Hatvan év alatt elfogyhat a termőtalaj a világon

2010.02.06. 15:28 - MTI

Egy ausztrál kutató szerint akár 60 év alatt is elfogyhat a termőtalaj a világon a föld túlhasználata és más okok miatt. John Crawford, a Sydney-i Egyetem Fenntartható Mezőgazdaság tanszékének vezetője egy Ausztráliában a héten megrendezett konferencián mutatta be legújabb tanulmányát, mely szerint a termőtalaj vékonyodásának oka az elhibázott földhasználat és túltermelés okozta erózió, valamint a klímaváltozás.

Crawford becslése szerint évente 75 milliárd tonna talaj veszik el világszerte, és mára a világ termőtalajának 80 százaléka mérsékelten vagy jelentősen erodálódott. Kínában az erózió üteme a természetes regenerációs képesség 57-szerese, míg Európában 17-szeres, Amerikában 10-szeres, Ausztráliában 5-szörös a mutató.

"Ha nem teszünk drasztikus lépéseket, a világ termőtalaja akár 60 éven belül is eltűnhet. Ez az élelmiszerárak megugrásához és globális élelmezési válsághoz vezethet" - idézte Crawfordot a The Daily Telegraph.

Az európai talaj a kíméletesebb földhasználat miatt valamivel tovább, mintegy 100 évig is kitarthatna, valójában azonban a növekvő népesség okozta keresleti és a világszerte erodálódó földek által kiváltott kínálati nyomás hatására valószínűleg már előbb kimerül.

"Nem túlzás azt állítani, hogy a termőtalaj a legértékesebb erőforrásunk, ... ám jelenleg képtelenek vagyunk biztosítani fennmaradását a gyermekeink számára, nem is beszélve az unokáinkról" - mondta Crawford.

A kutató szerint a talajt kevesebb szántással, pihentetéssel kell óvni, ám a talajminőség javítása évtizedeket is igénybe vehet. A biogazdálkodásról úgy vélte, hogy a megoldás egyik eleme lehet, ugyanakkor kijelentette: "nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy ilyen módszerekkel az egész népességet élelmezni lehetne, az időben növekvő igényekről nem is szólva".

A legfrissebb előrejelzések szerint a világ népessége a jelenlegi 6,8 milliárdról 2050-re több mint 9 milliárdra nőhet. A tavalyi gabonaválság során a búzakészletek 30 éves mélypontra kerültek, miután a búza és rizs iránti kereslet az elmúlt hét évből hatban túlszárnyalta a kínálatot. A szárnyaló gabonaárak a világ több országában is társadalmi feszültségekhez vezettek.

Kommentek

  • 2010.02.06 15:53:38peca1000

    Éhen döglünk. Afrika már elkezdte.

  • 2010.02.06 16:00:34belekotty

    Imádom ezeket a jóslatokat. Mit neki 60 év távlatába jósolni? Három éve olvastam azt a jóslatot hogy Magyarország elsivatagosodik.
    Erre vettem tevéket, de most éppen elcserélném őket jegesmedvékre.

  • 2010.02.06 16:09:37BiG_

    @belekotty: rosszul ruháztál be. Ma már van génmanipuláció. Úgyhogy én már jegestevéket vettem. Télen homokot tud szórni maga alá és ezért nem csúszik, nyáron meg hidegen tartja a sört! :-)

  • 2010.02.06 16:12:25vinyi

    Ugye nem baj, ha azt mondom: Crawford egy idióta?

  • 2010.02.06 16:13:59Ööö

    BIG_:
    :DDDDDDDDDDDDDDDDDD

  • 2010.02.06 16:16:33Pullo

    vinyi

    Ugye nem baj, ha azt mondom: Crawford egy idióta?


    persze,hogy nembaj...
    ...de akkor sincs igazad

  • 2010.02.06 16:17:47Gregor Elmarsson

    Amint veszélybe kerül az észak-atlanti civilizáció élelmiszerellátásának biztosítása, nyilván háború lesz a termőterületekért. Persze, ha ugyanez a civilizáció (velem együtt) nem fogyasztana és vásárolna mindenből sokkal többet, mint amennyire tényleg szüksége van, nem kellene ennyire kizsigerelni a termőföldeket sem.

    http://www.humusz.hu/hirek/hegyeshalomtol-debrecenig-erne-kidobott-etel/2845

    Az is megdöbbentő, hogy egy olyan ősi gyökerekkel rendelkező kultúra, mint a kínai, a jelenben mennyire nem tiszteli a természeti erőforrásokat.

  • 2010.02.06 16:20:49Ööö

    @Gregor Elmarsson
    Kínában a császárok taoisták, buddhisták, vagy konfuciánusok voltak, nem kommunisták.

  • 2010.02.06 16:31:39tour_guider

    Úgy is kitalálnak rá valami megoldást... mondjuk trágyázzanak szarral vagy valami... Ennyire nem lehet primkó az ember, hogy valamit elbaszik, háborúzik, ahol van jó, elfoglalja, majd megint elbassza és így tovább...

