EU-s rendszámtábla 2005-től

2003.07.09. 08:37
Várhatóan 2005 januárjától vezetik be az új rendszámtáblát, a régiek a forgalomból történő kivonásig érvényben maradnak. Brüsszel nem kérte Magyarországtól, hogy a csatlakozástól térjen át az új azonosítóra. Kétféle típusú rendszámra Németországban, Spanyolországban és Olaszországban is van példa.
A Belügyminisztérium tervei szerint Magyarországon várhatóan csak 2005 januárjától vezetik be az Európai Unióban szabványos gépjármű-azonosítókat. A már forgalomban lévő, hagyományos azonosítókat azonban a jármű forgalomból történő kivonásáig használhatja a tulajdonos.

Jelentős költségnövekedés

A változáshoz rendeletet nem, csak szabványt kell módosítani. A BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalában azt tervezi, hogy 2004 közepéig áttekintik a lehetőségeket, megalkotják az új szabványt, s ezután kezdődhet az új azonosítók gyártása.

Arról, hogy ki és mennyiért fogja előállítani azokat, az illetékesek szerint egyelőre még korai beszélni, bár a több teherautóval rendelkező közúti fuvarozók számára ez jelentős költségnövekedést okoz majd. Magyarországtól nem kérték, és nem is vállalt arra kötelezettséget, hogy a csatlakozással egy időben alkalmazni kezdi az EU-s rendeletben rögzített rendszámtáblákat.

Az EU eltér a bécsi egyezménytől

A belügyi tárca szerint a jelenleg használatos magyar hatósági jel, a "H"-betű a nemzetközi szabályozásnak, és az erről rendelkező bécsi közúti közlekedési egyezménynek teljesen megfelel. Mivel azonban az Európai Unió nem aláírója a megállapodásnak, ezért a rendszámokról saját rendeletet alkotott. Eszerint az EU hatósági jelzése annyiban tér el a bécsi egyezményben leírtaktól, hogy a tábla bal oldalán, a nemzeti színek helyén, kék alapon látható a felségjel és az EU csillagos jelvénye.

Emellett már nem kötelező külön is feltüntetni a felségjelzést. E rendelettől eltérő hatósági azonosítót is lehet alkalmazni az unióban, Olaszországban, Spanyolországban és Németországban is többféle rendszám van forgalomban.

Nem lett koronás címer a rendszámtáblán

Magyarországon 1989-ben vezették be a jelenlegi rendszámtáblákat, többéves türelmi időt hagyva a régiek lecserélésére. Csak hosszú szakmai és politikai vita után dőlt el, hogy azon mi legyen. Emlékezetes, hogy sokan szerették volna a koronás magyar címert is látni a rendszámtáblán.

Jelenleg a hatósági jelet a jármű tulajdonosának mintegy 4.500 forintért meg kell vásárolni. További ötvenezer forint ellenében pedig egyedi rendszámot igényelhet, amin a felségjel és a nemzeti színek mellett, az általa kívánt legfeljebb hat karakteres - legalább egy szám és öt betű - jelkombinációt tüntetik fel. Az bizonyosnak látszik, hogy a BM szerint nem indokolt a jelenlegi hat karakteres, alapesetben három betűt és három számot tartalmazó rendszám megváltoztatása.

Az uniós rendszámot külön felségjelzés nélkül is elfogadják az EU összes tagállamában, valamint több unión kívüli országban is. Az uniós rendszámtáblát minden további nélkül elfogadják felségjelzésként is Bulgáriában, Magyarországon, Szerbia-Montenegróban, Norvégiában, Svájcban, Litvániában és Liechtensteinben. Hivatalosan nem ismerik el, de hallgatólagosan eltűrik Horvátországban is, míg Csehországban, Lengyelországban, Lettországban, Szlovéniában és Szlovákiában egyáltalán nem érvényes. Ez utóbbi országokban okvetlenül fel kell ragasztani a járműre az ország betűjelzését viselő fehér matricát is.