és nem a saját káron tanulni mindig. ismered a mondást... és már írtam egyszer, még az LMCS sem azt írta, hogy soha ne használj autót. az, ha leszarod, hogy bele lehet dögleni a levegőtlenségbe itt, akkor nem csak a többiek ellen teszel, hanem a saját családod ellen, a gyerekeid, mittomén még kid ellen is. én már elhúztam tulképpen innen, többek közt, mert nem szeretném a gyerekemet itt felnevelni, de ezt nem mindenki teheti meg...
2010.01.29 21:22:02dm.
@donfuligjimmy: amúgy igen, van, hogy Párizsban is autóba ülök éjszaka, meg amikor arra van szükség. de csak akkor. egyébként marad a közösségi közlekedés, bringa és gyalog. mikor mi az optimális.
2010.01.29 21:22:02barbie_girl
donfuligjimmy: csakhogy ezek az utak néhol kereszteződnek, és ott ki menjen több ideig. Gondolom rengeteg fázisidő-tervet készítettél már.
2010.01.29 21:24:30manualis mammografus
parizsban en sem vennek autot. felgyujtanak a lazongo diakok.
2010.01.29 21:25:49dm.
@manualis mammografus: frappáns hozzászólás! gratulálok!
2010.01.29 21:27:19manualis mammografus
nem kevesbe frappans, mint a reakciod :) de koszonom
2010.01.29 21:28:03dm.
@manualis mammografus: melyik reakcióra gondolsz?
2010.01.29 21:30:32dm.
@manualis mammografus. na jó, asszem tényleg lassú a felfogásom... :)
2010.01.29 21:33:14manualis mammografus
himsoviniszta hozzaszolas kovetkezik.
dm, semmi gond. nyilvan no vagy. esetleg latens no :)
2010.01.29 21:35:52dm.
@manualis mammografus: ááááááááá tévedsz. talán. aszzem.
2010.01.29 21:39:51donfuligjimmy
@barbie_girl: ugye napi rendszerességgel jársz az említett szakaszon. Tudod miről "beszélek" egyáltalán ?
Mellesleg a Béke főútvonal! Halad(na) rajta busz/villamos (is). Nem azon kellene esetleg lehetővé tenni a folyamatos haladást? Azt nem mondtam, hogy van kész megoldásom. Mellesleg azt sem hiszem, hogy az én tisztem lenne kitalálni. Pusztán csak megemlítettem, hogy a jelenlegi felállás idióta. (ráadásul ez csak 1, pedig rengeteg ilyen van ... és nem csak pesten)
Egyszer megnézhetnéd az említett szakaszt, akkor nem próbálnád osztani az észt ;)
2010.01.29 21:41:00gergo
Avenarius professzor: hol laksz? csak nem panelben? vajon az mennyire kornyezetszennyezo? gyere, nezz be hozzam, olyan passziv hazam van, hogy november elsejetol december 31-ig osszehoztunk 11e forintnyi gazszamlat. nalad mennyi megy el futesre eves szinten?
masik: hany nm2 zoldfelulelet letesitettel az elmult 10 evben? vagy Te inkabb osszehoztal egy gyereket. szep dolog. szamold ki, hogy hany kg szennyes pelenkat dobtal ki miatta a kukaba? full kornyezetszennyezo a gyerek, adoztassuk meg.
Barbie girl: ertem mire gondolsz. de jelen helyzetben a BKV es az osszes kozossegi kozlekedes egyuttveve is keptelen lenne kezelni azt az embermennyiseget, amit fel akarnak szabaditani az autojukbol. az allamnak rovidtavon nem erdeke az, hogy mindenki lerakja az autojat: hova tunne az a rengetek adobevetel? mivel potolnak a hianyat? semmivel.
2010.01.29 21:45:57dm.
de kit érdekel az állam rövid távú érdeke, amikor az én (te, ő) hosszú távú érdekéről van szó? nem kéne az állam érdekeit a saját elé helyezni. tod, ez valahogy fordítva kéne legyen.