  • 2010.02.06 16:36:43fugyo

    ja 2000-ben világvége volt!!

  • 2010.02.06 16:37:31narrátor

    Csupa szerencse a halál utáni élet, különben félhetnénk és elkeseredhetnénk...

  • 2010.02.06 16:39:21fugyo

    narrátor
    erre nem is gondoltam

  • 2010.02.06 17:05:23gramercy

    és a hülye fasz keresztények meg küzdenek az abortusz meg a kotonok ellen

  • 2010.02.06 17:23:50FeroxX

    http://feroxx-gosu.deviantart.com/art/Army-Cargo-Plance-WIP-153049614

  • 2010.02.06 17:28:50Evangélium

    Igen küzdenek. Tudod Isten aki a világmindenséget - Téged is - megalkotott, adott törvényeket, amiket mindenkinek ajánlatos lenne betartani. De - ahogy a Biblia mondja - az utolsó időkben lesznek emberek akik a saját kívánságuk fogságában élnek, inkább az életnek, mint Istennek a szeretői, akik megpróbálják ezeket a törvényeket figyelmen kívül hagyni. Isten törvényei, annak a be nem tartásából származó következményei akkor is igazak és mindenkire érvényesek, ha vannak akik nem foglalkoznak vele. Isten az V. Mózes 26-ban azt mondja, hogy adok előtökbe áldást és átkot. Az áldást, ha hallgattok az én szómra, és átkot akkor ha nem. A Biblia az élet könyve, többek között azt is megtalálhatod benne, hogy az utolsó időkben éhség lesz a földön, ez tökéletesen egybe vág ennek a Crawford-nak a tanulmányával. Sok vallás - vallást írtam és nem hitet! - sajnos "prófétált" már világvégéről, pedig azt nem tudja senki csak az Atya. Annyi tudható a Jelenések könyvéből, hogy Izraelnek állni kell (2000 év után 1948-ban Isten összegyűjtötte a zsidókat az ősi földön, és ott is maradnak már Jézus visszajöttéig), hogy olyan háborúk előzik meg, mikor nemzet támad nemzet ellen (ez is megvalósul már jó pár helyen, lásd volt Szovjetunió, Jugoszlávia) hogy olyan földrengések, természeti katasztrófák lesznek, amik az évszázadok óta nem voltak (lásd Haiti, New Orlans, Puket szigete) és hirdettetik az evangélium szerte a világon (internet, műhold, könyvek = mindenki számára elérhetővé teszik) Azt mondja a Biblia, hogy azok akik Istenéi (akik befogadták a szívükbe Jézust, elfogadták megváltójuknak) megmenekülnek az ítélet elől, Isten "evakuálja" őket. Üsd be a youtube-on a "Jézus visszajön"-t a keresőben és informálódj addig amíg van lehetőséged választani, míg tart a kegyelem ideje.

  • 2010.02.06 17:30:40Tukacsincsillla

    Majd megyünk a viz alá kapálni.

  • 2010.02.06 17:45:28kjapp

    sok pazarlást el lehet gyorsan felejteni, ha négyszeresébe fog kerülni a hús. meg ha a pulyka mellén kívül mindent kutya és macska kajába teszünk, mert más már nem kell a 'fogyasztónak'.
    .
    ismert hogyan lehetne nagy gabonatermő területeket felszabadítani: kevesebb húst kell termelni, mert egységnyi hús előállításához három négyszer annyai gabona kell, mint ha csak azt ennénk ;)
    ha a lakosság 30%-a lenne vegetariánus, vagy annak megfelelően kevesenn 'színhúst' enne, kevesebb gabonát kellene termelni.
    vagy ki kellene száni az autóból, mindjárt nem kellene kukoricából etanolt termelni hogy menjen a szekér.
    .
    Most lehet kórusban szánakozni milyen élet lenne az!

  • 2010.02.06 17:45:50nigh5

    Csak annyi történik, hogy, mint mindig, győz a természet. Az már tudható, hogy az "ember" nevű élőlény egy természet által elhibázott génváltozás eredménye. Miután az ember elpusztitja előbb a környezetét, majd a folyamatosan csökkenő erőforrások és javak miatt kiírtja magát, így a természet néhány millió év alatt regenerálja magát, s pár 10-20 millió év múlva már nyomunk se marad. S a természetnek a Földön még marad már milliárd éve.

  • 2010.02.06 17:49:51Euscorpius Hungaricus

    Addigra agyonlődözzük egymást, mert még vagy negyvenkilencféle dolgot tudnék kapásból felsorolni,ami addig elfogy és nagyon fog hiányozni valakiknek, hogy elvegyék a másikét, akinek még van belőle. Persze kizárólag a demokrácia terjesztése nevében. Vagy addig majd kitalálnak valami fennkölt célt. Meg addigra elolvad az osszes jég és megemelkedik az óceán és a partokról mindenki ide akar majd költözni, meg a hegyekbe. VAGY NEM!?

