,,Dőreség azt feltételezni, hogy bármely vezető mögött ott a teljes tagság"

2001.02.14. 17:40
A Magyarok Világszövetségének elnöke, Patrubány Miklós volt a törzsasztal vendége szerdán, délután 2 órától. Az MVSZ elnök szerint megválasztása után az alulmaradt tábor képviselői mellé kellett volna, hogy álljanak, és hogy ezek a demokratikus értékeket elfogadni képtelen erők osztják meg az MVSZ-t. Patrubány ismertette a hosszú távon, a szervezet pénzügyi gondjaira megoldás a tagdíj begyűjtésének megreformálására, ám továbbra is számítanak az adományokra, a szja egy százalékára. Az elnök március 15-re ígérte az új, pénzügyi gondokra megoldást jelentő gazdasági tervet. Patrubány szerint, ha személyén függne az MVSZ jövője lenne ereje lemondani. Az elnök számításai szerint a külhoni magyarok - azzal, hogy munkát vállalnak Magyarországon - adójukkal megteremtik azt a pénzt, amit a magyar állam a határon túli magyarok megsegítésére fordít.

heartland: Nem gondolja, hogy az Ön személye osztja meg az MVSZ tagságát?

- Dőreség lenne azt feltételezni, hogy bármely vezető mögött ott áll a teljes tagság. Ez még a közfelkiáltásásos választások esetén is így van. A megosztás soha sem a tagok sorában születik, hanem a vezetésre pályázók sorában. Ha Magyarországon a demokratikus értékek nagyobb mértékben nyertek volna polgárjogot, akkor 2000. május 26-án a Magyarok Világszövetsége elnökválasztásának lezárása után az alulmaradt táborhoz tartozó szereplők fel kellett volna sorakozzanak a nyertes mögé - valahogy úgy, ahogy a hosszas szavazatszámlálási huzavona után Al Gore felszólította híveit, hogy támogassák az őt legyőző új elnököt. Nálunk ez nem így történt, nálunk a vesztes fél szűnni nem akaró botrány- és tiltakozás-sorozatba kezdett. Az én felfogásom szerint a demokrácia ott kezdődik, ahol a szavazás módszerével történő kiválasztás eredményét a vesztes fél tudomásul tudja venni, és el tudja fogadni. Persze, vannak más eszközök is, úgy, mint "pénz, paripa, fegyver", amelyek alkalom adtán ugyancsak eldönthetik a vezér kérdését, de ezek a módszerek és ezek az eszközök nem a demokratikus értékválasztás eszközei. Ezek végső soron a nyers erőig visszanyúló eszközök, melyeknek semmiképpen nincs helye a civil szférában. Úgy gondolom, hogy az MVSZ tagságát a demokratikus értékeket elfogadni képtelen szereplők osztják meg.

heartland: Ha Önök a Világszövetség nevet viselik, és tagságuk igen nagy számú, nem ennek a tagságnak kellene a zsebébe nyúlnia és elnöküket ill. a szövetséget megsegíteni anyagilag?

- A világszövetségben a tagdíjat eddig az egyes országos tanácsok maguk állapították meg, és a teljes összeget legjobb belátásuk szerint saját maguk használták fel. A február 1-én megtartott elnökségi ülés hozta meg az MVSZ újkori történetének legfontosabb, tagdíjra vonatkozó döntését. Ennek a lényege: az MVSZ elnöksége ajánlja minden egyes országos tanácsának, hogy az egy évre eső egyéni tagdíjat az alábbbi két módszer valamelyikével állapítsák meg:

- az illető ország GDP-jének egy főre és egy napra eső része (ez Magyarország esetében mintegy 3000 Ft)

- egy napi munka bére az adott országban érvényes minimálbér másfélszeresével számítva (Magyarországon 40000*1,5=60000/20=3000 Ft)

A nyugdíjasok 50%-os, a tanulók 75%-os engedményt kapnak. Az elnökség most első ízben kéri, hogy az egyes országos tanácsok a tagdíjból származó bevételek 20 százalékát utalják át az MVSZ központi testületei részére.