2010.01.29 21:46:32911 Turbo
Mi lenne ha a Levegő Munkacsoport aktivistái aktív nemi életet élnének a szüleikkel (lehetőleg a szülői pár velük megegyező nemű tagjával )!
2010.01.29 21:47:16manualis mammografus
adoztassuk meg a gyereket :DDDDDDDD
2010.01.29 21:49:02dm.
nézzetek tv-t. a viasat3-on jó kis film megy nicolas cage...
2010.01.29 21:49:46dm.
@911 Turbo: csak még annyit: te Suzukit birtokolsz???
2010.01.29 21:55:24donfuligjimmy
@dm: 22.00 -tól south park a comedy central -on :P
@911 Turbo: úgylegyen :D
Woody Allen után
Mondanám nekik, hogy sokasodjatok és szaporodjatok, csak nem pont ezekkel a szavakkal.
2010.01.29 22:01:19gergo
erdekes amugy: en sokaig a belvarosban laktam, nem is volt kocsim, tomegkozlekedtem. azutan elkoltoztem agglomeracioba (en vagyok az egyik kocsog, aki visszajar a varosba), azota kocsival jarok: minden nap autozok 2x35km-t az M0-n. ha tehetem, telekocsizunk. magyarul en viszek masokat. ingyen
viszont azonkivul nem ulok autoba. iden erdot fogok telepiteni, bar ugyis kivagjak a brazilok mielott rendes lombkorona alakulna ki (halljatok levego munkacsoport, vedjetek meg a faimat tudjatokkiktol!). passziv hazat epitettunk, minden energiatakarekos (futes-hutes-villagitas-vizmelegites)
es azok szoktak ram ugatni, akik bent elnek a belvarosban, a gagyi teglahazban nulla hoszigeteles mellett futik az utcat, akiknek a hetvegi program kimerul a plazazasban (termeszetbe sose jarnak, de tiszta levegot elvarnak), szemetet szelektiven nem gyujtenek
hat koszi :)
2010.01.29 22:06:45Lionking
@Veér Farkas:
Azért kedved Veér Farkas, mert a hozzád hasonló emberek, nem, hogy London-ban, de Los Angeles-ben pláne nem jártak, nem, hogy még éltek volna ott. Igen. London szar levegőjű volt hála a rohadt sok gáyrnak, amik addig ott voltak, amíg ki nem tiltották őket. Nem kell elfelejtnei, hogy Magyarország kivételével vannak fejlődőképes országok is. Ezt azt jelenti, csak, hogy értsd, hogy amit 50 éve mondtak a nagyszüleink, vagy tanítottak nekik az iksolában, azok már ezekeben az országokban történelemnek számítanak! Tehát nincs szomg és kész! Los Angeles-nek nem néztem utánna, és nem is jártam, éltem ott, de gondolom, hogy ott is változott már a helyzet azóta, és nem feltétlen azzal, hogy az autókat kitiltották.
2010.01.29 22:11:33Lionking
@dm.:
Mint írtad is, Párizs is szerenyés fekvés. A szél kitisztíthatja a levegőt, ahogy London-ban is.
Nincs mit tenni. Elsőnek a gyárakat kell elküldeni innen. Már akkor sokkab jobb lenne a levegő, hidd el nekem.
2010.01.29 22:12:29totyatotya
üdv nektek sokezer kilométerrel nyugatabbról, ahol az emberek nem egymás basztatásával vannak elfoglalva, hanem azzal, hogy valóban jobb életük lehessen.