  • 2010.02.06 17:59:35júúúzerbár

    ez kit érdekel? az a fő hogy mindenkinek legyen otthon plazmatévéje, laptopja meg kocsi a segge alatt...

  • 2010.02.06 18:09:38joerg

    jaja, ez olyan mint a britt tudosok
    de az is jo magyarázat, ezért kellettünk az eu-nak
    meg elfogy a víz
    kőolaj
    mindegy miért, de háboru lesz

  • 2010.02.06 18:16:49agyatti

    Csak az jut eszembe:

    A következő néhány év már a végjáték, nem vígjáték...bocs

  • 2010.02.06 18:33:14Robis

    1. Az ausztrál kutatók ugyan olyan hülyék mint a britek.
    2. Úgyis mindent laborban állítanak elő.
    3. Az ausztrál talaj azárt erodálódik lassabban, mert ott a legkevesebb a termőtalaj.
    4. Az egész marhaság. Az is mondták, hogy 2000-ben megdöglünk mind. És?

  • 2010.02.06 18:45:36kjapp

    ...Csupa szerencse a halál utáni élet, különben félhetnénk és elkeseredhetnénk...

    :) a reinkarnáció azt mondja, hogy IDE ViSSZA születik mindenki (jó, Buddhát kivéve)

  • 2010.02.06 18:52:56T2006

    Evangélium: És ezeket az isten írta?! Melyik?! Vagy csak egy isten van? Amiben te hiszel?!

  • 2010.02.06 18:56:06Tóth Ágas

    @Robis: és mivel nem dögöltünk meg 2000-ben, ezért nyilván a talaj sem fogy. Értem.

  • 2010.02.06 19:03:17Neonknight

    Evangélium:
    A te istened halandósággal büntette az egész emberiséget, de cserébe tudást és SZABAD AKARATOT adott. Úgyhogy megtarthatja a parancsolatait magának!
    A születésszabályzás ellenzése vallási/erkölcsi vagy akármilyen alapon baromság: Nézd meg Kínát, Japánt, olyan nagy a népsűrűség, hogy az már természetellenes.
    Ez hiányzik nekünk? Így sincs a legtöbb embernek normális élettere, milliók élnek panelban. Ha csak elfingják magukat még az is áthallatszik a szomszédba.
    De végül is legyen igazad: Szüljön mindenki 5-6 gyereket, ha túlnépesedünk legfeljebb háborúk során szabadulunk meg a feleslegtől (mert valahogy meg kell oldani). A vadkeresztények szemében ez biztos nem akkora bűn mint a születésszabályzás..

  • 2010.02.06 19:09:31Neonknight

    kjapp:
    Az ember nem növényevő faj, hanem mindenevő, olyan a gyomra, olyan a fogazata. Ha mindenki vega lenne, elgázosítanánk a földet és úgy halnánk ki mint egy elmélet szerint a dinók.
    Ahhoz, hogy az ember agytérfogata a többi állaténál nagyobbra nőjön, és így kiemelkedjen közülük, olyan fehérjékre volt szükség, amik nem találhatóak meg a növényekben (de pl halakban igen).

  • 2010.02.06 19:18:52tobias2

    "Tudod Isten aki a világmindenséget - Téged is - megalkotott, adott törvényeket, amiket mindenkinek ajánlatos lenne betartani."

    Drága Evangélium, a Biblia a következőket is mondja:

    "Azután megáldá Isten Noét és az ő fiait, és azt mondá nékik: Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet." Mózes I. könyve 9. rész, 1.

    "Ti pedig szaporodjatok és sokasodjatok, nyüzsögjetek a földön és sokasodjatok azon." Mózes I. könyve 9. rész, 7.

    Úgy tűnik, az emberiség rendesen betartja a Törvényt, mégsem áll jól a szénája.

  • 2010.02.06 19:22:30atleta.hu

    Gondolkodás, vagy akár csak az eredeti publikáció elolvasása nélkül hülyeségnek minősíteni minden kellemetlenséget előre vetítő vélemény ősi emberi szokás. Sokkal egyszerűbb ez, mint együtt élni a tudattal, hogy valamit rosszul csinálunk, és hogy változtatni kéne. Ami rossz érzés. Mint a félelem. Tehát inkább vakon bizakodunk és racionalizálunk. Igen, nyilván hülye, téved, mint a múltkor az a másik, aki tök másról beszélt. Me majd úgyis kitalál valaki valamit.

    Na ezért van az, hogy szinte az összes negatív jóslat - amennyiben valós a mögötte lévő folyamat és emberi beavatkozás kéne a megállításához - be fog következni.

