Még nem adtam fel

2007.12.04. 10:57
Az államfő folyamatosan figyeli, hogy mik a kormányzat tervei az egészségbiztosítással, és arra számít, hogy lesz egy szép karácsonyi munkájuk. Sólyom László azt mondta, a gyülekezési törvényt módosítani kellene, de a rendőrség is lehetne rugalmasabb. Örülne, ha elektromos autóval járhatna. Miért nem mondja Gyurcsánynak és Orbánnak, hogy "elég volt, fiúk!"? Szokott-e intertezni? Indít-e blogot? Volt-e már részeg? Interjú Sólyom László köztársasági elnökkel.

Tervez-e még egy ciklust?

Ha az ember ezen gondolkodik, akkor vége a függetlenségének. Ezt nagyon komolyan mondom.

Tehát a pakliban még benne van?

Teljesen kizártam a gondolkodásomból. Ha mégis el kellene ezen gondolkodnom, nagyon sok érv szólna ellene.

Ha kapna egy hasonló ajánlatot, mint ahogy a Fidesz megválasztotta?

Az egy olyan megismételhetetlen helyzet és ajánlat volt, ami egy egészen másfajta jelölőprocedúrán nyugodott. Persze, hogy elfogadtam, mivel kellett valaki, aki hajlandó a Védegylet jelölését hivatalossá tenni. De ezt azzal a fenntartással tettem meg ott, Orbán Viktor kertjében, hogy szó sincs kötődésről. Feltételem volt, hogy a függetlenségemet megtartom, és ezt ő is betartotta. A megválasztás pedig – ne feledjük – a Kerekasztalt erre az ügyre feltámasztó koalíciónak volt köszönhető.

Kit fog jelölni a jövő nemzedéke ombudsmani posztra? [Kedden délelőtt jelentette be, az interjú hétfőn készült.]

Nagy Boldizsárt. Aztán hogy megválasztják-e, azt nem lehet tudni. Nagyon sokat kell, hogy várjon tőle az ország. Ez egy teljesen új terület, aminek csak egy része az, hogy a folyó zöld ügyekben vitézkedik, de neki ki kell építenie egy egész új intézményt is. Nyilván az egész társadalom azt várja, hogy rohanjon Szerencsre, és feküdjön be az árokba, de az igazi nagy feladat kikényszeríteni a stratégiai tervezést.

Ez hiányzik a legjobban Magyarországon. Például energiakoncepciója csak a GKM-nek van tizenöt évre előre, pedig ötven évre kellene. Ezt neki ki kell bokszolnia, azért van hat éve,

Ki lesz az adatvédelmi ombudsman?

Szeretném Péterfalvi Attila mandátumát meghosszabbítani. Dacára annak, hogy több esetben nem úgy döntöttem volna, ahogy ő, de hát én sem vagyok tévedhetetlen. Ha véletlenül nem menne át, a második körben nem lenne könnyű dolgom.

Legutóbb [2001-ben] nem ment könnyen.

Majd meglátjuk. Szeretném, ha beválna az a garnitúra, akiket én jelöltem. Jövőre még a Legfelsőbb Bíróság elnökére tehetek javaslatot, de mást már nem jelölhetek.

Ezután sem egyeztetett senkivel róla?

Szerintem ez a normális, sőt ez az alkotmányos. Volt egy helytelen gyakorlat, amikor egyeztettek, ami nem is vált be, hiszen számos „egyeztetett” jelöltet nem választottak meg. Én viszont büszke vagyok erre a négy ombudsmanra, még akkor is, ha nem mindig az első szereposztás jött be. Ez egyébként nem minőségi, hanem a fellépés idejét illető megkülönböztetés.

A költségvetési hivatal ügyében mégis ötpárti egyeztetést kezdeményezett.

Egészen más, ha alkotmány által biztosított jogom, hogy jelölhetek. Akkor én jelölni szeretnék, nem pedig üzletelni a pártokkal, aminek nagyon szomorú eredményeit tudnám felmutatni ott, ahol ez így működik. A költségvetés alkotmányos korlátainak bevezetése ügyében viszont nem volt semmilyen hatásköröm, hanem az elnöki tekintéllyel szerettem volna segíteni egy olyan javaslatot, amelyet sorsdöntőnek tartok: meg tudjuk-e fékezni a költségvetési hiányt.

Nem szónoklással, hanem egy olyan, az alkotmányba felvett szabállyal, ami a hiánytermelést alkotmányellenessé teszi. Ha ezt nem csinálják meg most, akkor elúszott az egész ciklus költségvetési célja: a hiánycsökkentés..

A határon túli magyarokkal kapcsolatos kérdésekben néha elég keményen fogalmaz, ilyenkor rendre feszültségkeltéssel vádolják, mondván, hogy a keménykedése a határon túli magyarokon csattan.