2010.01.29 22:14:25donfuligjimmy
@gergo: azért szólod le a "gagyi" téglaházat, mert nem tudod hogy működik a világ. akkor most felvilágosítalak :)
szóval ... télen ugyebár hideg van, akkor az emberek fűtenek, a meleg apránként kiszökik az utcára, így lassan felmelegszik az levegő, kezdődik a tavasz/nyár.
namost ... amikor melegvan, nem fűtenek, tehát lassan lehül a levegő, kezdődik az ősz/tél ...
aztán kezdődik az egész előlről :)
legközelebb, mielőtt leszólod a "gagyi" panel/téglaházakban élőket, jusson eszedbe, hogy nekik köszönheted a nyarat :)
2010.01.29 22:15:26Lionking
@Veér Farkas:
Ha esetleg mégis jártál volna London-ban, akkor bocsáss meg! A megfelelő kifejezés az lett volna, hogy a hozzád hasonló emberek valószínűleg még nem jártak, éltek.....
2010.01.29 22:16:50dm.
@Lionking: igen. és írtam azt is, hogy a konstans hatások ellen hatni nem lehet, marad az együttélés, azaz az alkalmazkodás. tehát, ahol amúgy is szar a levegő, ott azt ne terheljük tovább. ez kb az evolúció záloga
2010.01.29 22:28:37fairytale
Én nő vagyok, és nem húzom a számat a BKV miatt. Azzal járok, kocsim nincs. Nem tehetek arról, hogy a városban lakom és nem az aglomerációban, szép kertes házikóban. Erre volt csak pénzem, de szeretnék normálisan itt élni. Nem nagyon tudok, mert pl. a járdán alig van hely a parkoló autók miatt. A benzingőz elviselhetetlen, sokszor az ablak alatt állnak és a motort járatják, úgy beszélgetnek egymással gépkocsiban ülve.
Ha esik, vagy ha hideg van, az emberek Magyarországon ernyő és télikabát helyett autóba ülnek. Sok családban több autó is van, mindet külön használják.
Szeretem, mikor a kertesházi övezetből idejönnek kocsival és szidják a büdös Budapestet!
Én mindehova eljutok BKV-val normális idő alatt. laktam Kőbányán is, dolgoztam a város szélén, érdekes, soha senki nem bántott még a buszokon, villamosokon.
2010.01.29 22:37:26JP
Feljebb már többször említették az időkép oldalát. Remekül figyelemmel lehet kisérni a levegő minőséget. A BKV sztrájk alatt Esztergom és Tatabánya volt a legszennyezetebb, fél órája Kazincbarcika. Hatalmas, motorizált metropolisok. Az autók is okoznak környezetszennyezést, de a fűtés és az ipar messze sokkal nagyobbat.
2010.01.29 22:39:26dm.
@fairytale. provokatőr lehetsz :)
2010.01.29 22:43:21dm.
@JP. ja. autózz, jót tesz a tüdőnek
2010.01.29 23:23:14gramercy
DÍZEL buszok, először ezeket tiltsák be
a levegő munkacsoportnak pedig javaslom hogy költözzenek barlangba és egyenek nyers húst
2010.01.29 23:33:08dm.
@gramercy: én meg neked, hogy gondolkozz
2010.01.29 23:40:35dm.
szal az LMCS-t lehet szeretni, meg nem, egy biztos: nem akarnak neked rosszat. megállapítanak, javasolnak, de soha nem akarják azt, hogy olyat tegyél, ami a te saját életedre kedvezőtlen legyen. nézzétek ebből az aspektusból. a szennyezett levegő még akkor sem jó, ha te szennyezed.
2010.01.29 23:41:03Veér Farkas
barbie_girl:
És mi a kurva anyádért is kellene még tovább sarcolni az autósokat? Nem fizetnek már így is eleget, te csökött agyú?
Lionking:
Ja, és régen Londonban nem volt szél, csak az elmúlt 50 évben vezették be. Aha.
Aki meg a BKv-t preferálja:
Ja, basszátok meg, milyen légtiszító hatású is, amikor az egyébként is kristálytiszta levegőjű Astoriánál, amit nevezhetünk Budapest tüdejének is, 3-4 éjszakai busz egyenként 10 percig ontja az oxigént, mert a kibaszot sofőrjeik lusták leállítani a motort...