  • 2010.02.06 19:25:38kjapp

    Neonknight

    nem azt írtam, hogy mindenki az legyen:

    csak ezt már pedzegetik, hogy az olcsó hús termelés jelen formában nem fenntartható. 100 éve sem ettek ennyi húst

    ...Ahhoz, hogy az ember agytérfogata a többi állaténál nagyobbra nőjön, és így kiemelkedjen közülük, olyan fehérjékre volt szükség, amik nem találhatóak meg a növényekben (de pl halakban igen)...

    Ez sokszorosan megcáfolt hiedelem. Eddig csak egy olyan vegával találkoztam, aki húsra tért vissza, de igen sok olyannal született "mindenevővel", aki abbahagyta a húsevést és nem is vágyik rá. Én csak egy könnyen kivitelezhető megoldást ajánlottam. De mint mindenben, itt is tenni kell valamit, nem arra várni, hogy majd mások....

  • 2010.02.06 19:48:00DeLu

    Az egész biblia egy mese. Emberek megírták, hogy ezáltal szerezzenek hatalmat mások felett. Ja, hogy az utolsó időkben éhség lesz a földön? Igen, ennek van a legnagyobb valószínűsége, nem nehéz előre megmondani. Földrengések, szökőárak? Természetes jelenségek, előbb-utóbb valahol bekövetkezik. Ehhez nem kell istennek lenni, bárki megmondhatja, hisz úgyis lesznek kisebbek, nagyobbak. Nagyobb után nyilván éhínség lesz. A Föld népessége tagadhatatlanul nő. Ha ez így folytatódik, valószínűleg az élelem csökken. Mikor fogyik el? Hát amikorra mindent megeszünk. Ezért ma nem is eszek többet, inkább iszok. Ti is inkább rúgjatok be ma este, és egy nappal tovább tart az élelem.

  • 2010.02.06 20:14:17p.k.v

    Kinanak es Indiannak le kell dobni atombombakat es akar masfelmilliard emberrel sporoljunk...XD

  • 2010.02.06 20:19:48DeLu

    Vagy együk meg őket, dupla haszon

  • 2010.02.06 20:22:28csekk

    2042-ben kifejlesztik az intelligencia vírust amit szabadon is engednek. (kb 100-as intelligencia alatt 30 szorosára gyorsítja az öregedést.
    2060-ra az emberiség létszáma ennek következtében 1 millárd alatti létszámra csökken.
    Minden probléma automatikusan megoldva.

  • 2010.02.06 20:27:41mitis

    A témához nem fűznék semmit,de haláli hozzászólásokat olvasok fentebb.Legalább ezen felvidultam.Köszi...

  • 2010.02.06 20:32:22DeLu

    Mitis csak módjával olvasd, bele ne halj a kacagásba, mer hidd el nem tőled sajnáljuk a kaját!

  • 2010.02.06 21:07:57allahakbar

    Bírják az esztelenek a bolondságot örökség szerint,az eszesek pedig fonják a tudománynak koszorúját/Példabeszédek 14,18

  • 2010.02.06 21:43:41DeLu

    Kíváncsi leszek, hogy az éhhalál határán esztelenül példabeszédet fogtok-é mormolni vagy eszesen megeszitek-é embertársaitokat. Én utóbbira tippelek. (Már ha jól értelmeztem e szösszenetet, mer szerintem ezt többféleképpen lehet értelmezni).

  • 2010.02.06 22:30:39helota

    Majd bejön a kannibál törvény, amit az eszkimók is alkalmaztak még nem olyan régen. Megeszik az öregeket.

    :)

    Nem lesz gond, a természetes szelekció mindent megold.
    Az egyed szempontjából ez nem vigasz, dehát a kapzsiság és a félelem belénk van kódolva.

    Háború az mindenképp lesz nemsokára...

  • 2010.02.06 22:42:23Maresz

    Neonknight

    nem lehet h valamit felrertettel? Nekem ugy tanitottak, hogy nem az allati feherje onmagaban a kulonleges, hanem hogy a husevo egysegnyi energiabefektetessel (vadaszat, ragas, emesztes) sokkal tobb energiat tud szerezni mint a novenyevo (egesz napos fuzabalas, ragas emesztes.)
    Tehat amikor meg nem volt mas eszkozunk mint a sajat labunk es karunk, akkor tenyleg kellett sok egyeb mellett az a surubb energiaforras ami a hus volt a novenyekhez kepest.
    Ma amikor mar ugyis olaj alapon gepek termelik a kajat (akar alltaot, akar novenyt) ez a szempont megszunt. Ugyhgy nyugodtan lehetne mindenk vega (egyebkent pl omega 3 egyes magvakban is van.)

  • 2010.02.06 22:46:04mallac

    A fehér ember már nem szaporodik ,a Földet a feketék, indiaiak,latin és dél amerikaiak népességrobbanása teszi próbára.Afrikában amelyik férfinak nincs 8 gyereke azt nem is veszik férfiszámba.És ott is mindenki szeretne tele hassal lefeküdni este,autóval közlekedni,stb.Már most igyekeznek könnyebb megélhetést kínáló vidékekre költözni (Európa,Észak-Amerika)hogy mi lesz itt 100 év múlva...

