Irén, Írisz
6 °C
15 °C

Az ügyészség érzéketlen volt a luxusprofitra

2006.02.22. 16:00
A rendőrök hiába erőlködtek 2003-ban, hogy folytathassák a vizsgálatot a 4,5 milliárdos stadionbeléptető rendszer megrendelése ügyében. Az Orbán-kormány utolsó napjaiban befejezett tranzakció vizsgálatát felügyelő ügyészség szerint ugyanis a haszon elérésének módja még akkor is közömbös, ha közpénzről van szó.

"A piacgazdaság természetes velejárója és mozgatója a haszon", a törvényalkotó már 1993-ban "száműzte a Büntető Törvénykönyvből [... ] az üzérkedés tényállását" is - oktatta ki az ügyészség kiemelt ügyek osztálya az ORFK szervezett bűnözés elleni igazgatóságát, amely szerette volna tovább vizsgálni az Orbán-kormány utolsó nagy beruházását, mert a 4,5 milliárdos közbeszerzésen "a fővállalkozó feltűnően jelentős, 38 százalékos" hasznot ért el.

Tizenhat éves jegyár

A rendőrségi feljelentést a kormányváltás után Jánosi György, a szocialisták volt sportminisztere tette, később Gyurcsány Ferenc minisztersége alatt is készült a raktárba került beléptető kapukról jelentés, ami drágának, túlméretezettnek és alkalmatlannak minősítette a megvásárolt rendszert. Kiderült ugyanis, hogy egyes helyeken az összes jegybevétel tizenhat év alatt érte volna el a beruházás értékét. Deutsch Tamás, az Orbán-kormány sportminisztere a feljelentést követően azt mondta, hogy hivatali utódjának törvénytelenségekről szóló állításai egyetlen részletükben sem fedik a valóságot, sőt hazugsággal is vádolta a tárca szocialista vezetését.

Szükségesnek tartották

A 2002 szeptemberi feljelentés nyomán indult nyomozást az ügyészség már novemberben fokozott felügyelet alá vonta. A rendőrségi eljárással párhuzamosan egy Apeh vizsgálat is indult a nyertes T-System Dataware-nél és alvállalkozóinál. Az öthónapos vizsgálat eredményeit a rendőrség áprilisban kapta meg. Az Index birtokába került levélváltás szerint az ORFK szervezett bűnözés elleni igazgatósága 2003 május 30-án jelezte a stadionbeléptető rendszer ügyében indult nyomozás megszüntetését kérő ügyésznek, hogy további vizsgálatot tartanának szükségesnek, mert a kimutatások szerint az állami sportvagyont kezelő Sportfolió Kht.-val szerződött T-Systems Dataware 1,7 milliárdos árrést produkált a 4,5 milliárdos állami megrendelésen. A rendőrség szerint nem csupán a fővállalkozó 38 százalékos haszna indokolná a hat hónapja megkezdett nyomozás folytatását, hanem a nagy tömegben alkalmazott alvállalkozók árrése is. Az egyik cégnek például egymagában 150 milliós profit jutott.

A haszon nem büntethető

A Fővárosi Főügyészség kiemelt ügyek osztálya szerint viszont "a közbeszerzésen győztes ajánlat alvállalkozói teljesítményeinek vizsgálata azért is szükségtelen, mivel a megrendelő számára teljesen közömbös, hogy az adott szerződésben rögzített teljesítményt a fővállalkozó hogyan, és milyen haszonnal éri el, még akkor is, ha közpénzről van szó". "A büntetőjog nem tesz különbséget magánszemélyek, társaságok vagy az állam vagyona között" - válaszolt egy hét múlva az eljárás fokozott felügyeletét ellátó ügyész felhívva a rendőrök figyelmét arra, hogy a cégek haszna ügyében szükségesnek vélt "nyomozati cselekmények" a Btk.-ból már kikerült "jogtörténeti érdekesség [üzérkedés] felderítésére lehettek volna alkalmasak".

A rendőrség válaszából azonban kiderül: a nyomozók annak érdekében hallgatták volna meg tanúként a T-Systems Dataware alvállalkozóit, hogy megállapítsák: "tényleges, a számlázásnak megfelelő teljesítés történt-e, indokolt volt-e mindegyik alvállalkozó bevonása, azok tényleges munkát végeztek-e". Önmagában azt, hogy egy közbeszerzésen győztes cég haszonnal teljesíti a megbízást, a rendőrség sem kifogásolta - derül ki a levelezésből. Ugyanakkor érvelésük szerint a haszon nagysága felveti, a vásárló "Sportfolió Kht. vezetői mennyire voltak vagyonkezelői tevékenységük során körültekintőek és költségérzékenyek a közbeszerzési eljárás és a projekt lebonyolításánál".

