Mária
-7 °C
3 °C

Brókerbotrány: három pert vesztett a Magyar Nemzet

2004.01.06. 16:16
Medgyessy Péter miniszterelnök jogerősen sajtópert nyert a Magyar Nemzet ellen. A Fővárosi Ítélőtábla kedden kihirdetett másodfokú ítélete szerint a lap hamis látszat keltésével kétségbe vonta azt a tényt, hogy Medgyessy Péter 2001. szeptember 30-ig volt az Inter-Európa Bank (IEB) igazgatótanácsának elnöke. A brókerbotrány miatt a napilap kedden Draskovics Tibor, Medgyessy kabinetfőnöke ellen is jogerősen pert vesztett. A Magyar Nemzet valótlanul állította továbbá, hogy az SZDSZ érintett lenne a brókerbotrányban.
A Magyar Nemzet 2003. szeptember 11-i, első oldalon induló, „Medgyessy Péter csapdában”, illetve „Inter-Európa Bank buktafesztivál” alcímű írása tartalmazta azt is, hogy a banknál több milliárdos illegális átutalásokra került sor 2001. szeptember 14-e után az ORFK szerint. Medgyessy Péter jogi képviselője a perben korábban kifejtette, hogy a kifogásolt cikk tulajdonképpen pénzmosással hozta összefüggésbe a kormányfőt.

Medgyessy megbizatása aumatikusan megszűnt

A kedden jogerőre emelt ítélet szerint a cikk olyan megfogalmazásai, mint például, hogy Medgyessy Péternek „látszólag sikerült tisztáznia” magát, „állítása szerint”, a 2001. szeptember 30-i távozás „valótlanságát igazolja, hogy”, alkalmasak arra, hogy kétségbe vonják: valóban 2001. szeptember 30-án szűnt meg Medgyessy Péter elnöki tisztsége az IEB-nél.

Ezzel szemben a bíróság kimondta: a valós tény az, hogy 1998 szeptemberében hároméves, határozott idejű megbízatást kapott Medgyessy Péter a banknál, és ez a törvény erejénél fogva, minden külön aktus nélkül szűnt meg 2001. szeptember 30-án.

Draskovics is pert nyert

A Magyar Nemzet ellen indított másik perben is születtet ma döntés. Valótlanul állította a Magyar Nemzet Draskovics Tiborról, hogy felügyelőbizottsági vagy más tisztséget töltött be olyan gazdasági társaságnál, ahol Kulcsár Attila is dolgozott, továbbá ismeretekkel rendelkezett a bróker tevékenységéről, mondta ki jogerős ítéletében a Fővárosi Ítélőtábla kedden.

Azt a helyreigazítási kérelemben szereplő és korábban a Fővárosi Bíróság által első fokon már megítélt kitételt viszont mellőzte a Fővárosi Ítélőtábla, amely szerint a kifogásolt cikk azt a hamis látszatot keltette, mintha a miniszterelnök kabinetfőnöke ismerte volna a brókerbotrány jelenleg Bécsben fogva tartott gyanúsítottját.

A Magyar Nemzet Draskovics és Kulcsár című, múlt év augusztus 13-i, első oldalon induló cikkében írt arról, hogy Medgyessy Péter kabinetfőnöke olyan cégnél töltött be vezető tisztséget, ahol a milliárdos sikkasztási ügy gyanúsítottja is dolgozott. Draskovics Tibor jogi képviselője a perben rámutatott, ügyfele még azelőtt megszüntette vezető tisztségét a K&H Banknál, hogy az állítólagos pénzügyi szabálytalanságok bekövetkeztek volna. A Magyar Nemzet 2003. augusztus 14-én már közzétett egy helyreigazítást, de az sem a felperes, sem a bíróság szerint nem volt megfelelő.

Nincs SZDSZ-es szál

Kedden jogerősen helyreigazításra kötelezte a K and H ügyben a Fővárosi Ítélőtábla a Magyar Nemzet című napilapot abban a sajtó-helyreigazítási perben, amelyet az SZDSZ indított az újág ellen. „A Fővárosi Ítélőtábla kedden jogerős ítéletével másodfokon is sajtó-helyreigazításra kötelezte a Magyar Nemzetet” – áll a közleményben, amelyben megjegyzik: „a napilap köteles helyreigazítani azon valótlan állítását, amely szerint az SZDSZ-t bármilyen szál fűzné a K and H Bank körül kirobbant brókerbotrányhoz”.

Kárpáti Miklós, a párt jogi képviselője elmondta, a Magyar Nemzet egy tavaly szeptember 10-én megjelent cikkének azt az alcímet adta, hogy „SZDSZ-es szál a sikkasztási botrányban”. A bíróság álláspontja szerint a cikk tartalma nem igazolta az említett alcímet.