  • 2010.02.06 23:28:03atlagjancsiba

    Nem kell félni. A csótányok, patkányok és emberek az a 3 faj, ami mindent túlél. A tápláléklánc így is megmarad. ........

  • 2010.02.06 23:37:43)(_, {[i]} )(_,

    megoldas:
    mivel nekunk rengeteg a vizunk, europaban a legtobb, a termofoldeink is paratlanok, ezert meg kell vedeni...
    ha nem teszunk vmit akkor 20 ev mulva, amikor mar a fold nepessegenek a fele szomjazni fog, akkor addigra elveszik a vizeinket, pl IMF hitel, amire reszben a vizkeszletunk nyujt fedezetet...egyszer majd csak azt mondjak h : matol 3x annyit kerunk, ha nem tudunk torleszteni mar pedig nem fogunk tudni, akkor ovek a viz. nah milyen vallasu az IMF feje??? aha veletlenul pont zsido...

  • 2010.02.06 23:40:45)(_, {[i]} )(_,

    ez csak egy pelda... de ha egy kicsit korul nezel akkor lathatod h a viz es a fold egyre fontosabb lesz...
    mar pedig nagyon ugy nez ki, hogy a vizeinket privatizalni akarjak, ha ez megtortenik akkor vegunk...ha nem akkor nagyhatalom leszunk a nem is annyira tavoli jovoben...

  • 2010.02.06 23:41:30)(_, {[i]} )(_,

    aki nem hiszi majd tapasztalja a sajat boren, csak egy kis ido kerdese...

  • 2010.02.06 23:46:00Bergeroth

    Szerintem nem fog kihalni az emberiség. Maximum lesz egy pár nagyon erősen összetartó "társaság", akik kinyírnak mindenki mást, aki nekik nem fog tetszeni. Marad a földön maximum mondjuk 1-2 millió ember. Nekik meg már bőven elég lesz a maradék földterület.

  • 2010.02.06 23:47:05Hefe

    az ausztral csavo be akart kerulni a hirekbe, ezert kitalalt egy brutalis baromsagot.

  • 2010.02.07 00:00:30mellékesen

    kedves gramercy, hülye az a jó k.u.r.v.a. anyád, aki téged kiszart.

  • 2010.02.07 00:01:27Tibi76

    Egyszeru a helyzet meg kell allitani a tulnepesedest, le kell zarni a fejlett vilag hatarait es nem kell eletben tartani segelyekkel azt a sok szegenyt a fejlodo orszagokban akikre semmi szukseg nincs. Se munka, se kaja nincs nekik...
    Csak ezt nem sokan merik kimondani.

  • 2010.02.07 06:52:14rkgabi

    hihetetlen, hogy némelyik ember mennyire primitív! ne sértegessük egymást vallása, illetve nézetei miatt, sőt az anyukákat se bántsuk! Akik ilyeneket írnak, mindegy, hogy gramercy hozzászólása vagy mellékesen-é egyformán primitív emberek! Az egyik 19, a másik egy híján 20!

    Nyilván való, hogy termőföldjeinket és vízkészleteinket védeni kell, hiszen a föld volt és lesz a hatalom!
    Isteni jóslatokat se keverjünk ide, vannak vallásos és nem vallásos emberek! Mindegyiket tisztelni kell! Az abortuszról is meg van a véleményem, nem lenne rá szükség, ha az emberek a megelőzésre törekednének! Soha nem vetetnék el egyetlen gyereket sem, mert mindenkinek joga van az élethez, előtte kell gondolkodni..

    Az ausztrál tudós nézetével kapcsolatban pedig a következő jut eszembe:
    Van egy mondás: Egy jó kritika, olyan, mint egy gyógyszer, keserű bevenni, de használ!!
    Igen, lehet igaza van, tényleg fogy a termőtalaj, sőt az ivóvízkészlet is veszélyben van, s mivel mi itt a Kárpát-medencében élünk, kötelességünk megvédeni mindegyiket! Ha privatizálják (hisz ez a cél, nem?), és külföldi kézbe kerül, nekünk végünk!

  • 2010.02.07 06:59:45lancelotbeka

    tuti brit tudósok állapították meg...de már jézust is belekeverni???Szabad akaratot adott,nem?http://lancelotbeka.ingyenblog.hu/

  • 2010.02.07 07:37:44Fikamatyi

    Melyik rosszabb? Ha igaza van az ausztralnak es nem valtoztatunk az eletmodunkon, vagy ha nincs igaza, de valtoztatunk?

  • 2010.02.07 08:10:46apakezdődik

    az unijónak van ilyen "széleróziós célprogramja". na az azt jelenti kérem szépen, hogy 5 év alatt egyszer lehet szántogatni, ami ugye csökkenti a talaj erodálását. csak érdekes módon erről itt magyarlandben senki se tud, a másik meg az, hogy csak a nyírségben és a kisalföldön lehet pályázni, amik ugye országos viszonylatban "szelesebbek", de ez édes kevés területileg...