Ez rendkívül nehéz terep. Az összes környező országban 19. századi értelemben vett nemzetállam-építés folyik, ők a határaikon belüli területeiket ki akarják tölteni a domináns nemzettel. Ezt Magyarország egyrészt a történelmi tények, a magyar népesség államhatárokkal való feldarabolása miatt nem követheti.

Másrészt a Kádár-korszak magát a nemzet szót is kiiktatta az általános használatból, a rendszerváltás után a baloldal nem vette be beszédmódjába, a jobboldal pedig sajátjának tekintette azt. Míg Szlovákia a szlovák nép állama, Románia a román nép állama, Magyarország nem a magyar nép állama, mert nálunk a kisebbségek is egyenrangú, nemzetalkotó tényezők.

Borzasztóan fáj nekem, hogy nincs magyar nemzetstratégia, másrészt nem is ismerjük igazán a határon túli magyar résztársadalmakat. A fejlődés széttartó, lehet, hogy több központja lesz a magyarságnak, de újra egy nagy birodalmon, az EU-n belül vagyunk, tehát egyfajta integrálódás mindenképpen lehetséges. Úgy, hogy eközben senki nem akarhatja és nem is tudja megváltoztatni a szomszédok nemzetállam-alkotó törekvéseit. Erre tekintettel kell saját utat találnunk.

Itt nyilván nagy feszültség van, de nem lehet magyar-magyar politikát csinálni szomszédságpolitika nélkül. A szomszédságpolitika pedig az én szememben nem az, hogy az ember mindenfajta konfliktust kerül, hanem hogy elismerem mindenfajta érdemüket, értéküket, és a lehetséges határig érzékenységüket, ugyanakkor ragaszkodom a saját igazamhoz. Arra a mondatomra büszke vagyok, amikor azt mondtam Besztercebányán, hogy "engedjék meg, hogy szeressem egykor közös hazánk egészét!".

Igenis én otthon vagyok a magyar történelemben és kultúrában, az ottani magyarok pedig szó szerint otthon vannak és otthon is lesznek ott. Nyolcszáz éves hagyománya van a különösebb konfliktusok nélküli együttélésnek, még a nemzetállam-építés jelenlegi szakaszán is túl fog lépni a történelem. Összefoglalva: a kulturális közösségként felfogott nemzetfogalomnak is létjogosultsága és jövője van.

A román EP-választások tükrében szükség van etnikai alapú magyar pártokra ez EU-ban, vagy ez már felesleges?

Szükség van rájuk, hiszen a magyaroknak olyan különleges érdekeik vannak, amiket román párt még soha nem vállalt fel. Nem kell azt hinnünk, hogy itt az EU mindent megoldott. Nagy szerencsénk volt, hogy három magyar képviselő bejutott, ez rendben van. Annak idején én sem tudtam közvetíteni közöttük, de igazából ebbe nekünk nem is szabad beleszólni. Egy érdekes következménye a választási eredménynek: Tőkés Lászlóra többé nem lehet azt mondani, hogy nem az ottani magyarság legitim képviselője.

A hadsereg főparancsnokaként mi a véleménye az iraki háborúról?

A hadsereg főparancsnokának alkotmányos funkciója arra korlátozódik, hogy a kinevezéseket átadja, és ezen kívül jóvá kell hagynia a megfelelő pincében, megfelelő biztonsági intézkedések közepette levetített védelmi terveket.

Ilyen tényleg van?

Tényleg. [Mosolyog.]

De mégis, az olajért vagy a demokráciáért folynak a harcok?

Reméljük, hogy a demokráciának is a javára válik.

Annak idején rendszeresen egyeztetett a miniszterelnökkel, ha jól tudjuk, az őszödi beszéd óta csak elvétve vannak ilyenek.

Pontosabban, nincsenek. Ez kár, de nem hiszem, hogy folytatódhatnának. Annak idején, az első találkozón, kértem egy anyagot az ország gazdasági állapotáról. De egy olyan anyagot kaptam, ami finoman szólva is csalódást keltett. Nyilvánvaló lett, hogy nem kapok olyan tájékoztatást, amit az újságból ne tudhatnék.

Utána azt mondtam, hogy abba a boltba, ahol egyszer így jártam, nem megyek vásárolni többet. Ehhez bizalmi tőke kellene. De az őszödi beszéd után eléggé logikus, hogy a megbeszélések nem folytatódtak. Valóban kár, hogy ez így alakult, és valószínűleg ez már így is marad.

Azonban amikor a miniszterelnök bármit szükségesnek látott elmondani, akkor mindig konstruktívan álltam hozzá. Legutóbb, amikor a köztisztasági csomagját ismertette, felhívtam a figyelmét olyan további témákra és szakmai vonatkozásokra, amikre ők nem biztos, hogy gondoltak. Részemről nincs bizalmi kockázat, tőlem az információ nem tud hova továbbmenni. Amit itt, ennél az asztalnál mondanak, az ennél az asztalnál, illetve a fejemben marad.