Ez azonban távlatilag szül pénzt. Ön is elismeri bizonyára, hogy egy olyan gépezetet, amely napi 600 ezer forint fogyasztással működött nem lehet sem egy nap, sem egy hónap alatt nullára átállítani, anélkül, hogy komoly "megvonási tünetek" ne lennének.

heartland: Miért használják fel Grosics Gyulát arra, hogy magukat jó színben tüntessék fel?

Lehet, hogy Ön félreértette Grosics Gyula kitüntetését. Az eset mindkét fél számára élményt jelentett: az MVSZ örült annak, hogy Grosics Guyla elfogadta kitüntetését, Grosics gyula pedig meghatottan szólt arról, hogy az MVSZ kitüntetése számára milyen érték.

ibolya: Olvastam az Indexen, hogy adományokat gyűjtenek, mennyit sikerült összeszedni?

- Eddig jelentős adománnyal 15-en jelentkeztek, öten Erdélyből, öten az Egyesült Államokból, négyen Svájcból és egy személy Belgiumból, akik 1000-1500 USD-t ajánlottak fel. Ha akadna 800 ilyen bőkező adakozó, akkor az MVSZ teljes működését két évre garantálni tudnánk.

Számítunk természetesen a kis összegeket tiszta szívvel felajánlókra is. A napokban történik a szja 1 százalékának megajánlása. Az MVSZ adószáma: 19672081-2-42. Mindazoknak, akik megtisztelnek bizalmukkal, garantálom támogatásuk érdemi, hatékony és áttekinthető felhasználását, amit majd az MVSZ honlapján követhetnek (http://www.mvsz.hu).

TataTata: Arra vagyok kíváncsi, hogy az ilyen -általánosan kialakult képet- meg tudja-e változtatni, és bármiféle konkrét gazdasági tervet fel tud-e mutatni, és egyértelműen megfogalmazott, eltervezett lépésekről be tud-e számolni, vagy újra a demagógia és a jól bevált ("egyszerű ember úgyis beveszi") fordulatok mögé bújik.

- Ha figyelte életutamat, akkor tudhatja, hogy csak azt szoktam megígérni, aminek a megvalósulásáról - amennyiben az tőlem, illetve tőlünk függ -, meg vagyok győződve. Így volt ez a kolozsvári Visszhang című diákrádióval, és a hozzá kapcsolódó fogadóestekkel, kórussal, labdarúgó-bajnoksággal, amelyeket a 70-es években kolozsvári egyetemisták, akiknek egyik vezetője voltam, létrehoztak. De így volt ez az első romániai személyi számítógéppel, a PRAE-vel (ejtsd pré) is. De ajánlanám figyelmébe az MVSZ erdélyi országos tanácsát, vagy az általunk 33 ember év munkával, egyetlen fillér közpénz felhasználása nélkül megteremtett internetes honlapról, amely a Kárpát Medencében minden magyar ember számára teljes eligazodást nyújt. (www.kiut.net)

Pontosan azért nem tudok Önnek konkrét gazdasági tervekről ma ígéretet tenni, mert értékelésem szerint e téren ma még nem ígérhetek semmit teljes felelősséggel. Azt vállaltam, hogy március 15-ig kidolgozzuk az MVSZ fokozatos gazdasági önállósulásának programját. Előzetesen csak az elvi kinyilatkoztatásig tudok elmenni: az MVSZ-ben felhalmozódott helyismeret, magyarságismeret és általában az információ és a tudás értékesítésének körében szeretnénk a magunk értékeit pénzzé változtatni.

Kérem, ne sértegessen, és ne rágalmazzon. Ha nem tudná, öt éve viselek az MVSZ-ben olyan tisztséget, amelyért tiszteletdíj jár, de ezt a díjat maradéktalanul közcélra ajánlottam fel mindezidáig és a jövőben is így gondolom. Kérem népszerűsítse ezt a gondolatot azoknak a kiváló embereknek a körében, akiktől Ön nem sajnálná és nem féltené a közpénzt!

petard2, ibolya: Milyen erdélyiként egy magyarországi szervezetet vezetni?

