Vilma
-7 °C
4 °C

Tilos lesz a dohányreklám

2000.12.08. 14:51
Megnyugodhatnak a sajtó lelkes fogyasztói: a reklámtörvény módosítása után sem lesz tilos cégnevet említeni a cikkekben, hiába riogatott ezzel az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) - tudta meg az Index. Sokkal fontosabb változás viszont, hogy 2001 július elseje után nem lehet dohányárut reklámozni a nyomtatott sajtóban, 2002. első napjától pedig köztéren sem - ha a Parlament is úgy akarja a jövő heti szavazáson.
Megint ,,lukra futott" az Önszabályozó Reklám Testület - vélekedtek az Index által megkeresett szakértők, míg Kajdiné dr. Suhajda Zsuzsa, a Gazdasági Minisztérium (GM) tanácsadója köztisztviselő lévén cizelláltabban fogalmazott és ,,értetlenségét fejezte ki", hogy miért háborodott fel az ÖRT. A szakmai lobbiszervezet ugyanis egy olyan tartalmú körlevéllel bombázta meg a fontosabb szerkesztőségeket, miszerint egy módosító javaslat értelmében reklámnak minősülne minden olyan cikk vagy program, amelyben konkrét cégnév hangzik el. ,,Így például bármilyen gazdasági hír vagy egyéb szerkesztőségi anyag. (...) Ez a jogalkalmazók és a sajtó számára a későbbiekben óriási problémákat okozhat." - áll a szétküldött dokumentumban.

Újrafogalmazzák a reklám definícióját

Az Index munkatársa a Parlament gazdasági bizottságának irodájában megtekintette a kérdéses módosító indítványt, de abból nem tudta kihámozni az ÖRT által vélelmezett jelentést. A javaslat valójában arra irányul, hogy a reklám definíciójába tartozzon bele az az eset, amikor a sajtó híradása "előmozdítja (...) a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének népszerűsítését vagy az áru (...) megismertetését."

A Forma1-ben maradnak a dohányreklámok
A reklámfogalom ezen kiterjesztéséről Kajdiné dr. Suhajda Zsuzsa elmondta: az eddigi szabályozáshoz képest pusztán annyi a tervezett változás, hogy egy népszerűsítésre alkalmas közlés ezután akkor is reklámnak minősülne, ha az nem nevez meg egyszerre egy adott céget és egy terméket, hanem csak az egyiket a kettő közül.

Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára szintén az eddigi ,,együttes feltétel" - cég- és terméknév említése - különválasztását nevezte a módosítás céljának, de ez szerinte bizonytalanságot fog okozni a reklám- és sajtószakmában egyaránt.

Reklám a vásárlás ösztönzése is

,,Az a jogalkalmazás során dől el, hogy a kérdéses sajtóanyag alkalmas-e reklám funkcióra" - szögezte le a GM tanácsadója. Azonban továbbra sem tartozna a törvény hatálya alá a politikai vagy társadalmi célú reklám, illetve a szponzorálás. Ugyanakkor a Magyar Reklámetikai Kódex, amelyet az ÖRT is elfogadott, a reklám fogalmát a törvényben meghatározottakon túl kiterjeszti a vásárlás-ösztönzés teljes eszköztárára: a szponzorálásra és a társadalmi célú reklámra is - mutatott rá Kajdiné.

Egy másik megkérdezett szakértő szerint a javaslat elfogadásával talán hatékonyabban lehet fellépni a pr-anyagok, vagyis a híradásnak álcázott reklámok ellen. Ezek közlése egyébként elvileg ma is törvénysértő, viszont igencsak gyakori. Elég megnézni bármelyik televíziós autósmagazint, vagy elolvasni egy tetszés szerinti napilap szakosított mellékletét, hogy belássuk, mennyire így van.

Az Önszabályozó Reklám Testület néhány nappal ezelőtt amiatt tiltakozott, hogy egy másik módosító indítvány szerint bemutatás előtt minden reklámot kötelező lenne ,,előcenzúrára" bemutatni a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen. Az Index korábbi cikkéből kiderül, hogy erről szó sem volt: az előzetes véleményezés a Parlament előtt fekvő javaslatok szerint továbbra is önkéntes alapon menne.

Betiltják a dohányreklámot, a Forma1 kivételével

Henger Évát köztársasági elnöknek!
Az Index megszimatolta az ezredvég nagy üzletét: pornográf politikai pártot kell alapítani, aztán teleplakátolni a várost. Egy neve elhallgatásához - teljesen érthető okokból - ragaszkodó kormányzati tényezővel való beszélgetés során ugyanis kiderült: a kereskedelmi hirdetésekkel szemben a politikai reklámokat tartalmilag gyakorlatilag semmi sem szabályozza. Vagyishogy mehet ami belefér. A durva összehasonlítgatás. Kiskorúak gyógyszerrel és szivarral a szájban. Kitakart nemi szervek. Erőszak és pornó. Dopeman álma óriásplakátokon. És mindezt nem tiltja a törvény. Várjuk a vállakozó kedvűeket. Még két év a következő választásokig.
A fentieknél sokkal fontosabb módosítás viszont, hogy - ha a Ház a jövő héten igennel szavaz a kormány által támogatott indítványokra - 2001 július elsejétől a nyomtatott sajtóban tiltott lesz a dohányáruk reklámozása. Az Index által megkérdezett hirdetésszervezők konkrét számok említése nélkül úgy vélekedtek, hogy ez igen érzékenyen fogja érinteni a magyar napi- és hetilapok hirdetési bevételeit. Közterületen fél évvel később lépne életbe a tiltás. Az egyetlen kivétel a jelek szerint európai szinten is ördögi ügyességgel lobbizó Forma-1: a gazdasági miniszter ugyanis ,,világszintű nemzetközi motorsportrendezvény vonatkozásában, külön méltánylást érdemlő esetben, kérelemre, meghatározott időre" felmentést adhat a tilalom alól.

A Parlament gazdasági bizottsága által elfogadott módosítók között akad még néhány érdekesebb darab. Például az, amely szerint - ha máshogy nem lehetséges megszüntetni a jogsértést -akár be is lehetne zúzni a törvénytelenül reklámozó sajtóterméket. Az ÖRT tiltakozik a terv ellen.

Eljön a 'hagyományos mosóporok' végnapja?

Babák Mihály fideszes honatya a jelek szerint sokat bosszankodhatott a kereskedelmi tévék műsorán, mert a gazdasági bizottság által is támogatott egyik indítványa betiltaná a nem létező vagy ,,önazonosíthatóan meg nem jelölt" áruval való összehasonlítást a reklámokban. Vesszen a hagyományos mosópor és az átlagos tampon! Koltai Ildikó és Molnár Oszkár a pedofil nezők nagy szomorúságára véget vetne a gyermekkorúaknak szóló gyógyszerreklámoknak. Összes szakértő enigmatikusnak nevezte viszont azt az indítványt, amely szerint tilos lenne ,,úgy reklámozni árut, hogy a reklám egyúttal nyereményjátékban való részvételre hívjon fel.".