  • 2010.02.07 08:36:37durbintss

    Nem kellene elkezdeni nagy népességszabályozási programokat Afrikában, Ázsiában ? Az ENSZ itt tehetne sokat. De ezekkel a csökött agyú muszlimokkal pl. lehetetlen lesz megetetni bármi ésszerű programot. Legalább próbálkozni kellene. Ja, és imádkozzunk, hogy a kínaiaknál fenmaradjon az egy gyerekes modell még sokáig.

  • 2010.02.07 09:54:22misztikus alfahím

    Re: kjapp

    Nem szeretnék Neonknight ügyvédje lenni, de...

    Neonk írta:
    "...Ahhoz, hogy az ember agytérfogata a többi állaténál nagyobbra nőjön, és így kiemelkedjen közülük, olyan fehérjékre volt szükség, amik nem találhatóak meg a növényekben (de pl halakban igen)..."

    Ez nem azt jelenti, hogy ha egy mai homo sapiens sapiens nem eszik húst akkor az intelligenciája nem emelkedik egy tehén főlé. Hanem azt, hogy az ős ős őseid, kezdve talán az Australopitecus afarensisel többek között azért tudott végül kb 3000000 év alatt homo sapiens sapiensé válni mert rengeteg állati fehérjét fogyasztott, ami elősegítette a testméretéhez képest igen nagy agy kifejlődését. Ez egyértelműen nem azt jelenti, hogy a húsevés az egyetlen összetevő, de nővényevőként nem jöhetett volna össze. Ennyi. Ez tény.

    Az is tény, hogy ha valaki egész életében gazt eszik nem lesz ettől butább mint aki húst. Az evolúció azonban nem száz évben számol, hanem millióban. Senki sem tudhatja mivé válik a fajunk 1000000 év múlva pl.

  • 2010.02.07 10:14:53giulio_vecchio

    http://www.glia.hu/okolabnyom/index.php

    De nem ez a lényeg. Természetes körülmények között egyetlen faj sem tud "túlszaporodni" mert ehhez a táplálékának is túl kellene szaporodni,és így kéne mennie a dolognak az egész táplálékláncban.

    Az ember egyszerűen nem hajlandó ezt a törvényt tudomásul venni.

    10 ezer évvel ezelőtt Meghagyó termelési módról fokozatosan Elvevő fajjá váltunk. Pár millió emberből 7 milliárd lett.

    Kizárólag a szaporodás és sokasodás fékezése jelenthetne megoldást, és ha valaki elképzel egy szigetet, könnyen el tudja képzelni, mi történik, ha azon élő fajok mindent felzabáltak.

    Amint a Föld a sziget, és mi vagyunk a faj, a többség megzakkan. El nem tudja képzelni, hogy a nagy golyó is véges, erőforrásai is végesek.

    Ajánlott irodalom: Izmael/Daniel Quinn

  • 2010.02.07 10:32:38kjapp

    misztikus alfahím:

    -itt nem evolúciós időtavokban beszélgetünk, hanem 20-50 éves távlatban.

    - az emberi faj inteligenciájára egy érdekes magyarázat a húsevés, de nem egyéb annál, mivel csak mostanában tapogatózunk inteligencia emberen (állati) kívüli meglétéről, nehéz tényként megvédeni elméleteket.
    Most egy távoli példát hoznék: azért mert az emberi energia felhasználás fejlődésének idősora elég jól egyezik a légköri CO2 növekedés idősorával, nem biztos, hogy KIZÁRÓLAG az okozza bár az kézenfekvőnek tűnik elsőre. (az ember előtti időkben is voltak ugrások a CO2 konc.ban)

  • 2010.02.07 10:38:36zRg

    @misztikus alfahím: történelemmé

  • 2010.02.07 10:48:40szívkoszorúérelmeszesedésteleníthetetlenségeskedéseitek

    A túlnépesedést nem lehet megállítani. Csak fasisztoid eszközökkel, az pedig nem túl jó.
    Esetleg a fejletlenebb országokban az állam jutalmazhatná a max 1-2 gyerekes családokat.
    Olcsóbb lenne, mint szánalmas mennyiségű kajával és innivalóval (kurva drága gyógyszerekkel)jó pár évig a szenvedésüket kitolni.

  • 2010.02.07 11:04:29Rob67

    Evangélium: Megvolt a korareggeli hittérítés, mehetsz vissza szundizni atyám :)

  • 2010.02.07 11:28:54mikrobi8

    Kicsit szélsőségesek a hozzászólások, bár ebben a műfajban legalábbis itthon nem ez a ritka. Természetesen nehéz "pontosan" megjósolni mi lesz, hiszen a múlt problémái is megoldódtak valahogy de nem mindegy milyen áldozatokkal. És ha éppen Te leszel az "ÁLDOZAT" akkor valószínűleg egész másképp fogsz vélekedni a dolgok állásáról -már ha jut rá időd-. Az emberek többsége nem szívesen vesz tudomásul bizonyos korlátokat, és úgy gondolja Ő majd megússza valahogy. Előbb vagy utóbb persze rá jön, hogy tévedett, de miért nincs annyi esze hogy inkább előbb?