A legnagyobb szmogriadó idején is.
Személyautóból meg 10 percenként látni olyankor 1-et.
2010.01.29 23:43:06Veér Farkas
dm.:
Nem. Ők a saját zsebükeg akarják tömni, és magasról szarnak rád, rám meg mindenkire.
Az összes hisztijük arról szól, hogy bizonyítsák a létjogosultságukat, és ezért nagy pénzeket gombolhassanak le.
A LMCS vezetője is félmilliós nettó fölött visz haza.
Erről talán elég is ennyit.
Pont mint Gaskó vasúthisztis elvtárs.
2010.01.29 23:44:13dm.
@vér geci: te annyira fasz vagy, hogy igazán kár érdemben foglalkozni a hozzászólásaiddal. dögölj bele a szmogba, kevesen fognak sírni utánad vagy emlékezni rád.
2010.01.29 23:47:11dm.
@Veér Farkas: majd ha egyszer te is teszel valamit azon kívül, hogy itt kommentelsz... de nem, te itt gyalázkodsz, ez a te teljesítményed. ebből bizony nem lesz jobb a közérzet, hacsak nem a tied.
2010.01.29 23:54:54dm.
jó szmogot minden egyet nem értőnek, nekem ennyi elég is volt. kicsit alszom, jóccakát. megrögzött autósok előre a rosszabb levegőért!
2010.01.29 23:55:22fda
bkv (1x busz+1x metró+1x busz v. villamos)*2 = 2 * 3 * 300 = 1.800ft
autóval 700~1.000
Nem értem, miért áltatja magát mindenki azzal, hogy a busz JEGYárát az autó BENZINköltségével veti össze...
Aki dolgozni jár buszjeggyel, az hülye. Aki a jegy árát a benzin árával hasonlítja, na az is hasonló.
Szerintem beszéljünk őszintén: a bkv olcsóbb lenne, de aki megteheti, az a sokkal kényelmesebb, elegánsabb, és bárki-bármit mond, általában gyorsabb autót választja. És a híres busz- és vasútbarátok közül is sokan szívesen beülnének egy audiba, ha lenne rá pénzük.
2010.01.30 00:01:07dm.
@fda: elegancia: van egy autóm: 6 henger, 2000 ccm, 150 LE, kényelmes is, hidd el. de minek ide a városba?
2010.01.30 00:06:35Bezmag
Ha elintézik nekem, hogy a 3,5 km-re lévő munkahelyemre bejussak, mint kocsival, 12 perc alatt és 100 forintból, akkor szivesen megyek BKV-val.
Azzal ugyanis kb 1 KM séta és egy átszállás, azaz 2 járat, kb félóra. Odavissza kétszer ennyi.
2010.01.30 00:11:29dm.
100 ft? és mennyi volt az autó? az amortizáció? és mennyi a kötelező? és mennyi az adó? és mennyi az időszakos vizsga? és mennyi a szerviz? add már össze... de értem, autóval gyorsabb, kényelmesebb. viszont nem olcsóbb
2010.01.30 00:19:54Bezmag
@dm.
ebben csak látszólag van igazad, mivel az autó egyébként is megvan, azaz az Általad említett költségek nem munkábajárás miatt merülnek fel. Számolgathatunk, de a tényleges költség az utankénti 100 forint és miniális amortizáció (az összes használathoz viszonyitva).
Ezzel viszont szemben áll egy csomó időveszteség, ami mint tudjuk érték, kényelmetlenség, de ha úgy tetszik lusta is lehet, ha nincs kedvem -5 fokban vagy 40 fokban 2 KM-t sétálni, hogy utána toszakodjak a villamoson.
