Tönkretette a nyaralást a MÁV-Start pénztárosa

2008.06.03. 11:33
Noha a MÁV-Start 15 napos ügyintézési határidőt vállal a panaszkezelésre, ez az időszak hónapokra nőhet, ha az utasnak kárt okozott a szolgáltató. A vasúttársaság szerint az utas a hibás, ha nem adja át igazolás nélkül nekik a vizsgálat idejére a 30 ezer forint értékű eredeti menetjegyet.

Hibázott a MÁV-Start nemzetközi pénztárosa, ezt nem vitatja senki. Ám hiába egyértelmű a tényállás, az állami vasúttársaság érdemben foglalkozni sem volt hajlandó a panasszal, ráadásul erről az utast elfejtették tájékoztatni.

A nemzetközi menetjegyeket ma még kézzel állítják ki a MÁV-Start nemzetközi jegypénztárosai, géppel csak helyjegyet és egységáras (helybiztosítást is tartalmazó, illetve kontingenshez kötött) menetjegyet tudnak kiadni. Az InterRail bérletjegy kiadása is kézzel történik, egy előre nyomtatott, több példányos, indigós menetjegy kitöltésével. A kézi kitöltés számtalan hibalehetőségre ad alkalmat.

Az Index egyik olvasója még 2007. augusztus 19-én váltott a Keleti pályaudvar nemzetközi pénztárában két Olaszországra érvényes, egy hónapon belül hat tetszőleges napon korlátlan számú és távolságú utazást lehetővé tevő bérletjegyet, darabját 31 ezer forintért. A jegyről Olaszországban a jegyvizsgáló megállapította, hogy hibás, ezért érvénytelen és az utasokat az éjszaka közepén leszállította a vonatról.

Az egy hónapig érvényes menetjegyet a pénztáros figyelmetlenségből mínusz egy napos érvénytartammal adta ki, a jegy második oldalán a plusz napokat nem húzta ki (így az tíz napig érvényes jegynek tűnik) és ugyanott a keletbélyegzést is elmulasztotta. E hibákat ráadásul mindkét kiadott jegynél azonos módon elkövette.

Az érvénytartam első napját megelőző napon már le is járt a jegy.

Mivel az utasokat több ízben is leszállították Olaszországban a vonatokról, ráadásul a tervezett helyek egy részére el sem jutottak, az érvénytelen jegyeik miatt panasszal éltek a jegyet kiadó MÁV-Startnál, ahonnan azonban nem érkezett érdemi válasz.

A vasúttársaság február 22-én e-mailben arra kérte az utast, hogy postán küldje be az Ügyfélszolgálat címére az eredeti menetjegyeket és adja meg a számlaszámát egy esetleges kártérítés fizetéshez. Az utas e kérésnek nem tett eleget, nem akarván a kezéből kiadni az eredeti menetjegyet mindaddig, míg a vitában megegyezés nem születik. Erről az álláspontjáról a MÁV-Startot tájékoztatta, ahol azonban elkallódott a levele.

Akár tíz napot is lehett volna utazni a 6 napos jeggyel, amit lepecsételni is elfelejtett a pénztáros.

Az utas álláspontja érthető, a MÁV-Start ugyanis úgy kéri fel utasait ilyen esetekben (saját belső utasítása alapján) az eredeti menetjegy beszolgáltatására, hogy a beküldésről csak egy postai feladóvevény marad az utas kezében, konkrét bizonyíték nem. Márpedig a menetjegy híján az utas polgári peres eljárásban sem tudja kártérítési igényét érvényesíteni, sőt azt sem tudja bizonyítani, hogy egyáltalán volt menetjegye.

Az utas jelen esetben a két rosszul kiadott menetjegy szkennelt képét küldte be a vizsgálatot segítendő, mivel szerinte ez elégséges a vizsgálat lefolytatásához. Ebben az utasnak igaza is van, a nemzetközi menetjegy tőpéldánya a jegyváltás helyén maradt, az visszakereshető.

A MÁV-Start március hónapban még küldött értesítést arról, hogy a vizsgálat folyamatban van, ám ezután semmilyen reakció nem érkezett tőlük. Az Index megkeresésére a MÁV-Start szóvivője azt a tájékoztatást adta, hogy a felvetett problémának a kivizsgálását megkezdték, melyről írásbeli tájékoztatást küldtek a panaszosnak. Ebben az eljárási rendnek megfelelően kérték az utazótól az eredeti jegyek beküldését, illetőleg az utas társának az adatait.

A Győrben kiadott 22 napos érvényességű jegy tíz napos érvényességűre sikeredett.

A MÁV-Start az eredeti jegyet minden esetben bekéri a panaszostól, legyen az belföldi vagy nemzetközi, névre szóló vagy nem névre szóló, ám az átvételről igazolást soha sem ad. A MÁV-Start ügyfélszolgálata ugyanis arcnélküli, csak e-mailben és levélben lehet velük kommunikálni, telefonon és személyesen nem.

Mivel a konkrét esetben az utas válaszlevele elkallódott, így a cégnél ezt a levelezés megszakadásának értékelték, ám ahelyett, hogy ismételten felkérték volna az utast a válaszadásra (hiszen mégiscsak a cég hibájából érte méltánytalanság), az ügyet félretették. A MÁV-Startnál ez a normális eljárás.

Az Index megkeresésére azonban mégiscsak sikerült megtalálni az utas elérhetőségét, sőt rögtön konkrét ajánlattal előállni: e szerint a MÁV-Start visszaveszi a rosszul kiállított jegyeket. A MÁV-Start tehát sem kártérítést nem nyújtana, sem a Budapest – Velence menettérti vonatjegyek költségét nem téríti meg. Az út sikertelenségét (az utas nem ért el a céljához) nem enyhíti, hogy az út felén nem érte az utast sérelem, a kár attól még teljes.

A MÁV-Startnál tisztában vannak azzal, hogy a viszonylag kis értékű menetjegyeik és a nehezen bizonyítható konkrét károkozás miatt az utasok sérelem esetén legfeljebb az ügyfélszolgálattal leveleznek, de bírósági eljárást nem indítanak. Ha a MÁV-Start felelőssége nyilvánvaló, akkor a jegy árát meg nem haladó összeget ajánlanak fel kárenyhítésként, de az utasnak ennek elfogadása estén vállalnia kell, hogy nem indít peres eljárást kártérítésért. Ezzel a módszerrel a reklamálók mindegyikét sikerült eddig leszerelni.