  • 2010.02.07 12:10:55KungMester

    Ausztrália népsűrűsége 2-3 fő/km2, természetes, hogy nincs annyira kizsigerelve a termőföldjük mint a sűrűbben lakott Európa, Ázsia vagy éppen Amerika.

  • 2010.02.07 12:11:39pollio

    Evangélium: Isten fent emlegetett törvényeinek neve is van, úgy hívják, hogy ökológia, meg természetes szelekció. Törvényei meg a homo sapiensre is vonatkoznak, nem csak a flórára meg a faunára. Nem fog mindenki éhen halni: csak addig fognak emberek tömegei éhenhalni, amíg be nem áll egy új egyensúlyi állapot, ami már a Földnek is kényelmes - olyan 1-2 milliárd ember. Másrészt meg elkezd dolgozni a természetes szelekció: lehet alkalmazkodni az új helyzethez, és átállni algaevésre, de aki nem szereti az algát, az meg fogja szívni.

  • 2010.02.07 12:20:38pollio

    Kicsit kevésbé globálisan gondolkodva meg azt mondhatom, hogy itt a Magyar Ugaron szerintem jól állunk termőföldben, van elég csernozjom parlagon, az biztos nincs kizsigerelve. Ezen az éghajlaton, ilyen termőtalajjal egész Európát nekünk kéne etetni, ehelyett az van, hogy az EU-ba azért vettek fel minket, mert náluk túltermelés van, és amit egyébként kidobnának, azt most nyomott áron el tudják nekünk adni, a multinacionális élelmiszerláncaikon keresztül, és a magyar gazda nem tudja eladni, mert alákínálnak árban. Mi meg vagyunk olyan hülyék, hogy megvesszük a holland paprikát, a kormány meg mindehhez asszisztál, mert nyugatról tömködik a mellényzsebét pénzzel, ezzel szemben az lenne a dolga, hogy felnyissa a magyar emberek szemét, ha már ragaszkodunk az EU tagsághoz, és versenyjogi vonatkozások miatt más lehetősége a kormánynak nincs. Egyelőre még meg van a termőföldünk, de 2 év múlva lejár a földvásárlási moratórium, és akkor nem elég, hogy esszük az ízetlen holland paprikát, a földet is kivásárolják majd alólunk - ha hagyjuk.

  • 2010.02.07 12:25:44pollio

    szívkoszorú: nem is kell megállítani, meg fog az állni magától! Vannak folyamatok, amik visszaszabályozzák: háborúk, éhínségek, járványok, cunamik, földrengések. Pl. a földrengés meg a cunami nem attól keletkezik, hogy sokan vagyunk, nyilván eddig is volt, csak eddig nem lakott ott senki, hol nagy volt a földrengésveszély, vagy a cunamiveszély, így észre sem lett véve. Egy járvány kitörésének meg annál nagyobb a valószínűsége, minél nagyobb a népsűrűség...Nem olyan bonyolult ám ez!

  • 2010.02.07 12:35:51Bandras3x

    Nagyszerű dolog ilyen távlatokban elmélkedni, de tenni is lehet ám érte!!
    Kevesebb autózás, ha már rákényszerülsz a használatra.
    Elég a 21 fok is a 28 helyett a lakásban.
    Nem kéne a kukában raktározni a kaját, csak mert meguntad az aznapit.
    És elsősorban kevesebbet zabálni. A mai magyar lakosság 70%-a túlsúlyos, mert ugye mozogni derogál. Nehogy már 400 métert kelljen gyalogolnom, amikor ott a BKV. Vagy inkább autóba ülünk a 10 perc sétára eső bolt miatt is, mert a hájas testünk nem bírja el a két szatyornyi cuccot ennyi időn keresztül.
    Nem kell ide se vallás se tudomány, csak önuralom és józan paraszti ész.

  • 2010.02.07 12:48:53kvadrillio

    A lényeg, hogy tele vagyunk wellness-hotelekkel !
    Oda kell menni kényeztető masszázsra !
    Occt kész ! :O)

  • 2010.02.07 13:04:18Megköszönöd az italt,hazamész, kivered

    Kölcsönbe kaptuk a Földet, azt hittük mindig a miénk lesz és azt tehetünk vele, amit csak akarunk. Hamrosan meglátjuk, hogy nem így van. Majd a pár szám millió életben maradó újrakezdheti, más alapokon, más hozzáállással.

  • 2010.02.07 15:03:26hgwells+

    Először a Budapestiek döglenek éhen.....

