Hátrányosan különböztetik meg a cigány gyerekeket Pátkán

2003.02.05. 16:04
A kisebbségi ombudsman vizsgálata szerint a roma gyerekeket eltérő tantervű osztályokba helyezik és a napközis étkeztetés során a cigányok külön étkészletet használnak Fejér megyei Pátka általános iskolájában. Az iskola igazgatónője szerint az eltérő tantervű osztályból van kitörési lehetőség.
A kisebbségi ombudsman vizsgálata szerint hátrányosan megkülönböztetik a cigány gyerekeket a Fejér megyei Pátka általános iskolájában. Kaltenbach Jenő szerdán juttatta el az MTI-hez megállapításait, amelyek szerint megerősítést nyert: a község iskolájában a roma gyerekeket eltérő tantervű osztályokba helyezik és a napközis étkeztetés során a cigányok külön étkészletet használnak.

"Előfordulhatott, hogy a cigány gyerekek kékvirágos, a magyar gyerekeke fehérvirágos tányérból ettek, az anyagukban nem volt különbség" - nyilatkozta az Indexnek Benke Dénesné, a pátkai általános iskola igazgatónője, aki szerint szándékosan soha nem adtak más tányért a romáknak. Az eset után egyébként egységesítették a tányérokat.

Az eltérő tantervű, huszonnégy fős osztályba kizárólag cigány gyerekek járnak, míg a normál tantervűbe csupán két roma iratkozhatott. "Ezek a gyerekek korábban nem jártak óvodába, ezért a jegyző küldte őket a tanulói képességeket vizsgáló bizottságba" - mondta az igazgatónő, aki szerint azért nehéz velük foglalkozni, mert sokszor még magyarul sem tudnak. A beilleszkedésüket nehezíti a hiányzások magas száma. A 24 tanuló eddig 579 napot mulasztott, amelyből csak 80-at tudtak igazolni. Az elmúlt évben egy romalány 18 éves kora után fejezte be a nyolc általánost.

"Az eltérő tantervű osztályból van kitörési lehetőség" - nyilatkozta a pátkai igazgatónő. Egy lány például két év után került át a normál tantervű osztályba, majd sikeresen tett gimnáziumi felvételit, várhatóan az idén érettségizik. Az igazgatónő elmondta még, hogy a vizsgálatra egy novemberi napon került sor, amikor váratlanul - szülői feljelentés nyomán - egy háromtagú bizottság jelent meg az iskolában.

A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa a pátkai szülők egy csoportjának panaszai alapján indított vizsgálatot az ügyben. Az ombudsman összegzése szerint a speciális oktatásra kötelezett roma gyerekek külön osztályokba szervezetten - míg a szintén speciális tanterv szerint oktatandó nem roma diákok integráltan - teljesítik tankötelezettségüket. A különbségtételnek objektív, a gyermekek származásától független indokát a vizsgálat nem tudta megállapítani - olvasható az ombudsman jelentésében, amely szerint ez a gyakorlat a roma gyerekek hátrányos megkülönböztetését jelenti.

Az ombudsman vizsgálata szerint étkeztetés során a diszkrimináció kétféleképpen nyilvánul meg: a cigány gyerekek egyrészt eltérő étkészletből, másrészt más időpontban étkeznek. Kaltenbach Jenő a legszomorúbb tapasztalatnak azt nevezte, hogy a pedagógusok a legnagyobb természetességgel beszéltek a diszkrimináció különböző formáiról és láthatóan nem voltak tisztában az elkövetett jogsértésekkel.

A jelentés leszögezi: Pátkán a romák és a nem romák közötti szakadékot az előbbiek félelme, kiszolgáltatottsága is táplálja, akik az elkülönülés ellen a nyilvánvaló esélytelenség tudatában nem mernek fellépni. Kaltenbach Jenő szerint erre utal az is, hogy a faluban nem jött létre kisebbségi önkormányzat. Az ombudsman kezdeményezte az iskola igazgatójánál: szüntesse meg a roma és nem roma gyerekek külön étkeztetésének gyakorlatát, és az iskola működjön együtt az úgynevezett Ec-Pec Alapítvánnyal az eltérő tantervű oktatásban részesülő gyermekek integrációjának elősegítésében. A kisebbségi biztos ajánlása szerint az iskolának fel kell mérnie, hogy a roma szülők körében van-e igény a cigány kultúra és nyelv ápolására, és ha igen, meg kell szervezni a cigány kisebbségi oktatást.