2010.01.30 01:42:33lr
http://files.myopera.com/warekocs/files/Andre_Gorz.pdf?1264808191
Ez elég olvasmányosan összefoglalja a lényeget-talán gyúl egy kicsi fény ott, ahonnan hiányzik.
(Amúgy azokkal értek egyet (sőt: érzek együtt), akik használják az agyukat - a meg trollokat ne etessétek, szerintem, mert ideszoknak.
Én inkább az ilyen Gergo-féléket sajnálom, akik azért kicsit igyexenek ember módjára is viselkedni, mégis hamarosan csúnyán rábasznak arra, hogy belesétáltak a szuburbanizáció zsákutcájába, mert az önzésüket nem sikerült teljesen félretenniük.)
Ahhoz már most fáradt vagyok, hogy egyéb linkekkel elkezdjem a szájkaratét az autózás nettó össztársadalmi ráfizetés jellegét számszerűen bemutatandó, de aki akarja, könnyen megtalálhatja a téma vonatkozó tanulmányait.
2010.01.30 02:02:11donfuligjimmy
@fda: eszed kb pont annyi, mint egy marék szárított lepkének.
mégis mi a kókadt f*szal lehetne összevetni te elmeháborodott ?
Mellesleg, legközelebb a jó édes anyádat hüéyézd le te kotonszökevény.
2010.01.30 02:24:26kalgan
Zéró tolerancia. Nincs más megoldás, hogy eltűnjön innen ez a sok elkényelmesült, közlekedési kultúrával nem rendelkező, farokmeghosszabbító autószerelmében ülő frusztrált fasz, aki fél a seggét rátenni egy biciklire, mert még a végén lenézné magát, vagy lenézettnek érezné magát, mert a lustaság, a puhapöcs, a dicsekvési vágy faszán párosul a dugóban ülő idegességgel, és akkor jöhet az igazi paraszt-terminátor, aki letúrja a zebráról a gyalogost, nyomja a dudáját, hadd járja át a levegőt a 200 decibel, bazmeg, nincs tolerancia, kifelé az utakrók, a városból ezekkel a magányos, sivár életű, megkeseredett faszokkal.
2010.01.30 05:19:54911 Turbo
@dm
Ja , és diesel hogy több kormot és port nyomjon a Levegő (geci) Munkacsoport arcába .
2010.01.30 06:54:54a fej nélküli ember
@kalgan
+1
2010.01.30 07:37:21sonne.hu
Volt szerencsém jópár évet Bécsben élni. 1-2 különbség Budapesthez viszonyítva, ami hozzájárul
a) a tömegközlekedés használatához,
b) a levegő minőségéhez,
és nem kerülne milliárdokba bevezetni ezeket itthon (OK, ha a korrupt városvezetésre és a BKV-ra bízzuk, akkor valszeg eléri a milliárdos nagyságrendet).
1. Bécsben a vonaljegy korlátlan átszállásra jogosít egy időlimiten belül. Ha nekem Bp-n el kell jutnom valahova, és nem akarok bérletet v. napijegyet venni, akkor fáj a 3-4 jegy lyukasztása.
2. Van olyan jegy-blokk, ahol egy lyukasztásra egy napi jegyet kapok 2 vonaljegy áráért (8 Tage Klimakarte). Nem véletlenül hívják Klimakarte-nak... Aki nem összefüggő időszakokban akar tömegközlekedni, az ilyet használ, és csak azokon a napokon lyukaszt, amikor utazik.
3. Autóbuszok folyékony gázzal mennek! Tegnap reggel volt szerencsém a Móriczon beleszagolni egy hosszasan várakozó autóbusz által tök feleslegesen kinyomott dízelbűzfelhőbe. Budapest egy gázkamra.
4. Bárhol és bármikor vehetsz jegyet. Ami Bp-n van, az röhely, Kálvin téren 3 helyen lehet venni jegyet, de mindegyik árusítónak más a kínálata, egyiknél lehet kártyával fizetni, másiknál nem. Végeredmény: rossz esetben 3x állsz sorba a jegyért...