Orbán Viktorral miért volt fontos október 23-a előtt egyeztetnie? Azt ki kezdeményezte?

Ő kezdeményezte, én nem hívok senkit. Ha egy pártvezető jönni akar, akkor teljesen magától értetődik, hogy az elnök fogadja. Előadta, hogy hogyan készülnek az október 23-i rendezvényükre, ismertette a kockázatelemzését.

A szeptemberi parlamenti évadnyitóban Dávid Ibolya azt vezette elő, hogy nem tudnak önnel a parlamentben vitatkozni, és szívesen vennék, ha meghívná őket a Sándor-palotába.

Ha Dávid Ibolya akkor akart volna bármit is mondani, megvolt rá a lehetősége. Miért nem mondta? Az elnöki megszólalásnak a parlamentben és az arra való válaszoknak megvannak a pontos szabályai.

Azt mondta, szívesen megosztaná önnel, hogy mit látnak másként.

Miért nem jelentkezik be?

Gyakorlatilag ezt tette. Úgy fogalmazott, hogy ha a köztársasági elnök meghívná az MDF-et...

Az előbb is jeleztem, hogy én nem kezdemények ilyet. Orbán Viktort sem hívtam meg. Ennek megvan a protokollja, és ha jelzi az MDF elnöke, hogy szeretne velem beszélni, abban a percben kikeressük a legközelebbi dátumot a naptárból, és a legnagyobb udvariassággal fogjuk fogadni.

Miért nem hívja ide Gyurcsányt és Orbánt, és mondja azt nekik, hogy fiúk, most már elég volt.

Ez illúzió.

Miért?

Mert a motívációik ennél erősebbek, nyilván azokat követik. A saját lehetőségeim között igyekszem a békét szolgálni. Ez csak egy pr-akció lenne.

De az elnöki intézmény megítélésének jót tenne, nem?

Az elnöki intézménynek az tegyen jót, aminek az én szerény lehetőségeim között is van hatása.

Mit gondol arról, hogy szétesik a koalíció, vagy hogy előrehozott választások lesznek?

Nem akarok gonoszkodni, de nálunk nincs elnöki jósda. [Nevet.] Én amúgy mindig a stabilitásra számítok. A borulás felé sosem adtam lökést.

Nem tart attól, hogy a túlzottan kemény megnyilvánulásai és az erre adott kritikák erodálják a köztársasági elnöki intézményt.

A felmérések szerint [grafikonokat mutat] meglehetősen stabil az államfő hivatalának a megítélése 1990 óta. Az úgynevezett független intézményeknek a nem a napi politika a mérőszalagja, hanem az alkotmányosság. Ha az elnököt alpári módon szapulják, az engem nem fog befolyásolni, bizonyos immunitást már szereztem, tehát még rossz napot sem tudnak ezzel szerezni.

Szokott internetezni?

Azt mondják, hogy túl sokat is.

Mit szokott az interneten olvasni?

Mondjuk, az Indexet. Ott van a kedvenceim közt.

Blogot nem akar indítani?

Nem. Még a blogolvasással is nagyon hamar leálltam. Szomorú, ami ott kiömlik, ahogy Majtényi László mondta, a felettes én nélküli megnyilatkozások. Szomorú látni, hogy mi jön ki az emberekből, amikor nincs kontroll, amikor nincs rajtuk azonosító szám. Az a fajta indulat, feszültség, indulatosság, felületesség, butaság… Nem az engem érintő dolgokra gondolok, hanem általában. Nem járok kocsmába tájékozódni.

Tényleg, volt már részeg?

Nem. Nem sikerült. Diákkoromban próbáltam, de az az igazság, hogy utálom a tömény szeszt.

Miért nem jár elektromos autóval?

Felvetettem már, hogy kellene venni. Amikor Heinz Fischer [osztrák köztársasági elnök] legutóbb itt volt, pont azon csodálkoztunk, hogy milyen csodálatosan szép hibriddel jött. De nálunk közbeszerzés van, azzal járunk, ami azon nyer. A családommal viszont már megbeszéltük, hogy ha vége lesz az elnökségemnek, akkor egy ilyen autót fogunk venni. Azt tudják-e, hogy napelemek kerülnek a Sándor-palota tetejére? Nyártól napenergiával biztosítjuk a Sándor-palota áramellátásának körülbelül a felét. A tervek készen állnak, a jóváhagyás megtörtént.

Ki a kedvenc politikusa?

Ilyen nincs.

Kedvenc étele?

Mindenevő vagyok, de tudom értékelni a jót. Életem legkifinomultabb konyháját Dél-Afrikában tapasztaltam meg, meglepetésemre a búr hagyományú vidéken.

Január elsején lesz zászló a háttérben?

Lesz.