A később, 2004-ben főügyész-helyettesnek kinevezett Szoboszlai Richárd az ORFK-s indítványok ellenére utasította a rendőröket a nyomozás megszüntetésére. A hűtlen kezelés miatt ismeretlen tettes ellen indult bűnügyben 2003 júniusában hivatalosan befejeződött a vizsgálat.

1,7 milliárdól 5,2-ig

Az elmúlt években unalomig ismételgetett stadionbeléptető-sztori akkor kezdődött, amikor Deutsch Tamás, volt ifjúsági és sportminiszter jóváhagyásával 2001-2002-ben a Sportfolió Kht. az eredetileg tervezett keret közel háromszorosáért vásárolt 38 hazai futballstadion számára beléptető, jegyértékesítő rendszert. Az országos hálózat kiépítése a 2000-ben 1,7 milliárd forintos előirányzattal elfogadott stadionrekonstrukciós program része lett volna, de a 20 nagyobb és 18 kisebb stadion felújítása el sem kezdődött, amikor a Sportfolió 4,5 milliárdért váratlanul megvette kapukat a romos futballpályákhoz. A végül 5,2 milliárdosra dagadt beszerzés miatt aztán kiderült, nem maradt pénz a tárcánál a rekonstrukciós programra sem.

Demján kérdezett

A problémákat azonban már - az azóta a Deutsch-Für vezetéknevet használó - Deutsch Tamás minisztersége idején is érzékelték az ügylet anyagi kihatásiban érintett szakmai szervezetek. A Magyar Labdarúgó Liga elnöki tisztét akkoriban betöltő Demján Sándor többek között a miniszternek és Orbán Viktor miniszterelnöknek is jelezte, súlyos, a rekonstrukciók lebonyolítását veszélyeztető lépésnek tartja a beruházást. Az Indexhez került levél szerint Demján tájékoztatást kért, hogyan fordulhatott elő, hogy "a tervben 1,7 milliárd forintos költségvetési áron szereplő beléptetési rendszerek beszerzésére a kiválóan lebonyolított közbeszerzési verseny után mindössze 4,4 milliárd forintot kell költeni".

A második legdrágább kellett

A Sportfolió, amelyet ebben az időszakban a miniszter testvére, Deutsch Péter ajánlására Balázs Csaba, a postabankos Workout Kft. korábbi vezetője irányított, a közbeszerzés során 9 pályázat közül választotta ki a T Systems Dataware ajánlatát, amely a második egdrágább volt. Az ajánlat 700 millió forinttal haladta meg az utána következőt, és közel 3 milliárddal a legolcsóbbat. Demján aggályaira Orbán Viktor miniszterelnök személyesen válaszolt. Azt írta, hogy a Liga-elnök levelében foglaltakról "nem volt tudomásunk, ezért azokat megvizsgáljuk, és ennek eredményéről tájékoztatni fogjuk".

A tiltakozás ellenére a céggel 2002 áprilisában, röviddel a választások előtt létrejött a támogatási szerződés, a költségvetés kifizette a rendszerért a 4,5 milliárdot, a választási vereség után pedig még egy visszavásárlással kombinált lízingszerződést is aláírtak, amely további egy milliárdos többletköltséggel járt az állam számára.

Minden rendben volt
Az Index kérdésére a Legfőbb Ügyészség szóvivője azt mondta, hogy a kérdéses vizsgálat megszüntetését akkoriban megindokolták. Az interneten fellelhető adatok szerint azonban a megszüntető határozatról akkor szerzett tudomást a nyilvánosság, amikor 2003 szeptemberében a Gyurcsány vezette sporttárcának az ORFK megküldte azt. Az abban szereplő indoklás szerint a nyomozóhatóság megállapította, hogy a beléptetőrendszerrel kapcsolatos költségvetés jelentősen alultervezett volt, és a kormányzat sportpolitikai tervei a program további fejlesztését indokolták. A nyomozás adatai alapján közbeszerzési eljárás során elkövetett szabályszegést nem lehetett megállapítani. A Sportfolió Kht. döntései minden esetben a tulajdonos rendelkezésén alapultak, így a bűncselekmény megállapításához szükséges vagyonkezelési szabályszegés sem volt bizonyítható.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Egzotikus körutazások!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.