- Keserű tapasztalatot szereztem külhoni magyarként. Az MVSZ valóban nem csak magyarországi szervezet, bár központi hivatala ott működik.

petard2: Mikor lesz valami a státusztörvényből, mennyire tudja a magyar kormány döntését befolyásolni az MVSZ?

- A státusztörvényt a kormány márciusra ígéri az Országgyűlés elé letenni. Az MVSZ mindvégig korszakos jelentőségűnek nevezte a kezdeményezést. Ugyanakkor a magyar-magyar integráció legfőbb eszközének a minél teljesebb jogközösség megteremtését tekinti. Éppen ezért dolgozta ki a külhoni magyar állampolgárságról szóló törvény tervezetét, amely öt éves módszeres munka gyümölcse, A státusztörvény decemberben ismertetett változata az MVSZ külhoni állampolgársági törvénytervezetéből sok helyen merített, amit üdvözlünk.

Petard2: Ha az ön személye az MVSZ fennállását fogja veszélyeztetni, lesz-e ereje visszalépni ?

- Ha nem látnám majd esélyét annak, hogy az MVSZ hajóját a most háborgó tengerből kivezessem, akkor biztosan lenne erőm ezt olyannak átadni, akiről feltételezem, hogy erre képes lesz. De sem a kormánykereket elengedni, sem "a gyeplőt a lovak közé bedobni" mindaddig, amíg attól akár egyetlen tag vagy szervezet jövője is függ - nem szokásom. A végső szó az MVSZ küldöttgyűléséé.

lalcus: Nem szándékoznak pályázatot benyújtani az Illyés Közalapítványhoz?

- Az MVSZ a korábbi években is pályázott az Illyés alapítványnál, és ezután is fog pályázni. Kissé aggaszt minket, hogy eddig a kiemelt programjainkra, bár számtalan ígéretet kaptunk rá, az alapítványkuratóriuma nem szavazott meg támogatást. Így van ez a Reményforrás nagycsaládos házépítő mozgalmunkkal, amelyet eddig szakma, sajtó és politikum egyaránt a legmagasabb módon méltatott. Ez az program a vészesen apadó lélekszámú magyar nemzet tagjainak kíván szimbolikus és egyben pragmatikus cselekvést felkínálni. Évről-évre fel is avatjuk a sokgyerekes családoknak anyagi lehetőségeink függvényében felépített nagycsaládos házat. 2000. október 6-án Délvidéken Magyarkanizsán, majd Erdélyben Kőrösfőn avattunk egy-egy ilyen házat. Mindemellett e tárgyban benyújtott pályázatunk a hosszas és módszeres előkészítés, és a biztató helyszíni szemlék ellenére sem nyert támogatást az Illyés alapítványtól. Még szerencse, hogy ezt a kérdést a magyar kormány 4-5 minisztériuma másként látta és látja, és a saját forrásaikból támogatást nyújtottak.

Az Illyés alapítványhoz az Országgyűlés által hozzárendelt, eredetileg az MVSZ-nek szánt összeggel az a legnagyobb gond, hogy több kurátor szóbeli tájékoztatása alapján elmondhatjuk, hogy intézményünk működéséhez támogatást nem adhatnak. Ez a helyzet joggal szüli a kérdést: ha a kiemelten közhasznú jelleggel működő, olykor állami feladatokat is magára vállaló intézmények működtetésére nem jár közpénz, akkor miért kell a pártok működésére közpénzt fordítani, vagy miért kell, mondjuk az Országgyűlés működésére pénzt fordítani? Afelől ugyan senkinek nincs kétsége, hogy az Országgyűlés könyvtárában, irodáiban, portáján dolgozó alkalmazottak munkáját meg kell fizetni. De vannak olyan országok, mint például Svájc, ahol a képviselők társadalmi munkában végzik országépítő-országfenntartó munkájukat.

lord arrow, petard2: Annak idején nagyon tetszett a z80-asról irt könyve. Foglalkozik-e meg tech dolgokkal vagy minden idejét leköti a politika?