  • 2010.02.07 15:09:31gezabá

    vannak aminosavak, amikból nincs, vagy nagyon kevés van a növényi eredetű táplálékban, és a szervezet se tudja előállítani. ezeket állati fehérje fogyasztásával vesszük magunkhoz. ha nincs husi, kampec van.

  • 2010.02.07 16:30:12ifsz

    Érdekes, hogy az ilyenféle jóslatokat mindenki olyan időtávlatba helyezi, hogy azt már ne lehessen rajta számonkérni. Jó lenne, ha valaki végre megpróbálna számonkérhető előrejelzéseket tenni és akkor lehet, hogy komolyan is vennék.

  • 2010.02.07 16:33:29bolomba

    gezabá 2010.02.07 15:09:31

    ez nem igaz. kombinalva a noveny aminosavakat, hozzajutok a 8 teljes (eszencialis) aminosavhoz. itte van magyarul egy jo iras, hogy miert is:

    http://www.veg.hu/modules.php?name=vegiwiki&MODE=SHOW&PAGE=Z%F6lds%E9gek%20-%A0t%E9vhitek

    a keresett resz a "3. Elegendő mennyiségű és minőságű fehérjéhez jutok e?" alatt olvashato.

  • 2010.02.07 16:33:58Kegyetlen

    minden hétre egy világvége jóslat. az ilyen birkákat kéne kihajtani kapálni, ne tanulmányokat írjon.

  • 2010.02.07 16:37:51bolomba

    amugy ez nem vita targya. a vegan etkezes minden korosztaly szamara egeszseges eletmod.

    Ahogy az American Dietetic Association is mondja:
    „It is the position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada that ... Well-planned vegan and other types of vegetarian diets are appropriate for all stages of the life cycle, including during pregnancy, lactation, infancy, childhood and adolescence. Vegetarian diets offer a number of nutritional benefits, including lower levels of saturated fat, cholesterol, and animal protein as well as higher levels of carbohydrates, fiber, magnesium, potassium, folate, and antioxidants such as vitamins C and E and phytochemicals."

    http://www.adajournal.org/article/PIIS0002822303002943/fulltext

    bocs, hogy neked inteztem, de dezinformaciokat irtal, amik megzavarhatnak masokat.

  • 2010.02.08 09:17:09ggraor

    Evangélium: Szerintem meg Isten csak arra jó, hogy elterelje a figyelmet a Természetről, amelynek szintén vannak törvényei, kicsit fontosabbak, mint egy helyi kis Isten megfogalmazott, aztán pár ember elmondta másoknak is. Mint ahogy a jelen technofil anyagi berendezkedése is egy démoni rettenet, szintén elvonja a figyelmet a természetről: a gazdaság és a technikai fejlődés törvényszerűségeinek vetjük alá magunkat, amelyek a természeti törvényeknek ugyanúgy csak töredékével foglalkoznak, mint a kereszténység.

    Egyébként a termőföld fogyása évszázadok óta folyik, és simán el tudom képzelni, hogy az utóbbi évek csodás fejlődésében ez a folyamat felgyorsult.

  • 2010.02.08 15:22:00SzaGyu

    Anyag nem vész el, csak átalakul! Ennyi! Egyszerű a képlet: Az elfogyasztott élelmiszerből mi lesz? (?) Igen az. és abból? És abból? Na ugye.
    A tenger vize sem apad el azért mert mindenki sok vizet iszik! A körforgásba ez is benne van.
    Vissza akarják fogni a világ élelmiszer termelését és valahogy be kell adagolni.
    IGAZ? TI NAGY VILÁG TUDÓSAI (de hülyék vagytok!

  • 2010.02.12 13:14:11AutosVilli

    A homok is termékeny ha betrágyázzák baze.

  • 2010.03.06 16:55:35tina0831

    1./ gramercy: és a hülye fasz keresztények meg küzdenek az abortusz meg a kotonok ellen
    2./ mellékesen: kedves gramercy, hülye az a jó k.u.r.v.a. anyád, aki téged kiszart.
    a./Az biztos, hogy garmercy (2010-02-06. 05:23) nem keresztény, de még annyi világvallás van a világon, miért ne képviselhetne belőlük egyet?
    b./ Mellékesen (2010-02-07. 00:00:30) Barétom! Amúgy Konstantinápolyban élőknek sem vagy keresztény, hanem csak egy magyar gyaur. Ki gondolná, hogy a a gyaurok anyanyelve ilyen mosadék? Akkor inkább éljen az Iszlám! Gyaurok pedig szégyelljétek magatokat!

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Friss kommentek

Keresés

Shopline

C-Travel ajánlatok

Hirdetés

Kölcsönre Van Szükséged?
Forint alapú hitelek, rejtett költségek nélkül. Kérj azonnali hitelbírálatot online!
Fiatalos arcbőr!
Próbáld ki a hyaluron savas 5 fázisú arckezelést most 51% kedvezménnyel!