Élen a Danubius, sereghajtó a Pannon

2001.04.25. 09:42
A Gallup Intézet legújabb felmérésében a magyarországi rádióhallgatási szokásokat vizsgálta a fővárosban és országos szinten egyaránt. Az eredmények szerint Budapesten a leghallgatottabb állomás továbbra is a Kossuth, országos szinten azonban a Danubius a legnépszerűbb adó. A fővárosi regionális adásokat a budapestiek kevesebb, mint egy százaléka preferálja.
A budapestiek a legtöbbet hallgatott közszolgálati Kossuth rádió után legszívesebben a Slágerre (30 százalék), a Danubiusra (29 százalék) és a Juventusra (28 százalék) hangolnak rá. Érdekes adat még, hogy a kereskedelmi adókkal összehasonlítva viszonylag sok fővárosi frekvenciaszörföző (5 százalék) hallgatja szívesen a Bartók rádió klasszikus zenei műsorait.

A vizsgálat szerint a csak a fővárosban fogható rádiókat a lakosság kevesebb, mint egy százaléka hallgatja. A Pannon Rádiót alig hallgatják néhányan, és egy százalék alatt mozog az Est FM és az Info Rádió hallgatottsága is. Országos szinten a Danubius (38 százalék) a legkedveltebb állomás. A Gallup eredményei szerint második helyen a Kossuth áll (37 százalék), melyet az összmagyar viszonylatban is népszerű nosztalgiaadó, a Sláger követ (35 százalékkal). A többi, országosan is fogható állomást megelőzik a helyi regionális rádiók, melyek mögött előkelő pozícióban van még a Petőfi, a - nem is mindenhol fogható - Juventus és a Bartók - áll a közvélemény-kutató intézet negyedéves jelentésében.

A felmérésből kiviláglik, hogy a magyar emberek legszívesebben közszolgálati műsorokat, a "hatvanashetvenesnyolcvanasévek" örökzöldjeit és reklámokat hallgatnak. Magyarországon a regionális rádiózás nem vonz jelentős közönséget, a klasszikus zenét viszont többen szeretik, mint azt gondolnánk.

Felmérés
A Magyar Gallup Intézet 1991-től méri esetenként kétezer fős, a 14 éves és idősebb populációt országosan reprezentáló mintán 2,2 százaléknál kisebb hibahatárral a Magyarországon hallható rádiók közönségét. Ez azt jelenti, hogy az évente 22 ezer személy felkeresésével mintegy 154 ezer műsornap információja adja alapján vizsgálják a műsorok hallgatottságát, a hallgatóinak összetételét. Az országos mérés módszere a vizsgálandó hét előtt, illetve közvetlenül a hét után személyesen kihelyezett és begyűjtött "unaided aplós" módszer. Ez azt jelenti, hogy a naplókban az intézet munkatársai nem tüntetik fel egyetlen rádió nevét sem, hanem a hallgatónak kell beírnia, hogy melyik rádiót hallgatta, mikor és hol. A vizsgálat eredményeit olyan adatbázisba rendezik, amelyből kiszámolhatók a negyedórás intervallumok alapján összerakható akár egy teljes hétre vonatkozóan is a hallgatottság.