Köszönöm a Z80-as könyvem méltatását, életemnek 4-5 éve benne van. Megélhetésemet, mint mindig eddigi életemben, a szakmámból biztosítom Kolozsvárom működő és elsősorban szoftvert író és forgalmazó cégünkben, a Praemium Soft Kft-ben.

zolkiena mester: MVSZ-nek mi a véleménye a Fideszről, vagyis általuk kezdeményezett ösztöndíjszerződés módosításról, ami az itten tanuló határon túli magyar egyetemistákat érint ?

- A Fidesz-hez magamat szellemileg és lelkileg közel érzem. Kezdetektől tagja vagyok a Fidesz erdélyi pendant-jának, a Reform Tömörülésnek, bár ebben pontosan az MVSZ-ben viselt tisztségeim miatt, soha sem vállaltam elöljáró szerepet. Ez a közelség nem lehet azonban akadálya annak, hogy az MVSZ költségvetési lenullázását egy hibás lépésnek tekintsem.

És ezt nem érintettségem okán mondom, hanem azzal támasztom alá, hogy a legnagyobb és közismerten nemzeti értékeket felmutató magyar civil szervezet költségvetésének megvonása, amellyel 62 éves zaklatott története alatt soha sem fordult ez elő, a magyar nemzeti táborban értetlenséget, döbbenetet és végső soron egységesülés helyett megosztást szült.

A külhoni magyar fiatalok magyarországi tanulásával kapcsolatban az MVSZ álláspontja már 1998 tavaszán kialakult és a Nemzeti Minimum hat pontjának egyikét képezte. Ekkor a még ellenzéki Fidesz nemzeti minimumunkat maradéktalanul támogatta. Az oktatással kapcsolatos tétel lényege: minden tehetséges magyar fiatalnak, függetlenül attól, hogy hol született, biztosítanunk kell a tehetségéhez mért legmagasabb szintű képzés esélyét. Ez akár tengeren túli ösztöndíjakig is terjed. A magyarországi egyetemi képzésre vonatkoztatva, úgy gondoljuk, hogy azt a külhoni magyar fiatalok számára is liberalizálni kell. Tehát, ha valaki magyarországi versenyvizsgán felvételt nyer, kapjon ösztöndíjat, és a magyarországiakkal azonos bánásmódot. Ahhoz, hogy ez teljes körűen működhessen, meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy a külhoni magyarok a magyarországi közpénzekhez hozzájáruljanak. Lásd külhoni magyar adóalap.

Ennek fejében elvárható, hogy az anyaországi kedvezményben részesülő külhoni magyar fiatalok legkevesebb 3-5 éves szülőföldükön való munkálkodásra elkötelezzék magukat, tanulmányaik befejezése után.

Ezt a rendszert évről-évre igazítani kell az európai és a globális nagypolitika szülte feltételekhez.

Egy érdekesség: szokva vagyunk annak az emlegetésével, hogy a magyar adófizető pénzéből mennyit fordítanak a külhoni magyarok támogatására. Ez az adat (10 milliárd forint/évnél mindenképp kevesebb) politikai hangulatkeltésre is alkalmas. Kevesen vagy talán senki sem számítja ki, hogy mennyivel gyarapítják a külhoni magyarok Magyarország államháztartását. Erről szólnék én most. Hivatalos adatok szerint a kolozsvári magyar főkonzulátuson 2000-ben több mint 10 ezren váltottak magyarországi munkavállaláshoz szükséges tartózkodási vízumot. Ezért fejenként 100 DEM-t fizettek. Az így keletkezett bevétel, tehát több mint 1 millió DEM, megközelíti a 200 millió forintot. Továbbmenve, ez a 10-12 ezer személy minden bizonnyal legálisan vállalt munkát Magyarországon és itt megvalósított jövedelme után adót fizetett. Ha 100 ezer ft bruttó havi kereset után számítjuk ki a befizetett adót, jelentős összegre jutunk. Nem kétséges, hogy ennél sokkal kevesebbre nem tehető a legálisan munkát vállalók jövedelme, mert ellenkező esetben a fekete munkások sorait gyarapítanák. Ez mintegy 10 milliárd forintot eredményez évente!!

Ugye, nem kevés?