5. És még sok apróság (pl. télen fűtött járművek, kiszámítható követési és menetidők, kulturált vezetők és ellenőrök, ingyenwc-k az állomásokon, stb).
Röviden annyi, hogy a budapesti közlekedésért felelősöket ki kellene küldeni 2 hétre Bécsbe tanulmányútra, és apránként lemásoltatni az ottani rendszert, mert igen jól ki van találva.
2010.01.30 07:42:26Fikamatyi
A forgalom nagyreszet a videki suttyok generaljak. Behajtasi dij kellene, de surgosen.
2010.01.30 09:55:21MP
Én meg levegő munkacsoport nélkülit! Akkor már lenne 10-es út elkerülő szakasz és nem szenvednének sokan.
2010.01.30 10:10:53SimonG
A havazás ellenére még most is a határérték felett van a finompor szennyezettség. http://www.kvvm.hu/olm/map.php?id=Budapest
Ráadásul az elmúlt 3 napban volt sokszor az egészségügyi határérték háromszorosa is országszerte.
2010.01.30 10:11:58...Ahoj...
Tisztelt Levegő munkacsoport!
HA LENNE ZÓNÁS BÉRLET (HUNGÁRIA KRT-ON BELÜLI RÉSZRE) ILLETVE TORTACIKK SZERINTI KÜLSŐ KERÜLETEKRE, TOVÁBBÁ BEVEZETNÉK AZ IDŐALAPÚ MEGFIZETHETŐ VONALJEGYET HIGGYÉK EL SOKKAL TÖBBEN ÁTÜLNÉNEK A BKV-RA. AMÍG EGY BÉRLET A FIZETÉSEM 10%-ÁT TESZI KI ÉS KI SEM HASZNÁLOM MERT A MOSZKVA TÉRTŐL KB A KOLOSY TÉRIG UTAZOM, ADDIG LÉNYEGESEN OLCSÓBB AZ AUTÓ. SŐT AKIK CSEPELRŐL ERZSÉBETRE VAGY RÁKOSKERTRŐL RÁKOSKERESZTÚRRA JÁRNAK DOLGOZNI AZOKNAK IS OLCSÓBB KOCSIVAL MENNI, EZT A PROBLÉMÁT A ZÓNÁS BÉRLET MEGOLDANÁ!
2010.01.30 10:18:22gergo
donfuligjimmy: magyarul koszonjem meg, hogy a rossz hoszigeteles miatt a regi epuleteknek koszonhetoen hamarabb jon el a tavasz? :) ezekben a lakasokban nagyreszt konvektoros futes van (legrosszabb hatasfok), toljak a levegobe a CO2-t ezerrel. ha minden hazat utolag hoszigetelnenek (nem csak ablakcsere), akkor az orok hideg orszaga lennenk? ;)
igy viszont mi vagyunk a leggazdagabbak, mert megtehetjuk azt, hogy az osszes gazfogyasztas 70%-t futesre, ebbol minimum 40%-t kozvetett modon a szabadba engedjunk. es innentol ertelmet veszti az autos levegoszennyezes problemaja
2010.01.30 14:36:26donfuligjimmy
@gergo: látom kapisgálod már ;)
@sonne.hu, @Ahoj : kb pont. néhány éve már állítólag dolgoznak rajta (időalapú jegykezelés).
@kalgan: igazadvan. minden jármű tünjön el a városból. de minimum vezessék be a behajtásidíjat, és semmi bérlet/kedvezmény. NAPIDÍJAT! hja kérem, hogy akkor majd 400-500Ft lesz 1kg kenyér ? naés, legalább tiszta lesz a levegő
2010.01.30 18:49:47sipp
uh. egyetlen dolog volt kár ebben az országban: a jobbágyfelszabadítás.