Natália
-3 °C
7 °C

Bulvár-háború a bíróságon is

2001.03.09. 14:35
Megjelenése napján beperelték a Színes Mai Lap elnevezésű új bulvárlap kiadóját, a Híd Rádió Rt-t. A piacon pár hétig monopolhelyzetet élvező Mai Blikk kiadója a svájci Ringier jogorvoslati kérelmében arra hivatkozik, hogy az új lap jogosulatlanul tünteti fel magát a nemrégiben megszüntetett Mai Nap utódjaként, megtévesztve ezzel az olvasókat. Amennyiben a bíróság elfogadja a Ringier érvelését, az új lapnak hamarosan meg kell válnia nevétől és logójától.
Ellopták a tulajdonunkat -kommentálta az Indexnek az új bulvárlap, a Színes Mai Lap pénteki megjelenését Pallagi Ferenc, a Mai Blikk főszerkesztője. A majd három hétig a hazai bulvárlapok piacán monopolhelyzetet élvező újság vezetője szerint a Színes Mai Lap tudatosan és nyíltan a Mai Nap utódjaként tünteti fel magát, holott erre csupán a lapot megvásároló, majd február közepén megszüntető, pontosabban a Blikkel ,,egyesítő" Ringier kiadónak van joga.

Feltámadás vagy tisztességtelen piaci magatartás?

Úgy tűnik mindkét bulvárlap főszerkesztője ragaszkodik a ,,Mai Nap örököse" címhez. A Színes Mai Lap főszerkesztője, a megszüntetett Mai Nap főszerkesztő-helyettese Riskó Géza pénteki publicisztikájában ,,feltámadásról" beszél, és arról, hogy ,,csupán egy betű választ el minket a múlttól, a február 18-án megszüntetett Mai Naptól". Pallagi Ferenc, a Mai Nap egyik alapító tagja pedig a pénteki Mai Blikk hasábjain ad hangot felháborodásának a ,,Lopják a hagyományokat!" című jegyzetében, az Indexnek pedig úgy nyilatkozik: ,,ha valaki továbbviheti a lap hagyományait, az én vagyok".

Az új lap neve és logója a tét

A Színes Mai Lap
A pénteken százezer példányban először utcára dobott új bulvárlap kiadója a Híd Rádió Rt., amely többek között a Rádió Bridge-nek és az Auto-Motor című lapnak is tulajdonosa. Deutsch Péter, a kiadó vezérigazgatója csütörtökön az MTI-nek úgy nyilatkozott: ,,az új lap azokra a hagyományos, és az olvasók széles rétege által megkedvelt értékekre építkezik, amelyeket a Mai Nap, illetve a Színes Sport képviselt korábban." Az új bulvárlap főszerkesztője Riskó Géza, a lap munkatársai a megszűnt Mai Nap és Színes Sport volt újságírói és szerkesztői. Az új lap megjelenésével egyidőben megszűnik a kiadó Színes Sport című lapja.

A Mai Blikket kiadó svájci Ringier pénteken a Fővárosi Bírósághoz és a Versenyhivatalhoz fordult jogorvoslatért. Szerintük az új lap neve és logója megtéveszti az olvasókat, ezért tisztességtelen piaci magatartásra hivatkozva fordultak a bírósághoz, és a Versenyhivatalhoz - tájékoztatta az Indexet Köő-tóth Győző, a kiadó gazdasági igazgatója. Köő-tóth szerint viszonylag egyértelmű a helyzet, ezért a bíróságtól azt kérik, rövidítse le a procedúrát, és peren kívül hozzon ítéletet az ügyben. A gazdasági vezető szerint optimális esetben akár egy héten belül döntés születhet, amennyiben pedig a bíróság elfogadja érvelésüket, az új bulvárlapnak mind a nevét, mind a logóját le kell cserélnie.

A magyar sajtó történetében egyébként volt már hasonló eset, és annak is a Híd Rádió Rt. volt a főszereplője. Akkor a kiadó A Sport néven indított lapot, ám a Sport nevet bejegyző kiadó jogorvoslati kérelmére a bíróság ennek megváltoztatására kötelezte. A Híd Rádió Rt. ekkor választotta a mai napon megszüntetett lapjának a Színes Sport nevet.

Nem a konkurenciától félnek

Pallagi határozottan cáfolta, hogy a lépés mögött a konkurenciától való félelem állna: ,,mi rendes piaci körülmények között egyszer már megvertük a Mai Napot"- emlékeztetett a példányszámokra hivatkozva Pallagi,. A Mai Blikket jelenleg háromszázezer, míg a Színes Mai Lapot százezer példányban nyomják.

Deutsch inkább a Sunhoz hasonlítja

Téved aki azt hiszi, hogy a Színes Mai Lap a Mai Nap reinkarnációja; mind tartalmában, mind külsejében inkább a brit Sunhoz hasonlít - kommentálta a svájci kiadó kijelentését lapunknak Deutsch Péter, az új lapot kiadó Híd Rádió Rt. vezérigazgatója. A sportminiszter öccse minden további kérdésünket azzal hárította el, hogy az ügyről hivatalosan eddig még nem kapott értesítést, cége jogászai adott esetben megteszik a szükséges válaszlépéseket, ő pedig továbbra is az operatív munkának kívánja szenteli idejét.

A legolvasottabb napilap?
A Mai Blikk valószínűleg megelőzte a Népszabadságot és a legolvasottabb országos napilappá vált. A Ringier tulajdonában lévő bulvárlap - hangsúlyozottan előzetes, nem auditált - adatai szerint első utcára került számuk február 19-én 254 ezer 700 példányban fogyott el. A következő két nap 240 ezer 700, majd 239 ezer 300 darab kelt el, a példányszám ezután 220-230 ezer körüli darabszámra állt be - közölték az Indexszel a kiadónál. A Népszabadság kiadója nem tudott friss adatokkal szolgálni. Az utolsó, auditált gyorsjelentés szerint 2000 utolsó negyedévében az átlagos értékesített példányszám 203 ezer 594 darab volt. A politikai napilapból hagyományosan a pénteki szám a legkelendőbb: ebből átlagosan 272 ezer 362 darab fogyott. Ha tehát a Mai Blikk által közölt előzetes adatok auditálás után sem csökkennek lényegesen, akkor a bulvárújság fennállása első heteiben élre tört az országos terjesztésű napilapok piacán.